Merlin vsm series III

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Sv: Merlin vsm series III

Ikke direkte.
Side 14 og 15.
http://www.audiosociety.org/audioletter/AudioletterNov2006.pdf

Dette er en litt annen høyttaler.
Den er som en Proac 2.5 på nitro...
Litt mindre bass, mye mer dynamikk.
Høyttaleren kan veie ifra 100-150kg pr kanal.
Dette er ett beist av en 2-veis.

Pris ca 6500$ Ikke så oppløst som Merlin, men mer punchy.
Liker også store effektrinn, helst mer enn 300watt!

Kan også leves med 300watt innebygd...

Man kan vel også si at Merlin er en høyttaler giret på oppløsning, og "timbral accuracy".
Intuitive PSL 624 er en høyttaler giret på dynamikk og "soundstage"
"Slam og atter slam" er vel hva denne høyttaleren er "all about" paret med utrolig oppløsning tross dette.

mvh
 

Audio Art

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Innlegg
618
Antall liker
190
Torget vurderinger
2
Sv: Merlin vsm series III

lakki_luke skrev:
Fosse skrev:
For å være ærlig med deg så opplevde jeg dem vanskelig selv når jeg kjøpt dem. Gikk fra ProAc D15 som er en adskillig snillere høyttaler ved første møte (men ikke kan nærme seg når det gjelder bass-slam, dynamikk, detaljering, luft osv, osv).

Det første jeg gjorde feil var å stille disse høyttalere for langt fra hverandre. De skal ha MAKS 7" senter-senter uansett rom. Toe-inn skal være 10 grader målt mellom siktlinje til indre, bakre hjørne og innside av høyttaler. Eventuellt kan du stille dem pekende rett frem uten toe-inn.

Så bør du bruke nevte filter og jumpers, gjerne single-wire kabler og Cardas (Bobby bruker Cardas Golden Ref. og anbefaler dette). Låter det for pågående flytter du RC-filteret til å stå over forsterkerutgangen.

Ja, på sikt så kan du jo kjøpe en BAM, så får du fyldigere mellomtone og mer bass. Så satte jo høyttalerene pris på skikkelig pre.

Skulle jeg hatt nye høyttaler idag så skulle jeg hatt et par VSM MX, eller MXe i pianolakkfinish. Det sier litt om hvor godt fornøyd jeg er.
Hvis der er 7" fra senter til senter!Hvor langt fra høyttaleren er sweetspoten??
Fra høytaler til sweetspot skal det være ca 9". Så avstanden fra sweetspoten skal være lenger en avstand mellom høyttalerene.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Sv: Merlin vsm series III

tweakMan skrev:
Ikke direkte.
Side 14 og 15.
http://www.audiosociety.org/audioletter/AudioletterNov2006.pdf

Dette er en litt annen høyttaler.
Den er som en Proac 2.5 på nitro...
Litt mindre bass, mye mer dynamikk.
Høyttaleren kan veie ifra 100-150kg pr kanal.
Dette er ett beist av en 2-veis.

Pris ca 6500$ Ikke så oppløst som Merlin, men mer punchy.
Liker også store effektrinn, helst mer enn 300watt!

Kan også leves med 300watt innebygd...

Man kan vel også si at Merlin er en høyttaler giret på oppløsning, og "timbral accuracy".
Intuitive PSL 624 er en høyttaler giret på dynamikk og "soundstage"
"Slam og atter slam" er vel hva denne høyttaleren er "all about" paret med utrolig oppløsning tross dette.

mvh
Men hva har DU hørt dem og VSM med?
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Sv: Merlin vsm series III

Å duverden! Berning inn på banen.
;D

Å balle! Dette hørtes interessant ut!

mvh
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Sv: Merlin vsm series III

Det eneste jeg ønsker å presisere er at rom, samspillende utstyr og en masse andre faktorer spiller inn. Slik er det veldig vanskelig å mene noe presist om forskjeller når man ikke har full kontroll på alle parametre. Det har man knapt nok i beste fall, hjemme med samme komponenter som trolig matcher den éne bedre enn den andre.

Når det er sagt så har ikke jeg det minste problem med å forestill meg at det finnes høyttalere der ute som gjør en vel så bra jobb. Må jo innrømme at den Incognito-omtalen gjorde meg nysgjerrig.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Sv: Merlin vsm series III

Escalante har jeg hørt, uinnspilt riktignok, og den skal jeg høre mer på. Herlig høyttaler. Men, den koster adskillig mer enn Merlin. Den er større, min himmel og hav for en lekker sak.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Sv: Merlin vsm series III

Du sier ikke. Det tenkte jeg og på... Er jo basselsker jeg da..
Forresten, det er ett firma vøtt som også leverer bra bass i lite footprint.
Joseph Audio.

De har nylig oppgradert sin 25 høyttaler til RM25 XL status. (120db/oktav filter!!!)
De leverer også ifølge de siste rapporter ustyrtelig bra bass. Bunnport har den også, så dypt går det der!
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Sv: Merlin vsm series III

Hva koster Escalante i Norge?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Sv: Merlin vsm series III

Er vel litt romavhengig mye av dette her. Personlig er mer bass det siste jeg føler jeg trenger (og, hvis du leser NorCargo-tråden ser du at flere mener det er ganske mye bass hos meg, uten dermed å si at anlegget er uten mangler). Nå er jeg kanskje ingen bass-freak heller. Men, driftseffektiviteten på Escalante tiltaler meg. Ta en prat med Planetsnap så får du kanskje en demo.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Sv: Merlin vsm series III

Andreas skrev:
Hva koster Escalante i Norge?
De går sikkert rundt 140-170? Aner egentlig ikke , har ikke undersøkt.
Dette er jo uhyrlig lettdrevne beist. De har jo en (2 stk 12) toms bass som er like rask som en 2 toms dome!
Ikke skjønner jeg hvordan de har fått det til men Tierry Budge er visst ikke til å tro, når det gjelder å finne på fikse løsninger.
Escalante består jo av folk som bl.a har jobbet for Talon Audio. De er jo kjent for maktfull bass vøtt!

Vet ikke hvor stort rom de trenger å slik. Men om denne høyttaleren greier seg bra i ett moderat norskt lytterom, så begynner jeg jo ikke å sikle mindre av den grunn.

Jeg føler sikkert som Fosse at de er så svære. De vil nok dominere ett rom litt mye tror jeg.
Ser at de kan plasseres brukbart nær bakvegg da, det hjelper jo på seffern.

mvh
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Sv: Merlin vsm series III

Escalante ser utrolig mye flottere ut i virkeligheten enn på bilde. Finishen gjør også at de ikke virker riktig så dominerende synes jeg, speilblank overfalte. Men billige, det er de jo ikke.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Sv: Merlin vsm series III

http://www.sonicflare.com/archives/escalante-fremont-review.php
Oh my, I feel like a tramp right now! I wanna run, but it'll cost me big bucks... 8)
Bambus vøttø, isåfall den finnishen på meg. Balle at de skal være så dyrt med kvalitet...
De er lettdrevne da, det er jo på en måte en trøst... Men så var det jo det at man kan ikke
bare koble på en rimelig amp heller!!!

Jeg kan tenke meg at den der Metaxas Ikarus integrerte, eller en Lavardin integret It f.eks kunne
vært midt i blinken. Eller den hva, Graaf GM50? Er den bra da Fosse, hadde ikke du hørt den eller noe sånt?

Å fillern esse, jeg måtte jo drive å skrive her i denne strengen å bli minnet på hvor mye jeg sikler etter Freemont... :p Nå får jeg IKKE sove inatt! Aaaaaarghhh...

respect my autoritae, stupid wallet!!!

Dave Tomas (StereoTimes) om Freemonts bassgleder...
Now I know some of you bass-lovin? hamsters out there are reading this and saying: ?This is all cute Dave, but get to the good part. Can these things crush my skull with some subterranean bass or not?? The answer, oh inquisitive ones is: WHAT DO YOU THINK A PAIR OF 12? WOOFERS THAT DIP DOWN TO 18HZ ARE GONNA DO FOR YOU!

:p
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Sv: Merlin vsm series III

Med den effektiviteten og den impedansekurven så vil det vel være dumt å ikke gå for en GM20 skulle jeg mene, om man skal ha Graaf da, vel og merke. GM50 er god den om man skal ha integrert.

Beklager OT.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Sv: Merlin vsm series III

Ja. Og leste jo i den strengen om den mulige oppgraderingen av GM20 og, der de revampa den totalt.
Mjæ, Freemont er og har vært på min short list altså. Så var det jo det med å få råd også da.

Den har jo en mildt sagt sær oppbygning da.


Fremont har også en slags BAM i seg, den er fet. ;D
Resten står her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,10768.msg238927.html#msg238927

mvh
 

Audio Art

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Innlegg
618
Antall liker
190
Torget vurderinger
2
Sv: Merlin vsm series III

tweakMan:

Hva faen har dette med merlin og gjøre? Nå må du slutte og pumpe tråden med en masse piss med synsing og evnt hva du har lest i en eller annen hifi blekke og komme med reel fakta ang nevnte høytaler.
 

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
1.071
Antall liker
536
Sted
Jæren
Sv: Merlin vsm series III

Nå venter jeg på johasse so er eier av disse høyttalerene.Han er travelt opptatt denne uken.I neste uke skal han få høre hva de forskjellige tingene gjør med lyden.Det er ikke bare rommet hans som er problemet her.Jeg får de til å spille ganske bra,men de spillte mye bedre med Nordic Ming Da mc34 mkII og 12 -15 år gamle monsterkabler enn med mye annet!Får ikke på langt nær så mye luft i lydbilde som med NMD.
Er vel litt glad for at de ikke er mine ;D
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Sv: Merlin vsm series III

papworth skrev:
tweakMan:

Hva faen har dette med merlin og gjøre? Nå må du slutte og pumpe tråden med en masse piss med synsing og evnt hva du har lest i en eller annen hifi blekke og komme med reel fakta ang nevnte høytaler.
Duverden, samtalen dreide seg inn på Freemont.
Siden jeg har MEGET inngående kjennskap til dens indre gemakker, og at den også bruker en slags "BAM"
så skrev jeg om dette...
Jeg skriver litt "uber" joda! Det gjør jeg...
Synes du jeg bare skulle skrevet...

Øh, Fremont har også en B.A.M innebygd, den er litt fet den!
Nå over til Merlin...

Som sagt, jeg må da få lov å skrive om Fremont om dette er noe jeg vet hvordan funker!
Men, og jeg er enig i at du har rett til å bli irritert, jeg kunne gjordt dette i en egen tråd...
Derfor skal jeg flytte på innlegget mitt så ditt hjerte blir glad!

;)

mvh
 

johasse

Medlem
Ble medlem
23.10.2005
Innlegg
16
Antall liker
0
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
2
Sv: Merlin vsm series III

Takk for engasjement, humor, synsing og gode råd.

Det har vært en sann fornøyelse å følge denne "tråden" fra dag èn!

Gleder meg nå til å ta turen ut til lakki_luke nok en gang for å høre hvilke forbedringer som er gjort siden sist gang. Sist gang jeg hørt de sammen med en rør-sak fra Nordic Ming da så spilte de veldig bra i mine ører. Detaljert, engasjerende.... med andre ord masse godlyd!

Gleder meg etter hvert til å få ting satt opp hjemme, men det ser ut som om de to Doxa forsterkerne som jeg fikk oppgradert for 12.000,- hos Lauvland i fjor må vike for noe rør-greier :)

Bare tiden vil vise...men en ting er sikkert. Lytterommet mitt Suger big time!!!

john
 

R_o_a_r

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2006
Innlegg
78
Antall liker
15
Sv: Merlin vsm series III

Greetings skrev:
Og æ spiller på det samme anlegget som Bobby bruker til å spille inn høyttalere. Anlegget er anbefalt av ham. Merlin Tsm-mme (vurderer Vsm), Ars-Sonum Filarmonia SE, Audio Aero Prima (siste utgave) med Walker valid points føtter (mye bedre enn standard BDR cones), Cardas G R rund baut, samt ERS sheet.

Og dette sier Bobby om hviken lyd han etterstreber:
"from the time i have spent around live music and musicians, i have gained a particular appreciation for a continuous/complete sound and the musical center. some of my musician friends have said "i need to hear the middle of that instrument." so i have spent years trying to get rid of mechanical resonances, electrical resonances, distortions and amplitude irregularities which can all draw your attention away from the oneness, that i like to hear. the use of cryogenics and lead free construction have enabled me to get closer to this ideal than ever before (these are the e versions). and interestingly enough, later versions can also sound wonderful imho, with ss. i never thought this possible."

Æ har hatt Tsm-mm og mener at med den siste utgaven, mm(e) har Bobby klart å få til nettopp det.

Roar
Her tar det av gitt! Såå vakkert! Spiller klassisk musikk som aldri før.

Roar
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Sv: Merlin vsm series III

Har lyst til å komme med et par eksempler fra heimen.

Når jeg AB-tester så hører kjæresten min forskjell på produkter (cd-spillere for eksempel) og justeringer (VTA eller annet), men, dersom jeg bare bytter, og det går en dag eller måned før hun hører etterfølgende utstyr så husker hun sjeldent eller aldri om det låt anderledes (ta det som et tegn på at hun ikke bryr seg med mindre det låter direkte dårlig). Det være seg forsterkere, kabler, pickuper, cd-spillere, you-name-it. Men, når vi kjørte akustikkseminaret i OAS http://www.oslo-audio-society.com/daad/daad1.html kommenterte hun forskjellen allerede FØR vi spilte musikk. Det morsomme i denne sammenhengen var at når jeg satte inn RC-filter ( http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,9369.465.html ) så mente hun også at det var skjedd noe med lyden, til det positive. Og, det er ikke noe hun sier sånn uten videre. Så kan man jo trekke de konklusjoner man vil ut av det.

Jeg vet disse høyttalerene kan være litt kilene, men, de forandrer så karakter etter hvordan du justerer og matcher dem at det finnes knapt maken. Hvis du går gjennom NorCargo-tråden min og ser kort på hva folk melder tilbake så vil du se at det er gjengs oppfatning at det låter fyldig, med godt basstrøkk og fokus på mellomtone hos meg. Sånn spilte det ikke i starten, og sånn spilte det ikke den gang vi hadde akustikkaften der (da også uten BAM og med adskillig rimeligere elektronikk).
 

R_o_a_r

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2006
Innlegg
78
Antall liker
15
Sv: Merlin vsm series III

Fosse skrev:
Har lyst til å komme med et par eksempler fra heimen.

Når jeg AB-tester så hører kjæresten min forskjell på produkter (cd-spillere for eksempel) og justeringer (VTA eller annet), men, dersom jeg bare bytter, og det går en dag eller måned før hun hører etterfølgende utstyr så husker hun sjeldent eller aldri om det låt anderledes (ta det som et tegn på at hun ikke bryr seg med mindre det låter direkte dårlig). Det være seg forsterkere, kabler, pickuper, cd-spillere, you-name-it. Men, når vi kjørte akustikkseminaret i OAS http://www.oslo-audio-society.com/daad/daad1.html kommenterte hun forskjellen allerede FØR vi spilte musikk. Det morsomme i denne sammenhengen var at når jeg satte inn RC-filter ( http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,9369.465.html ) så mente hun også at det var skjedd noe med lyden, til det positive. Og, det er ikke noe hun sier sånn uten videre. Så kan man jo trekke de konklusjoner man vil ut av det.

Jeg vet disse høyttalerene kan være litt kilene, men, de forandrer så karakter etter hvordan du justerer og matcher dem at det finnes knapt maken. Hvis du går gjennom NorCargo-tråden min og ser kort på hva folk melder tilbake så vil du se at det er gjengs oppfatning at det låter fyldig, med godt basstrøkk og fokus på mellomtone hos meg. Sånn spilte det ikke i starten, og sånn spilte det ikke den gang vi hadde akustikkaften der (da også uten BAM og med adskillig rimeligere elektronikk).
Ja, de er veldig sensitive på hva de spilles på. Trur det er alt for mange som har hørt merlin i feilt oppsett. Da spiller det ikke bra. Så enkelt er det. Gi dem riktig matching og lyden får en helt annen karakter. Fylde, kropp, bass etc etc. Det hadde vært til hjelp for mange som vurderer merlin hvis det hadde vært lagd en tråd om hvilket utstyr som passer til dem. Noen som føler seg kallet? :)

Roar
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Sv: Merlin vsm series III

Du har helt klart rett med hensyn til matching av utstyr, men, det virker på meg som det i tillegg er en del eiere av Merlin, særlig eldre modeller som kanskje er kjøpt brukt, hvor man ikke har fått med seg oppstillingsmaler, RC-filter, originale jumpere og manual. Men, betydningen av dette har jeg vel sagt nok om. Og BAM, høyttaleren er jo ment å skulle spille med BAM, den påvirker mellomtonen også, ikke bare bassen.
 

R_o_a_r

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2006
Innlegg
78
Antall liker
15
Sv: Merlin vsm series III

Fosse skrev:
Du har helt klart rett med hensyn til matching av utstyr, men, det virker på meg som det i tillegg er en del eiere av Merlin, særlig eldre modeller som kanskje er kjøpt brukt, hvor man ikke har fått med seg oppstillingsmaler, RC-filter, originale jumpere og manual. Men, betydningen av dette har jeg vel sagt nok om. Og BAM, høyttaleren er jo ment å skulle spille med BAM, den påvirker mellomtonen også, ikke bare bassen.
Jepp, nettopp derfor trenger merlin en hjelpe-tråd, mer enn mange andre. Nå skal det sies at designeren, Bobby Palkovic, er den mest hjelpsomme man kan tenke seg. Men ikke alle vet det, - eller mener de er gode nok i engelsk, - eller våger å ta bryet, med å kontakte ham.
 

MerlinTheMagitian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
161
Antall liker
2
Sv: Merlin vsm series III

Det og ringe til Bobby Palkovich er noe som er forunt enhver Merlin eier! Makan til ordentlig mann skal du lete lenge etter. Så sinnsyk hyggelig, hjelpsom forklarende og har alverdens av tid til og snakke med deg om det meste du måtte lure på. Har ringt han flere ganger med spørsmål om hvilke kabler, effektforsterker og preamp som fungerer bra med Merlin. Og da kommer rådene trillende på en snor. Er man i tvil om noe så burde man ta en telefon til Bobby. Det er garantert verdt det. Alle råd han har gitt meg har ført meg til et mer lydmessig nirvana. (hvis noe sånt finnes) :)
 

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
1.071
Antall liker
536
Sted
Jæren
Sv: Merlin vsm series III

Har nå fått de til å spille godt ;D Er godt fornøyd med bassen uten BAM.Mangler vel litt luft,men alt er blitt mye bedre etter endel prøving og feiling.Jeg må bare takke for all hjelp dere har bidratt med.
Det er med slike produkter det er godt å ha mange med erfaringer å spørre.
 

R_o_a_r

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2006
Innlegg
78
Antall liker
15
Sv: Merlin vsm series III

lakki_luke skrev:
Har nå fått de til å spille godt ;D Er godt fornøyd med bassen uten BAM.Mangler vel litt luft,men alt er blitt mye bedre etter endel prøving og feiling.Jeg må bare takke for all hjelp dere har bidratt med.
Det er med slike produkter det er godt å ha mange med erfaringer å spørre.
Bare hyggelig! Du må gjerne holde oss informert om hvordan det går. Hva som funker og ikke.

Roar
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Sv: Merlin vsm series III

Jeg stusser litt på at du mangler luft. Det er noe det absolutt skulle være nok av. Diskanten som sitter i disse høyttalerene er noe av det absolutt beste som finnes på markedet. Mener du at det låter litt lukket? Mangler energi oppover?

Bruker du originale jumpers?
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Sv: Merlin vsm series III

lakki_luke skrev:
Har nå fått de til å spille godt ;D Er godt fornøyd med bassen uten BAM.Mangler vel litt luft,men alt er blitt mye bedre etter endel prøving og feiling.Jeg må bare takke for all hjelp dere har bidratt med.
Det er med slike produkter det er godt å ha mange med erfaringer å spørre.
Hei

Beklager, men jeg har mista litt oversikt. Spiller du med Doxa eller Ming Da forsterker?

Edit: Min erfraing er masse luft i diskanten til Merlin, så kanskje problemet er et annet sted.

Asbjørn
 
R

Rojoh

Gjest
Sv: Merlin vsm series III

Både rørvalg og cdspillervalg vil kunne gjøre en del med "luftigheten" i lyden. Syntes min Meridian 506.20 spiller hadde litt lite luft (nivå) i den øverste oktaven. I noen anlegg passet det, mens i andre anlegg kunne man gjerne ønsket seg bittelitt ekstra.

Mvh. Johan
 

Audio Art

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Innlegg
618
Antall liker
190
Torget vurderinger
2
Sv: Merlin vsm series III

lakki_luke skrev:
Har nå fått de til å spille godt ;D Er godt fornøyd med bassen uten BAM.Mangler vel litt luft,men alt er blitt mye bedre etter endel prøving og feiling.Jeg må bare takke for all hjelp dere har bidratt med.
Det er med slike produkter det er godt å ha mange med erfaringer å spørre.
Bra at du har fått det til å spille godt! Men jeg må påpeke at BAM-en/Rc-filter er et must for og få den til å spille opptimalt.
Du vil få en mye mer helhetlig høyttaler.

Lykke til!
 

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
1.071
Antall liker
536
Sted
Jæren
Sv: Merlin vsm series III

Nå spiller jeg med en Dk Design mkIII og lyden er veldig god.Har ikke orginale jumpers men bruker Xindak sine og Xindak sine FS1 høyttalerkabler.
Lydbilde har masse luft,men Nordic Ming Da har noe ekstra i toppen.
Det er jo helt klart at bassen er bedre med Dk.
De høyttalerkablene som johasse har brukt har en elektrisk skjerming eller???230v tilkobling.De låter best når nettkontakten IKKE er tilkoblet.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Sv: Merlin vsm series III

lakki_luke skrev:
Nå spiller jeg med en Dk Design mkIII og lyden er veldig god.Har ikke orginale jumpers men bruker Xindak sine og Xindak sine FS1 høyttalerkabler.
Lydbilde har masse luft,men Nordic Ming Da har noe ekstra i toppen.
Det er jo helt klart at bassen er bedre med Dk.
De høyttalerkablene som johasse har brukt har en elektrisk skjerming eller???230v tilkobling.De låter best når nettkontakten IKKE er tilkoblet.
OK. Fint det spiller godt.

Asbjørn
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Sv: Merlin vsm series III

Hvorfor ikke skaffe seg disse originale jumperene og rc-filter? Sett i forhold til hva vi bruker av penger på denne hobbyen så er det fabelaktig lydforbedring for null penger. Men, nå skal jeg slutte å mase:)
 

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
1.071
Antall liker
536
Sted
Jæren
Sv: Merlin vsm series III

Rc filter har jeg :)Jeg har vel en forkjærlighet for lyden i Tannoy sine høyttalere og det er en annen type lyd.Dette blir ikke så live!
Men det spiller jo fantastisk flott.Det skal jo bli spennende å høre hva eieren synes om de nå.Han har hatt de i et år uten å nesten ha spill på dem.
Det virker på meg som om Doxa ikke er Merlin sin match.
 

Brian7500

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
433
Antall liker
4
Sv: Merlin vsm series III

Hvad med Rogue Audio.

Er der nogen af Jer der har hørt deres rørtrin sammen med med Merlin?

Jeg tænker her på deres monoblokke M-150. Kender I dem? Jeg tror måske at Fosse gør. De har Rogue hos Planet Snapa.

Vil sådan et par monoblokke kunne få Merlin VSM til at synge?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Sv: Merlin vsm series III

Jeg tror nok at det beste til Merlin, er og blir Joule-Electra VZN-80/100/160 MK III.
Iallefall om man skal se på hva de vist frem med.
Spesielt VZN-100 mk III monoblokkene i musicwood er jo det som fremmes.
Denne komboen har jeg nok ikke hørt, tror jeg. Men det sies at dette (Merlin må ha rørfilteret) er
så virkelighetsnært at det bare er en fryd.

Disse ampene koster ifra en 98 til 143 tusen dkk for ett par, (vzn 80 er en stereo, vzn-100 kan bestilles som stereo også, men er egentlig en monoblokk)

VZN er OTL, dette betyr at det ikke er en trafo som gjør impedansen lavere.
Ett typisk arbeidområde å jobbe i for en OTL er 8 - 32ohm.
VZN ampenen tåler ned i en 4 - 3,5 ohm også, men yter ikke optimalt nede rundt 3 ohm.

OTL karakteriseres av en utrolig hurtighet i lyden, det er mindre tyngde i lyden, selv om den er fyldig nok om signalet er.

Jeg har bl.a en OTL rørforterker i mitt headset system, det jeg hører når det er bass (Har Grado RS-2)
er att bassens energi blir som en varm vind som blåser på deg, istedenfor at den er som en bøtte med varmt vann som kastes mot deg.
Den varme luften kan man smake ta inn i lungene og den absorberes under lytteopplevelsen
Ah! Jeg elsker OTL bass!

mvh
 

Brian7500

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
433
Antall liker
4
Sv: Merlin vsm series III

Imperial skrev:
Jeg tror nok at det beste til Merlin, er og blir Joule-Electra VZN-80/100/160 MK III.
Iallefall om man skal se på hva de vist frem med.
Spesielt VZN-100 mk III monoblokkene i musicwood er jo det som fremmes.
Denne komboen har jeg nok ikke hørt, tror jeg. Men det sies at dette (Merlin må ha rørfilteret) er
så virkelighetsnært at det bare er en fryd.

Disse ampene koster ifra en 98 til 143 tusen dkk for ett par, (vzn 80 er en stereo, vzn-100 kan bestilles som stereo også, men er egentlig en monoblokk)

VZN er OTL, dette betyr at det ikke er en trafo som gjør impedansen lavere.
Ett typisk arbeidområde å jobbe i for en OTL er 8 - 32ohm.
VZN ampenen tåler ned i en 4 - 3,5 ohm også, men yter ikke optimalt nede rundt 3 ohm.

OTL karakteriseres av en utrolig hurtighet i lyden, det er mindre tyngde i lyden, selv om den er fyldig nok om signalet er.

Jeg har bl.a en OTL rørforterker i mitt headset system, det jeg hører når det er bass (Har Grado RS-2)
er att bassens energi blir som en varm vind som blåser på deg, istedenfor at den er som en bøtte med varmt vann som kastes mot deg.
Den varme luften kan man smake ta inn i lungene og den absorberes under lytteopplevelsen
Ah! Jeg elsker OTL bass!

mvh
De er bare voldsomt dyre.

Mindre må kunne gøre det.
 

MerlinTheMagitian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
161
Antall liker
2
Sv: Merlin vsm series III

Hvis du leter litt så kan du garantert finne en Graf GM 20 til en fornuftig pris brukt tipper de ligger på 20 til 25 lapper. Det er OTL og låter helt konge!
Lenge leve Merlin og OTL! :)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Sv: Merlin vsm series III

Ja det er mange alternativer selvsagt
Zanden Audio laget en liten integrert som heter Zanden 600 (2x35w). Den er bra. (finnes av og til brukt rundt 25-35.000dkk)
Så har man Audiomat Opera Reference (2x30w) (finnes brukt for en 20-30dkk)
Så har man Mactone audio sine amper da. Disse starter på ca 20-30 tusen dkk. f.eks Mactone XM-IIA (2x40w) Dette er en meget bra integrert.
http://translate.google.com/transla...ttp://www.rakuten.co.jp/avfuji/423061/791192/
Så har man noen som kan minne om J-E F.eks Amplifon WT 40 (20 tusen dkk, bruker også 6c33 rør...)
Så har man ARS-Sonum Filharmonia SE (3500$, 2x30w, her har Palcovik Merlins konstruktør vært med å utformet den nye generasjonen av denne, passer særs bra, men har 12mnd++ ventelister..)
Det er mange alternativer...

mvh
 
Topp Bunn