Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.747
    Antall liker
    15.929
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt Stowa Marine Original i snart 8 år, deilig og enkelt urverk uten så mye tjafs. Anbefales!

    Sikler for tiden mest på H.Moser sin Venturer, men det skal nok mye til for at jeg tør å klemme såpass mye penger inn i en klokke...

    Holdt på å kjøpe et Stowa pilotur en gang for ikke lenge siden, men var i tvil om den var for stor. Den gangen, som ikke er lenge siden, kostet de 20-30% mindre en nå.... Flotte klokker, tysk design når det virkelig sitter.
    Måtte inn og sjekke på sidene til Stowa nå - jammen har ikke prisene gått mye opp. Mener på at min Original kostet €6-700 i sin tid, men er ikke skuddsikker. Ser nå at tilsvarende ur ligger på nesten €1200!

    Det er veldig greit å ha et såpass tidløst ur i samlingen, stålkasse, hvit urskive, enkle arabiske tall og blå hender. Denne limited varianten også hadde sin sjarm. Gar sett at Stowa kjører noen variasjoner i begrenset opplag, blant annet denne fliegeren fra en tid tilbake som jeg synes er enormt stilig:

    Det er vel Black Forest utgaven som Jörg i Stowa spurte samlere om han skulle lage, i 2005? Begrenset opplag og med henvisning til hva som skjer med illuminasjonsmalingen over tid. Jeg syns gulfargen ble for sterk.

    Noen som vet hva slags maling de brukte på urskivene? Disse klokkene kan jo være radioaktive (de opprinnelige).
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.561
    Antall liker
    7.887
    Torget vurderinger
    0
    Når det gjelder pilotur/fliegeruhren så skal disse være store og de skal ha en enkel skive med få distraksjoner. Grunnen til dette er temmelig opplagt,

    1. Det skal være lett å se hva klokken er med et lite blikk ned på klokken. Derav den enkle ukompliserte skiven, og størrelsen på den.

    2. Disse urene ble opprinnelig båret utenpå flygejakken som gjerne var laget i grovt lær og foret med et solid lag saueull. Cockpiten var jo til å begynne med åpen og det er svinekaldt når man kommer opp i høyden. Lite lagomt å måtte ta av hansker og brette opp jakken for å se klokka!

    Selv under WWII var de fleste flycockpiter lite preget av varmeapparat. Amerikanerne benyttet eloppvarmet undertøy som en erstatning i sine bombefly.

    Moderne "pilot watches" med all verdens fancy regneskiver etc er bare sludder og har intet med virkeligheten å gjøre. De er ment som pynt i baren når man skal sjekke opp damer!

    Når det kommer til selvslysende i vintage ur så skader det ikke å sjekke hvor radioaktiv klokka er før man evt bruker den. Jeg bød på et bordur som var plukket ut av en engelsk Lancasterbomber. Den var montert i en kasse av blykrystall nettopp fordi den ga rimelig heftig utslag på Geigertelleren! Man var ikke like oppmerksom på slikt "in the good old days". Needless to say, jeg fikk ikke tilslaget!
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Når det gjelder pilotur/fliegeruhren så skal disse være store og de skal ha en enkel skive med få distraksjoner. Grunnen til dette er temmelig opplagt,

    1. Det skal være lett å se hva klokken er med et lite blikk ned på klokken. Derav den enkle ukompliserte skiven, og størrelsen på den.

    2. Disse urene ble opprinnelig båret utenpå flygejakken som gjerne var laget i grovt lær og foret med et solid lag saueull. Cockpiten var jo til å begynne med åpen og det er svinekaldt når man kommer opp i høyden. Lite lagomt å måtte ta av hansker og brette opp jakken for å se klokka!

    Selv under WWII var de fleste flycockpiter lite preget av varmeapparat. Amerikanerne benyttet eloppvarmet undertøy som en erstatning i sine bombefly.

    Moderne "pilot watches" med all verdens fancy regneskiver etc er bare sludder og har intet med virkeligheten å gjøre. De er ment som pynt i baren når man skal sjekke opp damer!

    Når det kommer til selvslysende i vintage ur så skader det ikke å sjekke hvor radioaktiv klokka er før man evt bruker den. Jeg bød på et bordur som var plukket ut av en engelsk Lancasterbomber. Den var montert i en kasse av blykrystall nettopp fordi den ga rimelig heftig utslag på Geigertelleren! Man var ikke like oppmerksom på slikt "in the good old days". Needless to say, jeg fikk ikke tilslaget!
    Det er tritium som ble brukt i selvlysende klokker. Dette gir så lite stråling at det ikke er noe å bekymre seg for. Du blir utsatt for mer RA stråling ved å fly eller spise bananer. Tritium har en halveringstid på litt over 12 år, så det tar ikke så lang tid før lysstyrke og stråling reduseres.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.561
    Antall liker
    7.887
    Torget vurderinger
    0
    Når det gjelder pilotur/fliegeruhren så skal disse være store og de skal ha en enkel skive med få distraksjoner. Grunnen til dette er temmelig opplagt,

    1. Det skal være lett å se hva klokken er med et lite blikk ned på klokken. Derav den enkle ukompliserte skiven, og størrelsen på den.

    2. Disse urene ble opprinnelig båret utenpå flygejakken som gjerne var laget i grovt lær og foret med et solid lag saueull. Cockpiten var jo til å begynne med åpen og det er svinekaldt når man kommer opp i høyden. Lite lagomt å måtte ta av hansker og brette opp jakken for å se klokka!

    Selv under WWII var de fleste flycockpiter lite preget av varmeapparat. Amerikanerne benyttet eloppvarmet undertøy som en erstatning i sine bombefly.

    Moderne "pilot watches" med all verdens fancy regneskiver etc er bare sludder og har intet med virkeligheten å gjøre. De er ment som pynt i baren når man skal sjekke opp damer!

    Når det kommer til selvslysende i vintage ur så skader det ikke å sjekke hvor radioaktiv klokka er før man evt bruker den. Jeg bød på et bordur som var plukket ut av en engelsk Lancasterbomber. Den var montert i en kasse av blykrystall nettopp fordi den ga rimelig heftig utslag på Geigertelleren! Man var ikke like oppmerksom på slikt "in the good old days". Needless to say, jeg fikk ikke tilslaget!
    Det er tritium som ble brukt i selvlysende klokker. Dette gir så lite stråling at det ikke er noe å bekymre seg for. Du blir utsatt for mer RA stråling ved å fly eller spise bananer. Tritium har en halveringstid på litt over 12 år, så det tar ikke så lang tid før lysstyrke og stråling reduseres.
    Bare for å understreke,
    Det kan være stor forskjell på ur fra WWII og moderne ur, bare så det er sagt! Enkelte fabrikker som leverer ur med Tritium på skivene tar dem inn til "service" og oppfrisking av belegget.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Når det gjelder pilotur/fliegeruhren så skal disse være store og de skal ha en enkel skive med få distraksjoner. Grunnen til dette er temmelig opplagt,

    1. Det skal være lett å se hva klokken er med et lite blikk ned på klokken. Derav den enkle ukompliserte skiven, og størrelsen på den.

    2. Disse urene ble opprinnelig båret utenpå flygejakken som gjerne var laget i grovt lær og foret med et solid lag saueull. Cockpiten var jo til å begynne med åpen og det er svinekaldt når man kommer opp i høyden. Lite lagomt å måtte ta av hansker og brette opp jakken for å se klokka!

    Selv under WWII var de fleste flycockpiter lite preget av varmeapparat. Amerikanerne benyttet eloppvarmet undertøy som en erstatning i sine bombefly.

    Moderne "pilot watches" med all verdens fancy regneskiver etc er bare sludder og har intet med virkeligheten å gjøre. De er ment som pynt i baren når man skal sjekke opp damer!

    Når det kommer til selvslysende i vintage ur så skader det ikke å sjekke hvor radioaktiv klokka er før man evt bruker den. Jeg bød på et bordur som var plukket ut av en engelsk Lancasterbomber. Den var montert i en kasse av blykrystall nettopp fordi den ga rimelig heftig utslag på Geigertelleren! Man var ikke like oppmerksom på slikt "in the good old days". Needless to say, jeg fikk ikke tilslaget!
    Det er tritium som ble brukt i selvlysende klokker. Dette gir så lite stråling at det ikke er noe å bekymre seg for. Du blir utsatt for mer RA stråling ved å fly eller spise bananer. Tritium har en halveringstid på litt over 12 år, så det tar ikke så lang tid før lysstyrke og stråling reduseres.
    Bare for å understreke,
    Det kan være stor forskjell på ur fra WWII og moderne ur, bare så det er sagt! Enkelte fabrikker som leverer ur med Tritium på skivene tar dem inn til "service" og oppfrisking av belegget.
    Jeg leser at de sluttet å bruke radium på 20 tallet når malerene begynte å dø, så jeg regner med at de brukte tritium i WW2.
    Om de brukte isotoper med høyere aktivitet, må man huske at det er 73 år siden WW2 og at strålemengden har halvert seg 6 ganger siden den tid.
    Man kan fort bli skremt av geigertelleren, bare prøv å stikk den inn i en røykvarsler. Den lager mye og ekkel lyd. Når jeg håndterer radioaktive kilder, foretrekker jeg å skru av lyden på telleren da den oppleves som stressende.

    Hvor mye utslag var det på det aktuelle uret forresten?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.561
    Antall liker
    7.887
    Torget vurderinger
    0
    Nå husker jeg mye rart i følge ungene, men akkurat det husker jeg ikke.

    Hadde jeg fått tilslaget er det nok mulig jeg hadde husket det.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Jeg googlet litt og fant ut at radiumbasert selvlysende maling ble brukt helt frem til slutten av 60-tallet.
    Radium har en halveringstid på 1600 år, så den vil fremdeles være aktiv etter 70 år selv om zinken har blitt brukt opp slik at den ikke lyser lengre.
    Fordelen med Radium er at den frigjør mest Alpha bølger, disse stoppes av glasset i klokka og vil heller ikke penetrere huden. Hvis du åpner klokka og puster inn malingsstøv, kan det medføre helsefare. Den frigjør også radon gass, så man bør ha litt ventilasjon.
    Radiumbasert maling frigjør også litt gammastråling som penetrerer det meste, men utifra hva jeg kan finne utgjør det lite i forhold til normal bakgrunnstråling.

    Her er en artikkel fra ett museum som stiller ut flyinstrument:
    http://resources.conservation-us.org/wp-content/uploads/sites/8/2015/05/osg022-11.pdf

    9. DISPLAY CONCERNS
    The primary concern with the display case was to determine if the public exposure was below the 2 mrem/hr
    requirement. The general public radiation limit established by the NRC is 100 mrem/yr (United States
    Nuclear Regulatory Commission 2014a). The public exposure limit at the outer surface of the case is
    2 mrem/hr (United States Nuclear Regulatory Commission 2014b). With these guidelines a visitor can stand
    in front of a display at NASM for at least 50 hours. To test the potential level of exposure, instruments with
    the highest levels of radioactivity were temporarily placed in the case during the museum’s closed hours. The
    exposure rates were recorded with a handheld survey meter at the outside surface of the clear acrylic vitrine.
    Even with many radioactive instruments in one large display case, the measured exposure rates for the public
    did not exceed the limit. The clear acrylic acts as a shield for the alpha particles. The distance between a
    radioactive instrument and the public was also considered, as the radiation exposure drops exponentially with
    an increase in distance. Two objects with higher radiation levels were placed at the back of the case farthest
    from the public. By moving these objects back, the levels of radioactivity just outside the case were kept as
    low as possible. No objects needed to be shielded or removed from the original layout.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har etterhvert en bunke med klokker, ingen luksusur. MEn jeg merker mer og mer at det er denne jeg velger om det ikke er en spesiell anledning:

    HAMILTON KHAKI FIELD
    AUTO 38MM

    H70455533 | Hamilton Watch

    h70455533.jpg

    Beste all round hverdagsur jeg har. Sarb 017 of 033 er konge de, og Christoffer ward til utendørsbruk, og Cosmotronen til dress og en 60-talls sportsmatic som ikke blir så mye brukt ennå. Men denne er så pen riktig og uprenensiøs. Varmeste anbefalinger om det faller i din smak.

    Skal du kjøpe 1 klokke til konfirmanten som kommer til å vokse, så ..
     
    Sist redigert av en moderator:

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    ... eller dette stilige uret!

    Kanskje ikke helt upretensiøst med "gull" - men bruker denne en del om dagen med svart racing-rem med hvit søm og den er ganske lekker. Gullpletteringen er særdeles tynn også, så jeg har slitt til noe patina allerede, noe mange sikkert rynker på nesen av siden den ikke ser ny ut lenger, men det skal jo brukes.

    Forøvrig ingenting til overs for Tissot ellers, synes fint lite derfra er pent, men denne "måtte" jeg ha.

    61ccb12f6142d6b5e62a6697fc70155e.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tissot er helt greit det. Et sveitsisk selskap med lang historie, jeg smiler så mye bredere når noen kjøper en Tissot i stedet for en Daniel Wellington. Jeg har ikke noen selv, men hadde ikke vært flau av en Tissot på armen.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Tilbake til magnetismeprosjektet mitt.
    Klokka mistet fortsatt tid etter demagnetisering og jeg foretrekker en klokke som går litt for raskt fremfor en som går for sakte, for da kan man stoppe den og la verden ta den igjen for å stille den.

    Til tross for flere advarsler på nettet om at NH35 urverket er umulig å regulere, tok jeg sjansen på å justere den litt. Den minste bevegelse på spaken gav utslag opp til 30s/døgn, så det krevde noen forsøk.
    Etter 8 døgn går den i snitt 2.7s for raskt per døgn, det må vel være innenfor på ett billigverk?
    WatchCheck.png
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.173
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Certina

    Har denne DS Winner. Orginal lenke. Er vel ganske sjelden, eller ?
     

    Vedlegg

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.561
    Antall liker
    7.887
    Torget vurderinger
    0
    Tissot er helt greit det. Et sveitsisk selskap med lang historie, jeg smiler så mye bredere når noen kjøper en Tissot i stedet for en Daniel Wellington. Jeg har ikke noen selv, men hadde ikke vært flau av en Tissot på armen.
    Jeg ble helt satt ut da jeg oppdaget at det produseres "fake" Daniel Wellington!

    DW er et mote-statement og ikke noe ur "i min bok"!
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Må kunne gi DW litt kred for å ha sett et latterlig stort marked for helt enkle og produksjonsbillige ur med en drøss av forskjellige remmer lett tilgjengelig for en relativt dyr penge. Han svensken svømmer vel formerlig i penger nå.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Tissot er helt greit det. Et sveitsisk selskap med lang historie, jeg smiler så mye bredere når noen kjøper en Tissot i stedet for en Daniel Wellington. Jeg har ikke noen selv, men hadde ikke vært flau av en Tissot på armen.
    Jeg ble helt satt ut da jeg oppdaget at det produseres "fake" Daniel Wellington!

    DW er et mote-statement og ikke noe ur "i min bok"!
    Det er utrolig hva folk gidder å forfalske. En kollega fra Kina hadde en fake Casio av denne typen:
    71oE44fIffL._UY445_.jpg

    Han fortalte at ett batteribytte i Norge kostet han mer enn klokka med batteri kostet i utgangspunktet. :p
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Bestilt ny Vostok Amfibia direkte fra Chistopol, Russland.
    Et robust arbeidsjern på 45mm med 9mm "skru inn" krone og 200m. -tradisjonen tro siden 1967.
    Cal. 2416, 31 jewels, Aut., 31 h. gangreserve, karbonfiber skive & superlum. serviceinterv. 10 år. ("Inhouse" urverk selvfølgelig.)
    Amfibia klassikerene er testet av diverse uavhengige til over 600 m., nedfrysing i isblokker deretter koking, kjøre over, kaste fra høyblokker etc. :)

    Her er 3 Vostok Amphibia tester, funnet i farten... :D

    https://youtu.be/jkhc25z_seE

    https://youtu.be/s-YKyDkpXbc

    https://youtu.be/-RDFKKF-EXw

    Vostok Amfibia Turbina 230701. Cal.2416, Aut., 31 jewels,  31 h.. Stainless steel d.45mm, Carbon.jpg
    Vostok Amfibia Turbina 230701. Cal.2416, Aut., 31 jewels,  31 h.. Stainless steel d.45mm, Carbon.jpg
     
    Sist redigert:

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Nevnte Vostok Amfibia mottatt fra Russland; oser av kvalitet! :)
    IMG_7038.jpg

    -Det gjør egentlig min gamleste "Vostok" også, produsert i Chistopol fabrikkens 1. år, 1942. 78 år gammel og holder god tid! :)
    IMG_7046.jpg
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Her brukt denne en liten stund nu, beste Seiko´n jeg har hatt!!! og det har vært noen oppigjennom.....

    srpb51k1.jpg

    mvh
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Noe jeg lenge har lurt på - hva er egentlig "greia" og hvorfor fasinasjonen for disse NATO-reimene?
    Noe må jeg jo ha misset, da det er såpass mange brukere, og jeg rett og slett kun finner de upraktiske.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.932
    Antall liker
    26.926
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Noe jeg lenge har lurt på - hva er egentlig "greia" og hvorfor fasinasjonen for disse NATO-reimene?
    Noe må jeg jo ha misset, da det er såpass mange brukere, og jeg rett og slett kun finner de upraktiske.
    Ikke gå rundt og lure på slike ting ptb! det er kun en klokke reim:)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Du skulle bare visst hvor mange "ubetydeligheter" her i verden jeg bruker mye tid på å gruble over;)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Noe jeg lenge har lurt på - hva er egentlig "greia" og hvorfor fasinasjonen for disse NATO-reimene?
    Noe må jeg jo ha misset, da det er såpass mange brukere, og jeg rett og slett kun finner de upraktiske.
    Jeg bruker nato fordi jeg synes det er mer behagelig enn metall eller gummi.
    Monteringen gjør at man raskt kan bytte farge uten verktøy.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Fikser heller ikke å gå med lenke, så her er det skinnreimer som (primært) gjelder, med unntak av en meget behagelig "gummireim" fra TWB som jeg bruker på Seamaster´n:

    DSC00556.jpg

    Og ei stoffereim jeg enkelte ganger setter på Sub´n:

    DSC01606.jpg
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Noe jeg lenge har lurt på - hva er egentlig "greia" og hvorfor fasinasjonen for disse NATO-reimene?
    Noe må jeg jo ha misset, da det er såpass mange brukere, og jeg rett og slett kun finner de upraktiske.
    Jeg bruker nato fordi jeg synes det er mer behagelig enn metall eller gummi.
    Monteringen gjør at man raskt kan bytte farge uten verktøy.
    +Sikrere; ryker en springbar henger fortsatt uret!
    Disse "NATO", UK MoD, militærreimene etc finnes dessuten i både nylon og skinn i mange prisklasser.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Noe jeg lenge har lurt på - hva er egentlig "greia" og hvorfor fasinasjonen for disse NATO-reimene?
    Noe må jeg jo ha misset, da det er såpass mange brukere, og jeg rett og slett kun finner de upraktiske.
    Jeg bruker nato fordi jeg synes det er mer behagelig enn metall eller gummi.
    Monteringen gjør at man raskt kan bytte farge uten verktøy.
    +Sikrere; ryker en springbar henger fortsatt uret!
    Disse "NATO", UK MoD, militærreimene etc finnes dessuten i både nylon og skinn i mange prisklasser.
    Den er sikrere for klokka, men potensielt farlig for eieren.
    Jeg ser for meg at man kan få stygge skader i armen hvis reima henger seg opp i forbindelse med fall, elektrisk støt ol.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    5.366
    Sted
    oslo
    Noe jeg lenge har lurt på - hva er egentlig "greia" og hvorfor fasinasjonen for disse NATO-reimene?
    Noe må jeg jo ha misset, da det er såpass mange brukere, og jeg rett og slett kun finner de upraktiske.
    Jeg bruker nato fordi jeg synes det er mer behagelig enn metall eller gummi.
    Monteringen gjør at man raskt kan bytte farge uten verktøy.
    +Sikrere; ryker en springbar henger fortsatt uret!
    Disse "NATO", UK MoD, militærreimene etc finnes dessuten i både nylon og skinn i mange prisklasser.
    Er dessverre også mye større sjanse for at barettene ryker med NATO, så vinninga går litt opp i spinninga rent funksjonsmessig.
    militærklokker med nato bruker solide fastloddede baretter.

    den største fordelen med nato og perlon (bortsett fra stilmessig) er at de tåler vann, så de passer fint på badeklokka som et alternativ til lenke og gummirem
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Noe jeg lenge har lurt på - hva er egentlig "greia" og hvorfor fasinasjonen for disse NATO-reimene?
    Noe må jeg jo ha misset, da det er såpass mange brukere, og jeg rett og slett kun finner de upraktiske.
    Jeg bruker nato fordi jeg synes det er mer behagelig enn metall eller gummi.
    Monteringen gjør at man raskt kan bytte farge uten verktøy.
    +Sikrere; ryker en springbar henger fortsatt uret!
    Disse "NATO", UK MoD, militærreimene etc finnes dessuten i både nylon og skinn i mange prisklasser.
    Er dessverre også mye større sjanse for at barettene ryker med NATO, så vinninga går litt opp i spinninga rent funksjonsmessig.
    militærklokker med nato bruker solide fastloddede baretter.

    den største fordelen med nato og perlon (bortsett fra stilmessig) er at de tåler vann, så de passer fint på badeklokka som et alternativ til lenke og gummirem
    Er dessverre uenig ;)
    Hvorfor skulle det være mye større sjanse for at baretter ryker med "NATO"?
    Faste lenker uten "strekk" er verstingen, min erfaring. Disse gir momentant belastning uten strekk samt bender (skjevbelaster) baretter grunnet mangel på flex sideveis også.

    Uansett; ryker 1 barett med ordinær reim så faller klokka (fra "naken arm") det gjør den IKKE fra "NATO".

    At "NATO" eller andre varianter med samme løsning ikke passer alle ur stilmessig er en annen sak.
    (-Selv om disse finnes som enkle, doble, kombinert smal/bred dobbel, i skinn, nylon eller perlon..)
    Reimer som tåler vann finnes i alle varianter.
     
    Sist redigert:

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Noe jeg lenge har lurt på - hva er egentlig "greia" og hvorfor fasinasjonen for disse NATO-reimene?
    Noe må jeg jo ha misset, da det er såpass mange brukere, og jeg rett og slett kun finner de upraktiske.
    Jeg bruker nato fordi jeg synes det er mer behagelig enn metall eller gummi.
    Monteringen gjør at man raskt kan bytte farge uten verktøy.
    +Sikrere; ryker en springbar henger fortsatt uret!
    Disse "NATO", UK MoD, militærreimene etc finnes dessuten i både nylon og skinn i mange prisklasser.
    Den er sikrere for klokka, men potensielt farlig for eieren.
    Jeg ser for meg at man kan få stygge skader i armen hvis reima henger seg opp i forbindelse med fall, elektrisk støt ol.
    Eller du henger deg opp i reima, i stedet for å falle i avgrunnen.. I nærhet av elektriske anlegg etc kan metall-lenker også være skumle..
    Seriøst, så bør ingen smykker som klokker, ringer, kjeder etc brukes i "utsatt" arbeid.

    Ikke slips heller. Kjenner til en ingeniør som hadde for vane å sjekke mekaniske anlegg med motorer, gear og roterende akslinger i dress og slips! Se for deg det..
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Tissot er helt greit det. Et sveitsisk selskap med lang historie, jeg smiler så mye bredere når noen kjøper en Tissot i stedet for en Daniel Wellington. Jeg har ikke noen selv, men hadde ikke vært flau av en Tissot på armen.
    Jeg ble helt satt ut da jeg oppdaget at det produseres "fake" Daniel Wellington!

    DW er et mote-statement og ikke noe ur "i min bok"!
    Det er utrolig hva folk gidder å forfalske. En kollega fra Kina hadde en fake Casio av denne typen:
    Vis vedlegget 493434

    Han fortalte at ett batteribytte i Norge kostet han mer enn klokka med batteri kostet i utgangspunktet. :p
    Har en slik selv. Kongeprodukt. Kan ikke fordra å slepe rundt på store Seikoer og slikt. Lett, laaaang batteritid, viser tid og dato helt topp, nostalgi, bygger lite i høyden. What else do you need?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    5.366
    Sted
    oslo
    +Sikrere; ryker en springbar henger fortsatt uret!
    Disse "NATO", UK MoD, militærreimene etc finnes dessuten i både nylon og skinn i mange prisklasser.
    Er dessverre også mye større sjanse for at barettene ryker med NATO, så vinninga går litt opp i spinninga rent funksjonsmessig.
    militærklokker med nato bruker solide fastloddede baretter.

    den største fordelen med nato og perlon (bortsett fra stilmessig) er at de tåler vann, så de passer fint på badeklokka som et alternativ til lenke og gummirem
    Er dessverre uenig ;)
    Hvorfor skulle det være mye større sjanse for at baretter ryker med "NATO"?
    Faste lenker uten "strekk" er verstingen, min erfaring. Disse gir momentant belastning uten strekk samt bender (skjevbelaster) baretter grunnet mangel på flex sideveis også.
    Min erfaring er at man får litt ekstra trykk nedover på barettene når man beveger håndleddet og remmen strammes med nato, grunnet måten den er montert, og fordi den bygger ekstra mye opp på håndleddet.
    Skjermbilde 2018-06-15 kl. 15.55.04.jpg

    Personlig har jeg opplevd at baretter har løsnet til sammen tre ganger (på forskjellige klokker), og alle gangene har vært med NATO, og det til tross for at jeg sjeldnere går har gått med nato enn andre remmer.

    Har aldri opplevd at en barett har løsnet med rem eller lenke.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.153
    Antall liker
    2.715
    Sted
    Kongsberg
    Det er utrolig hva folk gidder å forfalske. En kollega fra Kina hadde en fake Casio av denne typen:

    Vis vedlegget 493434

    Han fortalte at ett batteribytte i Norge kostet han mer enn klokka med batteri kostet i utgangspunktet. :p
    Har en slik selv. Kongeprodukt. Kan ikke fordra å slepe rundt på store Seikoer og slikt. Lett, laaaang batteritid,
    viser tid og dato helt topp, nostalgi, bygger lite i høyden. What else do you need?
    Litt estetikk kanskje?
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    +Sikrere; ryker en springbar henger fortsatt uret!
    Disse "NATO", UK MoD, militærreimene etc finnes dessuten i både nylon og skinn i mange prisklasser.
    Er dessverre også mye større sjanse for at barettene ryker med NATO, så vinninga går litt opp i spinninga rent funksjonsmessig.
    militærklokker med nato bruker solide fastloddede baretter.

    den største fordelen med nato og perlon (bortsett fra stilmessig) er at de tåler vann, så de passer fint på badeklokka som et alternativ til lenke og gummirem
    Er dessverre uenig ;)
    Hvorfor skulle det være mye større sjanse for at baretter ryker med "NATO"?
    Faste lenker uten "strekk" er verstingen, min erfaring. Disse gir momentant belastning uten strekk samt bender (skjevbelaster) baretter grunnet mangel på flex sideveis også.
    Min erfaring er at man får litt ekstra trykk nedover på barettene når man beveger håndleddet og remmen strammes med nato, grunnet måten den er montert, og fordi den bygger ekstra mye opp på håndleddet.
    Vis vedlegget 497730

    Personlig har jeg opplevd at baretter har løsnet til sammen tre ganger (på forskjellige klokker), og alle gangene har vært med NATO, og det til tross for at jeg sjeldnere går har gått med nato enn andre remmer.

    Har aldri opplevd at en barett har løsnet med rem eller lenke.
    Dette er egentlig bagateller om en smal sak ;)
    Om strekket går nedover -eller utover, utgjør ikke allverden. Heller ikke om klokka bygger 2 mm høyere på håndledd.
    Trekket nedover på "NATO" fjærer litt ved strekk i reima, vanlig reim er festet momentant. Derfor blir strekk i reima en fordel, derfor bender/belaster en fast lenke mye.

    Alt er relativt, men mange har opplevd at baretter ryker.
    Selv som barn fikk jeg beskjed av urmaker at jeg burde ha reim i steden for "fastlåst" lenke. Da hadde baretter røket for ørtende gang.
    Problemet er sikkert mindre på tynne, vakre, glatte, feminine håndledd..;):D

    Vi får holde på vårt.. Være enig om å være uenig:)
    (Post #3541 viser eksempel gammelt militært ur med massive(!) faste baretter, som ble nevnt..)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn