Denne diskusjonen har havnet helt borti tåkeheimen - selv om den egentlig er litt morsom også
En ting er sikkert, den trekker ikke nye "medlemmer" inn i vår audiofile verden. Snarere tvert i mot, viser den hvor mange "nerder" og hvor mye "Hi-Fi politi" som egentlig finnes her. Det som er helt utrolig er hvor få av dere som snakker om det som er utstyrets eneste virkelige misjon, nemlig å skape en fantastisk flott musikalsk opplevlse dvs. få frem musikken sjel slik at man kjenner rygghårene reise seg - for de av dere som er så heldig og ha håret plassert der - ikke meg
Jeg har holdt på med stereo i veldig mange år og har hatt mye meget bra utstyr (Martin Logan, Burmester, Electrocompaniet, Magnepan, Cary, Wilson, Theta, Wadia, Pro Ac, Krell, div. rørforsterker m.m.).
Dyrere utstyr gir oftest mer detaljer, mer åpenhet, mer gjennomsiktighet, dypere og strammere bass osv......MEN, dette har i utgangspunktet ikke noe med musikalitet å gjøre! Det man trenger er NOK detaljer, NOK gjennomsiktighet, NOK åpenhet, NOK bass (av god kvalitet) etc.....og leverer utstyret NOK av dette, så er det utstyrets evne til å sette disse individuelle parameterne sammen i en helhet og kanskje til og med også "farge" lyden på en måten som øret oppfatter som musikalsk som er avgjørende. Da er vi egentlig vi diskusjonens kjerne! For noen av oss - jeg vil kalle oss musikkelskere - som nyter MUSIKKEN! Så går det en grense! Det betyr at en forsterker til f.eks 30.000, eller en CD-spiller, har NOK av disse parameterne - eller sagt på en annen måte - ytterligere detaljer, åpenhet, gjennomsiktighet, bass - gir ikke ytterligere musikalsk opplevelse eller tilfredsstillelse. Snarere ofte tvert i mot skaper det et så detaljert, stramt og analytisk lydebilde at det er kun "Hi-Fi nerdene og Hi-Fi politiet som liker lyden. Det gjør at denne diskusjonen faller på sin egen urimelighet for mange av oss som er opptatt av god lyd sammen en god musikalsk opplevelse. Jeg har nå utstyr som farger lyden akkurat slik jeg liker det. Det gir meg gåsehudopplevelse av veldig mye musikk jeg spiller. Hva skjer hvis jeg oppgraderer og dobler prisen på ustyret? Får jeg den samme klangen? Neppe. Men sannsynligvis noe mer av det jeg allerede har NOK av. Men det gir meg ikke en større opplevelse! Derfor er det utstyret jeg har i dag min referanse i forhold til klang og musikksmak. Tenk litt på dette: bedre og bedre utstyr, til slutt så havner man helt i enden av skalaen for hva som er mulig. Hva har man da? Jo, måleutstyr. Referansene. Alltid mer musikalsk?? Neppe! Skjæringspunk for når man har NOK av de parameterne som må være på plass? Av egen erfaring er det mellom 10.000 50.000 for elektronikk. Noe høyere ytterpunkter for høyttalere, da de i mye større grad prises ut i fra kabinett og håndverk (dyre tresorter, lakk etc). Sett i forhold til normale norske forhold / stuer. Noen eksempler på misforhold mellom pris og ytelse: en av verdens beste stemmegjengivere er Pro Ac Tablett Signatur som koster ca 12.000. Denne har en mer naturlig varm oppløst og nærværende mellomtone enn for eksempel mange høyttalere som er 10 ganger så dyre. Tror dere at de dyreste høyttalere fra for eksempel Wilson kan slå denne lille tassen i mellomtone på stemmer? Drøm videre! Martin Logans billigste høyttalere er også eksempler på ekstreme (og musikalske) ytelser innenfor enkelte parametre som ikke bedres av andre til mange ganger prisen. Selvsagt vil en som kjøper en Pro AC Tablett ha et annet bruksområde og sannsynligvis et mye mindre rom, slik at sammenlikningen blir noe tåpelig. Men jeg gjør det for å understreke at det er rimelig ustyr der ute som har egenskaper som matcher og også av mange vil oppleves som mer musikalsk en rådyrt High- End.