Ny musikalsk gjettelek på NRK Klassisk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.324
    Antall liker
    11.202
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Lett idag også, et par av oppgavene måtte jeg tippe komponist, men tippet rett i begge.
    Hvor mange ganger har forresten den gitar-svisken vært brukt?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.830
    Antall liker
    9.504
    Sted
    Trondheim
    Mange. Og verket i oppgave 2 er brukt minst 2 ganger før. Jeg tror faktisk alt er brukt før, kanskje med unntak av oppgave 3. Selv korverket i oppgave 6 er brukt tidligere.

    Jeg gjettet de 2 siste komponistene før oppgave 5 var ferdig. De måtte jo være nordiske og når løsningsordet var klart var det jo ikke mange alternativer.

    Jeg har sluttet å kommentere dette med vanskelighetsgrad. Det er for få av oss som vil ha litt vanskeligere oppgaver (og da mener jeg ikke å identifisere hvilket verk i f.eks. Liszts klavermusikk eller hvilken Scarlattisonate det er (han skrev vel ca 600?)). Blir det for vanskelig er vi for få som sender inn.
    Men det hadde vært morro en gang i blant å ikke kunne sende inn før programmet er ferdig...
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.752
    Antall liker
    3.966
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kan godt hende at 3-ern har gått før også, ihvertfall fra samme suiten, men kanskje heller fjærkreet. Du har nok rett, jeg vil heller ha disse enkle oppgavene enn ingen i det hele tatt!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.592
    Antall liker
    9.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke lenge siden nr 1 ble brukt heller. Overnattet for øvrig der i september.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.546
    Antall liker
    785
    Mange. Og verket i oppgave 2 er brukt minst 2 ganger før. Jeg tror faktisk alt er brukt før, kanskje med unntak av oppgave 3. Selv korverket i oppgave 6 er brukt tidligere.
    I mine svar i går kunne jeg kopiere alle svar fra tidligere innsendte svar, bortsett fra nr 6. Jeg kan ikke se av tidligere besvarelser at det korverket har vært en oppgave tidligere.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.830
    Antall liker
    9.504
    Sted
    Trondheim
    Jeg var kanskje litt rask der, men jeg mente å huske at det hadde vært brukt. Ser ut som om jeg har tatt feil.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.830
    Antall liker
    9.504
    Sted
    Trondheim
    Sliter litt med oppgave 3. Komponisten er vel klar, men klarer ikke å finne verket.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.752
    Antall liker
    3.966
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det var da eventyrlig at du ikke tog'an tvert :)
    Forøvrig er jeg usikker på om de har brukt 1, 4 og 6 tidligere? Noe sier meg at 1-ern har vært kjørt, men det er i såfall lenge siden.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.546
    Antall liker
    785
    .....
    Forøvrig er jeg usikker på om de har brukt 1, 4 og 6 tidligere? Noe sier meg at 1-ern har vært kjørt, men det er i såfall lenge siden.
    Etter det jeg kan se av tidligere innsendte svar:

    Oppgave 1 hadde vi i fjor, på vårparten, men da var det fornavnet på komponisten som skulle inn i rebusen.

    Oppgave 4 hadde vi i 2019 men muligens ikke samme satser som denne gangen.

    Oppgave 6 har vi ikke hatt tidligere (men det er jo andre komponister som har samme verktittel og som vi har hatt i Rebus)
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.752
    Antall liker
    3.966
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I dag synes jeg hun absolutt slo til med gode oppgaver! 3, 5 og 6 satt jo med en gang, men teksten i 1-ern kjørte meg fullstendig fast en stund. Da den endelig tente det Berxterske lys, kom 2-ern også. 4-ern satt også rimelig langt inne inntil jeg fikk en åpenbaring. Hvorvidt komponisten i 7-ern egentlig er grunnopphavsmannen til melodien er jeg usikker på, men det er ikke så mange som passer, og han har jo tonen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.830
    Antall liker
    9.504
    Sted
    Trondheim
    Joda, han er opphavsmannen - fra en litt ukjent kantate. Og sett hvor du bor burde jo oppgave 2 være velkjent ;)
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.752
    Antall liker
    3.966
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, ja, da jeg endelig kom på 1-ern kom 2 med en gang. Du vet, det hender en forblinder seg selv, og slik også her, selv om hun understreket at man ikke skulle se for hardt på teksten i 1-ern. Skjemmes litt, da musikken er velkjent.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.830
    Antall liker
    9.504
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg trodde også nr. 1 var norsk i begynnelsen basert på språket.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.546
    Antall liker
    785
    Fine oppgaver i går - ikke fullt så mye "gjenbruk" :)

    Etter det jeg kan se av tidligere innsendte svar:
    1- verket ble sist benyttet i sending for 6 år siden
    2- både komponist og verk var Rebus-debutant
    3- benyttet flere ganger tidligere
    4- både komponist og verk var Rebus-debutant
    5- verket er ikke benyttet i tidligere oppgaver
    6- benyttet flere ganger tidligere
    7- benyttet (minst) èn gang tidligere
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.830
    Antall liker
    9.504
    Sted
    Trondheim
    Jeg har ventet på at de skulle bruke noe av nr. 2.
    Jeg synes kanskje at hintene var vel konkrete. "Veldig kjent universitet". "Stille og vakker elv" (tror jeg hun sa).
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.592
    Antall liker
    9.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også sendt en mail. En trofast kundemasse er det kostbart å bygge opp men veldig enkelt å rive ned. Uforutsigbar og nedlatende adferd er en sikker vinner for å få til dette. Dette er basiskunbskap i alle strategifag.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.324
    Antall liker
    11.202
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tviler på at det nytter , men syns likevel det er viktig at de får høre hva folk faktisk syns.
    Bruker dere fellesadressen info@nrk.no ?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.592
    Antall liker
    9.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sendte også til rebus men skal sende en mer utdypende mail til info i løpet av ettermiddagen.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.546
    Antall liker
    785
    Hvorfor i all verden har de det?
    Det har nok dessverre med prioriteringer å gjøre. De om det.
    De hadde Rebus i desember i fjor, men ikke i 2021-2020-2019-2018.
    De har i stedet hatt en slags julequiz, eller julenøtter som de kaller det i år.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.830
    Antall liker
    9.504
    Sted
    Trondheim
    Hvorfor kan de ikke bare lage en serie med program som ligger i kø og aktiveres på rett tidspunkt? Sett av en person i en uke eller to til å lage neste års rebusprogram og trykk på "Play" når programmet skal sendes? De må jo nødvendigvis opplyse om vinnerne av forrige ukes program, men det kan de jo gjøre før programmet starter. Og trekningen kan jo automatiseres. Det er ikke mye ressurser som kreves.

    Man kan sikkert lage 3 program pr. dag, så 52 program kan lages på 18 dager, så sett av en person i 3 uker så er det i boks for et helt år.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.324
    Antall liker
    11.202
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Spesielt opplegg idag, og uvanlig lett. Ikke noe å lure på, og ingenting å tipse om.
    Sjokoladen traff meg så jeg måtte le, da det er min favoritt, og det ligger en enslig slik i kjøleskapet her.
    Jeg husker at jeg savnet den gamle da den skiftet navn, mine foreldre pleide å kjøpe den, men det tok meg mange år før jeg fant min favoritt igjen. Og enda en tid (dvs. internett) før jeg skjønte at det var samme sak.
    Men vi er tross alt fornøyd med at de er igang igjen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.830
    Antall liker
    9.504
    Sted
    Trondheim
    Det virker som om det er noe de har hatt i julen? Det var i hvert fall referanse til svar på forrige oppgave.
    Som du sier - lett. Sender ikke inn.
    Håper de er tilbake i vanlig mønster neste søndag.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.592
    Antall liker
    9.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Visste ikke at det var en gang. Slik blir det når "de faste postene" ikke lenger er faste. Man mister lyttere. Det er greit om kundene (et ukjent begrep i NRK?) har vaner. Da beholder man dem lenger. Elementært for en hver som vet litt om markedsføring. Men det ser jo ikke ut som om jeg gikk glipp av noe,
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.830
    Antall liker
    9.504
    Sted
    Trondheim
    Samme her, men det virker jo som om jeg ikke har gått glipp av noe. Gårsdagens oppgaver var latterlig enkle (etter min mening).
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.752
    Antall liker
    3.966
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeppjepp. I gang igjen, og som forventet riktig så enkle oppgaver i dag.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.324
    Antall liker
    11.202
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg var for seint ute idag, fikk såvidt spolt bakover for å høre starten, tre timer bakover er det som tillates, og nå er det for seint. Meste parten var velkjent, løsningsord på plass, men jeg tok ikke 2 på direkten. Hvor mange bokstaverr skulle den komponisten ha?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.324
    Antall liker
    11.202
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hehe, jeg må nok lære meg å høre ferdig hele klippet, og høre etter på teksten. Og gjerne drikke ferdig kaffen før jeg skriver. 2eren er jo et av mine favorittverk. Jeg var, som ofte skjer, litt kjapp og tenkte en annen verk-type.
    Stor frokost, og god kaffe, da skinner solen også klarere.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.752
    Antall liker
    3.966
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det skulle ikke forundre meg det minste om rettighetene er på plass nå, slik at 3-timersregelen rett og slett er forduftet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.830
    Antall liker
    9.504
    Sted
    Trondheim
    Jeg tillot meg å være litt sur da jeg sendte inn dagens svar. Nevnte at det var flaks at jeg husket å slå på radioen siden det bare har vært spilt julemusikk i hele desember, og det interesserer meg lite å høre på julemusikk i en hel måned.
    Og så skrev jeg at det hadde vært hyggelig hvis ikke alle oppgavene var av en slik art at man hadde løsningen klar før programmet var ferdig.

    Klaverkonsert som var "ung og mandig"? Og vintermusikk? Hun gir jo svarene nesten direkte i hintene.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.324
    Antall liker
    11.202
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det skulle ikke forundre meg det minste om rettighetene er på plass nå, slik at 3-timersregelen rett og slett er forduftet.
    Ja så sannelig. Du har rett. Hvor mye kaffe må man drikke en søndag for å få med seg det vesentligste?
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.752
    Antall liker
    3.966
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Noe mer underholdende i dag... kanskje?
    2, 5, 6 og 7 satt jo umiddelbart, tok noe lenger tid i 1 og 3, nok pga at jeg telte feil i 4-ern (der komponisten jo var klar), og en stund tenkte at det skulle være en N i 3-ern, og dermed ble det litt rot i nepa angående 1-ern også. Telte omsider rett, lukket øya og sang 3-ern innad, og dermed ble det greit.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.546
    Antall liker
    785
    Noe mer underholdende i dag... kanskje?
    2, 5, 6 og 7 satt jo umiddelbart, tok noe lenger tid i 1 og 3, nok pga at jeg telte feil i 4-ern (der komponisten jo var klar), og en stund tenkte at det skulle være en N i 3-ern, og dermed ble det litt rot i nepa angående 1-ern også. Telte omsider rett, lukket øya og sang 3-ern innad, og dermed ble det greit.
    Joda, bedre i dag. Gøy med nr 2; det er etter det jeg kan se en "Rebus-debutant".
    Men jeg er trøtt av disse "reprisene". Oppgave 6: Etter det jeg kan se er det åttende (!) gang dette verket brukes . Kun 1 gang siden Rebus startet har de brukt et annet verk fra denne komponisten når han har vært en av oppgavene. At de ikke bruker han russeren som hadde passet i dag i rebusens oppgave 6, noe fra noe komisk kanskje - er merkelig - han er faktisk aldri brukt etter det jeg kan se. Stemmer det med dine notater også, @otare ?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.830
    Antall liker
    9.504
    Sted
    Trondheim
    Mange russere som kunne passet i oppgave 6. Sikkert en som aldri har vært brukt før.
    Jeg kommenterte da jeg sendte inn at de gjerne kunne bruke noen komponister som aldri ble brukt og ga en del eksempler på tsjekkere som kunne bli brukt, gjerne da forbundet med noen tips.
    Jeg synes også at det blir for mye repetisjon, og jeg liker bedre å lete etter komponistnavn enn å lete etter verk i uendelig lange verklister. Klaververk av Liszt? Sang av Schumann? Sonate av Scarlatti? Konsert av Vivaldi? Flott musikk, men å lete etter enkeltverk blir for "dumt" når det er 600+ verk å lete blant.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.830
    Antall liker
    9.504
    Sted
    Trondheim
    Skikkelig nøtt i oppgave 2 i dag. Finner ingen aktuelle komponister på 5 bokstaver med rett bokstav i posisjon 2.
    Veldig kjent tema det parafraseres/varieres over, men klarer ikke plassere det.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.324
    Antall liker
    11.202
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg trodde først at jeg hadde nr2 i boks, nesten uten å ha hørt på. "Den første i sitt slag, på en måte" indikerte noe spesielt, men jeg tok visst feil.
    Her tror jeg vi må utenfor lista med de aller mest kjente komponistene. En komponist som måtte slutte å reise, og istedet sitte hjemme og komponere. En stor utøver, tenker jeg da, kanskje mer kjent som utøver enn komponist. En nøtt for meg også.
    Mangler 4 også. Hun synger vel på tysk der?
    3, 5 og 6 er velkjent, og 1 skjønte jeg fort. Mye hjelp fra programlederen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.592
    Antall liker
    9.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Meget kjent arie, og ikke opera (så lan du gruble litt). Språket er jeg ikke sikker på, men komponisten var vel ikke tysk.

    Og nr 2 tenker jeg en som primært var kjent som utøver. Men står fast selv også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn