Møte hos Haavard fredag 24. april

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
504
Antall liker
116
Torget vurderinger
1
Jeg gleder meg til å høre Musikk med stor M, Håvard ;D

Det er det jeg liker ;D

Det tro jeg ditt anlegg spiller nå ;D

Å ei go-kakebit å kaffi kansje???

Amademus.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Amademus skrev:
Jeg gleder meg til å høre Musikk med stor M, Håvard ;D

Det er det jeg liker ;D

Det tro jeg ditt anlegg spiller nå ;D

Å ei go-kakebit å kaffi kansje???

Amademus.
Å nei du far! Det skal spilles testskiver hele kvelden
 

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
504
Antall liker
116
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
Amademus skrev:
Jeg gleder meg til å høre Musikk med stor M, Håvard ;D

Det er det jeg liker ;D

Det tro jeg ditt anlegg spiller nå ;D

Å ei go-kakebit å kaffi kansje???

Amademus.
Å nei du far! Det skal spilles testskiver hele kvelden
Huff, glemt at vi har pirkepetter med oss ;)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.600
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Pirkepetter får ikke noe kake han hvis han ikke kan å oppføre seg... :)..
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.015
Antall liker
4.007
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
kan desverre ikke kommer på fredag :(
dama trenger avløsning med lillen om kvelden...
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Lena pyntes til fest. Selveste 65finger kommer på besøk. 2 17mai feiringer tett på hverandre. Jeg forventer at rektor, rådgiver samt ordfører holder taler Håvardo
 

davalex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
124
Antall liker
0
Det er greit! Men da blir det sekkeløp og potetløp i samme race! Vi hifi-folk liker jo å få litt i pose og sekk! ;)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
davalex skrev:
Det er greit! Men da blir det sekkeløp og potetløp i samme race! Vi hifi-folk liker jo å få litt i pose og sekk! ;)
Nå kommer du deg dava! kombinasjonen sekk og potetløp er intet mindre enn genial
 

davalex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
124
Antall liker
0
Flott! Da hadde det passet bra at jeg kom... Synd den pokkers ølfestivalen er denne helga! Lover at jeg skal holde potet- og sekkeløp ved en senere anledning!
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Haavard skrev:
Men noen oppgraderinger kverner i bakhodet.
Er også usikker på hvor mye det er å hente på bedre drivverk.

Håvard
Kjøp deg en Transporter du Haavard, så kan du glemme hele drivverket! (og pre+dac også ifølge enkelte "testere") :)
Legg til en Controller fra Duett, så har du brukervennlighet til tusen. (Også kan du glemme disse amerikanske eple sakene samtidig!) ;D

Min svoger byttet ut Ayon (og Bryston) mot Transporter med romkorreksjon i helgen og har ikke fått opp igjen hakepartiet enda :eek:
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.027
Antall liker
2.114
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
norcad skrev:
Haavard skrev:
Men noen oppgraderinger kverner i bakhodet.
Er også usikker på hvor mye det er å hente på bedre drivverk.

Håvard
Kjøp deg en Transporter du Haavard, så kan du glemme hele drivverket! (og pre+dac også ifølge enkelte "testere") :)
Legg til en Controller fra Duett, så har du brukervennlighet til tusen. (Også kan du glemme disse amerikanske eple sakene samtidig!) ;D

Min svoger byttet ut Ayon (og Bryston) mot Transporter med romkorreksjon i helgen og har ikke fått opp igjen hakepartiet enda :eek:
Transporter er sikkert bra (tror ikke jeg vil bytte inn an dacen i en slik en), men jeg vil vel ikke si at det er så brukervennlig i mine øyne. For meg er det litt viktig å ha coveret tilgjengelig også.

Romkorreksjon kan du kaste en hvis plass spør du meg. Det ligger også på en helt annen planet enn jeg befinner meg på. Her går det i less is more linja. SET forsterker og minimalistike dac og delefilter. Fordeler jeg tror romkorreksjon og diverse andre dac'er ikke kan gjenskape. Men det er mi greie.

Håvard
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Haavard skrev:
Transporter er sikkert bra (tror ikke jeg vil bytte inn an dacen i en slik en), men jeg vil vel ikke si at det er så brukervennlig i mine øyne. For meg er det litt viktig å ha coveret tilgjengelig også.

Romkorreksjon kan du kaste en hvis plass spør du meg. Det ligger også på en helt annen planet enn jeg befinner meg på. Her går det i less is more linja. SET forsterker og minimalistike dac og delefilter. Fordeler jeg tror romkorreksjon og diverse andre dac'er ikke kan gjenskape. Men det er mi greie.

Håvard
He he, jeg visste vel egentlig svaret her :)
Hva som ikke er brukervennlig har ikke jeg forstått.
Hva romkorreksjon er, har ikke du forstått.
I nevnte tilfelle var det snakk om å korrigere for stående bølger og resonanser under 200hz, noe som blir gjort i det digitale domenet, altså før dac, delefiltere og alt annet som skal skape godlyd.
Det er mao ikke snakk om å gjenskape noe som helst, men snarere dempe alt rommet legger til i bassen.
Bruker man romkorreksjon som eq for å rette opp alt hva hele kjeden gjør feil, er jeg helt enig med deg Haavard.

Det morsomme er at han har samme filosofi/tankegang som deg i utgangspunktet, for han ble det å bytte ut drivverk, dac og forforsterker med Transporter. Men det er mange veier til Rom.

Gleder meg uansett til fredag! :)
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.027
Antall liker
2.114
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Haavard skrev:
Da kommer, forløbig liste

kwil
hcs
65finger
amademus
norcad?
JR?

Det kan jo bli en ny kveld senere for de som ikke har tid.
Da er lista

meg
kwil
hcs
65finger
amademus
norcad
JR
+ kanskje 1-3til.

Håvard
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.279
Antall liker
914
Hyggelig å få muligheten til å bli med på dette. Blir mitt første møte med Impulshøyttalere og ser frem til seansen :)

mvh
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.027
Antall liker
2.114
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Hei
Takk for i går.
Hyggelig kveld, og jeg håper dere fikk en liten lytt.
Fikk selv noen verdifulle tips angående justeringer. Noen oppfreaderinger ligger i bakhodet. Men jeg vente litt da lommeboka sier nei.

Kom gjerne med kommentarer, og gjerne mer enn høflighetsfraser.
 

Vedlegg

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.600
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Takk for en meget hyggelig aften Håvard. Så bra som det spilte igår har det ikke gjort før hos deg. Trivdes. og Heart blokkene er griselekre å se på og lytte til. Finishen på dine Impulse H6 er utsøkt og gjør at det ikke bare er en vakker høytaler lydmessig.

Jeg synes at anleggets force hos deg ligger på akustisk musikk med detaljer og mye utklinging. Der spiller det fabeltaktig. Når det er musikk a'la rock og mer ting som skjer på en gang kan det bli litt uoversiktelig. Lydbildet blir alikvel aldri stressende eller masete for øregangene, men noe av roen faller bort i det totale lydbildet.

Toe in synes jeg ikke noe særlig om hos deg. Da synes jeg det ble veldig smalt i sweetspot og luften rundt instrumentene ble tildels bort. Kanskje kunne faktisk 5 cm på hver side flytting gjøre lydbildet ytterligre større ? Du har en sidevegg der og den begrenser muligheten, men det er jo artig å prøve det.

Tipper du klør litt i fingra etter å teste andre divverk og evt nye kabler ifra din leverandør. Kommer tid så komer råd :)

Igjen takk for en trivelig aften! Takket være Mr velvillig himself , 65finger, fikk jeg også med meg en liten bunke med cd'er jeg har kost meg med natt til idag. Takk til deg 65finger :)
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
VELDIG enig med HCS :)
På "din" type musikk Haavard synes jeg dette låt meget bra, og samtidig en fryd for øyet. Sømløst og overraskende dyp bass var det som slo meg. Diskanten var også snillere enn jeg hadde forventet fra Focal.
Jeg lyttet først stående bak sweetspot, men der var dessverre "holografien" totalt fraværende. Alt spillte i et og samme lydbilde som strakk seg fra høyttaler til høyttaler, selv vokalisten var 2-3 meter bred.
I sweetspot derimot ble det rapportert om det motsatte, noe som medførte at høyttalerne ble flyttet på før jeg fikk satt meg i rett posisjon.
Men hvorfor ble høyttalerne flyttet tettere sammen og vinklet innover?
Jeg vet som sagt ikke hvordan det låt før dette ble gjort, men fikk følelsen av at dette ikke var rett vei å gå.

Når vi harrygutta (JR og meg) fikk velge musikk, spillte vi bl.a. Money av Pink Floyd (det var de andre gikk og bare smilte litt skjevt til oss ).
På den type musikk bikket diskanten litt over mot det skarpe. Vokal fikk en litt skarp overtone, og elgitar ble litt i "kvasseste" laget. Sax derimot låt meget bra.
Bassen hang fortsatt godt med i dypet, og fundamentet i bunn manglet absolutt ikke, men trykket i midbass/øvre bass var mangelfull. Litt av morofaktoren på denne type musikk uteble mao. Noe jeg antar betyr fint lite for Haavard. ???

For å være litt teknisk (unnskyld); høyttalerne er konstruert uten BSC (baffle step compensation) i delefilteret og vil være avhengig av plassering nær bakvegg/sidevegg for litt hjelp i bassen. Hornet som har bra output i dypet får derimot hjelp av gulvet. Så om man ønsker kan bassen tunes med plassering. Går man for langt, eller rettere sagt for nært veggene, vil det rote til mellomtonen. Så her må man i tilfelle lete etter en gyllen middelvei.

Kjenner jeg Haavard rett er ikke dette noe stort poeng, idet høyttalerne og resten av anlegget har sin styrke nettopp der han trenger og ønsker det vil jeg tro.

At lyden ble rotet til som HCS nevner tror jeg hadde like mye med litt overivrig ratting på volumkontrollen. Lyttenivået var vel tett på hva man kan forvente at de monoblokkene før forvrengning blir godt hørbart antar jeg.

Må takke for hyggelig samvær som alltid, og totalinntrykket var laaaangt fra negativt for å understreke det.
Jeg venter bare på en ny invitasjon Haavard ;D
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.027
Antall liker
2.114
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Hei.
Takker for rapport. Er ikke uenig i de betraktningene der ekommer med.

Norcad skrev
Når vi harrygutta (JR og meg) fikk velge musikk, spillte vi bl.a. Money av Pink Floyd (det var de andre gikk og bare smilte litt skjevt til oss ).
På den type musikk bikket diskanten litt over mot det skarpe. Vokal fikk en litt skarp overtone, og elgitar ble litt i "kvasseste" laget.


Pink Floyd plata var mi, så da er vel jeg også harry ;D
Tror nok vi heller stusset over Marius Muller. Det låt forferdelig, enkelt og greit. Iallefall 1. låt. Litt bedre på Carmen. Men som du også sa Norcad, det var noe med volumet.

Jeg kan berolige dere med at plasseringen er nå tilbake til utgangspunktet, men med et golvbord lenger bak. De flyttingene som ble gjort hadde ingen hensikt mener jeg.

Norcad, du må gjerne komme å måle.
Ønsker å se hvordan det ser ut.

Håvard

Gleder meg til å måle de.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
OK, litt småharry kanskje? ;D

På MM plata trodde jeg det var innspillingen, men det hørtes vondt ut selv langt ute på sidelinjen skjønner jeg.

Bare slå på tråden når du ønsker besøk du Haavard. Gjerne iløpet av de neste/nærmeste dagene, fra førstkommende lørdag er jeg på jobb igjen.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Tusen takk for besøket Haavard. anlegget spiller superbra!! selvfølgelig!!!!
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.279
Antall liker
914
Takker så mye for en hyggelig kveld. Mitt første møte med Impulse høyttalere så det var spennende.

Ikke minst var det trivelige folk hele gjengen. Og en spesiell takk til verten som sto på for at vi skulle trives. Kjempe! :D

Kvelden ble ikke alt for lang siden noen skulle direkte på langtur. Fikk jo under slik seanse ikke hørt alt for mye på systemet men det hadde så absolutt kvaliteter. Kan derfor på ingen måte gi noen nøye evaluering men noen første inntrykk danner man seg jo. Mye er skrevet om det over, jeg kunne vel på forbedringssiden ønsket meg enda litt mere "utklinging", testing av annen høyttalerkabel hadde nok jeg vurdert. Ellers er det jo kvalitet over hele linja i dette systemet, så det er sagt. Jeg synes det spilt med god sammenheng og ørevennlig (godt matchet Focal mao). Mulig litt "trang", har du prøvd med større avstand mellom høyttalerene? (rommet begrenser jo noe der)

Til Norcad og "skjeve blikk" så har nok Haavard rett, det var IKKE til PF. men på den Marius Müller plata hørtes enkelte spor jæv..... ut, på sidelinjen i hvert fall, var nok bedre i sweetspot. "Komprimerte" produksjoner hvor mye foregår samtidig er nok ikke det som passer best her (heller :)).

Igjen takker igjen så mye til Haavard for denne muligheten, og slenger meg også på takken til "mannen med de mange fingre" for at han ot mac`n jobbe hele kvelden :) Og til Andreas for skyssen samt HC for å gi hedmarkinger invitasjonen. Blir svært gjerne med ved en senere anledning også jeg.

PS. Fikk så vidt lagt øre til Monopulsoppsetet til HCS også på turen. Dette er selvf. totalt OT, men de småtassene spilte overraskende stort HC :)


mvh
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.027
Antall liker
2.114
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Du er selvfølgelig velkommen tilbake kwil.
Vi ble for mange den kvelden, og jeg spillt for høyt.
Alle som måtte ønske det kan jo bare stikke turen innom for å lytte mer.

Håvard
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Mye hyggelige mennesker på begge sider av Mjøsa hos Haavardo på fredag. Den stadig slankere verten tråkket til med banankake og annet snadder. Ser frem til neste besøk
 

JR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
100
Antall liker
0
Vil takke for en hyggelig Haavard. Anlegget ditt er flott det og spiller veldig bra på den type musikk du foretrekker. Der tror jeg også mye av cluet ligger, vi må bygge anlegg etter hvilke preferanser vi har, og vanskelig å finne ett anlegg som er topp for alle musikkarter. Riktig som Norcad sier at på po-musikken ble det noe tynt noen ganger, men som KWIl sierr MM hørtes nok være ut på sidelinjen eller i sweetspot. Men igjen, anlegget er ikke bygd opp for kjede Haavard med den musikktypen.
Takk for en flott kveld, og ett spennende anlegg
 

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
504
Antall liker
116
Torget vurderinger
1
Hei Håvard og takk for meget hyggelig og begivelsesrik afte med mye god musikk og kjempegod kake :D

Det var masse hyggelig folk i et meget koselig hjem.
Her er vel det meste sagt om lyden og jeg er stort sett enig i de fleste betraktninger. Jeg tror det kunne vært intressant å teste med litt ymse rør for å se hva det kunne gjøre på det som er blitt påpekt av svakheter i lydbilde. Slike høyttalere og rørutstyr må twikes for å yte opptimalt.
Kansje teste litt forskjellige høyttaler kabler, eller oppgradering til "storebroen" kansje?
Uansett en alltid så hyggelig opplevelse å komme på visit :D
Og takk til de som sendte med meg musikk videre på reisen til Fagernes :D
Ser frem til neste Lena tur :D

Prøver å få til et lite treff her på Roa om ikke lenge også.

Mvh Amademus.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.027
Antall liker
2.114
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
JR skrev:
Vil takke for en hyggelig Haavard. Anlegget ditt er flott det og spiller veldig bra på den type musikk du foretrekker. Der tror jeg også mye av cluet ligger, vi må bygge anlegg etter hvilke preferanser vi har, og vanskelig å finne ett anlegg som er topp for alle musikkarter. Riktig som Norcad sier at på po-musikken ble det noe tynt noen ganger, men som KWIl sierr MM hørtes nok være ut på sidelinjen eller i sweetspot. Men igjen, anlegget er ikke bygd opp for kjede Haavard med den musikktypen.
Takk for en flott kveld, og ett spennende anlegg
Hadde Klipsch Forte vært så små at de kunne gjemmes i et skap, hadde det vært fint å hatt et par på lur til rock og diverse annet med mer energi. Men som du sier, anlegget er bygget opp rundt den typen musikk jeg liker.

Neste gang må du ha med musikk JR, vi er på to planeter slik at det vil være dumt å satse på at vi finner noe hos hverandre. :D

Håvard
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.600
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Kanskje en ide om folk tok med en cd de kjente godt ifra sitt eget anlegg? På den måten hadde man en referanse for hvordan man likte at det låt hjemme og kunne lettere detektere forskjeller når en var borte.. :)
 

JR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
100
Antall liker
0
Haavard skrev:
Neste gang må du ha med musikk JR, vi er på to planeter slik at det vil være dumt å satse på at vi finner noe hos hverandre. :D

Håvard
Det verste av alt at 3 stykk Cd'er lå på kommoden å glante på meg når jeg kom hjem, hehe.
Du har helt rett Håvard, viktig at man tar med cd'er som man har eget forhold til.

Men igjen, slik som oppsettet ble presentert var utgangspunktet til HT dine det beste. Toe-in etc. ble litt for mye av det gode.

Jeg tar gjerne turen opp igjen Håvard, til og med junior var godt forbøyd med kvelden og at de "store" gutta tok han med inn i kretsen, takk til din og Norcad sin sønn.

JR
 
Topp Bunn