Muffsy bygger, designer og eksperimenterer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Klipset på ledningen til loddebolten bekrefter min mistanke om at du lider av OCD. :p
    Dessverre, det er et resultat av at katten leker med kabelen hvis jeg ikke gjør det. WTP90-loddebolten koster rundt regnet 2.800 kr, så jeg får ta godt vare på den.

    Faktum er at jeg har vært dyktig og flink, men noen med OCD har ikke skuffer som denne :) (med vekt på skuffer)

     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Et lite tips - overse det om du vil... sats gjerne på en inngangsvelger med releer på kortet. Det forenkler en god del, og kvalitets dreievendere er mer og mer skjelden.- og grisedyre når man finner de....
    Har du konkrete forslag, gjerne med link?
    Finnes det med IR også, eller må det en egen modul til da?

    Det er en jungel derute for meg (oss??) som ikke har peiling på hva en leter etter :D
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Alt er mulig, forvent bare ikke fjernkontroll fra min side ;)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Dere har kanskje sett at jeg har vært en aktiv bruker av min audioanalysator for tiden. Jeg har til og med fått til oppsiktsvekkende gode målinger med den.

    Det er en Quantasylum QA401 som koster ca 3800 kr. Ikke av de billigste leketøyene, omkring hva et rimelig oscilloskop koster. Men, man skal tenke på at en "ordentlig" audioanalysator koster omkring 100.000 kr. Da blir man jo sugen på å finne ut om det er mulig å kjøpe noe brukt. Men selv til halve prisen er det jo fryktelig mye penger...

    Så hva får man til ~5% av prisen av en riktig analysator? Ganske mye, ser det ut som:

    Comparison of several audio analysis systems - technical measurements | Super Best Audio Friends

    Kvaliteten på QA401 er faktisk veldig bra, på visse områder bedre enn f.eks. DScope til 100.000. Man mister mye ekstrafunksjonalitet og automatisering, men dette er en veldig god liten enhet. :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.979
    Antall liker
    11.386
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Et lite tips - overse det om du vil... sats gjerne på en inngangsvelger med releer på kortet. Det forenkler en god del, og kvalitets dreievendere er mer og mer skjelden.- og grisedyre når man finner de....
    Har du konkrete forslag, gjerne med link?
    Finnes det med IR også, eller må det en egen modul til da?

    Det er en jungel derute for meg (oss??) som ikke har peiling på hva en leter etter :D
    Finnes masse der ute, mer eller mindre komplett.. men kanskje mest i kombo av to-tre moduler - preamp + remote kontroll :) IC, rør eller transistor?
    Blir kanskje ikke riktig å gjøre dette i Skrodahls tråd?
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg har ikke noe imot at dere diskuterer her. Hvem vet, kanskje jeg får inspirasjon?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.979
    Antall liker
    11.386
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har personlig ikke gravd meg ned i Arduino,- jeg ramla på et vis ut av programmering etter Pascal, - kom aldri så langt som å lære meg C på et ordentlig vis... Har nå likevel programmert diverse CPUer med "lånt" eller overlevert innhold, både yrkesmessig og privat. Det finnes bl.a. mye Arduinogreierpå DIYAudio under Analogue Source - line level.... og selvsagt på nettet generelt....

    En Gurgle på Audio preamplifier DIY remote bringer opp litt av hvert i forskjellige prisklasser, både for opamps og faktisk rør. Enkle IR baserte volumkontrollere bl.a. basert på PGA2311, men relebaserte ladderattenuatorer finnes også. En line level pre med godt rykte er feks B1 fra Nelson Pass. Der finnes det kretskort med 6-veis relebasert inngansvelger på samme kort- Mezmerize B1 er en B1 med integrert spenningsregulatorer. Manuell inngangsvelger og et ekstra kit for volumkontroll...et voilá...https://diyaudiostore.com/collections/printed-circuit-boards/products/mezmerize-b1-buffer + https://diyaudiostore.com/collections/frontpage/products/linear-systems-matched-jfet-pairs-grade-b
    Ta en google og se hva som finnes... så komer det an på andre ferdigheter mhp kabinett etc etc...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.979
    Antall liker
    11.386
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    De der AMB-greiene hadde jeg glemt av... noen som har prøvd DAC-løsningen? I øvrig enkelt å tilpasse til forsterkermoduler etter eget ønske...
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Første forsøk på layout, fem inputs.

    Det er best å ha separat power/gnd på relé og signal, så jeg skal nok få plass til en enkel likeretter og LM7812. Jeg liker mine skruterminaler, så det får plass til en hel haug av dem.



    Her er kretsen, viser bare 3 reléer da de to andre er identiske. Det er en veldig enkel sak å legge til LED-indikator pr kanal, men det blir jo bare overflødig når jeg har en rotaryswitch som viser hvilken kanal som er valgt.

     
    • Liker
    Reaksjoner: C.T

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje det kan være lurt å bestille flere slike print? Vanskelig å finne gode inngangsvelgere på nett, og en med rele kan vel enkelt fjernstyres også?
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg deler designet når jeg har noe jeg vet fungerer, og jeg bestiller vanligvis ti kort i slengen. Hvem vet, kanskje blir det en ny utdeling?

    Litt av tanken med skruterminaler istedet for å lodde rotasjonsvelgeren inn på kortet er at man skal kunne velge hva man skal kontrollere reléene med. Raspberry Pi, Arduino, NodeMCU eller annet. Og at det blir mer praktisk å installere kortet som man vil.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    TQ2 koster meg 34 kr pr stk. Ikke forferdelig dyrt, men likevel, det baller på seg. :)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg har jobbet videre med tanken om at man skal kunne styre reléene med hva som helst, og da trenger man indikator-LEDs. Det er det eneste som er lagt til. LEDene vil jeg ikke ha på selve kortet, så det ble enda flere pads.

    Senere vil jeg lage et kort der man kan plugge inn en ESP8266/ESP32. Da kan man selv velge om man vil styre med WiFi, IR, Bluetooth, trykk-knapper, rotasjonsencoder etc.

    Fortsatt mangler PSU, men det begynner å ta form.



     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg ser feilen på tegningen i forrige post, +12V kommer inn på feil side av motstanden lengst opp.

    Mye viktigere, jeg har fått min lille ICEPower 125ASX2 (link, PDF). Den har AUX-power, så jeg trenger kanskje ikke egen strømforsyning på relékortet.

     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Den auxen er vel uregulert, sånn at forbrukeren må tåle relativt stor spenningssvinging, men det har du nok kontroll på :)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Den må reguleres, men det blir jo litt enklere da.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Jeg har jo ikke kommet lenger, det var mye morsommere å leke med CAD :)

    Nå har ESP8266 kommet med, og det er plass til spenningsregulatorer og LEDs.

     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Sånn ble det, kort er bestillt:



    Jeg bestemte meg for å holde PSU utenfor, for å gjøre det mer modulært. Samtidig ble det ikke så sprengfullt på kortet. ;) Fem inputs (helt til høyre), en output (oppe til høyre).

    Man kan skippe ESP32, motstandene under ESP32, og transistorene. Da kan man styre releene med en rotasjonsbryter. Eller så styrer man med hva man vil via ESP32.

    Jeg valgte også å bryte ut alle pinnene på ESP32, sånn at de er tilgjengelige via pin headers eller eller så lodder man rett på kortet. Jord for power og signal er separat.

     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Mens jeg venter på kretskort...

    En liten "proof of concept". ESP32 slår av og på reléet hvert sekund.

     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Alltid spennende med nye kretskort. Vil det fungere eller har jeg gjort en eller annen idiot-tabbe?

    Her er i hvertfall kortene, jeg sjekker først om ESP32'en og skrueterminalene passer:



    Silkscreen på baksiden? Javisst, hvorfor ikke?



    Og ferdig loddet. Nei, jeg har ikke fått mine pin headers ennå. Ja, jeg er ivrig. Og ja, ESP-kortet er loddet helt fast.



    Og hvordan gikk det da? Relé #1 gikk på, så av. Relé #2 til #5... Ingenting. Farsken... Kan noen si idiot-tabbe?

    Gjett hvem som hadde glemt å definere IO-pinnene som OUTPUT? Jeppers, det var jeg. Gleden er stor, alle reléer slås av og på som det var tenkt!

    Jeg har bare programmert en kort liten loop som slår av og på reléene i tur og orden. Jeg sjekket med multimeteret at det var kontakt. Nå må jeg bare tenke ut hvordan jeg skal styre kortet (tenker jeg tester med et potmeter først, for siden å bli mer kreativ), så må jeg bli bedre på koding...
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    For den som ikke har tålmod eller mot til å lage sine egne kretskort har jo Arduino en hel skog med tillegg til microkontrollerne sine.
    Her et fire kanals relekort plugget på toppen av en Uno µc.

    AR000922.JPG


    Billige kina-vare-kopier til noen US dollar, men det fungerer til å leke med :)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Fine de rele-kortene, men de dekker ikke mitt behov.

    Jeg skal ha det som stereo inngangsvelger. HJR-4102-L er en kanal, så denne kan bare håndtere to innganger.

    Jeg vil også ha kontroll på jord, så at det ikke kommer forstyrrelser inn på signal-jord. Akkurat dette kortet har ikke dioder på inngangsstrømmen till releene, nok en kilde til støy. Aller sist så kan ikke Arduino spare data mellom reboots, så den kommer ikke til å huske hvilken kanal jeg var på før jeg stengte av strømmen.

    Jeg valgte Panasonic TQ-2 for at de er veldig bra egnet til å switche audio. De koster $4 istedet for HJR's $0.4. Det burde være en kvalitetsforskjell innbakt der noe sted.

    Det tar mye lenger tid, og koster mer å gjøre det selv. Men så får jeg det også eksakt sånn som jeg vil ha det.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Mjo, hva sier dere? På tide å varme opp avloddningsstasjonen og plukke ut ESP-modulen?

     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Sånn ble det:



    Nå blir det enkelt å plukke ut ESP32'en for omprogrammering.
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Nå har jeg endelig fått tid til å teste switching av lyd med inngangsvelgeren.

    Det fungerer tilsynelatende perfekt. Ingen introduksjon av støy eller klikkelyder i audiokanalene. :)

    EDIT:
    Sjekk med oscilloskop og QA401 audioanalysator viser faktisk ingen støy eller klikk.
     
    Sist redigert:

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Relebasert volumkontroll... Kommer ikke det til å klikke høylydt hele tiden? Njæ... Ikke helt inne på det.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.979
    Antall liker
    11.386
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Litt av hengig av valget av releer, så blir det ikke mye som høres utenfor boksen. Prosessen er i tilleg statisk, untatt når man vrir på knappen... Er mange forsterkere på markedet med relebasert volumkontroller... Passlabs, blant andre...
    Innimellom driver jeg å mekker på en Passlabs P1.7 klone, med relebasert volum... høres knapt en surrelyd når man vrir på knappen - og det er med nakent kort på benken...
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Hadde vært kult om Input Selector printet hadde vært to-delt slik at man kunne ha montert relédelen i bakveggen i chassiset og evt. styringsdelen et annet sted i chassiset (dersom man hadde behov for den).

    En relébasert volumkontroll er ettertraktet i DIYmarkedet. Det er veldig vanskelig å finne en uten masse dikkedarier med softwarestyring, display mm. Har sett på flere og fulgt med på forum. Ofte ender det med haugevis av softwarebugs, firmware updates osv.


    Jeg vil ha en som man enkelt styrer med en f.eks 23-trinns mekanisk switch og reléer. Inngangsimpedans 10K. Ikke noe display, Arduino el. Hører du, skrodahl?! ;)

    download.png
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.979
    Antall liker
    11.386
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Om du googler "23 pos attenuator diy" så finner du mange eksempler på dette. Ulempen med det du beskriver, er at du da trenger 23+23 releer, mens en styrt attneuator kan gi deg 256 trinn med 8 releer, eller 8+8 om den skal være balansert..........
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn