Hei,Nå som det i praksis er slutt på salget, kan en mimre litt over historien:
MAE SET 1 / Motron Audio Experience Single Ended Tetrode 1
(En stemningsrapport fra en av de første som hørte den)
Under HiFimessen i Horten sist helg (2005) fikk jeg se en ferdigbygget versjon avMotron’s SE (Single Ended) stereo kraftforsterker – “kraft” kan kanskje ikke brukes om 2 x 4.4 watt, men uansett dreier det seg om et utgangstrinn med 1stk. 5B/255M rør per kanal. SE forsterkere har lenge fasinert meg med sin fantastiske mellomtone og oppløste diskant. Derfor avtalte jeg hjemlån etter messens avslutning. Tirsdag fikk jeg en hyggelig e-post fra Hans Kise (han som bygget prototypen) med invitt til å hente SE’en når det måtte passe.
Siden har jeg vært i HiFi nirvana og gitt forsterkeren kjælenavnet “Little SEth”!
Den lille og uanselige konstruksjonen spiller rett og slett fletta av alt annet jeg har hatt hjemme i egen stue – med unntak av nivå, for den spiller ikke veldig høyt påB&W Silver Signature 25 høyttalere med 88dB følsomhet. Mellomtone og diskant er utrolige, attakk likeså, med meget virkelighetsnær pianoklang og stemmegjengivelse som gjør hele opplevelsen troverdig. Jeg har de siste dagene sammenlignet “Little SEth” med mine Michaelson & Austin M-100 monoblokker, 300B blokker og ditto Embla Klasse D. Selv om alle selvsagt spiller høyere, hamler ingen av dem opp med “Little SEth”. Jeg kobler opp og ned og er stadig like overrasket hver gang jeg vender tilbake til Motron’s lille byggesett.
Det er lett å bli blind ved lytting i eget anlegg. Det er jo tross alt det anlegget man kjenner og “elsker” over alle andre og myrsnipe effekten kan man aldri være trygg for. Derfor ble jeg enig med en kammerat om å prøve hjemme hos han på hans store og mer lettdrevne høyttalere. Å du verden som den spilte!! Helt fra dypeste klangfulle bass, gjennom deilig naturtro mellomtone helt opp til øverste luftige diskant. Alle instrumenter var klart og tydelig definerte på mørk bakgrunn og klangforskjeller f.eks. mellom ulike gitarer på samme kutt var umiskjennelige. Eneste grunn til at klarte å få “Little SEth” med meg hjem igjen samme kveld var min kamerats visshet om at dersom forsterkeren ble igjen, ville han sitte oppe og nyte hele natta!
Som nevnt er det Hans Kise som har bygget prototypen, mens en annen, som jeg tror må ha ører av “gull”, står for utvikling av konseptet. Det er tydelig at mange timer har gått med til lytting og finjustering av edelige kretsløsninger og komponentvalg– og resultatet har, i mine ører, blitt til en meget vellykket liten forsterker. Nå gleder jeg meg stort til å prøve “Little SEth” på Avantgarde Duo og sammenligne den med Ancient Audio Silver 300B blokker.
Joetorp
Litt oppdatering:
Forsterkerens offisielle betegnelse er MAE SET 1.
Forsterkerbyggesettet som selges vil gi ca. 6.5 watt i 8 ohm. Utgangstrinnet er svært fleksibelt og kan tilpasses en rekke forskjellige impedanser. I forhold til prototypen er forsterkeren forbedret mht S/N (vesentlig 100Hz brum).
Takk for svar!Jeg skal forsøke:
Mye er sagt tidligere.
Brynjar (Motron) kom til meg for å få hjelp til et chassis som han ville ha til et forsterker byggesett. En kveld med blokk og blyant (og litt avansert 3D verktøy dagen etterpå) førte til et enkelt og solid chassis i eloksert aluminium. En bedrift i Horten har produsert disse.
Da jeg bygde den første, tok jeg en del bilder som ble grunnlaget for byggebeskrivelsen.
Nå er alle settene solgt (tre opplag) og jeg er ganske sikker på at Brynjar ikke kommer til å lage flere. Han er pensjonist med god margin og ønsker å ta det litt med ro.
Det er Motron som "eier" alt originalt underlag til denne forsterkeren. Komponentene som er brukt ble nøye utvalgt av han som konstruerte forsterkeren. Dette har bidratt mye til den gode lyden.
Et eventyr som er slutt?
Ja. Det kan vel uttrykkes slik.
Kommer ikke på noe annet norsk forsterker byggesett som har fått så mye oppmerksomhet og positiv omtale.
Godt Nyttår til alle!Godt nytt år Audiomix og alle andre
Takker for kjapp tilbakemelding.
ja, jeg husker at rørsokklene var irret, og at det tok en tid med sandpapir før loddetinnet bet på, men jeg må dobbeltsjekke at alle er 100% på den kanalen med spraking.
Beyshlag motstander er vel forsåvidt bare tynnfilm motstander, som nå eies og blir produsert av Vishay?
Digi Key i USA har tilsvarende listet både til audio og industrielt bruk. De har også god tilgang på annet komponent godteri.
Noen som har erfaring med subsonic høypassfilter i sammenheng med rørforsterkeren? I så fall aktive eller passive filtre?
Tenkte om det kunne hjelpe til å gi den litt mer "krefter" i arbeidsområdet.
Men er litt bekymret for at kvaliteten på slike filtre kommer til å stjele godlyden.......
og så et lite spørsmål til helt mot slutten.
Er bias på MAE'en fast/forhåndskorrigert? Og i så fall hvorfor? Burde ikke den bli justert individuelt på hver utgang siden di fleste rør er litt forskjellige?
Aha, ble det store forskjeller i lyden fra to til ett rør? Har høyttalere med ca 94 dB følsomhet, de trenger jo litt power - men ikke så veldig mye...Yup. One of the kind... Gikk tilbake til et utgangsrør. BJ.
Siden det er slutt på byggesettene kunne det vært morro å samle en serie med bilder av de versjoner som er lagetSnipp, snapp . . . .
Det aller siste byggesettet er nå solgt i følge MOTRON.
Ca 40 i alt.
Alltid likt disse. Knallfine rammer fra "Haldenmannen"...Tar aldri helt slutt...............
Nå har jeg funnet ennå (det aller siste?) et chassis og treramme som vist over.
De aller fleste delene har jeg også når jeg ser etter.
Det blir en liten vri over et kjent tema ser det ut til:
Volumkontroll med motor / remote.
Og TO innganger
Nytt navn?
HPI
Audiomix er en travel kar med mange prosjekter, derfor kan ting ta litt tidKjekt å se at det enda er liv i tråden.
Mange fine bilder av tre og nydelig håndarbeid.
Selv har jeg gått for en litt mer 'industrial look' på forsterkeren med polerte aluminiums sider og minimalt med kurver og former.
Har det siste året gjort et par småting på forterkeren, byttet kondenatorer i signalvei og et par andre småting.
Har vurdert å bytte ut mitt Blue Alps potmeter på volumkontroll til en 'Stepped attenuator' av bedre kvalitet.
Men er redd resten av anlegget egentlig ikke rettferdigjør denne forsterkeren, selv om jeg hver eneste gang blir imponert over klarhet og nøyaktighet når denne blir koblet til anlegget.
For et år siden spurte jeg deg Audiomix om veiledning/skjema for å oppgradere til den større strømforynings trafoen som har blitt gjort på andre forsterkere.
Du svarte at du skulle ta det etter nyttår, men glemte å si hvilket årstall.
Nå har vi pasert to nyttårs aftener siden det, og jeg tenkte å minne deg på at jeg ennå er interessert i å skifte ut inngangstrafoen.
Har du mulighet for å gi en beskrivelse på hva som må gjøres?
Venter i (høyere)spenning
Dette kan jeg ikke finne igjen i glemmeboka en gangKjekt å se at det enda er liv i tråden.
Mange fine bilder av tre og nydelig håndarbeid.
Selv har jeg gått for en litt mer 'industrial look' på forsterkeren med polerte aluminiums sider og minimalt med kurver og former.
Har det siste året gjort et par småting på forterkeren, byttet kondenatorer i signalvei og et par andre småting.
Har vurdert å bytte ut mitt Blue Alps potmeter på volumkontroll til en 'Stepped attenuator' av bedre kvalitet.
Men er redd resten av anlegget egentlig ikke rettferdigjør denne forsterkeren, selv om jeg hver eneste gang blir imponert over klarhet og nøyaktighet når denne blir koblet til anlegget.
For et år siden spurte jeg deg Audiomix om veiledning/skjema for å oppgradere til den større strømforynings trafoen som har blitt gjort på andre forsterkere.
Du svarte at du skulle ta det etter nyttår, men glemte å si hvilket årstall.
Nå har vi pasert to nyttårs aftener siden det, og jeg tenkte å minne deg på at jeg ennå er interessert i å skifte ut inngangstrafoen.
Har du mulighet for å gi en beskrivelse på hva som må gjøres?
Venter i (høyere)spenning
Godt Nyttår til alle!Godt nytt år Audiomix og alle andre
Takker for kjapp tilbakemelding.
ja, jeg husker at rørsokklene var irret, og at det tok en tid med sandpapir før loddetinnet bet på, men jeg må dobbeltsjekke at alle er 100% på den kanalen med spraking.
Beyshlag motstander er vel forsåvidt bare tynnfilm motstander, som nå eies og blir produsert av Vishay?
Digi Key i USA har tilsvarende listet både til audio og industrielt bruk. De har også god tilgang på annet komponent godteri.
Noen som har erfaring med subsonic høypassfilter i sammenheng med rørforsterkeren? I så fall aktive eller passive filtre?
Tenkte om det kunne hjelpe til å gi den litt mer "krefter" i arbeidsområdet.
Men er litt bekymret for at kvaliteten på slike filtre kommer til å stjele godlyden.......
og så et lite spørsmål til helt mot slutten.
Er bias på MAE'en fast/forhåndskorrigert? Og i så fall hvorfor? Burde ikke den bli justert individuelt på hver utgang siden di fleste rør er litt forskjellige?
De Beyschlag motstandene som DigiKey og andre selger er ikke samme som benyttes i MAE SET 1. Ellers stemmer det at Vishay har Beyschlag navnet i dag. DALE også tror jeg.
Filter for å endre på arbeidsområdet har jeg ingen erfaring med. Har du hørt om BAM som leveres av Merlin Music? Den gir en boost på drøyt 4 dB ved 34 Hz.
Begge trinnene har såkalt autobias. Trenger ingen korrigering. Du kan jo sjekke katodespenningen hvis du har mistanke om at noe er ute på viddene. Ca 16V på utgangsrøret. Rundt 2V på inngangsrøret. "Selvregulerende" til en viss grad. I hvert fall innenfor variasjonene som kan forekomme. Alle rørene som leveres i byggesettet er selektert slik at de skal passe optimalt.
Jeg har sett at det kan være litt vanskelig å få tinnet til å bite på Loctal sokklene. Men med godt syn (eller hjelpemidler) er det relativt lett å se om loddingen er god eller ikke.
Ny nett trafo, choker og filterkondensator tror jeg det skal ligge bilder av her. Hvis ikke du finner de, skal jeg lete i arkivet. Ikke helt plug & play. Har du bygd forsterkeren, klarer du ombyggingen også.
Har sendt deg pmHei Audiomix.
Forsterkeren min er allerede modifisert med to choker.
jeg trenger ikke noe spesielt spesifisert utenom hvilke deler som skal byttes ut over det og hvilke verdier som trengs.
Har ikke bestillt ny nett trafo, men ut fra de bilder som er her på tråden så dreier det seg om en Hammond 372JX?
Dette er ikke et hastverks prosjekt for min del,(godt arbeid skal vare lenge), men lysten til å få ut litt mer 'bunndrag' i forsterkeren er tilstede etter at jeg bygget meg et par OB høyttalere med 12" basser.