Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Å jeg som trodde at avstanden mellom høyttalerne ihvertfall burde være større enn bredden på høyttalerne... Men der tok jeg altså feil.....;)

    Unnskyld at jeg titter innom JBL-tråden for første gang, lurte bare på om noen har erfaring med JBL Array 1000 og/eller Array 800?

    mvh
    FinnM
    Hei Finn,

    Vet ikke om det hjelper deg så mye, men da jeg hadde Array 1400, så følte jeg at de trengte et visst volum før de slapp seg skikkelig løs. Ellers var de meget dynamiske og spillte med en såpass funfactor og pondus. Ikke de mest korrekte høyttalerene men..

    Jeg hadde både EC Nemo og ARC VM220 på dem.

    Array 800 har jeg kun hørt i et ukjent oppsett. Det imponerte meg meget. Røroppsett.. Jeg satt igjen med en live følelse jeg aldri hadde vært borti før. Vanvittig dynamisk, crisp, luftig. Jeg satt relativt nerme.

    Jeg gikk for Array 1400, kanskje ikke så smart i mitt lytterom. Skulle nok bare gått for Array 800 som den gang var det absolutt ultimate for meg.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Unnskyld at jeg titter innom JBL-tråden for første gang, lurte bare på om noen har erfaring med JBL Array 1000 og/eller Array 800?

    mvh
    FinnM
    Hei Finn,

    Vet ikke om det hjelper deg så mye, men da jeg hadde Array 1400, så følte jeg at de trengte et visst volum før de slapp seg skikkelig løs. Ellers var de meget dynamiske og spillte med en såpass funfactor og pondus. Ikke de mest korrekte høyttalerene men..

    Jeg hadde både EC Nemo og ARC VM220 på dem.

    Array 800 har jeg kun hørt i et ukjent oppsett. Det imponerte meg meget. Røroppsett.. Jeg satt igjen med en live følelse jeg aldri hadde vært borti før. Vanvittig dynamisk, crisp, luftig. Jeg satt relativt nerme.

    Jeg gikk for Array 1400, kanskje ikke så smart i mitt lytterom. Skulle nok bare gått for Array 800 som den gang var det absolutt ultimate for meg.
    Jeg har ganske så stor avstand til høyttalerne, omtrent 5 meter. Høyttalerne står ca en meter ut fra kortveggen som er 4 meter lang.

    Etter at jeg (vi) ommøblerte stua ble rett og slett Marten Getz for pinglete: for lys i mellomtonen, manglet trøkk øverst i bassen, ble for tungdrevne slik at jeg følte at lyden ikke kom fram til lytteren, ble for mye indirekte lyd som drepte dynamikk og live-følelse.
    Dermed ble de solgt nå før helgen.

    Fikk låne med meg et par innbyttehøyttalere fra Soundgarden: JBL Array 800. Har spilt på de i helga og synes de låter utrolig bra selv på lavt volum. Må være horna kanskje som gjør at godlyden endelig når frem til lytteren, horn sprer vel ikke lyden så bredt slik at jeg slipper så mye refleksjoner fra vegger. Med transistor så hører jeg ikke noe som er feil heller, utrolig fin punch i øvre bass/midtbass selv om dypbassen mangler.

    Ikke noe stort savn det, da den bassen som er der er som sagt utrolig livaktig og god. Men likevel lurte jeg på hva forskjellene ville bli opp til Array 1000. Den ville selvsagt gå dypere, men hvis jeg måtte spille høyt for at lyden skulle åpne seg, eller at det oppstod andre problem så er det ikke noe å tenke på da jeg får disse til en god pris... :rolleyes:
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Å jeg som trodde at avstanden mellom høyttalerne ihvertfall burde være større enn bredden på høyttalerne... Men der tok jeg altså feil.....;)

    mvh
    FinnM
    Hei Finn

    Det blir litt vanskelig å få til når rommet i kjelleren ikke er breiere enn 3,5 meter :)
    mvh
    Svein
    Hva med å bytte dine med mine 4343B, da får du bedre plass mellom høyttalerne ;D;D;D;D

    Neida, jeg tipper det låter helt fantastisk, og skal innrømme at jeg er litt misunnelig, hihihi. Bare på moro og pga inspirasjonen av å ha sett ditt oppsett, så plasserte jeg 4430 mellom 4343B og delte aktivt på 400 Hz, så det kun var basserne i 4430 som var i drift. Alle fire htt har 2235h, men kassevolumet er jo forskjellig, så responsen ble litt forskjellig fra de fire, men guri malla for et slag de ga! Helt nydelig deilig og herlig. ;D Kan bare tenke meg hvordan dine må presse luft. Du må være i full eufori med de der. Heldiggris!
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.877
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Unnskyld at jeg titter innom JBL-tråden for første gang, lurte bare på om noen har erfaring med JBL Array 1000 og/eller Array 800?

    mvh
    FinnM
    Hei Finn,

    Vet ikke om det hjelper deg så mye, men da jeg hadde Array 1400, så følte jeg at de trengte et visst volum før de slapp seg skikkelig løs. Ellers var de meget dynamiske og spillte med en såpass funfactor og pondus. Ikke de mest korrekte høyttalerene men..

    Jeg hadde både EC Nemo og ARC VM220 på dem.

    Array 800 har jeg kun hørt i et ukjent oppsett. Det imponerte meg meget. Røroppsett.. Jeg satt igjen med en live følelse jeg aldri hadde vært borti før. Vanvittig dynamisk, crisp, luftig. Jeg satt relativt nerme.

    Jeg gikk for Array 1400, kanskje ikke så smart i mitt lytterom. Skulle nok bare gått for Array 800 som den gang var det absolutt ultimate for meg.
    Jeg har ganske så stor avstand til høyttalerne, omtrent 5 meter. Høyttalerne står ca en meter ut fra kortveggen som er 4 meter lang.

    Etter at jeg (vi) ommøblerte stua ble rett og slett Marten Getz for pinglete: for lys i mellomtonen, manglet trøkk øverst i bassen, ble for tungdrevne slik at jeg følte at lyden ikke kom fram til lytteren, ble for mye indirekte lyd som drepte dynamikk og live-følelse.
    Dermed ble de solgt nå før helgen.

    Fikk låne med meg et par innbyttehøyttalere fra Soundgarden: JBL Array 800. Har spilt på de i helga og synes de låter utrolig bra selv på lavt volum. Må være horna kanskje som gjør at godlyden endelig når frem til lytteren, horn sprer vel ikke lyden så bredt slik at jeg slipper så mye refleksjoner fra vegger. Med transistor så hører jeg ikke noe som er feil heller, utrolig fin punch i øvre bass/midtbass selv om dypbassen mangler.

    Ikke noe stort savn det, da den bassen som er der er som sagt utrolig livaktig og god. Men likevel lurte jeg på hva forskjellene ville bli opp til Array 1000. Den ville selvsagt gå dypere, men hvis jeg måtte spille høyt for at lyden skulle åpne seg, eller at det oppstod andre problem så er det ikke noe å tenke på da jeg får disse til en god pris... :rolleyes:
    Fidelity testet Array 800 i 2007. Her er link.


    http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/28_hele.pdf
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.236
    Antall liker
    4.667
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Å jeg som trodde at avstanden mellom høyttalerne ihvertfall burde være større enn bredden på høyttalerne... Men der tok jeg altså feil.....;)

    mvh
    FinnM
    Hei Finn

    Det blir litt vanskelig å få til når rommet i kjelleren ikke er breiere enn 3,5 meter :)
    mvh
    Svein
    Hva med å bytte dine med mine 4343B, da får du bedre plass mellom høyttalerne ;D;D;D;D

    Neida, jeg tipper det låter helt fantastisk, og skal innrømme at jeg er litt misunnelig, hihihi. Bare på moro og pga inspirasjonen av å ha sett ditt oppsett, så plasserte jeg 4430 mellom 4343B og delte aktivt på 400 Hz, så det kun var basserne i 4430 som var i drift. Alle fire htt har 2235h, men kassevolumet er jo forskjellig, så responsen ble litt forskjellig fra de fire, men guri malla for et slag de ga! Helt nydelig deilig og herlig. ;D Kan bare tenke meg hvordan dine må presse luft. Du må være i full eufori med de der. Heldiggris!

    Vel, disse er nok ikke for salg, og jeg har vært på jakt etter disse i mange år. De spiller utrolig bra, så ja, jeg er fornøyd :)
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Det gode med JBL monitor høyttalere, er at de analytiske er veldig engasjerende å lytte til.Også på lavt nivå. Trenger ikke så stor effekt, men våkner når de får en kraftigere forsterker. Avslører fort lydsignaturen på forsterkeren med disse høyttalerne, det er der de fleste bommer. Husket på 70 tallet, at det var rør som liksom var best på disse høyttalerne. Men nå er transistor forsterkerne av en helt annen kaliber enn de var den gang. Jeg liker 4-veis monitorene bedre, da man kan få en høyere deling med en 8 eller 10 tommer mot mellomtone hornet. Det er bare så vidt disse 12-14-15 tommerne strekker mot 1khz. Det er noen driver som er ganske bra her også. Kan nevne JBL 128h-1 som står i L112. Disse er flatere og flensen på rammen er fasekorigert i forhold til mellomtonen. Har målt på disse. mvh. Guit
     
    Sist redigert:

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Å jeg som trodde at avstanden mellom høyttalerne ihvertfall burde være større enn bredden på høyttalerne... Men der tok jeg altså feil.....;)

    mvh
    FinnM
    Hei Finn

    Det blir litt vanskelig å få til når rommet i kjelleren ikke er breiere enn 3,5 meter :)
    mvh
    Svein
    Hva med å bytte dine med mine 4343B, da får du bedre plass mellom høyttalerne ;D;D;D;D

    Neida, jeg tipper det låter helt fantastisk, og skal innrømme at jeg er litt misunnelig, hihihi. Bare på moro og pga inspirasjonen av å ha sett ditt oppsett, så plasserte jeg 4430 mellom 4343B og delte aktivt på 400 Hz, så det kun var basserne i 4430 som var i drift. Alle fire htt har 2235h, men kassevolumet er jo forskjellig, så responsen ble litt forskjellig fra de fire, men guri malla for et slag de ga! Helt nydelig deilig og herlig. ;D Kan bare tenke meg hvordan dine må presse luft. Du må være i full eufori med de der. Heldiggris!
    Det er vel 2231h som står i 4343b:) Disse er å få med Alnico og ferritt magnet. 2235h er så fordømt vanskelig å oppdrive på brukten:rolleyes:. mvh Guit
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Det er vel 2231h som står i 4343b:) Disse er å få med Alnico og ferritt magnet. 2235h er så fordømt vanskelig å oppdrive på brukten:rolleyes:. mvh Guit
    Ja, det stemmer, men i disse er det 2235h, så rent teknisk er det vel ikke 4343B lengre. :)
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Det gode med JBL monitor høyttalere, er at de analytiske er veldig engasjerende å lytte til.Også på lavt nivå. Trenger ikke så stor effekt, men våkner når de får en kraftigere forsterker. Avslører fort lydsignaturen på forsterkeren med disse høyttalerne, det er der de fleste bommer. Husket på 70 tallet, at det var rør som liksom var best på disse høyttalerne. Men nå er transistor forsterkerne av en helt annen kaliber enn de var den gang. Jeg liker 4-veis monitorene bedre, da man kan få en høyere deling med en 8 eller 10 tommer mot mellomtone hornet. Det er bare så vidt disse 12-14-15 tommerne strekker mot 1khz. Det er noen driver som er ganske bra her også. Kan nevne JBL 128h-1 som står i L112. Disse er flatere og flensen på rammen er fasekorigert i forhold til mellomtonen. Har målt på disse. mvh. Guit
    Sånn sett vil jo Array 800 teoretisk sett fungere bedre som bruker 8" og dermed deler på 1000Hz som er noe høyere enn de større modellene som deler på 900Hz (bruker 10") og 750Hz (bruker 12"). Skulle man etterhvert savne noe aller nederst så går det jo an å spe på med sub....

    Hadde jeg hatt eget lydrom så hadde en 4-veis sak være aktuell, men kan ikke la høyttalerne bli skilsmissegrunn heller...

    Men slik det låter akkurat nå, sitter å spiller Mari Boine mens jeg skriver, så har jeg aldri hatt så mye trøkk og dynamikk i bassen. darTZeel er faktisk en meget god match! :cool:

    Ps: Det som er positivt med at de ikke går enda dypere i bassen er jo at jeg kan spille ganske høyt uten at glassene i skapet på kjøkkenet begynner å klirre. Dermed kan man spille ganske høyt også med andre i huset.:rolleyes:
    Men sånn sett banner jeg vel i kjærka. Tatt i betraktning tittelen på denne tråden....
     
    Sist redigert:

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Det gode med JBL monitor høyttalere, er at de analytiske er veldig engasjerende å lytte til.Også på lavt nivå. Trenger ikke så stor effekt, men våkner når de får en kraftigere forsterker. Avslører fort lydsignaturen på forsterkeren med disse høyttalerne, det er der de fleste bommer. Husket på 70 tallet, at det var rør som liksom var best på disse høyttalerne. Men nå er transistor forsterkerne av en helt annen kaliber enn de var den gang. Jeg liker 4-veis monitorene bedre, da man kan få en høyere deling med en 8 eller 10 tommer mot mellomtone hornet. Det er bare så vidt disse 12-14-15 tommerne strekker mot 1khz. Det er noen driver som er ganske bra her også. Kan nevne JBL 128h-1 som står i L112. Disse er flatere og flensen på rammen er fasekorigert i forhold til mellomtonen. Har målt på disse. mvh. Guit
    Sånn sett vil jo Array 800 teoretisk sett fungere bedre som bruker 8" og dermed deler på 1000Hz som er noe høyere enn de større modellene som deler på 900Hz (bruker 10") og 750Hz (bruker 12"). Skulle man etterhvert savne noe aller nederst så går det jo an å spe på med sub.

    Hadde jeg hatt eget lydrom så hadde en 4-veis sak være aktuell, men kan ikke la høyttalerne bli skilsmissegrunn heller...

    Men slik det låter akkurat nå, sitter å spiller Mari Boine mens jeg skriver, så har jeg aldri hatt så mye trøkk og dynamikk i bassen. darTZeel er faktisk en meget god match! :cool:

    Ps: Det som er positivt med at de ikke går enda dypere i basen er jo at jeg kan spille ganske høyt uten at glassene i skapet på kjøkkenet begynner å klirre. Dermed kan man spille ganske høyt også med andre i huset.:rolleyes:
    Men sånn sett banner jeg vel i kjærka. Tatt i betraktning tittelen på denne tråden....
    Du har gjort et kjempevalg med denne forsterkeren fra Sveits. Transistor farger mindre enn rør. Ser bare på denne nye gitarforsterkeren jeg bruker på akustisk. Andervik nevnte til meg, at det er på musikalske instrument man hører det lettest. mvh Guit
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    528
    Torget vurderinger
    9
    Jeg likte studio 590'ene så godt at jeg måtte prøve noe fra litt lengre opp på hylla hos JBL :) 4319 på plass (+ny stereobenk og subber)



    Drives av 2 heed PM monoblokker som står inne i skapet.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.893
    Antall liker
    10.742
    Torget vurderinger
    10
    De hvite komponentene var lekre. Hvor kommer de fra?
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Jeg likte studio 590'ene så godt at jeg måtte prøve noe fra litt lengre opp på hylla hos JBL :) 4319 på plass (+ny stereobenk og subber)



    Drives av 2 heed PM monoblokker som står inne i skapet.
    Har ikke mer 'liker' igjen men dette så meget bra ut :)
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    528
    Torget vurderinger
    9
    @HEL Heed Audio - kan kjøpes at moiz.no (nevaton her inne)

    @ULFGRE Takker. Skal egentlig selge heed komponentene, men begynner å lene meg mot å bare beholde de for det blir ganske "cleant" med de her :)
     

    Stigimon

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2005
    Innlegg
    522
    Antall liker
    304
    Sted
    Hommersåk
    Torget vurderinger
    26
    Jeg likte studio 590'ene så godt at jeg måtte prøve noe fra litt lengre opp på hylla hos JBL :) 4319 på plass (+ny stereobenk og subber)



    Drives av 2 heed PM monoblokker som står inne i skapet.
    Hvilke subber er det du har plassert dem på? Dempeputer mellom?
     

    Huldra9

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.10.2009
    Innlegg
    55
    Antall liker
    0
    Har nå hørt på jbl 4429 hjemme i noen dager, og det lyder bedre og bedre. Litt skummelt i begynnelsen, fikk følelsen av at de gikk til he...
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    4.124
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Har nå hørt på jbl 4429 hjemme i noen dager, og det lyder bedre og bedre. Litt skummelt i begynnelsen, fikk følelsen av at de gikk til he...
    Gratulerer! 4429 er en fantastisk morsom høyttaler! Vurderte lenge disse selv, eller storebroren 4365! :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.893
    Antall liker
    10.742
    Torget vurderinger
    10
    Koser meg med DIY-OBOS-JBL akkurat nå. Ferdig med filteret i kveld (med assistanse fra grelv i egen tråd) og det låter riktig så bra. 2204 Alnico basser og 2425 1 tommer i RCF constant directivity horn. Delt ved 1500 Hz 12 dB elektrisk / 24 dB akkustisk pluss litt småjustering på diskanten. Mye moro for drøye kr 5000,-.
     

    Vedlegg

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    528
    Torget vurderinger
    9
    Hvilke subber er det du har plassert dem på? Dempeputer mellom?
    Beklager sent svar, så ikke at du hadde spurt før nå... Det er dali e-12 subber. Jeg hadde noen overprisa "audiofile" puter mellom, men nå sitter det bare noen ekstra tjukke filtknotter der. Hører nada forskjell.
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    JBL Synthesis S2S-EX Subwoofer kommer visst snart. Driver: W1500h

    JBL S2S-EX_Front.jpg

    JBL S2S-EX_inbox.jpg
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Jeg har eid 4328. Gode høyttalere, men litt plastaktig bass. Det samme kan sies om Dynaudio. Scoopet med disse er modekorreksjonen som er innebygget. Fungerer greit, og gjør dem fleksible i forhold til plassering og rom.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.893
    Antall liker
    10.742
    Torget vurderinger
    10
    Men har man budsjett på drøye 15K til HT, amp og DAC. Er vel ikke så mye som slår dette da?
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Nei det synes jeg ikke. Jeg brukte dem sammen med tilhørende Sub, og klarte ikke i ettertid å få like god totallyd for samme pengesum (butikkpris utenom DIY). Prisen med sub er ca 25kkr.

    Jeg mistenker at 6" versjonen har litt fastere bass, og enda bedre mellomtone.
     

    Nido

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Innlegg
    233
    Antall liker
    7
    @kinodyret; hvilke dimensjoner er det på kassen og slotten?
     

    yellow

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    391
    Antall liker
    140
    Får vel melde meg inn i klubben, selv om mine bare har 8".
    lsr308
    Det er bare en ting å si; Morsomt!
     

    irma1000

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.01.2013
    Innlegg
    95
    Antall liker
    7
    Heisan. Har et spørsmål, er på leit etter Array 1400 men finner ingen som selger de. Er de gått ut av produksjon ser Soundgarden har bare Array 1000. Noen som vet.
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    4.124
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Heisan. Har et spørsmål, er på leit etter Array 1400 men finner ingen som selger de. Er de gått ut av produksjon ser Soundgarden har bare Array 1000. Noen som vet.
    Sist jeg snakket med Soundgarden om det (ca 2 år siden), så kunne de forsatt skaffe Array 1400, men du må i butikk og bestille slik jeg skjønte det. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn