Ny platematte etc. til Rega RP6. Innspill?

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Jeg er faktisk ikke enig i 'alt er bra'-tilnærmingen, heller ikke 'alt er matching'-tilnærmingen.

Det er en del produkter der ute som ikke er særlig imponerende, og det lar seg sjelden gjøre å matche seg bort fra det. Gjør det til et langtidsprosjekt, en og en ting, ta i litt, vent heller enn å gå for det økonomien tillater i øyeblikket, og tenk nøye gjennom valgene dine.
Har samme oppfatning. Det er ikke alt som er like bra, og ikke alltid matching er alfa og omega.

Blir litt som å si at å blande hestemøkk og iskrem er en dårlig match, og at det er grunnen til at de ikke smaker godt sammen.
Det blir en viss forskjell på den sammenligningen og Riia som skal spille sammen pick up i prisklassen ca 10+. Og selvfølgelig er ikke alt like bra, men det du ikke liker kan det faktisk hende att andre liker meget godt.
Og hvordan vet du att det du ville anbefalt funker bra/best for Gasolin?
Regner med att du også har endel tips til utsyr vi bør styre unna?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg er faktisk ikke enig i 'alt er bra'-tilnærmingen, heller ikke 'alt er matching'-tilnærmingen.

Det er en del produkter der ute som ikke er særlig imponerende, og det lar seg sjelden gjøre å matche seg bort fra det. Gjør det til et langtidsprosjekt, en og en ting, ta i litt, vent heller enn å gå for det økonomien tillater i øyeblikket, og tenk nøye gjennom valgene dine.
Har samme oppfatning. Det er ikke alt som er like bra, og ikke alltid matching er alfa og omega.

Blir litt som å si at å blande hestemøkk og iskrem er en dårlig match, og at det er grunnen til at de ikke smaker godt sammen.
Det blir en viss forskjell på den sammenligningen og Riia som skal spille sammen pick up i prisklassen ca 10+. Og selvfølgelig er ikke alt like bra, men det du ikke liker kan det faktisk hende att andre liker meget godt.
Og hvordan vet du att det du ville anbefalt funker bra/best for Gasolin?
Regner med att du også har endel tips til utsyr vi bør styre unna?
Jammen hadde du mye på hjertet i forhold til mitt lille innlegg.

Som sagt en helt generell betraktning, og ikke spesifikt ment om produktene som er omtalt her (de har jeg ingen mening om). Men er enig i tilnærmingen Zomby_Woof skisserer her, og det er vel greit for deg?
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Jeg er faktisk ikke enig i 'alt er bra'-tilnærmingen, heller ikke 'alt er matching'-tilnærmingen.

Det er en del produkter der ute som ikke er særlig imponerende, og det lar seg sjelden gjøre å matche seg bort fra det. Gjør det til et langtidsprosjekt, en og en ting, ta i litt, vent heller enn å gå for det økonomien tillater i øyeblikket, og tenk nøye gjennom valgene dine.
Har samme oppfatning. Det er ikke alt som er like bra, og ikke alltid matching er alfa og omega.

Blir litt som å si at å blande hestemøkk og iskrem er en dårlig match, og at det er grunnen til at de ikke smaker godt sammen.
Det blir en viss forskjell på den sammenligningen og Riia som skal spille sammen pick up i prisklassen ca 10+. Og selvfølgelig er ikke alt like bra, men det du ikke liker kan det faktisk hende att andre liker meget godt.
Og hvordan vet du att det du ville anbefalt funker bra/best for Gasolin?
Regner med att du også har endel tips til utsyr vi bør styre unna?
Jammen hadde du mye på hjertet i forhold til mitt lille innlegg.

Som sagt en helt generell betraktning, og ikke spesifikt ment om produktene som er omtalt her (de har jeg ingen mening om). Men er enig i tilnærmingen Zomby_Woof skisserer her, og det er vel greit for deg?
Selvfølgelig er det greit for meg:)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
For å ta oppfordringen om konkrete anbefalinger.

Dessverre.. Det er ganske vrient å gi på stående fot. Jeg har hørt mye som er prismessig relevant for Rega-klassen oppigjennom, men det begynner å bli en stund siden. Merker og modeller kommer og går, men fremskrittet har ikke akkurat gått i en rett linje. Kvaliteten varierer, som smak og behag gjør det. Sånn har det vært, sånn er det, og sånn kommer det til å forbli. Å gjøre seg kjent med et utsnitt av markedet krever en innsats, som det er naturlig at den som selv er i kjøpsmodus gjør.

Siste RIAA jeg hadde på lån og virkelig likte var en Whest PS.30RDT. Den er vel utgått og erstattet og over budsjett, men produsenten har rimeligere modeller. Jeg hadde gjort meg nysgjerrig på merket, sammen med en del andre. Mer konkret enn det kan jeg ikke være.
 
G

Gasolin

Gjest
Takk jeg setter pris på innspillet. Klart jeg må høre selv for å finne ut av hva jeg liker og vil ha. Er jo mest for å få en pekepinn men ser noen er til det ene- og noen til det annet merke. Må ut og lytte eller enda bedre hjemlån.
 
G

Gasolin

Gjest
Jeg har hatt 5mm Acromat på en Rega P25. Opplevelsen min var klart bedre lyd, roligere og renere. Jeg gikk etterhvert til en akryltallernen også, med enda mer av det samme. Funk lagde forresten en som het Acroplat den gangen, om jeg ikke tar feil. Hele tallerkenen av Stratos-plast.

Achroplat II

Tror jaggu jeg ville sjekka ut den like greit som acromat, egentlig.

Dog syntes jeg nok den største oppgraderingen var å bytte ut motveksloddet med et fra Express machining (tror ikke de finnes lenger, men det er mange lignende produkter der ute). Mye rappere og mer alert og artikulert, spesielt i bassen.
Funk har utsolgt av achromat matter men Mala Audio regner med å få dem min igjen i løpet av juni. Det er snart 1.5 mnd siden jeg bestilte 3mm og kan gjerne vente juni med som er estimert tid. Da jeg uansett skal oppgradere pu etterhvert ber jeg om en 5mm matte. Med 5mm matte må jeg vel bestille 2mm spacer eller?
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hva er vitsen med 5mm i stedet for 3mm matte?
 
G

Gasolin

Gjest
Tenkte den skulle gi bedre demping mot glasstallerkenen.
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tror neppe det er noe å hente den veien personlig, men det er lov å prøve.
 

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
319
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
Da er subplatteren innstallert;)
Jeg smiler og er veldig fornøyd. Er ikke så god til å beskrive med hifisuperlativer men jeg opplever et roligere lydbilde, bedre seperasjon av instrumenter og stemmer, fler detaljer samt mer og bedre definert bass. Det er mer kjøtt på beinet.
Vis vedlegget 441298
Fikk den samme opplevelsen når jeg byttet til samme subplatter, som igjen ble forsterket ved bytte til delrin platter.
 

Vedlegg

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Når du har POM-tallerken (Delrin er merkenavnet på plastmateriale i POM fra DuPont Plastics) kan det godt tenkes at det blir best med plata rett på tallerkenen uten matte mellom også. ...gitt at du får justert VTA deretter.

Oppgaven til platematta er å jevne ut små ujevnheter i tallerkenen og ved å være elastisk gi plata bedre kontakt med tallerkenen. Hvordan den lykkes med dette og hvordan det låter kommer an på materialet i og overflateruheten/-jevnheten til tallerkenen, mattas tykkelse og hardhet, platas masse, overflate, skjevhet, etc, etc. Det er ingen raske, generelle fasitsvar her. Kun erfaringer.

En polert glasstallerken ville jeg tro at hadde en så plan overflate at noen tykk matte var lite hensiktsmessig. Vanlig 3mm acromat er det jeg hadde prøvd, men det er bare min synsing.

...og som sagt tror jeg at Delrin funker best alene. Det er i alle fall min erfaring med akryltallerkener, som bør ha ca. samme egenskaper.

....men prøv selv. Det er alltid det beste. :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Kan ikke si annet om 3 og 5mm Acromat enn at jeg antar mer av det samme. Jeg hadde 5 men har ikke testa 3. Ellers avhenger behovet for spacere både av mattetykkelse og pickuphøyde. Det beste er vel å sjekke når alt annet er i hus. Mullispacerne er nok en fin løsning.
 
G

Gasolin

Gjest
Gikk for 3mm og etter 2 måneders ventetid lå den klar for henting hos posten i dag.
Umiddelbart inntryk er specielt stemmer står mer klart frem og et renere lydbilde.
Riaa er også på vei så nå begynner det å bli gøy....spesielt når oppgraderinger har en positiv/ ønsket effekt på lyden.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Nennsom justering av en Rega er vel anvendte penger, og tid. La det hele synke inn litt før du gjør mer, og gå gjerne tilbake på matte etter neste trinn også.

Jeg mener det bor et urealisert potensiale i spillerne. Neste burde være motvektslodd. Der ligger det en ikke ubetydelig gevinst i transientrespons, tydelighet, og mer uanstrengt dynamikk.
 
G

Gasolin

Gjest
Jeg skal kose meg med nåværende oppgraderinger og når riaa kommer i hus innstilles jakten på bedre lyd...foreløpig.
Hvilket motvektslodd anbefales til rp6?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har personlig bare testet ett. Det het Express Marchining, og er forsvunnet fra markedet i mellomtiden.

Jeg kan ikke anbefale noe fra hofta, men ville sett etter noe med foring av hardplast og en settskrue for å låse. Origin Live eller en av de som ligner på den, kanskje?
 
Topp Bunn