Klær, briller og klokker Ny skjorte til dress

G

Gjestemedlem

Gjest
Er nok kulturelt betinget, også.
Interessant at man er helt komfortable med kritthvitt dess nærmere ekvator man kommer? I noen kulturer er det også en måte å markere distanse til arbeiderklassen på, siden det er en utfordring å gå kledd i hvitt og holde tøyet "spotless".

En vert jeg hadde i Brasil gikk gjennom minst tre skjorter og to dusjøkter utover dagen, men han hadde lang arbeidsdag.
Skjortene var så hvite og strøkne at Blendas FoU ville blitt snøblinde.
Vel verdt å se om man finner hele filmen.
 

Svein Arne

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.07.2013
Innlegg
8.826
Antall liker
8.382
Sted
På kanten.
Hvilke farger som passer sammen er i liten grad kulturelt betinget. Det handler om hud- og hårfarge og hvilke farger som naturlig går fint sammen og på hva som harmonisk hører sammen. Dette er universelt, og regelen er at jo mørkere hud og hår, jo mer kan du dra på med farger.

Hvit er ikke en farge, og passer derfor alle. Men det er en formell farge og passer ikke til alle anledninger.
Lys blå er den fargen som går til flest hudtyper, ellers er regelen at jo mørkere hud jo varmere farge kan en bruke.


images.jpg
Afrikanere kan godt bruke oransje og se fine ut. Jo blekere du er i huden, jo kaldere farger bør du bruke.


images (1).jpg
Bleikhuder bør passe seg for varme og sterke farger, ellers ser de lett enda bleikere ut.


Nettet har mange fargekart som kan veilede.
70be9425036c4bec750e237de58f8106.jpg

607c91636c2413d810269fc2b68a5ab7.jpg

EG_dressForYourSkinTone (1).jpg
Men det er på ingen måte utfyllende og en bør bruke hovve i tillegg til øynene.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Svein Arne: Jeg lærte en versjon det der da jeg var tenåring, og har brukt det siden. Dessuten har jeg bygning som fordrer innsving på feks blazere. Bertoni, for eksempel, passer meg fint. Det jeg beskrev i forrige innlegg viser til vanligste valg i mitt område- utfra evt opprinnelig etnisitet.. Teknisk sett er ikke hvit en farge, men en blanding av ALLE farger i paletten. Altså er den del av paletten. Og således en farge likevel. Snitt og form er like viktig der som i porselen. Det er bittesmå detaljer som kan gjøre hele antrekket. Sophisticated understatement er et mantra her. Men form skal også følge funksjon.. Stil for sin alder, men akkurat passe rebelsk. Alvorlig og reflektert, men humoristisk. Røft, holdbart og mykt på samme tid. Kan være vanskelig, men enkelte merker har bare forstått det så til de grader. Essentials vs. Specials..det har MoN skjønt..Med en skamløst norsk vri. Et merke vi kan være stolte av.
 
Sist redigert:

Svein Arne

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.07.2013
Innlegg
8.826
Antall liker
8.382
Sted
På kanten.
Jeg skjønner du har en klesfilosofi, et bevisst valg og en smak du sikter etter. Vær stolt av det; 99% av norske menn har ikke peiling og heller ingen interesse for hva de har på seg.
Så kan vi heller være uenige på faglig grunn; som at MoN er sophisticated understatement. Den var ny, for de plasseres jo vanlig vi i den mest flamboyante og bråkete del av skalaen.

Det finnes noen få norske kvalitetsmerker, som f eks Made with Hart; de er ikke bespoke, men lager ferdigklær og målsøm, prisgunstige skjorter og dresser/SC med kun litt bråk; noe kontrastfarger her og der: deres signatur farger: blå og gul som sniker seg inn i linninger, på innsiden av krager og mansjetter. Men på målsøm kan du be om å få slippe. Hyggelige folk er de og.

Du har T Michael i Bergen; han beveger seg mer i retning av mote, og skal lage sin egen twist på det meste, men hevder å ha tatt med seg Savile Row inn i plaggene sine. Not my cup of tea, men han lager kule regnjakker. Selv om han er en grinlus.

Ellers er det ingen som har noe å fare med i kongeriket, imo.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
MoN KAN være SU..det gjelder å velge riktige plagg..Kombiner gode basics og specials, så får du til det meste, Svein Arne:rolleyes: Turn down the noise, though leave some in . Just for the hell of it..Jeg har ikke BARE MoN heller..Langt derifra..
 
Sist redigert:
Topp Bunn