Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.003
    Antall liker
    51.657
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Det var jo kult,men hvordan påvirker alu lyden ?. Skal ikke kassene spille litt med ?

    O
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Vanvittig stilig, men det gjelder å slutte å tegne før man har tegnet i stykker mesterverket. Skjønte nemlig ikke noe av de metallgrillene foran driverne. Så 100x bedre ut uten imo.

    Hvem er det som har laget disse, har du en link til mer info?
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Det var jo kult,men hvordan påvirker alu lyden ?. Skal ikke kassene spille litt med ?

    O
    Er vell normalt ett poeng at kassene skal være mest mulig døde... noe særlig mer dødt enn 20-30mm alu skal vell godt gjøres! Tror bl.a. Magico også mener dette :)

    Vanvittig stilig, men det gjelder å slutte å tegne før man har tegnet i stykker mesterverket. Skjønte nemlig ikke noe av de metallgrillene foran driverne. Så 100x bedre ut uten imo.

    Hvem er det som har laget disse, har du en link til mer info?
    Enig i at metallgrillene ikke var pene, sikkert kun av praktiske hensyn :)

    4344 tri-amp?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Takk. Har kikket i tråden hans nå. Ekstremt imponerende. Er bare å bøye seg i MDF-støvet for dette. Lurer på hva noe sånt kan ha kostet bare i aluminium, neppe lite, for QSub18 replikasjon med ganske god pris på alu ryktes å ligge på 20-25k før maskintimer og finish, altså bare ren alu(!).
     

    leifarild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2012
    Innlegg
    229
    Antall liker
    205
    Det var bedre enn orginalen synes jeg. Og "vil ha" faktoren er høy her. Skulle vært artig å vite hva noe slikt koster. Hvis vi hadde vært en liten gjeng, kanskje Hydro kunne fikset dette.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Uten at jeg kjenner til dette bygget er det vell ganske typisk for slike at de har en jobb som gir god tilgang til både materiell og verktøy og dermed kommer ganske rimelig ut av det :)
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Monitorstativ

    I sagaen om stativer til JBL sine studiomonitorer er jeg nå ferdig med mitt selvbygg, i mitt tilfelle som tidligere omskrevet til 4319. Ikke noe grandiost prosjekt, men likevel et av de tiltak som tok mer tid enn planlagt – det er rart med det når millimeterne plutselig blir viktige og det ikke er spesielle tilgivelser for feil…

    Selve trekonstruksjonen er 34,5 cm høy. Med Soundcare SuperSpike er totalhøyden oppunder 39cm. Diskanten er da i ørehøyde og visuelt synes jeg at monitorene er i «rett» høyde. Det var også morsomt å oppleve at med (endelig) et solid og vatret fundament så ble bassen enda bedre definert.

    Et par bilder:

    stand.jpg
    Standht.jpg
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.003
    Antall liker
    51.657
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    I sagaen om stativer til JBL sine studiomonitorer er jeg nå ferdig med mitt selvbygg, i mitt tilfelle som tidligere omskrevet til 4319. Ikke noe grandiost prosjekt, men likevel et av de tiltak som tok mer tid enn planlagt – det er rart med det når millimeterne plutselig blir viktige og det ikke er spesielle tilgivelser for feil…

    Selve trekonstruksjonen er 34,5 cm høy. Med Soundcare SuperSpike er totalhøyden oppunder 39cm. Diskanten er da i ørehøyde og visuelt synes jeg at monitorene er i «rett» høyde. Det var også morsomt å oppleve at med (endelig) et solid og vatret fundament så ble bassen enda bedre definert.

    Et par bilder:

    Vis vedlegget 301682 Vis vedlegget 301683
    Det ble jo kjempe flott,høyden ser veldig bra ut :)

    O
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Takker:) Ja, jeg traff på høyden synes jeg selv; lyden er på plass og det ser bra ut. Jeg er i alle fall fornøyd selv....:rolleyes:
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Kjempefine stativer AlfdB! Høyden ser helt rett ut.

    Ser det lurer en Hegel i kanten av bildet der. Hvilken modell er dette og hvordan spiller den sammen med 4319?
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Kjempefine stativer AlfdB! Høyden ser helt rett ut.

    Ser det lurer en Hegel i kanten av bildet der. Hvilken modell er dette og hvordan spiller den sammen med 4319?
    Takker! Sitter og koser meg akkurat nå med 4319, og høyden på stativet er veldig "rett" estetisk. Man skal ikke over 40 cm, og kanskje ikke mye under 35?

    Hegelen er en H200, med HD20 dac. Dacen er viktig her, jeg liker veldig godt sounden på HD20. Jeg kan love at 4319 rocker skikkelig(!) med dette. Bassen sparker, og det er overhodet ikke noen problemer i toppen. Fin match! Ser at noen klager på Hegel, også matchet med JBL. Jeg forstår ikke hvorfor....
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Selvgjort er velgjort! Ser kjempebra og matchende ut, AlfB.

    Likte at du hadde frest vinkel på bunnplaten og avrundet alt annet, ser gjennomført ut.
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    I sagaen om stativer til JBL sine studiomonitorer er jeg nå ferdig med mitt selvbygg, i mitt tilfelle som tidligere omskrevet til 4319. Ikke noe grandiost prosjekt, men likevel et av de tiltak som tok mer tid enn planlagt – det er rart med det når millimeterne plutselig blir viktige og det ikke er spesielle tilgivelser for feil…

    Selve trekonstruksjonen er 34,5 cm høy. Med Soundcare SuperSpike er totalhøyden oppunder 39cm. Diskanten er da i ørehøyde og visuelt synes jeg at monitorene er i «rett» høyde. Det var også morsomt å oppleve at med (endelig) et solid og vatret fundament så ble bassen enda bedre definert.

    Et par bilder:

    Vis vedlegget 301682 Vis vedlegget 301683
    Dette ble jaggu meg nydelig det :)
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Takk for mange fine tilbakemeldinger folkens! Kjekt at flere likte dette amatørsnekreprosjektet! La det selvsagt ut for å vise frem stasen, men også for å inspirere til at dette går an få få til selv for en person som ikke er spesielt kyndig i trearbeid. Det er ikke mye å velge i dersom man vil kjøpe stativer til disse monitorene, spesielt dersom man er kresen med høyden.
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Takk for mange fine tilbakemeldinger folkens! Kjekt at flere likte dette amatørsnekreprosjektet! La det selvsagt ut for å vise frem stasen, men også for å inspirere til at dette går an få få til selv for en person som ikke er spesielt kyndig i trearbeid. Det er ikke mye å velge i dersom man vil kjøpe stativer til disse monitorene, spesielt dersom man er kresen med høyden.
    Når åpner du får bestilling? :cool:
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Takk for mange fine tilbakemeldinger folkens! Kjekt at flere likte dette amatørsnekreprosjektet! La det selvsagt ut for å vise frem stasen, men også for å inspirere til at dette går an få få til selv for en person som ikke er spesielt kyndig i trearbeid. Det er ikke mye å velge i dersom man vil kjøpe stativer til disse monitorene, spesielt dersom man er kresen med høyden.
    Når åpner du får bestilling? :cool:
    He-He! Dette var nok en engangsbegivenhet...:rolleyes: Fruen ble så imponert over iveren med stativa at hun nå forlanger realisering av en del forefallende oppussing i huset, så det er nok ingen bønn nå......
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Haha, ja da er det bare å vri om volumet og sette i gang :D
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Er på utkikk etter en rimelig integrert til bruk med JBL 580`er, HK 4390`en jeg bruker nå suser en del i høyre kanal og det "popper" i høyttaleren når man slå den på. Ref. denne tråden her:

    http://www.hifisentralen.no/forumet...-mye-sus-hiss-i-ha-yre-kanal.html#post1973182

    Har ikke råd til noen store utlegg nå i grunn, så jo rimeligere jo bedre men det må jo være habilt nok. Blir vel mest dama som spiller musikk her, men det må også kunne levere ett greit nok lydnivå til filmbruk. En fordel om det er muligheter for digitale tilkoblinger, men er svært gniten i disse dager så mellom 1-2k er vel nivået jeg legger meg på, hvor brukt selvsagt er en mulighet :)
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Har blitt altfor, altfor lite musikk kos siste ukene. Men nå har Rega armen dukket opp fra full rewire overhaling internt og ekstern ti fra Origin Live, så da ble den satt opp og justert inn noenlunde i dag :)

    Det er gode tider i vente!

    Tetragrammaton: Gratulerer, har stor tro på at du blir fornøyd med i hvertfall minst ett av de parene :)
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Beklager, et som vanlig, ræva bilde.

    Siden LSR305 er så bra, så ble nysgjerrigheten på LSR308 for stor til ikke å agere på den! ;D

    Skal akkurat til å koble opp LSR308, og dette blir spennende, :) LSR305 blir enten bakhøyttalere eller monitoreringshøyttalere på sekundærmaskin.

    Det som slo meg var hvor store LSR308 er ift. 305. Nå trenger jeg ikke å tilte dem for å ha tweeteren i ørehøyde engang.

    God helg, her skal det rockes til de tidlige morgentimer.
    Der var LSR308 på plass ser jeg :) Var jammen mye større enn jeg trodde sammenlignet med LSR305. Siden jeg ikke har kommet meg ned til Procom for en lytt har vel kanskje du gjort deg noen inntrykk gjennom natten?
    Hehehehe, ja, vanskelig å styre seg. ;D LSR305 er så bra at ble bare sittende og lure på hvordan LSR308 var. :)

    De er mye større som du ser på bildet under. Ble veldig overrasket over hvor store de var.

    Den vanlige nedturen er jo at det er for tidlig å si noe bestemt, for har ikke målt, tunet og testet nok programmateriale enda. Videre har de kun stått til +2dB i bass og nøytral i diskant (slik innstillingen havnet på med 305). Merker at det er dypere bunn i dem og at de ikke sliter like mye når volumet går opp, puster lettere. Det var forventet. Har ikke dratt på nok til å se om det er real punch i dem, men skal teste bare de har fått noen timer på ryggen først.

    En ting er at pga den mer potente bassen, så blir ikke de cleane midsa like tydelige. De er der, men det krever nok litt tweaking for å få dem helt frem. Må sikkert sette bass i nøytral. Jeg tror dette er et perseptuelt bedrag. Når man tar vekk noe, så blir jo det som er i rest mer tydelig. Er vel kanskje litt det Bose driver med, veldig mye 80 Hz som får folk til å innbille seg at det er potente saker?

    Hvitbalansen går alltid amok på mobilen når det er lyssterke skjermer og fokuset blir på sort, såeh... jah.

    Vis vedlegget 301002

    Blir snart uføretrygdet av nakkepåkjenninger pga den øverste skjermen der, så håper at pålefestet kommer snart så de to midterste skjermene kan dras ned litt, så blir dette en herlig plass å være. Må få trukket om isolasjonsplatene også, deprimerende greier å ha i sidesynet, så skjønner at du ryddet unna. Og ja, det er sinnasnekker'n det går i på morgenkvisten, haha.

    Tror du/dere det er lurt å få tak i et par heftig tunge skifterplater og legge dem på mykt underlag og så sette htt på toppen av dem? Ser for meg at en stor tung plate på enten fjærer eller mykt underlag rett på skrivebordet kan ha god effekt?

    Tilbake til htt. ville nok valgt 308, men om de er sååå mye bedre enn 305 at de forsvarer prishoppet er jeg faktisk litt usikker på til applikasjonen her, siden det ikke er interessant å spille så høyt pga risting i nips og naps. Begge trenger uansett sub om man vil ha fullfrekvent, men mindre nødvendig med 308.

    Så ingen bomber her mao.
    tittenTEIdream.jpg


    :cool:
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Hei igjen godtfolk.
    Prøvde meg på å bi ampe 4319 i går. Lagde en y splittet signal kabel. Kjørte first watt m2 i bunn og f3 til toppen.
    Det funker ikke. Etter to minutter startet det å brumme fra bass. Relativt lys tone. Koblet tilbake til kun m2, med bøyler på htt tilbake. Alt ok igjen.
    MEN, i dag prøvde jeg å koble fra jumper bøyler. Fremdeles med kun m2 tilkoblet. Samme greia igjen med støy. ! Har noen av dere prøvd bi ampe, eller koblet i fra bøyler på htt terminaler? Er litt forvirret nå.. Og nei. Polaritet og koblinger er ikke feil på hva jeg har gjort.
    Brum forsvinner så snart jeg setter tilbake jumper bøyle. Gjelder begge htt. Skal prøve annen effekt forsterker senere i helga.
    AD
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Herre min hatt, satte kaffen i halsen her nå! "Etter to minutter startet det å brenne fra bass" Jeg presterte å lese setningen slik 2 ganger før hjernen koblet inn :D
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Hehe. Bra kaffen slo til.
    Brumm ikke det samme som Brann nei.
    Skal koble på en Hypex snart. Se om det er fordi first watt er annerledes at det brummer.
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Hei igjen godtfolk.
    Prøvde meg på å bi ampe 4319 i går. Lagde en y splittet signal kabel. Kjørte first watt m2 i bunn og f3 til toppen.
    Det funker ikke. Etter to minutter startet det å brumme fra bass. Relativt lys tone. Koblet tilbake til kun m2, med bøyler på htt tilbake. Alt ok igjen.
    MEN, i dag prøvde jeg å koble fra jumper bøyler. Fremdeles med kun m2 tilkoblet. Samme greia igjen med støy. ! Har noen av dere prøvd bi ampe, eller koblet i fra bøyler på htt terminaler? Er litt forvirret nå.. Og nei. Polaritet og koblinger er ikke feil på hva jeg har gjort.
    Brum forsvinner så snart jeg setter tilbake jumper bøyle. Gjelder begge htt. Skal prøve annen effekt forsterker senere i helga.
    AD
    Er begge forsterkerene koblet til jord? Altså jordet kontakt.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Fra det ene til det andre...

    Jo, mange i dag som behersker gode kl. A og A/B konstruksjoner - herav deres egen forsterker-Gud Roar Malmin. Bra!!!

    Allikevel; noen som vet om han har planer om å bruke sine (åpenbart store!) kunnskaper i å få fremtidens kl. D forsterkere til å låte på MI-vis?!?!

    En bragd som i tilfelle vil føre Malmin noen syvstegs skritt nærmere "guru" - som han ofte omtales som av dere MI venner.

    Selv mener jeg fete kl. A konstruksjoner er det som gir mest ståpels. Samtidig som jeg er så helta på mye power (bil, som forsterkere!) at kl. D med (evt.) grom lyd muliggjør eeenda mer power & vesentlig mindre varmovneffekt.
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Hei igjen godtfolk.
    Prøvde meg på å bi ampe 4319 i går. Lagde en y splittet signal kabel. Kjørte first watt m2 i bunn og f3 til toppen.
    Det funker ikke. Etter to minutter startet det å brumme fra bass. Relativt lys tone. Koblet tilbake til kun m2, med bøyler på htt tilbake. Alt ok igjen.
    MEN, i dag prøvde jeg å koble fra jumper bøyler. Fremdeles med kun m2 tilkoblet. Samme greia igjen med støy. ! Har noen av dere prøvd bi ampe, eller koblet i fra bøyler på htt terminaler? Er litt forvirret nå.. Og nei. Polaritet og koblinger er ikke feil på hva jeg har gjort.
    Brum forsvinner så snart jeg setter tilbake jumper bøyle. Gjelder begge htt. Skal prøve annen effekt forsterker senere i helga.
    AD
    Er begge forsterkerene koblet til jord? Altså jordet kontakt.
    Hei.
    Jupp. Alt er jordet. Men kom også frem til at brum kom med bare 1 forsterker også. Holdt å koble fra de øverste terminalene på htt. Forvirret. I TEORIEN skulle jeg ha hatt kun bass lyd. Men som sagt. Brumm forfølger meg.
    Med jumpers på plass er det ikke problemer :/
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Brumm mk2 :
    Har stereo veggen full, samt trangt bak. Så test av variabler er litt krevende. Dog. Hypex er prøvd. Uten htt jumpers. Gav ikke noe problem med Brumm. Hypex har in akustikk kabler, rett på forsterker modul . First watt brukes med kimber 8tc. Så neste test må bli med andre kabler. Enten beter first watt seg som en gammel doxa jeg hadde på 90 tallet. Eller så er det problemer pga flettet kimber. Skal iallefall til bunns i dette.
    Uhyre irriterende. Har fantasert om bi ampe i to mnd snart.. Hmm. Asbjørn... Hvor er du ;)?

    Edit: eksperimenterer videre. Prøvde x antall kombinasjoner av bi ampe. Har nå kommet i mål. Byttet ut kimber htt kabel på m2 til in akustikk jeg hadde ekstra av. Brum borte.. Kun m2 på bass med kimber som støyet. M2 med kimber på mellomtone /diskant brummet ikke :/
     
    Sist redigert:

    Goophy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    4
    Etter å ha prøvd å selge et par høyttalere i litt for lang tid nå tenkte jeg det var greit å lufte dette her:

    Har hatt et par 4365 ute for salg, nå for 70.000, en periode. Dette er da omtrent halv pris for et par to år gamle høyttalere i utmerket stand.
    Er dette for mye? Er markedet så sykt nå at man må under halv pris for brukte ting?

    Hva ville dere gitt eller synes er en fornuftig pris på et par brukte 4365?

    Takker.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    26.003
    Antall liker
    51.657
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Etter å ha prøvd å selge et par høyttalere i litt for lang tid nå tenkte jeg det var greit å lufte dette her:

    Har hatt et par 4365 ute for salg, nå for 70.000, en periode. Dette er da omtrent halv pris for et par to år gamle høyttalere i utmerket stand.
    Er dette for mye? Er markedet så sykt nå at man må under halv pris for brukte ting?

    Hva ville dere gitt eller synes er en fornuftig pris på et par brukte 4365?

    Takker.
    Prisen i seg selv er vel ikke gal,men det er mye penger for mange og legge 70 lapper i høyttalere.
    Plutselig er det en som er på jakt etter 4365 og da er det jo et knall kjøp :)

    O
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn