Mastersound, noen som kjenner til disse?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    168
    Antall liker
    454
    Torget vurderinger
    1
    Enig i det, har ikke hørt Acme, men Psvane 845 TII er et godt hakk opp fra standard kina 845. Viktige faktorer er kanskje klangkarakter og størrelse/dybde/detaljer på lydscenen som formidles. Men å bytte bort klangkarakter for detaljer - er det Per spellmann som bytter ku mot fele - det er kanskje avhengig av den musikken man helst spiller. Vokaler som ikke blir riktige, er jo å "disse" hele anlegget, for å ta litt i... men, chacun son goût ! Så ikke alltid det som er dyrt bare bringer godsaker med seg, i min erfaring. Samtidig også vanskelig å orientere seg i et etterhvert svært så kommersielt marked - entusiastutinntrykk vs markedsføringstriks - hvor påkledningen (det ytre - poseringen) blir mer og mer viktig. Det som i økonomien heter å ta ut konsumentoverskuddet (de som kjøper de første eksemplarer av noe til en pris langt over det en normal tilbud/etterspørsels-pris i et godt fungerende (og transparent) marked vil være), er blitt populær strategi hos noen profilerte produsenter (... var det ikke et eventyr som gikk på en konge uten klær?) Mastersound gir motsetningsvis mye for pengene! Riktignok har våre kjære Mastersounder også fått valnøtt på sideflankene, men det tror jeg var en lift-up av noe som først var tenkt som 100% lyd (og italienere er jo født med en viss grad av estetikk helt fra unnfangelsen :) )
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hei Hans,
    Disse ble kjøpt et stykke tilbake i tid. Forsøkte rundt år 2000 å få tak i RCA og United 845, men fikk bare " ..haven't seen RCA 845 around for a long time now, good luck!" på henvendelsene. Så 5-6 år senere var jeg heldig via en kontakt å finne dem - dyre også for ca 15 år siden, tror jeg betalte ca 10.000 for paret den gangen. I dag ser jeg det ligger et par "slighly used" til godt over 3000 USD, så priser er litt hinsides - og få kan teste disse, med sikkerhet for hva man får. Enda verre er prisen på et par 33s30 standard sweden.. ser det ligger et par til 4450 USD på Ebay nå. Galskap! Haha, på den annen side nok min aller beste rør-investering, håper de varer leeenge! :)
    (Vanskelig å gå ned på rør-kvalitet når man først har hørt de virkelige gode rørene, men slike pengesummer som nevnt over bør man først og fremt investere i forbedring av rommet man har anlegget - det gir betydelig mer valuta for pengene!)
    En kompis kjøpte to RCA 845 messing base for lenge siden til Cary 805. Beste han har hørt.
    Men det kostet.
    Dette er rør med "Thoriated Tungsten" katode. Varer nesten evig sammenlignet med rør som har indirekte glødet katode.
    I hvert fall de klassiske typene fra de originale produsentene.
    Nyproduserte (reissue, replica, etc) er bare etterligninger.
    Fornuftig satt opp kan disse klassiske holde 10-40000 timer.
    Blir ikke så dyrt hvis du regner kr / time god lyd.
    Nyproduserte blir fort mye dyrere over samme tid.
    Jeg har samlet noen kasser med 845, 805, 211, VT-4C og skal teste om et par uker.
    Blir spennende å se resultatet.
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    168
    Antall liker
    454
    Torget vurderinger
    1
    "Noen kasser" høres jo lovende ut! Håper du finner noen godsaker! - og det skulle vel kvalifisere til at du setter opp din egen test-rigg, eller byr de høye spenningene på ekstra utfordringer (inkl kaldtester)?

    Og som du kommenterer er det nok forskjell på levetid NOS mot nyprodusert, så betraktningen blir kost/antall timer/kvalitet på lyd - et kinderegg m.a.o :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    "Noen kasser" høres jo lovende ut! Håper du finner noen godsaker! - og det skulle vel kvalifisere til at du setter opp din egen test-rigg, eller byr de høye spenningene på ekstra utfordringer (inkl kaldtester)?

    Og som du kommenterer er det nok forskjell på levetid NOS mot nyprodusert, så betraktningen blir kost/antall timer/kvalitet på lyd - et kinderegg m.a.o :)
    En kompis "investerte" i ny rørtester som skal klare slike rør.
    Jeg tar med meg glødestrøm og rør, så får vi se.

    Hvis noen vil låne bort Psvane så får vi vite hvordan disse ligger an.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Bebop selger Mastersound demo-produkter for veldig fordelaktige priser for tiden. For potensielle rørforsterkerkunder er det ikke dumt å sjekke ut disse! Nesten lei meg for at jeg allerede har nor rørgreier i huset! :)
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    710
    Antall liker
    1.571
    Torget vurderinger
    3
    Hei!
    Noen her inne som har prøvd Mastersound compact 845, eller 300B evo på Spendor A7?
    //
    Christian
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Hei!
    Noen her inne som har prøvd Mastersound compact 845, eller 300B evo på Spendor A7?
    //
    Christian
    Ikke direkte, men jeg har forsøkt diverse på A7, og jeg har forsøkt 845 på forskjellige høyttalere.
    845 kommer til å fungere strålende. Jeg er heller ikke redd for 300B Evo; med doble 300B og trafokvaliteten fra Mastersound, er det hånd i hanske.

    Og om du ikke har sett denne: https://rognlien.wordpress.com/2018/11/07/den-syvende-sans/ kan du se at jeg har forsøkt A7 på enkel 300B med gode resultater.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oal

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    710
    Antall liker
    1.571
    Torget vurderinger
    3

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hei!
    Noen her inne som har prøvd Mastersound compact 845, eller 300B evo på Spendor A7?
    //
    Christian
    Vil fungere greit på alle høyttalere med 8-9 ohm og rimelig flat impedanskurve.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oal

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    2.566
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Noen av forsterkerne til Mastersound har platespillerinngang ,hvordan låter de?
     

    plinius

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    609
    Antall liker
    75
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    Det er IKKE auto bias på disse.
    Beskrivelsen over for måling og justering er stort sett riktig og grei.
    Hvis ingen har tullet med justeringene er det lurt å måle først.
    15V +/- 0.2V er godt innenfor.
    HUM er vanskelig å justere på øret.
    Et følsomt AC voltmeter er tingen.
    Justeres til minimum som bør være under 3mV.
    Hvordan måler man hum med et multimeter på denne forsterkeren?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det får du ikke gjort med et multimeter.
    Ikke godt nok i hvert fall.
     

    plinius

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    609
    Antall liker
    75
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    Ok, men kanskje bedre en å ta det med hørsel. Hvor er det man måler i mellom?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Over HT terminalene.
    Du må måle AC Volt.
    3mV er det samme som 3/1000 volt.
    Se om instrumentet ditt kan måle så lite.
    En annen ting:
    Hvis du ikke hører noe brum er det lite nok.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Akkurat begynt å kjenne 😃
    Gratulerer med flott forsterker!
    Og når du har kjent på den noen måneder, kontakt f.eks. Audiomix og bytt smårørene til ekte NOS-rør; den forsterkeren har nemlig enda mer å by på! 🙂
     
    M

    musicus

    Gjest
    Hyggelig at det er liv i tråden! Ser bildene som var med å starte den er borte!
    Dessverre ble det ingen Compact 845 på meg, tror det var mest pga plasserings utfordringer, men bra var det vil jeg minnes 😊

    1F4BEC6C-563C-4864-B711-509F7EA8D5FD.jpeg
    5A4159F3-E794-4D74-89F5-8718B5D94736.jpeg


    Er på shortlisten om det blir rør igjen engang!
     
    • Liker
    Reaksjoner: oal

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.263
    Antall liker
    3.114
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med flott forsterker!
    Og når du har kjent på den noen måneder, kontakt f.eks. Audiomix og bytt smårørene til ekte NOS-rør; den forsterkeren har nemlig enda mer å by på! 🙂

    Takk for det Håkon . Kjøpt uhørt og usett fra Gjallarhorn audio ( må skryte litt av de for oppfølging , info og tilbud ) så har vært en litt spennende ventetid . Men av det lille jeg har fått hørt til nå så innfrir denne . Brukes sammen med Snell høyttalere 😃. Ja jeg skal gi den og hodet mitt tid før jeg ser etter nye rør , har et sett el34 winged c liggende . Denne kom med ecc 802 smårør , er det det samme som ecc82 og den kan bruke begge tro? ( 802 er kanskje en long plate versjon av ecc82 🤔? )
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Takk for det Håkon . Kjøpt uhørt og usett fra Gjallarhorn audio ( må skryte litt av de for oppfølging , info og tilbud ) så har vært en litt spennende ventetid . Men av det lille jeg har fått hørt til nå så innfrir denne . Brukes sammen med Snell høyttalere 😃. Ja jeg skal gi den og hodet mitt tid før jeg ser etter nye rør , har et sett el34 winged c liggende . Denne kom med ecc 802 smårør , er det det samme som ecc82 og den kan bruke begge tro? ( 802 er kanskje en long plate versjon av ecc82 🤔? )
    Du kan lese litt om det her:


    Dette er lillesøster til din forsterker, men de samme rådene gjelder. 🙂
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Ja da er det tilbake på Mastersound og rør 😵💫 Dueventi er på vei inn og Luxman klasse A forsvinner ut 🙈
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    ^ Ojda. Men topplata, da mann, topplata! Den forsterkeren fortjener da å stå på utstilling helt øverst! :)
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    ^ Ojda. Men topplata, da mann, topplata! Den forsterkeren fortjener da å stå på utstilling helt øverst! :)
    Tv’en får jeg ikke fjerne 🤣 Får se hva jeg finne på! Mulig jeg setter inn en dør der forsterker står nå og lager til en krakk etc så jeg får løftet den litt opp eller ny benk
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn