Media, islam, ytringsfrihet og tegninger..

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.911
Antall liker
5.581
Sted
Holmestrand
En sak er helt klar:
Trykking av tegningene er innenfor rammen av hva som er lovlig, tillatt og akseptert i vår del av verden, akkurat som vi kan spise gris, kjøre bil på lørdag og ha eller ikke religion etter den enkeltes ønske. Ja, vi kan til og med bytte religion, eller "slutte" å ha" religion hvis det er det vi tror på. Slik er det tydeligvis ikke over alt...

Når nå skandalen har skjedd, og det er trykket tegninger av en mann med skjegg da springer de nyttige idiotene foran med bensinkanna og fyrer bål overalt hvor de kan. Media omtaler tegningene konsekvent som karrikaturtegningene, noe som selvfølgelig mer enn antyder at dette ikke er særlig ærbødig. Når ting har roet seg en promille ned, da finner de fram enda en ny riksnisse som kan fyre opp litt mer. Nå sist  var det Tønsberg-bispa som innførte begrepet krenkefrihet. Det betyr at du har misbrukt ytringsfriheten ved å si noe som religiøse personer blir krenket av, og det kan vi jo ikke ha. Mitt hovedpoeng er her: Forstår aldri media at de er de som faktisk driver fram situasjonene? Får de aldri ondt i magen når de står og tømmer bensin på et bål som kan antenne hele verden?
 
K

knutinh

Gjest
Dette er vanskelige spørsmål. Skal vi avstå fra å kritisere islam pga trussler om vold og boikoitt? Hvem skal bestemme hva som er saklig kritikk og hva som er oppviggleri?

Kanskje den beste regulatoren er de som faktisk kjøper avisa?

-k
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.911
Antall liker
5.581
Sted
Holmestrand
Nei, selvfølgelig skal vi ikke avstå fra å kritisere verken islam eller andre religioner. Jeg forstår at muslimene reagerer, likedan må de forstå at dette er OK i vår kultur. Spørsmålet er bare hvor mange ganger er det nødvendig å si karrikaturtegning i en setnig? Hvor mange riksnisser er nødvendig for å kommentere det samme spørsmålet?
Av og til kan det være lurt å legge seg litt lavere på banen i stedet for å gå blindt framover. Spørsmålstillingen denne gangen var disse tegningene. I fjor høst var det SMS-meldingene en fotballspiller hadde sendt til diverse damer. Media maser og maser. Ut i fra hvordan de behandler ting ser det ut til at vi har en kontinuerlig agurktid, alt for  mye media og for lite innhold.

At forbrukerne skal fungerer som regulatorer kan du vel ikke mene? Se&hør selger som hakka møkk. 400.000 mennesker så big brother... Jeg var inn om bb i 15 sekunder, og da sa en jente:"Hvem var det da jeg runka under dyna?" 400.000 sitter og ser på folk som har seg under en dyne? Det gjorde vi jo ikke da vi var 15 og hadde 6 pils innabords en gang..
 
K

knutinh

Gjest
Media er vel et speil av tilstanden til befolkningen generelt. Og vi er rett og slett mer opptatt av Se & Hør, Bigbrother, mess-tv, rompa til hilton-arvingen etc enn vi er av "tunge" samfunnsspørsmål.

Det blir dessverre ikke "god tv" (hva enn det er) av å sette fagfolk og gråhårede politikere i et debatt-studio og gi dem tid til å svare for seg. Det blir mye mer spennende å provosere fram polarisering ved å invitere Per Sandberg som sier ett eller annet kontroversielt, for så å ta fram indignerte motstandere, en og annen gråtkvalt sannhetsvitne, og så telefon-innringning som skal indikere "folkesjela".

Gi meg en politiker som innrømmer at spørsmål er vanskelige og at "vi har tatt et bevisst valg, og noen grupper vil lide for dette". I stedet blir vi avspist med rosa sukkerspinn som tilsier at politikerne kan tappe penger ut av en personlig, magisk kran bak stortingen.

-k
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.911
Antall liker
5.581
Sted
Holmestrand
Helt enig.
Men bør ikke media av og til skjønne at nok er nok?
På et tidspunkt slutter de å formidle, og går over til å være propaganda, med salgstall som mål.
 
K

knutinh

Gjest
Helt enig.
Men bør ikke media av og til skjønne at nok er nok?
På et tidspunkt slutter de å formidle, og går over til å være propaganda, med salgstall som mål.
Det er vel kanskje en ting som skiller magazinet (m.fl.) fra enkelte konkurenter?

Jeg er ikke i tvil om at salgstall er målet uansett for pressen. Det som er litt trist er at vi kjøper det vi "har lyst til å lese". På den måten at vi blir fornøyde lesere når media underbygger de holdningene vi allerede har, enten det er av USA som verdens-tyrann, eller av innvandrere som voldelige og upålitelige. På den måten får vi en selvforsterkende polarisering av befolkningen som vi kanskje ser tydeligere i USA enn i norge (enda).

-k
 
A

Affa

Gjest
I Grimbergs verdenshistorie er det flere arabiske kobberstikk av profeten fra 1300 tallet. Jeg forventer ikke det at de brølende Orkene i gatene kan lese, men jeg hadde et lite håp om at Muftiene og Imamene kunne det. Men slik er det altså ikke.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.911
Antall liker
5.581
Sted
Holmestrand
Nok en gang enig.
Faren er tter min mening at media i ytterste konsekvens kan virke totalt destabiliserende, og til slutt bli det som styrter oss ut i et ragnarokk.
 
K

knutinh

Gjest
Nok en gang enig.
Faren er tter min mening at media i ytterste konsekvens kan virke totalt destabiliserende, og til slutt bli det som styrter oss ut i et ragnarokk.
Kanskje. Internet og internasjonalisering er et stort problem i så måte fordi det gjør at forskjellige kulturer eksponeres for hverandre i mye større grad.

Men jeg tror at vestlige som er oppflasket med "fri" presse, er kritiske og tykkhudete lesere. Det skal stå mye rart i VG før jeg løper ut i gatene med molotow-cocktail (veldig mye siden jeg aldri leser blekka).

-k
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.231
Antall liker
277
I Grimbergs verdenshistorie er det flere arabiske kobberstikk av profeten  fra 1300 tallet. Jeg forventer ikke det at de brølende Orkene i gatene kan lese, men jeg hadde et lite håp om at Muftiene og Imamene kunne det. Men slik er det altså ikke.
Orker! ;D ;D ;D
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.911
Antall liker
5.581
Sted
Holmestrand
Nå er det ikke Hansen ved siden av jeg er redd for, det er middelalderavdelingen som stormaktene leker seg med i Midt-Østen jeg bekymrer meg for.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.911
Antall liker
5.581
Sted
Holmestrand
Jyllandsposten trengte illustrasjoner.
Nå trykker Jerusalem Post tegningene.
Hva kan deres motivasjon være...
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.911
Antall liker
5.581
Sted
Holmestrand
I Grimbergs verdenshistorie er det flere arabiske kobberstikk av profeten  fra 1300 tallet. Jeg forventer ikke det at de brølende Orkene i gatene kan lese, men jeg hadde et lite håp om at Muftiene og Imamene kunne det. Men slik er det altså ikke.
Du virker ellers som en oppegående og belest person.
Da vet du at gjennom historien har religiøse ledere alltid benyttet sin kunnskap og makt til å mele sin egen kake, ikke til fornuftig resonement.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.231
Antall liker
277
I Grimbergs verdenshistorie er det flere arabiske kobberstikk av profeten  fra 1300 tallet. Jeg forventer ikke det at de brølende Orkene i gatene kan lese, men jeg hadde et lite håp om at Muftiene og Imamene kunne det. Men slik er det altså ikke.
Ikke dra Orkene ned i søla, er du snill! ;D
 
C

cruiser

Gjest
Ikke så viktig med ytringsfriheten når man selv blir utsatt for satire.. patetisk
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.637
Antall liker
28.014
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Evt så kan jo politikere som har stått på barrikadene for trykking av karikaturer holde seg for god til å be aviser fjerne karikaturer som rammer dem selv, uansett hvor fornærmet man er?
Du er så langt ute på jordet at det ikke nytter med GPS en gang. Muligens kunne Hubble-teleskopet nytte.

Ytringsfrihet betyr ikke, og har aldri betydd, at noen ikke skal føle seg støtt av ytringer. Det er til og med legitimt å saksøke noen for å få vedkommende til å trekke tilbake en ytring.

Det som ikke er legitimt er å brenne ned vedkommendes hus eller legge ut en mordkontrakt på ham.

Og det er forøvrig direkte tåpelig å tillegge ansvaret for muhammed- karikaturene på den danske stat. Der stiller du plutselig på lik linje med islamistene.

mvh
 
C

cruiser

Gjest
Hvem er det som legger ansvaret for Muhammed karikaturene på den danske stat? Foresten, hvor ofte har fremtredende politikere saksøkt aviser for å få fjernet politiske kommentarer?

Ser du virkelig ikke ironien her?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.637
Antall liker
28.014
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hvem er det som legger ansvaret for Muhammed karikaturene på den danske stat? Foresten, hvor ofte har fremtredende politikere saksøkt aviser for å få fjernet politiske kommentarer?
Stråmann. Meg bekjent har ingen danske politikere trukket den britiske karikaturtegneren for retten. Og det kommer de heller ikke til å gjøre.

mvh

Edit: Må gå nå. Diskuterer gjerne videre med deg senere.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.215
Hvem er det som legger ansvaret for Muhammed karikaturene på den danske stat? Foresten, hvor ofte har fremtredende politikere saksøkt aviser for å få fjernet politiske kommentarer?

Ser du virkelig ikke ironien her?
nei, de bare brenner de isteden.
 
C

cruiser

Gjest
Hvem er det som legger ansvaret for Muhammed karikaturene på den danske stat? Foresten, hvor ofte har fremtredende politikere saksøkt aviser for å få fjernet politiske kommentarer?
Stråmann. Meg bekjent har ingen danske politikere trukket den britiske karikaturtegneren for retten. Og det kommer de heller ikke til å gjøre.

mvh

Edit: Må gå nå. Diskuterer gjerne videre med deg senere.
Det var nå du som bragte søksmål på banen, ikke meg. Igjen.. ironien her ligger tykt på, de samme politkerne som forsvarer retten til å trykke mohammed karikaturer ber aviser fjerne karikaturer dem selv ikke liker..
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.966
Antall liker
8.276
Torget vurderinger
1
Noen innlegg med antydning til negativ personkarakteristikk er fjernet.

Debattantene kan med fordel diskutere med en mer reflektert holdning og respektfull tone. Det er tross alt bare mandag.


bjornh, moderator
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.637
Antall liker
28.014
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hvem er det som legger ansvaret for Muhammed karikaturene på den danske stat? Foresten, hvor ofte har fremtredende politikere saksøkt aviser for å få fjernet politiske kommentarer?
Stråmann. Meg bekjent har ingen danske politikere trukket den britiske karikaturtegneren for retten. Og det kommer de heller ikke til å gjøre.

mvh

Edit: Må gå nå. Diskuterer gjerne videre med deg senere.
Det var nå du som bragte søksmål på banen, ikke meg. Igjen.. ironien her ligger tykt på, de samme politkerne som forsvarer retten til å trykke mohammed karikaturer ber aviser fjerne karikaturer dem selv ikke liker..
Jada, jeg brakte søksmål inn som et eksempel på ting som er helt legitime å gjøre.

Det er også helt legitimt å henstille til en avis å ikke publisere en karikatur man synes er støtende. Når avisen da på en høflig (eller uhøflig) måte ber den som føler seg støtt om å reise til helvete skjer......Ingenting! :D

For å gi det inn med teskjeer:
Det er ikke hyklersk ift. ytringsfriheten å føle seg støtt og gi uttrykk for dette gjennom en henstilling om ikke å publisere det. Derimot hadde det vært ironisk hvis den danske regjeringens svar hadde vært å sende ut danske kommandosoldater for å ta livet av karikaturisten, evt bedt den britiske regjeringen om å ta tabben på ham.



mvh
 
Sist redigert:

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Hvem er det som legger ansvaret for Muhammed karikaturene på den danske stat? Foresten, hvor ofte har fremtredende politikere saksøkt aviser for å få fjernet politiske kommentarer?

Ser du virkelig ikke ironien her?
ser nok heller ikke ironien. Sin formidable evne til å ta anstøt må folk få lov til å beholde, muhammedanere og hedning, og saksøking er jo helt lovlig, man vinner om man har rett og taper og må betale litt omkostninger om man taper. Forskjellen på fornærmede politikere og brede lag av fornærmede muslimer i inn- og utland er at de sistnevnte tyr til trusler, massakrer og ambassadebrenning når de fornærmes.
Du står på ditt? Fornærmede politikere kaster stein i glasshus?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.966
Antall liker
8.276
Torget vurderinger
1
Innlegg er igjen fjernet, og Hifisentralens regel 1 gjelder fortsatt. God språkføring og saklig argumentasjon er bedre enn usaklige karakteristikker og ukvemsord.


bjornh, moderator
 
D

Desillusjonert

Gjest
Hvem er det som legger ansvaret for Muhammed karikaturene på den danske stat? Foresten, hvor ofte har fremtredende politikere saksøkt aviser for å få fjernet politiske kommentarer?

Ser du virkelig ikke ironien her?
Når danske (og norske) flagg brennes, når norske og danske myndigheter får trusler og når ambasader blir truet og angrepet, så er det vel ganske klart at ansvaret tillegges staten?

Som mange har prøvd å si, ser du virkelig ikke forskjellen på å være indignert og på å true med (og gjennomføre) terror? Hvor i huleste ligger ironien i dette?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.068
Antall liker
6.380
Hyggelig å se at britiske satiretegnere benytter seg av ytringsfriheten, som danskene sto opp for, med fare for egne liv.
 

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2015
Innlegg
2.954
Antall liker
316
Når Aftenposten kan skrive om dette i dag med kommentarer så regner jeg med at det er greit for moderatorne på dette forumet også, bra skrevet forresten.

Helt vanlige folk med lav eller ingen lønn eller lav utdannelse får alt for mye av skylden for dette islamistiske terrorfaenskapet.

Det kan nesten virke slik at det er helt forståelig at man går og sprenger seg i lufta for en dårlig sak fordi man går ledig en stund eller sliter på skolen. Det er en analyse som ser bort fra både islamismens ideologiske kraft og fra virkeligheten.

Tendensen synes tvert imot heller å være at en stor andel av dem som tar del i slikt er ganske velintegrerte og velfungerende innbyggere med både gode jobber og solid utdanning.
Terroren kommer fra et sted og det er ikke fra arbeiderklassen | Andreas C. Halse - Aftenposten
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.966
Antall liker
8.276
Torget vurderinger
1
Det er OK. Men gjør ikke denne tråden om til religionskritikk uten magemål, for da parkeres den også.

bjornh, moderator
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.205
Antall liker
9.523
Når Aftenposten kan skrive om dette i dag med kommentarer så regner jeg med at det er greit for moderatorne på dette forumet også, bra skrevet forresten.

Helt vanlige folk med lav eller ingen lønn eller lav utdannelse får alt for mye av skylden for dette islamistiske terrorfaenskapet.

Det kan nesten virke slik at det er helt forståelig at man går og sprenger seg i lufta for en dårlig sak fordi man går ledig en stund eller sliter på skolen. Det er en analyse som ser bort fra både islamismens ideologiske kraft og fra virkeligheten.

Tendensen synes tvert imot heller å være at en stor andel av dem som tar del i slikt er ganske velintegrerte og velfungerende innbyggere med både gode jobber og solid utdanning.
Terroren kommer fra et sted og det er ikke fra arbeiderklassen | Andreas C. Halse - Aftenposten
Du tar vel ikke de skriveriene der på alvor? De står jo i mainstream, blodrød, korrupt media og er dessuten skrevet av en kommunist.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.549
Antall liker
7.873
Torget vurderinger
0
Innlegg er igjen fjernet, og Hifisentralens regel 1 gjelder fortsatt. God språkføring og saklig argumentasjon er bedre enn usaklige karakteristikker og ukvemsord.


bjornh, moderator
Nå har ikke jeg lest de innleggene som Bjørn har moderert, men det må da være mulig å holde en saklig og høvisk tone her inne, selv om vi er diamentralt uenige?

Når man tyr til ukvemsord har man i realiteten "tapt" diskusjonen og bør vel egentlig trekke seg ut av den, slikke sine sår fylle et glass rødvin, sette på god musikk på anlegget for så å komme tilbake når man er i bedre humør. Skjeldsord og annen uhøvisk språkbruk er vel nettdebattenes svar på "ambassadebrenning" eller........................?
 

Joppe

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.06.2003
Innlegg
1.514
Antall liker
705
Sted
Sydpolen
Torget vurderinger
2
det er sååå hyggelig i rinkeby!


dette har selvfølgelig ingenting med kultur å gjøre.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.549
Antall liker
7.873
Torget vurderinger
0
Når Aftenposten kan skrive om dette i dag med kommentarer så regner jeg med at det er greit for moderatorne på dette forumet også, bra skrevet forresten.

Helt vanlige folk med lav eller ingen lønn eller lav utdannelse får alt for mye av skylden for dette islamistiske terrorfaenskapet.

Det kan nesten virke slik at det er helt forståelig at man går og sprenger seg i lufta for en dårlig sak fordi man går ledig en stund eller sliter på skolen. Det er en analyse som ser bort fra både islamismens ideologiske kraft og fra virkeligheten.

Tendensen synes tvert imot heller å være at en stor andel av dem som tar del i slikt er ganske velintegrerte og velfungerende innbyggere med både gode jobber og solid utdanning.
Terroren kommer fra et sted og det er ikke fra arbeiderklassen | Andreas C. Halse - Aftenposten
Du tar vel ikke de skriveriene der på alvor? De står jo i mainstream, blodrød, korrupt media og er dessuten skrevet av en kommunist.
For å sitere Anders Lange, mangeårig redaktør i "Hundeavisen" og FrPs bestefar. "Du skal like andres meninger i din avis"

Man kan vel snu den litt på hodet og si: "Du skal lese aviser og artikler du ikke er enig med"! Min favorittavis er for tiden Klassekampen, selv om jeg er rasende uenig med redaksjonenes politiske grunnsyn. Men for det første utvider det min egen horisont å lese den og dessuten er det snart Norges eneste kvalitetsavis!

Så hvis Fjernis leser artikler skrevet av kommunister i MSM bør du da for pokker ikke mobbe ham for det, du burde oppmuntre ham til å gjøre mer av det samme!!
 

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2015
Innlegg
2.954
Antall liker
316
Når Aftenposten kan skrive om dette i dag med kommentarer så regner jeg med at det er greit for moderatorne på dette forumet også, bra skrevet forresten.

Helt vanlige folk med lav eller ingen lønn eller lav utdannelse får alt for mye av skylden for dette islamistiske terrorfaenskapet.

Det kan nesten virke slik at det er helt forståelig at man går og sprenger seg i lufta for en dårlig sak fordi man går ledig en stund eller sliter på skolen. Det er en analyse som ser bort fra både islamismens ideologiske kraft og fra virkeligheten.

Tendensen synes tvert imot heller å være at en stor andel av dem som tar del i slikt er ganske velintegrerte og velfungerende innbyggere med både gode jobber og solid utdanning.
Terroren kommer fra et sted og det er ikke fra arbeiderklassen | Andreas C. Halse - Aftenposten
Du tar vel ikke de skriveriene der på alvor? De står jo i mainstream, blodrød, korrupt media og er dessuten skrevet av en kommunist.
Likevel så synes jeg det er bra skrevet, kanskje høytiden har hatt en påvirkning på meg, konjakk skal jeg ikke drikke før om et par timer, men da kan det hende at jeg blir litt følsom.
 

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2015
Innlegg
2.954
Antall liker
316
Det er OK. Men gjør ikke denne tråden om til religionskritikk uten magemål, for da parkeres den også.

bjornh, moderator
Takker, skal prøve å skrive minst mulig siden dere fortjener å slippe å være så mye på forumet i påsken, men det betyr mye å ha muligheten å kunne skrive noe hvis det skulle komme opp en bra historie eller noe annet.
 
Topp Bunn