Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Her et Russisk Ural fra 1955.
    Det er lett og komfortabel, laget i aluminium og gullbelagt mot korrosjon. Største Russiske armbåndsur på den tiden med Ø40 mm.

    (URAL, Chelyabinsk Watch Factory, cal.3608, 16 jewels. Alu. case/rose gold 40mm, 1955.)

    Chelyabinsk W.F., Ural Military, cal. 3608 16 jew., ~1955. Alu. case, rose gold plated, Ø 40mm..jpg
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvem har godt utvalg av Seiko?
    Tja, jeg vet ikke. Men Tusen Tikk i Bergen klarte å skaffe meg en SARB17. Mens nekene på Bjørklund og slikt ikke ante hva jeg snakket om. Ellers dukker det opp ting på Finn. Har en del Seikoer derfra. 033, Sprtsmatic, 5, crono etc. Du får som regel mer for pengene på brukten... samme som med HiFi. Ser risikonivået i Norge som lavt, stort sett ærlige selgere.

    Om du vil ut på den store verdensveven så er dette et greit stoppested:

    https://www.longislandwatch.com

    Har ikke handlet derfra selv men flere klokkeentusiaster(type seriøse youtoubere) går god for dem. Ta det for det det er verdt, og gjør litt videre research selv.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    5.366
    Sted
    oslo
    Har handlet fra creationwatches to ganger, og kan anbefale dem om du ikke skal handle lokalt.
    Har stort sett veldig gode priser på seiko.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.531
    Antall liker
    905
    Torget vurderinger
    1
    Hvem har godt utvalg av Seiko?
    Tja, jeg vet ikke. Men Tusen Tikk i Bergen klarte å skaffe meg en SARB17. Mens nekene på Bjørklund og slikt ikke ante hva jeg snakket om. Ellers dukker det opp ting på Finn. Har en del Seikoer derfra. 033, Sprtsmatic, 5, crono etc. Du får som regel mer for pengene på brukten... samme som med HiFi. Ser risikonivået i Norge som lavt, stort sett ærlige selgere.

    Om du vil ut på den store verdensveven så er dette et greit stoppested:

    https://www.longislandwatch.com

    Har ikke handlet derfra selv men flere klokkeentusiaster(type seriøse youtoubere) går god for dem. Ta det for det det er verdt, og gjør litt videre research selv.
    Eg har handla 2 klokker på longislandwatch.com, kjapt og greit.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg har sykt lyst på en skikkelig flieger, men da skal den være gigantisk og utenpåskinnjakkenstor. Liker estetikken så mye men .. jeg har klart å holde det i tøylende med en Hamilton Khaki. Vet ikke om det gir så mye mening men, jeg har flere klokker enn jeg bruker. Vi ha en Stowa men det får vente.

    h70455533_6.png
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det er utrolig hva folk gidder å forfalske. En kollega fra Kina hadde en fake Casio av denne typen:

    Vis vedlegget 493434

    Han fortalte at ett batteribytte i Norge kostet han mer enn klokka med batteri kostet i utgangspunktet. :p
    Har en slik selv. Kongeprodukt. Kan ikke fordra å slepe rundt på store Seikoer og slikt. Lett, laaaang batteritid,
    viser tid og dato helt topp, nostalgi, bygger lite i høyden. What else do you need?
    Litt estetikk kanskje?
    Synes den er penere enn alle disse dykkerurene i metall folk sleper rundt på. :)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Sist redigert av en moderator:

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Jeg har sykt lyst på en skikkelig flieger, men da skal den være gigantisk og utenpåskinnjakkenstor. Liker estetikken så mye men .. jeg har klart å holde det i tøylende med en Hamilton Khaki. Vet ikke om det gir så mye mening men, jeg har flere klokker enn jeg bruker. Vi ha en Stowa men det får vente.

    Vis vedlegget 498458
    Pent ur.

    Her er et "ekte" Hamilton ur, altså som ble laget i hjemlandet USA.
    Det et Hamilton 925, Mod. 2, størrelse 18, 17 Jewels laget i ~1902. God stand, holder god tid :)
    Slenger ved et gammelt postkort; Hamilton fabrikken i Lancaster, PA, USA.

    Hamilton 925.jpg
    Hamilton Watch Co..jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Lommeur får du gratis. Samme hvem som har laget dem og jeg ser ikke bort i fra at noen vil stige i verdi, spesielt samlerverdi. Samlere er skrotnisser i min verden, danske og engelske fjernsynssendinger omkring markedsverdien på ditt og datt koser jeg med. Antiques Roadshow og Gull på markedsplassen som det så det heter på norsk.

    Det er til og med mange indere som har jobbet iherdisk med å pådytte omgjorte lommeur til å bli armbåndsklokker.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Byttet skinnremmen med teit låsemekanisme med en natorem. Først og fremst for sommer og salte sjøbad sin skyld. Nato remmen er overlegen komfy pluss at jeg liker en real klokkerem med hull og dings
    B64A156F-947C-4EBE-87C9-55CA76FC4224.jpg
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Lommeur får du gratis. Samme hvem som har laget dem og jeg ser ikke bort i fra at noen vil stige i verdi, spesielt samlerverdi. Samlere er skrotnisser i min verden, danske og engelske fjernsynssendinger omkring markedsverdien på ditt og datt koser jeg med. Antiques Roadshow og Gull på markedsplassen som det så det heter på norsk.

    Det er til og med mange indere som har jobbet iherdisk med å pådytte omgjorte lommeur til å bli armbåndsklokker.
    Hahahaha...dagens eller månedens!;D Har peiling du..hehe
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest

    10. Replica or counterfeit watches.

    9. Do it yourself modding projects before knowing what you're getting yourself into.

    8. The Indian frankenwatch market

    7. The grey market

    6. High end watches you cannot afford to service

    5. In-house complications or movements that you can not service or repair

    4. Fashion watches.

    3.Vintage watches that will cost more than you are willing to pay to repair or service.

    2. Luxury smartwatches in precious metals

    1. Converted pocket watches
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.561
    Antall liker
    7.887
    Torget vurderinger
    0
    Lommeur får du gratis. Samme hvem som har laget dem og jeg ser ikke bort i fra at noen vil stige i verdi, spesielt samlerverdi. Samlere er skrotnisser i min verden, danske og engelske fjernsynssendinger omkring markedsverdien på ditt og datt koser jeg med. Antiques Roadshow og Gull på markedsplassen som det så det heter på norsk.

    Det er til og med mange indere som har jobbet iherdisk med å pådytte omgjorte lommeur til å bli armbåndsklokker.
    Hahahaha...dagens eller månedens!;D Har peiling du..hehe
    Trekk fra "Deph faktoren" ( han snakker med kjempestore bokstaver :rolleyes: ) og du vil se at han er inne på noe. Konverterte lommeur får du grisebillig sammenlignet med "orginaler". Selv Patek Philippe kan du få til en pris de fleste av oss kan betale hvis det er snakk om et konvertert lommeur. Og da snakker vi om klokker av et merke som er så ekstremt eksklusivt at det ofte ikke tas med når journalister ramser opp luxusklokker. De er nærmest i en klasse for seg selv og setter Rolexeiere i båsen "fattigfrans"!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor skal man egentlig unngå gråmarkedsklokker?

    Er selvsagt klar over at garantien i praksis er fraværende men det er jo fortsatt den samme klokka som urmakeren selger, forskjellen er kun et stempel på garantikortet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvorfor skal man egentlig unngå gråmarkedsklokker?

    Er selvsagt klar over at garantien i praksis er fraværende men det er jo fortsatt den samme klokka som urmakeren selger, forskjellen er kun et stempel på garantikortet.
    Det er som oftest helt fraværende kundeservice og får du skadde ur eller b-varer så må du gjerne betale restocking fee om du sender dem tilbake, du har ingen garanti og må betale eventuelle reparasjoner selv om noe går galt. Så det er en risiko du kan ta for å spare noen kroner, og er du heldig går det greit. Det er i alle fall slike ting Tristano Veneto trekker frem, klok av egne erfaringer. Han har tydeligvis brent seg noen ganger. Jeg har ikke noen direkte erfaring selv men lytter til erfarne "fjellfolk".
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo gjerne veldig mye billigere med gråmarkedsklokke. I mine øyne er det gjerne verdt risikoen men det er individuelt å vurdere det.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Lommeur får du gratis. Samme hvem som har laget dem og jeg ser ikke bort i fra at noen vil stige i verdi, spesielt samlerverdi.
    Når jeg skal over til USA neste år er det ikke umulig at en Railroad Watch blir med i bagasjen hjem - om jeg kommer over et bra eksemplar til ok pris.
    Om det blir en Ball, Elgin, Hamilton, Waltham, Illinois osv har ikke så stor betydning egentlig
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.561
    Antall liker
    7.887
    Torget vurderinger
    0
    Det med "gråmarked" var nytt for meg. Hva legger dere egentlig i dette begrepet?

    Er det snakk om orginaler som er "paralellinnført"?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det med "gråmarked" var nytt for meg. Hva legger dere egentlig i dette begrepet?

    Er det snakk om orginaler som er "paralellinnført"?
    Originaler som er paralellinnført fra butikker som ikke er autoriserte forselgere.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det med "gråmarked" var nytt for meg. Hva legger dere egentlig i dette begrepet?

    Er det snakk om orginaler som er "paralellinnført"?
    Originaler som er paralellinnført fra butikker som ikke er autoriserte forselgere.
    Ja men ikke bare det. Vi snakker mer om "outlets" på nettet enn om klokkeforhandlere som har fått tak i noen eksemplarer av ur ment for andre markeder. F.eks. kjøpte jeg min SARB017 (en Seiko ment kun for det japanske innenlandsmarkedet) hos Tusen Tikk i Bergen, og jeg kunne bestilt den fra Long Island Watches om jeg ville. Det er ikke dette som omtales som grey marked.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Urverket.no er jo eksempel på en nettbutikk som bl.a kjøper inn og selger ur som tidligere har vært ute til salgs i butikk/forhandler ulike steder i Europa.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Creationwatches er vel verdt å sjekke ut hvis man skal gjøre gode kjøp. Prisen på enkelte klokker der er lavere enn typisk bruktpriser på klokkeriet.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.928
    Antall liker
    5.605
    Sted
    Holmestrand
    Ny Seiko

    Da ble det en slik i dag:
    28293A37-6D63-46AC-9BC8-EC9E3D8E0273.jpg
    For meg akurat som det skal være.
    Ikke noe ekstra utover dato, arabiske tall, tydelig og lesbar.
    Ønsket meg egentlig lys tallskive, men etter å ha kikket på denne litt, så ble den riktig.
    :)
    Bursdagspresang fra jentene mine (dvs kone, døtre, barnebarn ... og svigerson som definitivt ikke er en av jentene :) ).
    Presang som jeg ble veldig glad for.
    :)
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.790
    Antall liker
    9.447
    Sted
    Trondheim
    Jeg var i Dresden i sommer og så noen usedvanlig lekre klokker fra Glasshütte og A. Lange. Turte ikke spørre om prisen...

    F.eks.denne:



    og disse:



    PS: Turte ikke spørre om pris, men mener at jeg så pris i vinduet på en A. Lange-klokke - ca 36 000 €
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.586
    Antall liker
    2.788
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Før eller siden er jeg nødt til å få denne i hus. Passe space, men uberkul, selv om den imho er litt liten i diameter, den skulle vært ca 45mm.
    Eone.jpg

    mvh
    Proffen
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.183
    Antall liker
    6.891
    Torget vurderinger
    4
    Slike dingser synes jeg er bare påtatt elpekjekk "disainerklokke".
    Ser ut som dansk design fra åttitallet og ser datert ut i det man tar de på armen.
    Dessuten er alt over 42mm bare såååå 2015. 8)

    Sorry, klarer bare ikke se noe positivt i skrytedingser som det der.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.183
    Antall liker
    6.891
    Torget vurderinger
    4
    Derimot er veldig nysgjerrig på den nye Omega Railmaster som jeg nettopp oppdaget. Har ikke sett den live ennå og er foreløpig litt ambivalent.

    Liker at den er no nonsens klokke som ikke skriker på oppmerksomhet. At den har dette tydelige retro, men moderne ved seg. Ikkno bling, men en fantastisk finish. Et slags robust, tidløst understatement på 40mm.
    Den er kanskje litt for staut og robust ift. orginalen ? Men, så er den ikke en replika heller. Det jeg liker minst er kronen som gjør for mye ut av seg og bryter litt med både Railmaster-tradisjonen og designet. Ville nok foretrukket noe enklere og strengere enn "muffins-designet".

    New-railmaster_001.jpg

    New_OMEGA_AQUATERRA_RAILMASTER_CASE_3.jpg

    New_OMEGA_AQUATERRA_RAILMASTER_DIAL_14.jpg


    Forgjengeren var ganske snasen den også. Mindre robust, mer elegant.

    42mm_1.jpg
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.586
    Antall liker
    2.788
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Slike dingser synes jeg er bare påtatt elpekjekk "disainerklokke".
    Ser ut som dansk design fra åttitallet og ser datert ut i det man tar de på armen.
    Dessuten er alt over 42mm bare såååå 2015. 8)

    Sorry, klarer bare ikke se noe positivt i skrytedingser som det der.
    Det er jo helt innafor. Selv er jeg mer opptatt av det jeg finner litt utenom a4 når det gjelder klokker, enn jeg er av mer mainstream produkter. Det gjenspeiler seg også i samlingen. Er ikke mange 13 på dusinet-klokker der, nei.....;)

    mvh
    Proffen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn