Motstand i delefilter

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.128
Antall liker
1.391
Hei.
Er i gang med rydding i "gamle synder" og er kommet til høyttaler avdelingen. Lite eller ingen lyd i diskanten på venstre side i disse "Mordaunt Short Festival series 2" -gamlingene, og delefilteret viser følgende "ugreie":
20230218_182216~2.jpg

20230218_182045~2.jpg


En 3,3 ohms motstand som tydeligvis har sett bedre dager.
Spørsmålet er da. Hva har avstedkommet slik temperaturutvikling, og kan diskanten ha overlevd dette?
Er det likegyldig hvilken motstand jeg setter inn, så lenge den er på 3,3ohm/5% ?

Steen
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.088
Antall liker
1.092
Sted
'
Er det likegyldig hvilken motstand jeg setter inn, så lenge den er på 3,3ohm/5% ?
Ja, så lenge den tåler effekten som omsettes (og den ikke har en induktiv komponent).
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.410
Antall liker
3.824
Torget vurderinger
1
Er det likegyldig hvilken motstand jeg setter inn, så lenge den er på 3,3ohm/5% ?

Steen
Ikke helt likegyldig, kjapp google søk på ERG 58 ER, så ser det ut som dette er en effektmotstand på 6W. 5% sier bare noe om nøyaktigheten og om den er bedre (f.eks.2%) så har det ikke noe å si. Det viktige her er at den tåler mer enn 6W.
En slik vil nok gjøre jobben, men slike som i linken må muligens festes i en bit med alu for å få nok kjøling:

Ifølge databladet gir den 25% av effekten på 120C. Holder man motstanden under 120C så holder det til dette bruket.
 
Sist redigert:

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.941
Antall liker
15.147
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
3
Ikke helt likegyldig, kjapp google søk på ERG 58 ER, så ser det ut som dette er en effektmotstand på 6W. 5% sier bare noe om nøyaktigheten og om den er bedre (f.eks.2%) så har det ikke noe å si. Det viktige her er at den tåler mer enn 6W.
En slik vil nok gjøre jobben, men slike som i linken må muligens festes i en bit med alu for å få nok kjøling:
3R3 er vel 3.3 ohm...
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.090
Antall liker
11.539
Sted
Ytterst i havgapet...
Varmt har det tydeligvis vært.. du kan jo sjekke om den motstanden er brent av - evt også måle via diskanten om den motstanden står i serie...
Hva kan ha forårsaket dette.... si det... har du drevet frekvenssweep med høy effekt?? :cool:
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.128
Antall liker
1.391
Takker for raske tilbakemeldinger. har aldri spilt på disse. Ble kjøpt inn en gang i tidenes morgen for nesten ingenting. Linken er til 3,3Kohm motstander. Men jeg tar hintet til at den må tåle minimum 6W. Jeg er ikke alt for teknisk skolert, så ikke bli alt for "nerdete" i forklaringene:giggle:
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.128
Antall liker
1.391
Skal gå i rotekassen og se hva jeg finner. Den andre høyttaleren spiller feilfritt (og ganske fint faktisk) så det er derfor jeg lurer på hvordan en motstand kan bli såpass svidd, hvis det bare er spillet musikk. Delefilteret er ganske enkelt, så spørsmålet blir jo om det kan betale seg å skifte lyttene når man først er i gang.
Steen
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.410
Antall liker
3.824
Torget vurderinger
1
Takker for raske tilbakemeldinger. har aldri spilt på disse. Ble kjøpt inn en gang i tidenes morgen for nesten ingenting. Linken er til 3,3Kohm motstander. Men jeg tar hintet til at den må tåle minimum 6W. Jeg er ikke alt for teknisk skolert, så ikke bli alt for "nerdete" i forklaringene:giggle:
Er den ikke på 3.3 Ohm i linken nå heller? Fælt så knoting det ble på mobilen ikveld.
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.128
Antall liker
1.391
Fant litt forskjellige motstander, og fikk satt sammen et kobbel som ga ca. 3,4 ohm totalt. Stadig ingen lyd, så jeg prøvde med den andre diskanten, og da var alt i orden. Ergo, tweeteren har ikke tålt hva det enn er den har blitt utsatt for. Det er en 3/4 toms sak som sitter der, og jeg har noen 5/8 dels typer i 8ohm jeg kan erstatte dem med. Takker for innspill.
Steen

20230218_201731~2.jpg
 
Topp Bunn