NUC - HTPC - Q5 ? Kodi - Plex?

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Jeg kan si at chipsett er alt og har alt og si. dette burde være uptodate! du har bare annbefalt noe du har du ikke? Føler dette er konge kombo ,men det er syn og si det er ikke riktig. Alt er feil jeg har bygget temmelig mye pcer opp igjenom. Jeg hadde aldrig tatt de avgjørelsen du mener. Det samme i mitt oppsett dette blir for dumt
Du må jo mene hva du vil, men jeg har tilgode å se deg komme med et godt argument. Istedet anbefaler noe som støyer og ikke støtter hdmi 2.0 .. Jeg tror dem som vil kan modifiere oppsettet utifra deres eget behov. Har samme kabinett selv, og syns at det er et av de beste "vanlige" kabinettene på markedet. Rent og pent, og godt med plass inni. Dette er noe jeg lett hadde kjøpt selv. Men jeg kan ikke fortsette med å krangle med deg om i-land-problemer, men du skal ha takk for input!
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Jeg kan si at chipsett er alt og har alt og si. dette burde være uptodate! du har bare annbefalt noe du har du ikke? Føler dette er konge kombo ,men det er syn og si det er ikke riktig. Alt er feil jeg har bygget temmelig mye pcer opp igjenom. Jeg hadde aldrig tatt de avgjørelsen du mener. Det samme i mitt oppsett dette blir for dumt
Jada, jeg bare synser =) Du må jo mene hva du vil, men jeg har tilgode å se deg komme med et godt argument. Istedet anbefaler noe som støyer og ikke støtter hdmi 2.0 .. Jeg tror dem som vil kan modifiere oppsettet utifra deres eget behov. Har samme kabinett selv, og syns at det er et av de beste "vanlige" kabinettene på markedet. Rent og pent, og godt med plass inni. Dette er noe jeg lett hadde kjøpt selv.
Jeg er enig det er et fin karbinett ,men multimedia nei noe fine deler som ble valg nei ram feks må være av godt merke det kan gi problemer veldig fort støtte mellom ram bios og chipsett cpu er et must!!!!!!!

Hvorfor ble det ikke annbefalt amd rysen igrunnen? det er litt for kraftige cpu og egner seg ikke her intel har mer stabilitet tror e ennå i chipsette.
Men uansett en kan ikke bare plukke og velge de må passe sammen også! vi vil ikke ha noe som struper for noe som helt alt skal flyte fint! med ekstra skjermkort kommer ekstra varme mer strøm som brukes . det er bedre og gå for et 1060 kort vist en skulle oppgradert !!! nå stopper vi diskusjon trådstarter har handlet og sånn er det nå. han får en god pc ,men så får vi håpe den blir stabil og bra. Det gjør den nok ,men kunne vært gjort andre valg min mening ikke henge seg oppi det .:)
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Jeg kommer hvertfall med tilbakemelding når alt er oppe å går :) Tenker det bli bra.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Status her er at jeg sliter med å komme igang :)

Prøver å installere w10 både via USB stick og DVD. Uansett hva så får jeg denne feilmeldingen eller andre filer den "savner".


Har prøvd w10 32 bit, 64 bit og Windows 8-1. Ganske frustrerende å ikke engang få installert Windows. Var slik allerede første gang jeg prøvde å boote med instalasjons USB.


IMG_5592.jpg


Edit ; som regel diverse systemfiler den spør etter. Prøver å Google, men får bare opp forslag fra folk som har allerede installert os på maskina.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Lager du usb-installasjonsmedia med Rufus? Anbefaler å bruke Rufus, og huk av for å bruke gpt/UEFI.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Brukt rufus ja for å lage USB pinne uten videre hell :) i bios på maskina står det legacy + uefi. Velger jeg kun uefi der så henger bios seg hver gang jeg går inn i den, og jeg må resette bios for at sen skal være normal igjen.

Lagde ikke DVD med rufus da, skal prøve det imorgen. Litt frustrerende å ikke engang få begynt.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Prøvd alle usb-portene, inkl usb2-portene? Er helt sikkert bare en bagatell. Det tyder på at det er noen drivere som ikke er inkludert i installasjonsmediet. Win10 har native støtte for USB3, men det kan hende er noe annet.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
I Rufus... valgte du "MBR partition scheme for BIOS or UEFI computers," ?

EDIT: Ser jo nå at du har fått installert.. men så kommer trøbelet..
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Hei, nei - har ikke fått installert i det hele tatt. Jeg valgte i rufus det du skrev skorob.

Men, tror muligens det var noe feil med windows ISO allikevel, skal prøve på nytt ikveld - tyder på at jeg lastet ned feil Windows fil.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
For nyere pcer anbefales gpt for uefi.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Viser seg dessverre at det må sterkere midler til, heldigvis fikser komplett dette for meg. Bra service.


Det er leit å lese at du ikke får det til å fungere som forventet. Det jeg tror har en direkte sammenheng her er at du har en Kaby lake prossesor 7 generasjon. Hvor du da har et 6 generasjon skylake hovedkort. Uten en bios oppdatering på hovedkortet hvor du flasher til siste versjon så vil du ikke få noen vellyket post med din nåværende prossesor. De passer sammen da det er samme socket men bios må flashes for at hovedkortet ditt skal støtte gjeldende prossesor.

Alternativet her da er å sende inn hovedkortet, samt prossesor til oss så flasher vi hovedkortet ditt her, med en skylake prossesor installert, deretter så tar vi din prossesor og sjekker at vi får vellyket post
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Hva var det jeg sa for noe!

Du må i så fall oppgradere biosen din til siste bios versjon .

Uefi skal den stå på ikke begge delere. så får du instalert vil e tro
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Som nevnt når jeg setter bios i uefi så henger bios seg. Får ikke installert når den står i uefi Men har uansett sendt den inn til komplett så fikser de flashing av bios, men takk for tilbudet.

Har ingen stress med dette, så tipser dette går i orden når jeg får kortet tilbake igjen.
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Som nevnt når jeg setter bios i uefi så henger bios seg. Får ikke installert når den står i uefi Men har uansett sendt den inn til komplett så fikser de flashing av bios, men takk for tilbudet.

Har ingen stress med dette, så tipser dette går i orden når jeg får kortet tilbake igjen.

Komplett vet nøyaktig hva de gjør så dette ordner seg. Men utrolig kjedelig for deg! Jeg synes dette var veldig dumt!
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Hehe, må regne med litt plunder når jeg ikke vet hva jeg driver med. Ordner seg dette ;-)
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Hehe, må regne med litt plunder når jeg ikke vet hva jeg driver med. Ordner seg dette ;-)
En lærer så lenge en levere ja :) Jeg sa kombo ikke passet,men du hadde desverre bestilt nytt! Neste gang hør heller med komplett eller folk som virkelig skjønner seg på det. Mange tror og kombinere av delere bare et ta ditt og datt ,men skal det bli sikkelig må du ha erfaring og kunnskap osv
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Jeg hadde seriøst byttet hk til det jeg annbefalte og betalt mellomlegget komplett går garantert med på det . m2 ssd disken vil funke bedre på det korte
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Jeg klarer ikke å ta deg helt seriøst, men ro deg ned Joey:) Den bios-oppdateringen er fra 2016, så alle nye hovedkort har allerede den oppdateringen og støtter Kaby Lake. Hvis ikke, hadde det ikke bootet opp litt engang, langt mindre å boote Windows-installasjonen, og det hadde ikke kommet opp noe på skjermen heller.

Tror du Joey at det er store forskjeller i chipset og cpu? De er alle 99% like, bare diverse ting som er enablet/disablet alt ettersom.
En venn av meg bygget en PC med det hovedkortet og Kaby Lake 7700K CPU og GTX1070 og det er null problemer overhode.

Antonsen: Man må ikke forveksle å putte BIOS i ekslusiv UEFI-mode med valget "gpt for uef" i Rufus. BIOSen er i Legacy(CSM) og UEFI-mode samtidig som default, og dette er helt OK. I ekslusiv UEFI-mode will som regel PC'en være raskere med å boote siden den ikke trenger å initialisere en del ting. Dog, så er det jo snakk om kanskje et halvt sekund raskere så det er jo et fett egentlig. Dog kan det jo hende at du har vært uheldig og fått et defekt hovedkort. Men det kan jo skje alle. Det blir nok gull med en 100% lydløs mediapc når det ordner seg.. =)
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Jeg klarer ikke å ta deg helt seriøst, men ro deg ned Joey:) Den bios-oppdateringen er fra 2016, så alle nye hovedkort har allerede den oppdateringen og støtter Kaby Lake. Hvis ikke, hadde det ikke bootet opp litt engang, langt mindre å boote Windows-installasjonen, og det hadde ikke kommet opp noe på skjermen heller.

Tror du Joey at det er store forskjeller i chipset og cpu? De er alle 99% like, bare diverse ting som er enablet/disablet alt ettersom.
En venn av meg bygget en PC med det hovedkortet og Kaby Lake 7700K CPU og GTX1070 og det er null problemer overhode.

Antonsen: Man må ikke forveksle å putte BIOS i ekslusiv UEFI-mode med valget "gpt for uef" i Rufus. BIOSen er i Legacy(CSM) og UEFI-mode samtidig som default, og dette er helt OK. I ekslusiv UEFI-mode will som regel PC'en være raskere med å boote siden den ikke trenger å initialisere en del ting. Dog, så er det jo snakk om kanskje et halvt sekund raskere så det er jo et fett egentlig. Dog kan det jo hende at du har vært uheldig og fått et defekt hovedkort. Men det kan jo skje alle. Det blir nok gull med en 100% lydløs mediapc når det ordner seg.. =)

I stede for og ro så kan du like heller kjøpe en påhengsmotor! Jeg er enig i en ting av det du sier den booter med cpuen så den trenger bare en bios flash for og installere windows!
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Hjelp igjen!

Har i en god stund hatt vansker med å skru på maskinen, jeg har trodd at det ha vært selve knappen som er dårlig så fjernet den og kortsluttet tampene når jeg skal boote. Har ikke gått helt på skinner men har som regel virket etter en stund med banning og kortslutning
I høst satte jeg pc i teknisk rom og har brukt wake on lan for å starte. Har også satt på at den skal boote når den får spenning. Har virket smertefritt frem til de siste ukene. Nå får jeg ikke skrud den på uansett hva jeg gjør.


Noen tips?

Edit - Viste seg å være en løs ledning på hovedkortet :)
 
Sist redigert:
Topp Bunn