Ny spiller, men hva med kapasitans?

Hoffa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.01.2008
Innlegg
99
Antall liker
12
Sted
Oslo
Hei folkens!

Først litt bakgrunnn, hovedspørsmålet lommer nederst..

Her er det mye nytt på en og samme gang..
Nytt hus og endelig egen kjellerstue, har derfor byttet omtrent alt av komponenter og fikk satt det opp i løpet av helgen.
Jeg ble ganske blåst av hvor bra det låt av nye høyttalere (Spendor A4), forsterker (Bladelius Thor III Novitus) og streamer (Node 2i) og har sittet litt hver kveld denne uka og lyttet, tweaket pånplassering og vinkling. Her er det mye register, det er oppløst, tredimensjonalt og ikke minst mye kropp.

Så til neste skritt som jeg hadde utsatt litt i frykt for nedtur, koble til ny platespiller (VPI Classic) og min trofaste riaa (Trigon Advance med batteri). Det står en Clearaudio Basic MC på spilleren. Det låter veldig kort og detaljert, men klart «tynnere» og noe lavere i volum.

Her ble det straks litt dårlig stemning.. Jeg er vant med at det tidligere med andre oppsett ikke har vært den store forskjellen mellom ulike kilder. Hva kan dette skyldes?

Jeg ser at BlueSound Node på fullt volum gir 0Db, det betyr kanskje at den gir mitt ekstra volum ut og sånn sett ikke kan sammenlignes, eller tar jeg feil her?

Clearaudio Basic MC er oppgitt til 0,42mV og det sies at dette er ganske kraftig. Min forrige pickup er 0,47mV og jeg har derfor satt gain på riaaen til samme nivå som før.

Men hva med kapasitans? Hva har dette å si for lyden? Kan feil innstilling gjøre at jeg opplever å mangle både kropp og bunn? Jeg kan stille kapasitans i 16 trinn så her burde det være nok å velge i.
Men her er jeg altså helt grønn og håper på input fra dere!
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.189
Antall liker
4.410
Torget vurderinger
1
MC pickuper er vanligvis ufølsomme for capasitiv last så det bør ikke være stor forskjell mellom ulike innstillinger. Men prøv gjerne, start med alt på og sammenlign med alt av.

Mvh
KJ
 

Hoffa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.01.2008
Innlegg
99
Antall liker
12
Sted
Oslo
Takk, jeg får teste litt der. Så den store forskjellen i lyd mellom streamer musikk og plater stammer altså ikke herfra da? Blir vel i så fall å hive ut VPI og sette tilbake Regaen
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.287
Antall liker
6.497
Sted
Under stjernene
Mitt phonotrinn har separate trinn for MM og MC:

MC kan kun justere R (resistansen)

MM kan kun justere C (kapasitansen)

Å øke C for MM gir avrunding i toppen, resten av lydbilde blir ikke påvirket.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.189
Antall liker
4.410
Torget vurderinger
1
@Hoffa Kan du skrive litt mer om hva ulikehete mellom vinyl og streaming består i ? Når du skriver at det låter tynnere mener du bassfattig og «anemisk» ? Eller det primært ulikheter i nivå/volum som utlignes med volumkontrollen ?

Det ser ut som Trigon Advance har en maksimal forsterking på 60 dB eller 1000X (16 trinn fra 35,7 dB til 60,2 dB), så med maksimal forsterking får du et nivå ut av RIAAen på ca 0,4 V http://www.trigon-audio.de/fileadmin/pdf/bedienungsanleitungen/ADVANCE-Manual-english.pdf Lydlig er det ikke noen dramatisk forskjell i volum mellom en PU Med 0,42 mV ut og 0,47mV ut, 0,42 mV er knapt en dB mindre enn 0,47 mV, gitt at det e same betingelsene for spesifikasjonen.

Alt for hard resistiv last (lav motstand =ohm) på pickupen kan i noen tilfeller oppleves som tynt, bassfattig og anemisk, det kan også oppleves som at høyfrekvensen blir for mye dempet og «livløs». Jeg så ikke noen Clear Audio Basic MC pickup på hjemmesiden til CA, men f.eks. for Essence MC ser det ikke ut til at de gir noen anbefaling om last. https://clearaudio.de/en/products/cartridges-mc-essence.php De opplyser at den har en internt motstand på 11 ohm og en vanlig tommelfinger regel er å bruke en lastmotstand på ca 10X intern motstand, dvs et sted rundt 110 ohm. De andre MC-pickupene fra CA ser ut å ha en intern spolemotstand på 50 ohm, som gir en «tommelfingerregellast» rundt 500 ohm. Det skader dog ikke å teste ytterpunktene og justere derifra til det du liker. Trigon har justeringsmuligheter i 36 trinn fra 47k ohm til 25,3 ohm så det bør være mulig å finne noe som passer ørene, PU og resten av husalteret.

Bruker du analog ut av Bluesound Node 2i inn i Bladelius ? Jeg fant i forbifarten ikke opplysninger om utgangsnivået fra den analoge utgangen av node 2i. Dersom det nominelle nivået ut av Node 2i (ev inkl ekstern DAC) er omkring 2 V for 0 dB FS, så kan du omtrentlig utligne nivåforskjellen mellom streaming og 0,4 V ut fra RIAA ved å dempe lyden ut av Node 2i med -13,5 dB.

mvh
KJ
 

Hoffa

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.01.2008
Innlegg
99
Antall liker
12
Sted
Oslo
Først og fremst takk for at du har tatt deg tid til å sette deg inn i komponentene mine, jeg ser du har mye kunnskap på området, det kommer meg til nytte!
Nå har jeg foreløpig kun testet platespilleren en kort stund mandag kveld, jeg håper å få testet litt mer i dag, tanken er også å sammenligne ny og gammel spiller/pickup.

Det manglet både noe volum og kropp/bunn. Det låt i utgangspunktet bra, veldig luftig, detaljert og tredimensjonalt, men sammenlignet med streaming og CD var det bare litt mindre av lavere mellomtone og bassregisteret

Jeg har nå gjort en rask sammenligning mellom Node 2i (RCA), platespiller (RCA) og CD (digital RCA). Node 2i satt opp med «fixed output» slik at den i utgangspunktet bør stille likt med de andre kildene.

Forskjellen mellom Node 2i og CD er minimal, men muligens noe mer volum fra CD, ikke noe å bry seg om tenker jeg. Men forskjell mellom Node 2i og platespiller (og da også CD) er større, det er mevneverdig lavere lyd når det spilles fra platespilleren.

Men når jeg prøver å kompensere med volum på forsterkeren hører jeg at det ikke nødvendigvis er så stor forskjell i lyd, altså rent eq-messig, jeg blir nok fort litt lurt på grunn av forskjellen i dB. Men litt forskjell i bunnregisteret er det, men altså betraktelig mindre enn hva jeg opplevde forrige gang.

På forsterkeren har jeg mulighet til å justere inngangsvolum per kanal, jeg må prøve meg litt frem her og se hvor nærme jeg kommer og om hvordan det da låter forskjellig. Jeg kommer tilbake med mer så raskt jeg har fått tak i en T8-nøkkel og nye batterier til fjernkontrollen (som er nødvendig for å endre nivåer).

Andreas
 
Topp Bunn