Minikino 8,56 Kvm oppgradering av rom.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.809
    Antall liker
    14.737
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer med strøken kino! :-D
    Dette ser virkelig bra ut! Er du fornøyd med lyd og bilde?
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Takk for det ☺☺☺😊:)
    Jeg må gjøre noe med refleksjonene i rommet da det er mange.

    Ved høyt volum på musikk henger ikke frontene med, kan hende det blir bedre med en effektforsterker men de er små...

    Til film fungere det veldig godt.

    Bilde fungerer greit. Eneste er at jeg har lyst og bytte lerret. Har sett litt på diy duk fra dreamscreen, den v5 d65 dynegrey. Men vi får se.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Dette ble utrolig fett , likte lys fibrene du lagde i taket , noe slikt er jeg også ute etter i mitt lytterom som kommer. Gratulerer så mye :)
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Der var Behringer inuke 3000 i hus. Utrolig lett og liten egentlig så er spent på effekten. Har ikke fått testen den i bridge enda pga feil speakon, kjøpte 2 pol men trenger 4 pol for bridge. Fikk ikke noe stor opplevelse ut fra stereo mode, men håper det blir bedre. Leste flere tester at det skulle være mye støy fra viften så er spent hvordan den blir under belastning.

    Vis vedlegget 312261



    Prøvde meg fram med litt nervøs fløyel og det ble katastrofe. Dette passet ikke inn så dette skal av og sort fløyel skal på.

    Vis vedlegget 312262
    Sub to har fått litt nødrep. Dette er for og teste litt. skal prøve plassering mot hverandre også.



    Ble fort trangt i min lille stereorack.
    Vis vedlegget 312270
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Konge! Bruker du målinger for å sjekke resultatet av fellene ? :)
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Jeg har ikke kjøpt meg noe mic til måling enda. Angrer egentlig litt, men tror jeg hadde blitt besatt av måleresultater istede for og bare se en film :p
    Inntil videre får jeg stole på hørselen, men tror det blir mic om kort tid.


    Har begynt og trekke opp bassfellen nå

    Vis vedlegget 312676

    Vis vedlegget 312678


    Har ikke fått testet resultatet så mye. Men jeg har fått noen minus med at den ble så stor. Sofaen måtte lengre fram noe som gjør rommet mindre og lytteposisjon blir flyttet på. Dette la jeg godt merke til i bassen. Eller at det faktisk er bassfellen som gjør en liten jobb der... Litt usikker. Men det ble mindre trykk i bassen så skal prøve og flytte litt på subbene.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Det kan være du flytter deg bort fra ett problemområde når du trekker sofaen frem fra bakveggen, det kan også være fellene som som "tar bort" problemer. Isåtilfelle kan det være at du opplever mindre trykk men for en bedre og mer detaljert bass og mest sannsynlig en bedre responskurve i SS. :)
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Ja det er godt mulig. Men akkurat nå synes jeg det er i negativ retning. Dypbassen er ikke så rå nå som den var før. Men kan hende den er mer detaljert nå, men jeg har ikke fått testet det så mye som jeg vil enda. Men nå skulle jeg virkelig ha hatt en mic til måling får nå blir det bare grubling.

    Men det jeg merker godt nå er at dypbassen treffer midten og høyre del av sofaen. Punchen fra den lukkede kassen treffer venstre del. Så her må det omplasseres noe. Hadde samme greia når subben stå med elementet mot høyre.
    Skal prøve og midtstille kassen i rommet rett foran sofa og se om det blir mer fordelt. Skulle selvfølgelig ha hatt to stk portet men har ikke sjans og få plass. Hvis det virker får jeg nok problem med punchbassen. Da tror jeg to lukkede kasser på hver side av den portede blir det beste. Men da må jeg nok over til to 12" eller 15" for punchen med tanke på plass.
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Også Behringer inuke 3000. Har fått testet den noe nå og må si jeg er vel ikke veldig imponert over effekten i den. Kjører den brokoblet nå mot min stereo integrity ht 18" i portet kasse og resultatet er greit, den greier og drive subben nå, men er faktisk litt i tvil om jeg bruker dette elementet i en lukket kasse. Er veldig glad jeg ikke gikk for en inuke 1000 som jeg så flere på nettet hadde brukt mot samme sub.

    Forsterkeren jeg har brukt før på subben er en american audio vx 1000, men den er ikke stabil i 4 ohm på bridge kobling og ble fort meget varm så måtte ha noe annet.
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Trenger litt forslag her. Vet det er ganske "håpløst" uten mic og målinger men har idag prøvd og midtstille subben på frontvegg.

    Vis vedlegget 313167


    Problemet fra før var at når subben sto til venstre på frontvegg ble det ganske dødt i venstre sete i sofaen. Nå er det tre forskjellige steg i bassen i de 3 setene. Til venstre nå er det mest vibrasjon og litt hørbar bass. i midten er det litt vibrasjon og mer hørbar bass. til høyre er det ikke vibrasjon men mye hørbar bass.

    Har den ene bassfellen i venstre hjørne så mye og si på bassen, tenker da om det kunne vært peaker på litt høyere Hz i bassen som har blitt borte slik at det er mer lavere i Hz jeg oppfatter. Eller har det lengre sete som kommer nærmere subben mye og si?

    Jeg vil si at bassen i venstre sete oppleves mer ryddig en i forhold til høyre sete der det er for mye, om jeg kan si det sånn.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Jeg hadde norges verste stående bølger i midt rom. Tok og "tettet" hele bakveggen fra tak til gulv og vegg til vegg med rockwool isolasjon. 35cm tykkelse. Det funket helt fantastisk som bassfelle, og det er enkelt å feste bakhøyttalere til stendere som du setter opp der det passer. Dekk til med tynn og pen gardin, og du har en enorm sjult bassfelle som tar jevnt hele fz området, og som ser lekker ut. Sofaen kan da stå meget nærme bakveggen og samtidig gi behagelig lytteoplevelse.
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Den kan jeg tro fungerte veldig bra.

    Har jeg hatt plass skulle jeg gjerne ha gjort noe slikt.
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Da har jeg gjort litt mer. Subben har fått rett farge, alle ledninger er blitt loddet fast i bananpluggene, har montert rockfon plater på begge sider av lerret, har laget nye mer stabile ben til sub og fronter og senter har fått nye ledninger 2x6mm til hver. Det var vel en sånn ca det som er gjort.


    Vis vedlegget 313580

    Vis vedlegget 313582
    m8 gjengestål kuttet til passe lengder


    Vis vedlegget 313581
    Nye høyttaler kabler


    Vis vedlegget 313583
    Nye plassering av hovedsub


    Vis vedlegget 313584
    Ble 13 nye filmer nå til påsken :)

    Vis vedlegget 313586


    Vis vedlegget 313587

    Kveldens film denne har jeg gledet meg lenge til.

    Har noe igjen her som mekanisk innluft, en list under døren, mer demping på oversiden av lerret (enda noe refleksjon / ekko på lerret veggen) og finish på dørkarm på utsiden av rommet. Men nå blir det påskefri, så god påske alle sammen :)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.809
    Antall liker
    14.737
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Utrolig lekker kino! Regner med at det blir mange gode filmopplevelser i tiden fremover. God påske til deg også!
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Legger ut bilder fra dag 1 med kinobyggingen. Litt morsomt og se framgangen.


    Første start, rev opp gulvet i den gamle matboden i kjelleren.
    Vis vedlegget 313840


    Gangen. Inngang til matbod og en liten snekerbod.
    Vis vedlegget 313841

    Åpnet opp mellom de to bodene.
    Vis vedlegget 313842

    Nye vegger er satt opp og gulvet er meislet litt opp.
    Vis vedlegget 313843

    Gulvet avrettes
    Vis vedlegget 313844

    Lydtrinnplater er på plass. Minste klaring til alle vegger er 1 cm.
    Vis vedlegget 313845

    12mm gips er lagt oppå lydtrinnplatene, så 22mm gulvspon.
    Vis vedlegget 313846

    Første veggen til kinorommet.
    Vis vedlegget 313847

    Vegger er kommet opp. Min klaring 1 cm fra alle vegger. Prøve plassering av sofaen for og finne ut hvor side og bakhøyttalere skal stå.
    Vis vedlegget 313848


    Et av oppsettene mine. B&W 603 S3 med tilsvarende senter og to stk xtz 12.16
    Vis vedlegget 313849


    Høyttalerkasser bygges inn mellom stendere
    Vis vedlegget 313850

    4 kasser er laget. Starten med isolering.
    Vis vedlegget 313851


    Frontvegg.
    Vis vedlegget 313852


    2 lag gips er lagt på vegger og i tak. Her er starten på første finish på vegger og tak med sort filt.
    Vis vedlegget 313853


    Startet med tak kassene
    Vis vedlegget 313854


    Litt testing
    Vis vedlegget 313855


    Første stjernehimmel
    Vis vedlegget 313857


    Vis vedlegget 313858


    Første gang den var ferdig
    Vis vedlegget 313859


    Vis vedlegget 313860

    Første gang med lerret
    Vis vedlegget 313863

    Hadde 3 stoler en stund
    Vis vedlegget 313865


    Pga plassmangel lagde jeg kasser til front og senter høy. på sidene og under lerret, brukte samme høy. som jeg har som bak og sidehøy.
    Vis vedlegget 313864


    Litt spennede og se forskjellen og framgangen.

    Startet med dette mini romirommet 10/7-2013 ferdig første gang 8/9-2013 (2 dager før min andre datter ble født, så god timing) men da med tv'en.
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    En dyr senterhøyttaler blir det, ca 4200,- for elementene pluss kasse, delefilter osv....
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Har lest gjennom tråden din i dag og må si jeg synes Dere har fått en flott kino.
    Interessant lesing og bilder som man kan hente ideer fra, takk for at du deler:rolleyes:.
    Ser ut til at du liker å holde på siden du rev en allerede fungerende kino og startet på nytt, byggeglede ;)
    Kos Dere med film fremover.
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Takk for det.

    Ja forandring fryder... og spesielt i et så lite rom må man bare prøve og prøve og prøve.... osv :)

    Men det litt av moroa.
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Ikke mye har skjedd her på en stund. Men rommet har vært godt brukt. Men nå skjer det litt mer framover. Idag er en bestilling sendt til statene. Et til SI HT18 18" element, så nå blir det to lukkede subber.

    12stk 6,5" Mid/bass element
    2 stk beston ribbon tweeter
    og delefilter er også bestilit.

    Planen er 3stk stående fronter venstre, senter og høyre. Hver høyttaler blir da av 4 stk 6,5" og en beston diskant. Jeg skal ihvertfall prøve dette ut.

    Etterhvert blir det 2 eller 3 stk PA forsterkere til front rekka og begge subben blir i første omgang drevet med en stk Inuke 3000 og etterhvert blir det vel to stk i bridge.

    Dette kan bli spennende i mitt lille rom.
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Noe forskjell er det selvfølgelig på kassene.

    Vis vedlegget 321753

    Her er den lilla linjen lukket. Den blir noen dB lavere nedover i frekvensen, men håper at rommet sammen med at det blir to stk subber vil hjelpe litt på. Hvis det blir mye dårligere en den portede kassen må jeg kansje vurdere noe som dspeaker anti mode 8033.
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Da har jeg fått mail fra parts expr... om at diskantene ikke er på lager, men forventes inn 18 juni... Da blir det et langt byggeprosjekt da jeg mest sannsynlig ikke får disse før uti juli engang.
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Da blir det behringer inuke nu6000dsp til subbene. Det blir mange "julegaver" iløpet av juni :)
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Da blir det behringer inuke nu6000dsp til subbene. Det blir mange "julegaver" iløpet av juni :)
    hva er planen nå? nu6k til to si18? hva skal du med 3k'en? holder 3k'en til bruken nå, synes du? 6k virker som mest bang for the buck.
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Ja planen er 6k til begge subbene. 3k er solgt. Den holdt kjempebra til en SI18" i ported kasse. Er spent om 6k holder til lukkede kasser. Ja 6k'en er nok bang for the buck med tanke på at det egentlig er to stk 3k'er i samme boks og pluss dsp'en som jeg har bestilit.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Ja planen er 6k til begge subbene. 3k er solgt. Den holdt kjempebra til en SI18" i ported kasse. Er spent om 6k holder til lukkede kasser. Ja 6k'en er nok bang for the buck med tanke på at det egentlig er to stk 3k'er i samme boks og pluss dsp'en som jeg har bestilit.
    Hvordan opplevde du støynivået på 3k'en? Gjorde du viftemod på den?
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Under film merket jeg ikke noe til den. Men vis jeg spilte noe basstung musikk litt høyt en stund, og skrudde ned var det mye bråk fra viften. Men merket det ikke under spilling.

    Gjorde ikke noe viftemod...
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Under film merket jeg ikke noe til den. Men vis jeg spilte noe basstung musikk litt høyt en stund, og skrudde ned var det mye bråk fra viften. Men merket det ikke under spilling.

    Gjorde ikke noe viftemod...
    Akkurat, driver å vurderer å teste dem selv til sub bruk. Blir spennende å se når du får 6k'en om hvordan den er i forhold.
     

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Det er jo kraftige forsterkere, mye bang for the buck.

    Ja det blir spennende.
     
    Sist redigert:

    Marson

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2015
    Innlegg
    529
    Antall liker
    166
    Sted
    Sulitjelma
    Mens det regner ute og jeg venter på pakker har jeg startet et nytt lite prosjekt. Vond rygg etter noen timer med hobbiten satte ild i sjelen om en hjemmelaget variant av lenestolsofa. Sovesofen ble tatt ut.

    Men har kun 282cm i bredden og jeg må ha 4 sitteplasser. Dette er en utfordring men ikke umulig. Vi har 4 stk lenestoler i hus som ikke blir brukt.... Så jeg måtte bare prøve.

    Testet først med to får å se hvor mye plass jeg fikk imellom.
    Vis vedlegget 326301


    Vis vedlegget 326314

    Etter litt saging av en helt perfekt og fungerende lenestol ser det som dette går. Jeg skal sage den siste stolen også, og lage en ramme som holder alle samlet. Kanske jeg lager en forhøyning av gulvet under stolene også da lerret er montert 85 cm opp fra gulvet pga nye gulvhøyttalere og det er litt høyt.

    Legger ut mer bilder etterhvert som det blir framgang.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn