Nad M51 Dac

vosten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2003
Innlegg
280
Antall liker
40
Noen som vet om det er en ny modell på gang? M51 har jo vært på markedet et par år snart.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Tviler, men m51 har blitt latterlig dyr nå. Den var kanon god til 10k når den kom, men dagens pris på 40% mer gjør den ok.
 

vosten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2003
Innlegg
280
Antall liker
40
Ikke fått med meg at den koster 14k nå. Trodde den fortsatt lå på 12 lapper. Rart å sette opp prisen slik. En prisstigning er vel ikke akkurat første tegn på ny modell nei.
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Ikke fått med meg at den koster 14k nå. Trodde den fortsatt lå på 12 lapper. Rart å sette opp prisen slik. En prisstigning er vel ikke akkurat første tegn på ny modell nei.
Nå har den ligget på rundt 14-16k i europa mens Norge har hatt ca samme pris med moms som de tar i USA før moms. Når Norge i tillegg har noe av den høyeste momsen så er det ikke rart prisen går opp når krona faller 10% i verdi.
 

Simon40

Medlem
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
47
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Melder meg inn her, kjøpte en brukt m51 og den har versjon 1.39.
Leste at 1.41 var dårligere, har det kommet noe nye/bedre?
 

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Innlegg
672
Antall liker
46
Torget vurderinger
2
Nei, hold deg til 1.39. :)

Hvordan syntes du den låter/fungerer?
 

Simon40

Medlem
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
47
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Synes det er bra, kastet ut en Meridian g08.2. Funker like bra med m51 og bluesound valt
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Har koblet på en Marantz BD spiller UD5005, men jeg lurer på hva jeg skal stille utsignalet til på Coax og HDMI ? PMC eller bitstream?
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Er det noen som har changelog på 1.43 oppdateringa av firmware?
 

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Innlegg
2.364
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Har koblet på en Marantz BD spiller UD5005, men jeg lurer på hva jeg skal stille utsignalet til på Coax og HDMI ? PMC eller bitstream?
PCM
Jaha? Har en Cambridge BD651 bluray spiller. I følge hifiklubben skulle jeg her velge bitstream på Coax når den gikk til en dac. Er dette feil altså?
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Har lest litt. Det er disse Dolby tingene og DTS som de lager lydsporene med på filmer som gjør at det skal være PCM. Da blir utsignalet mikset ned til to kanaler. Hvis man velger bitstream kan man få støy som i værste fall kan ødelegge HT. Mulig bitstream gir bedre oppløsning på CD?( kun gjetting fra min side).
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
Er det noen som har changelog på 1.43 oppdateringa av firmware?
Jeg oppgraderte fra 1.42 til 1.43 igår og har inntrykk av at utgangssignalet har blitt litt svakere. Tidligere kunne jeg aldri spille høyere enn -7 til -10 db. Nå tar jeg meg flere ganger i å spille ned mot -0 uten å høre ulyder i høyttalerene.
Bortsett fra det greier jeg ikke å sette fingeren på noen forskjell.
Det skal sies at jeg har vært bortreist fra anlegget i 17 dager og oppgraderte til 1.43 samme kveld som jeg kom hjem, så jeg kan egentlig ikke huske hvordan lyden var før.

Er det noen som har gått fra 1.39 til 1.43 som kan fortelle om forskjellen? Jeg vurderer å teste 1.39 nå som jeg har mulighet til å oppgradere til nyeste version igjen.
Er det noen som har en 1.39 fil å sende meg som de vet at fungerer?
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Er det noen som har changelog på 1.43 oppdateringa av firmware?
Jeg oppgraderte fra 1.42 til 1.43 igår og har inntrykk av at utgangssignalet har blitt litt svakere. Tidligere kunne jeg aldri spille høyere enn -7 til -10 db. Nå tar jeg meg flere ganger i å spille ned mot -0 uten å høre ulyder i høyttalerene.
Bortsett fra det greier jeg ikke å sette fingeren på noen forskjell.
Det skal sies at jeg har vært bortreist fra anlegget i 17 dager og oppgraderte til 1.43 samme kveld som jeg kom hjem, så jeg kan egentlig ikke huske hvordan lyden var før.

Er det noen som har gått fra 1.39 til 1.43 som kan fortelle om forskjellen? Jeg vurderer å teste 1.39 nå som jeg har mulighet til å oppgradere til nyeste version igjen.
Er det noen som har en 1.39 fil å sende meg som de vet at fungerer?
Har testet 1.43 såvidt, hørtes ganske likt ut som 1.41 så nedgraderte fort til 1.39 igjen og tror jeg lar den bli der for godt, selv om det trolig er en del bugfixer på 1.43. 1.41 og nyere har mindre dynamikk og låter litt innelukket i mellomtonen og sammentrengt i lydbildet i forhold til 1.39 og eldre som er mer organisk og har bedre romfølelse. Timingen er muligens bedre på 1.41 og nyere, men hjelper lite når musikkgleden reduseres.

Har 1.39 firmware som fungerer på eldre M51 versjoner og er den som står på min DAC. Kan sende på mail hvis du sender over email adresse på PM, men har lest om at en med M51 som kom med 1.42 firmware ikke fikk nedgradert til 1.39 så gjøres på eget ansvar. Kan være forskjeller i bootloaderen eller andre forskjeller som gjorde at det gikk galt for han eller at han rett og slett var uheldig. Måten de fikset det på var visst å oppradere tilbake til 1.42 firmware så burde holde å oppgradere til 1.43 hvis det går galt. Regner med at bootloaderen er fixed i rom som ikke røres under oppgradering, så burde gå fint å flashe til nyere firmware (1.43) hvis det går galt, men kan ikke garantere det.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Spent på om denne kan regnes som arvtager.. da den har 2x prisen ca.
Men produktet ser uten tvil ut intr ut.. Med moduler i bakkant.. Tror det blir mulighet for riaatrinn, BlueSound enhet m.m.
Lekker "kasse" har den .. må vel komme mere info om den snart håp eg :)
mvh

EDIT: Selve dac'n er den samme som i M51.. men om det er tynt ut ekstre lydkvalitet blir intr å finne ut av.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.494
Antall liker
1.010
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Neppe.....


NAD has upgraded their Master Series lineup and was showing the attractive M12 Direct Digital Preamp/DAC ($3,499). The fully balanced M12 is a modular design allowing for additional functionality including a phono stage and possibly a network player. The M12's DAC is borrowed from the NAD M51 which supports up to 24/192 playback via AES/EBU, Optical and Coaxial inputs, as well as USB. Outputs include single ended RCAs and balanced XLRs. Trendspotters take note.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
201402_nad_765w.jpg


The M12 is a logical extension of NAD’s Masters Series line. Although NAD already had a Masters integrated amplifier, music streamer, and DAC, they didn’t have a preamp or power amp (hence the M22, for $2499). And given that NAD is now at the forefront of digital technology, with products such as the M22 and C 390DD Direct Digital integrateds, the M51 Direct Digital DAC, and other products, it makes sense to make not a mere preamp, but instead a preamp-DAC that takes advantage of some of the company’s proprietary technologies. For example, the M12 features NAD’s Modular Design Construction (MDC), which allows the user to load various cards into its rear-panel slots to add features and upgrades. The M12 is technically advanced, rich in features, and, from what I can tell, as future-proof as any product can be.Besides the features and advanced technology, the M12’s appearance and construction quality are top shelf. NAD pays close attention to the industrial design of its products, and that’s paying off for them in spades; other manufacturers take note. The M12 bears a strong resemblance to previous Masters Series models but has been updated in obvious ways, resulting in appearance and construction fitting for a product multiples of its price. For example, its all-metal casework wouldn’t be out of place on a preamplifier costing three to five times as much, and its overall appearance and styling are on a par with the finest-looking preamps at any price. All told, the M12 is a gorgeously styled, wonderfully built, well-thought-out centerpiece for a topflight hi-fi system.

Høres greit ut.... :)
 

MH434

Medlem
Ble medlem
30.09.2014
Innlegg
40
Antall liker
10
Har bestilt en demo av Nad M12 hos hifiklubben, blir spennende å høre.
Har MA GX300 og en NAD M3 som jeg låner, så er spent på om det blir for lyst og kaldt med M12 på Monitor Audio.
noen som har prøvd M51 på MA?
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.917
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Hei
Kjapt spm, er det mulig og bruke denne som en slags bilde/lyd reciever?
Altså koble til to kilder med HDMI og ta lyden ut igjen analogt eller digitalt?
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Hei
Kjapt spm, er det mulig og bruke denne som en slags bilde/lyd reciever?
Altså koble til to kilder med HDMI og ta lyden ut igjen analogt eller digitalt?
Du kjører lyd+bilde inn på hdmi også kommer lyd ut over analog mens bilde kommer ut av HDMI. Har blu-ray spiller og tv-dekoder på hver sin HDMI inngang på M51 og kjører bildet videre til TVen og det fungerer veldig bra hos meg. Vær obs på at M51 fjerner lyden fra HDMI signalet som går ut og at den vil ha 2-kanals PCM.
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.917
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Takk!
Noen som har en for salg? ;)
Har en helt ny Denon hjemmekinoreciever du kan få i innbytte tilogmed :cool:
 

MH434

Medlem
Ble medlem
30.09.2014
Innlegg
40
Antall liker
10
Hei
Kjapt spm, er det mulig og bruke denne som en slags bilde/lyd reciever?
Altså koble til to kilder med HDMI og ta lyden ut igjen analogt eller digitalt?
Du kjører lyd+bilde inn på hdmi også kommer lyd ut over analog mens bilde kommer ut av HDMI. Har blu-ray spiller og tv-dekoder på hver sin HDMI inngang på M51 og kjører bildet videre til TVen og det fungerer veldig bra hos meg. Vær obs på at M51 fjerner lyden fra HDMI signalet som går ut og at den vil ha 2-kanals PCM.
M12 og M51 fungerer vel akkurat som en receiver, bare at de ikke kan kjøre lyd ut fra tv (arc)?
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Hei
Kjapt spm, er det mulig og bruke denne som en slags bilde/lyd reciever?
Altså koble til to kilder med HDMI og ta lyden ut igjen analogt eller digitalt?
Du kjører lyd+bilde inn på hdmi også kommer lyd ut over analog mens bilde kommer ut av HDMI. Har blu-ray spiller og tv-dekoder på hver sin HDMI inngang på M51 og kjører bildet videre til TVen og det fungerer veldig bra hos meg. Vær obs på at M51 fjerner lyden fra HDMI signalet som går ut og at den vil ha 2-kanals PCM.
M12 og M51 fungerer vel akkurat som en receiver, bare at de ikke kan kjøre lyd ut fra tv (arc)?
Kan ikke svare for HDMI modulen på M12, men på M51 så er det tyst på HDMI utgangen dvs. ingen lyd ut. Ville anta at HDMI utgangen på M12 sin modul fungerer likt, men det må man evt. sjekke med hi-fi klubben. Kjører 2-kanals hjemmekino hos meg så for mitt bruk så fungerer det ypperlig, men kan være et problem hvis man av og til vil kjøre 5.1/7.1 eller bruke høyttalerne på TVen.
 

MH434

Medlem
Ble medlem
30.09.2014
Innlegg
40
Antall liker
10
Hei
Kjapt spm, er det mulig og bruke denne som en slags bilde/lyd reciever?
Altså koble til to kilder med HDMI og ta lyden ut igjen analogt eller digitalt?
Du kjører lyd+bilde inn på hdmi også kommer lyd ut over analog mens bilde kommer ut av HDMI. Har blu-ray spiller og tv-dekoder på hver sin HDMI inngang på M51 og kjører bildet videre til TVen og det fungerer veldig bra hos meg. Vær obs på at M51 fjerner lyden fra HDMI signalet som går ut og at den vil ha 2-kanals PCM.
M12 og M51 fungerer vel akkurat som en receiver, bare at de ikke kan kjøre lyd ut fra tv (arc)?
Kan ikke svare for HDMI modulen på M12, men på M51 så er det tyst på HDMI utgangen dvs. ingen lyd ut. Ville anta at HDMI utgangen på M12 sin modul fungerer likt, men det må man evt. sjekke med hi-fi klubben. Kjører 2-kanals hjemmekino hos meg så for mitt bruk så fungerer det ypperlig, men kan være et problem hvis man av og til vil kjøre 5.1/7.1 eller bruke høyttalerne på TVen.
Eneste grunner for å ha lyd ut, er vel hvis du bruker appene i tven, men da kan en jo bruke en apple tv.
Jeg kjører også kun 2ch hjemmekino, så derfor tenkte jeg å bytte ut Denon Receivern min i en M12. Da beholder jeg brukervennligheten til receiveren og lydkvaliteten blir dedikert 2 kanals:)
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.917
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Napp umiddelbart! Går i posten imorgen, gleder meg til og høre hva den presterer på musikk oppimot en all-out Buffalo III
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.917
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Det hersker ingen tvil om at denne dacen er dritbra!
Har den beryktede 1.39 softwaren og må ha volumet på -1.
Dog fungerte det ikke helt etter hensikten med og ta lyden også gjennom HDMI. Skapte støyproblemer fra projektoren, mulig det er fordi det er en ganske billig og kjip projektor.

Den største forskjellen mellom BuffaloIII og denne er at den mangler en smule "luft" oppover og at den nok låter litt mere "digitalt". Kanskje vanskelig og forklare, mest fordi hifi ord og utrykk ikke er min sterkeste side. Bassen derimot, er formidabel!
 

rusten

Medlem
Ble medlem
09.12.2012
Innlegg
44
Antall liker
7
Torget vurderinger
2
Jeg har et problem: Jeg har koblet hdmi inn fra GET boksen og hdmi inn fra AppleTV og kjører deretter hdmi ut til TV'en. Problemet er at AppleTV hakker/blinker ca hvert halvminutt. Dette skjer også når GET boksen står i standby. Jeg må fysisk slå av strømmen på GET boksen eller dra ut hdmi kabelen fra GET boksen for at blinkingen skal opphøre.

Er det noen som har vært borti noe lignende?
 

tehu

Medlem
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
18
Antall liker
0
Hei,
Fikk min M51 på fredag. Har midlertid et problem med lip sync, lyd kommer lenge før bilde. Koblet som følger: Dekoder -> M51 -> TV med Hdmi. Lyd M51 -> M3 (balansert).
Har firmware 1.41 (enn så lenge).
/Terje
 

MoonDust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2010
Innlegg
248
Antall liker
133
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hei,
Fikk min M51 på fredag. Har midlertid et problem med lip sync, lyd kommer lenge før bilde. Koblet som følger: Dekoder -> M51 -> TV med Hdmi. Lyd M51 -> M3 (balansert).
Har firmware 1.41 (enn så lenge).
/Terje
Hei,
når jeg hadde denne måtte jeg ofte stille delay/forsinkelse på TVen.
 

Neogenic

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.06.2013
Innlegg
109
Antall liker
73
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Har nettopp kjøpt meg M51 DAC og trenger v1.39. Er det noen som fortsatt har den? Har prøvd å kontakte alle mulig slags folk uten success.
 
Topp Bunn