Masteroppgave: En kvalitativ studie av vinyl og platesamling (Frid Erika Evensen)

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Gjorde et kjap søk, men fant ikke at denne har vært nevnt her inn før.
Jakten på den «hellige gral» : En kvalitativ studie av vinyl og platesamling
Evensen, Frid Erika
Master thesis
Dato: 2013
Permanent lenke: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-37728
Kom akkurat over denne da jeg var inn på DUO og bladde litt, har bare fått lest sammendraget - som dere finner på lenken over. Der ligger det også link til hele oppgaven - nederst på siden der, og her https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/36849/evensen.pdf?sequence=2
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.417
Antall liker
3.216
Har lest innledningen. Leste jeg riktig at det er folk som samler på vinyl, men egentlig ikke hører på den?
 

LarsC

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2012
Innlegg
251
Antall liker
145
Torget vurderinger
1
Jeg leste bare sammendraget, men det ser ut som hun bekrefter den klassiske historien om "platesamleren". Det vises jo også i utvalget av intervjuobjekter.
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Har lest innledningen. Leste jeg riktig at det er folk som samler på vinyl, men egentlig ikke hører på den?
Nei. For eksempel kan vi på side 43 lese:
Gjennomgående for flere av platesamlerne er at de distanserer seg fra samlere som er
mest interessert i verdiene og det å bare samle på sjeldne og dyre plater. «De er mest
interessert i å kjøpe en plate for at det er dyr eller sjelden, og spiller den kanskje
minimalt» (Morten). Slike samlere framstilles med mangel på musikkunnskap og liten
interesse i selve musikken. Samlerne jeg har intervjuet er opptatt av å fremheve sin
egen genuine musikkinteresse.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.417
Antall liker
3.216
ok.

Beklager, men som sagt, jeg har bare lest innledningen. Og har ikke tenkt å lese resten.
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Det er mange av oss her på sentralen som er mer opptatt av teknikk og utstyr fremfor musikk.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Puuuuh. "platesamlere er at de distanserer seg fra samlere.....Ja,ja håpet er at det blei en 6er.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Lurer på hvem hun har interjuvet ? At det samles kun for å samle virker noe snevert..
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Puuuuh. "platesamlere er at de distanserer seg fra samlere.....Ja,ja håpet er at det blei en 6er.
Det gir kanskje litt mer mening om du leser/siterer hele setningen?
 
Sist redigert av en moderator:

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Puuuuh. "platesamlere er at de distanserer seg fra samlere.....Ja,ja håpet er at det blei en 6er.
Det gir kanskje litt mer mening om du leser/siterer hele setningen?
Hei Zomby_Woof: Tror han (eller hun) sakset dette fra mitt sitat fra side 43 i oppgaven litt lengre opp her. Og det lød

Gjennomgående for flere av platesamlerne er at de distanserer seg fra samlere som er
mest interessert i verdiene og det å bare samle på sjeldne og dyre plater. «De er mest
interessert i å kjøpe en plate for at det er dyr eller sjelden, og spiller den kanskje
minimalt» (Morten). Slike samlere framstilles med mangel på musikkunnskap og liten
interesse i selve musikken. Samlerne jeg har intervjuet er opptatt av å fremheve sin
egen genuine musikkinteresse.
Slik jeg leser dette, hun som skriver gjør et poeng av hvordan de hun intervjuer definerer seg selv og sin egen aktivitet ved å avgrense seg fra andre, spesielt de (stereo)typiske andre i kategorien (plate)samlere, og her da mot de som "bare samler", altså de som samler med ulike andre motiver og interesser enn musikken som sådan (eller som fremstår som litt manisk - sykelig - ergo med samlemani - sett fra samfunnets side). Som når en av de som intervjues sier han var hjemme hos en slik som "bare samler", der han fant høytalernes plassering så påfallende at de for han signaliserte at her var han hjemme hos en slik "som bare samler" og i mindre grad lytter. Ikke ordrett det han sa, men det som var meningen slik jeg leste dette.

Kan si mye om oppgaven, valg av innfalsvinkel, problemstilling osv, men jeg syns nå det er litt artig at noe gjør akkurat dette til en tema for en oppgave. At noen "reiser litt bust" om det noe de ikke kjenner seg i igjen, eller syns er "selvsagt" eller hva det nå er som kicker, får nå være :)
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Hei! Ja,du har rett Zombi Woof.Det var kanskje litt utydelig,men det var i fra side 43.
Det er for meg noe "tøvete" med hele hennes framstilling.
Det som for meg blir noe uklart med hensyn til hennes framstilling,er for andre kanskje lettere.
Man kan saktens lure litt på hvor hun egentlig ville få utav intervjuobjektene.Puuuuuuh,dette var kanskje for tungt stoff for "Svartkeiko".
Ha en fin sommer her på FORUMET.
Mvh Kenneth
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ikke sant? Jeg ser at det er mulig å gjøre en distinksjon mellom de som samler vinyl 'for å spille den' eller billedkunst for å ha på veggene, og de som samler vinyl på samme måte som man samler frimerker eller mynter. I de to første tilfellene ligger det en tilleggsfunksjon i samlerobjektene som delvis har en verdi i seg selv, delvis er en god unnskyldning. I de to siste, kanskje ikke?

Jeg tror jeg ser behov for å rasjonalisere egne handlinger. Jeg har brukt det samme argumentet selv, flere ganger. Jeg kjøper plater for å spille dem, og det gjør jeg faktisk. Men trenger jeg å beholde alle utgavene da? Eller er dublettene den rendyrkede samlerens frimerker?

Synes det er et interessant tema. Kommer muligens til å lese den (med da må den skrives ut på papir).
 
Sist redigert av en moderator:
N

nb

Gjest
Folk samler på alt mulig rart så det ville være merkelig om det ikke finnes en del som samler på plater nettopp for å samle på plater. La oss si at noen har 10.000 plater, det er en voksen samling, men kvalifiserer neppe til "enorm".

Dersom gjennomsnittelig spilletid på noe slikt er 40 minutter pr. plate så er dette 400.000 minutter, eller 6667 timer musikk. Med 4 timer musikk på daglig hver eneste dag hele året vil det ta ca 4 og et halvt år å ha spillt gjennom alle platene en gang. Så det er nok mange her, meg selv inkludert, som har et ganske anstendig antall plater som aldri igjen vil bli spilt eller kanskje aldri har vært spillt i det hele.
 

LarsC

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2012
Innlegg
251
Antall liker
145
Torget vurderinger
1
Ikke sant? Jeg ser at det er mulig å gjøre en distinksjon mellom de som samler vinyl 'for å spille den' eller billedkunst på veggene, og de som samler vinyl på samme måte som man samler frimerker eller mynter. I de to første tilfellene ligger det en tilleggsfunksjon i samlerobjektene som delvis har en verdi i seg selv, delvis er en god unnskyldning. I de to siste, kanskje ikke?

Jeg tror jeg ser behov for å rasjonalisere egne handlinger. Jeg har brukt det samme argumentet selv, flere ganger. Jeg kjøper plater for å spille dem, og det gjør jeg faktisk. Men trenger jeg å beholde alle utgavene da? Eller er dubletene den rendyrkede samlerens frimerker?

Synes det er et interessant tema. Kommer muligens til å lese den (med da må den skrives ut på papir).
Det er jo ikke nødvendigvis forskjell på de som spiller mye og de som "samler frimerker". Jeg gjør begge deler, men det er en naturlig del av måten jeg samler på. Det er en intuitiv metode som også fører til en del fantastiske oppdagelser.

Dubletter har jeg sjelden.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Skummet fort introduksjon og kapitler. Hvorfor ikke, skal ikke dømme jenta før jeg har lest det skikkelig. CVen tyder ihvertfall på en person som har et visst erfaringsgrunnlag fra det virkelige liv, ikke bare en person som teoriserer foran et anlegg. Kjenner igjen mye av det lille jeg har lest, litt selvinnsikt har jeg heldigvis fortsatt både som platekjøper og samler. :rolleyes:
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Skummet fort introduksjon og kapitler. Hvorfor ikke, skal ikke dømme jenta før jeg har lest det skikkelig. CVen tyder ihvertfall på en person som har et visst erfaringsgrunnlag fra det virkelige liv, ikke bare en person som teoriserer foran et anlegg. Kjenner igjen mye av det lille jeg har lest, litt selvinnsikt har jeg heldigvis fortsatt både som platekjøper og samler. :rolleyes:
Som jeg skulle ha sagt det selv :).

Distingsjonen samler vs lytter/nyter blir jo brukt av noen for fortelle andre hva man er/ikke er. Og som en rasjonalisering for seg selv som Zomby_Woof er inne på. Men få eller ingen er jo reneskårne utgaver av verken det ene eller det andre. Alle "lyttere" samler litt, og alle "samlere" lytter litt osv. Men noen er sikkert mer lytter enn samler og vice versa. Og selv om noen føler behov for å avgrense seg fra det ene eller det andre, finnes det jo mange som ikke har noe problem med å vedkjenne seg begge deler. "Virkeligheten" er som regel langt mer sammensatt enn de begrepende vi forsøker å ordne den etter.

Her er en som skriver bra om det å samle, en med litt mer erfaring både fra akademia og fra plathyllene:
A world of disc-overy: Record collecting as an addiction | drmarkgriffiths

I am one of those record collectors that collect as much for the cultural experience as for the object itself. I have loads of mint condition singles and LPs that I haven’t even played (but listen to the music on my i-Pod). I have bought Record Collector magazine every month for over 30 years and have never missed an issue. Every month I buy a wide range of other music magazines including Mojo, Q, Uncut, Vive Le Rock, Classic Rock and Classic Pop (as well as the occasional issue of Rolling Stone, NME, The Wire, Future Music and Shindig). In short, almost a lot of my disposable income goes on buying music or reading music. My records, CDs and music magazines can be found in almost every room in my house. To me, my collection is priceless (and I mean that in an emotional sense rather than a financial one). I am an archivist of the artists I collect as much as a collector. Professor Moist comments that: “While such fanatical and obsessed collectors do exist…they are clearly outliers on the scale of collecting passion…For such people collecting is a real problem”. However, I am a true fanatic of music but don’t believe I am addicted (based on my own criteria). My love of music and collecting it adds to my life rather than takes away from it
Ikke sant!? :)

Mange gode refleksjoner i den blog-artikkelen. Med flere referanser til hva både han selv andre har sagt og skrevet om dette tidligere, som at det å være samler i dag kanskje ikke helt er som før i tiden ...
I agree with Professor Moist who asserts:
“Most record collectors fit well within Belk’s definition, passionately acquiring sets of records both as objects and cultural experiences. As with most types of collecting, the ‘thrill of the chase’ is a major part of the experience…[However] today, with eBay and other online resources, the amount of time required for the hunt has been reduced, and collecting is also less of a face-to-face social activity since one can search in private rather than actually traveling to find records…Music writer Simon Reynolds notes that record collecting also ‘involves the accumulation of data as well as artifacts’, a factor that can be seen in magazines devoted to record collecting such as Goldmine and Record Collector, and that has only increased as collecting has gone online”.
 
Topp Bunn