Målinger og akustikktiltak hos AndersR

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt huset for meg selv i dag, og har jobba masse med flytting og måling og eksperimentering. Men etter noen timer innså jeg at jeg virkelig ikke så noen som helst logikk i målingene.
    Desto mer jeg fjerna, og desto tommere rommet var, desto jevnere frekvensgang fikk jeg. Og når jeg slang inn plater for å ta hånd om topper og groper, så ble det bare kaos, og gjerne enda større topper og groper enn hva som var tidligere.
    Til slutt, etter å ha tatt en del absurde tester bare for å se hva som skjedde, kjørte jeg fem helt identiske målinger etter hverandre uten å gjøre noe som helst annet enn å starte en ny måling.
    Bildene er vist med så mye som 1/6 smoothing for å enkelt se de absurde resultatene.

    Hva skjer her?
    Er det noe poeng i å prøve å måle for å kontrollere resultater heretter?

    [edit: Målingene er altså tatt i løpet av en ti minutters periode, uten at NOE har blitt endret. Jeg sitter på ræva og trykker "measure" fem ganger på rad, uten å endre volum, innstillinger, plasseringer eller noe som helst annet. Bare fem målinger som burde ha gitt samme resultat hver gang]
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ga opp litt, og har plassert platene slik det virker fornuftig i en plassering som ga et litt annet resultat enn hva jeg pleier å benytte. Tettere sammen, og tettere på frontveggen. Dette strider mot hva jeg har hatt som vane å gjøre, men jeg fikk lyst til å prøve nå som jeg har såpass tykke plater å sette bak. Jeg innser at jeg uansett trenger å lære litt nye ting om akustikk, og da nytter det ikke å bare gjøre som jeg alltid har gjort, fordi jeg syntes det så riktig ut.
    I tillegg har jeg flytta lytteposisjonen noen cm lengre frem i rommet.
    Siden jeg ble litt forvirra av målingene, har jeg jobba litt med å få integrert suben for å se om jeg kan benytte den litt til musikk (og på den måten spare hundre tusen kroner dersom jeg klarer å kvitte meg med lysten på å kjøpe Epicon 8 ) i tillegg til film.
    Fikk ordna en fasefeil, og ser at med den lett justerte plasseringen jeg ga den, så fyller den en av de kjipe dipene ganske fint.
    Allikevel sliter jeg med at jeg har en ganske imponerende peak litt lengre opp i frekvensområdet. Usikkert hva det kommer av, men det får jeg ta senere. Den er uansett ikke med på den vedlagte SPL-målingen nedenfor. Her har jeg derimot to fine diper på hver side av en liten peak jeg gjerne skulle fått gjort noe med. Målingen er forresten presentert med 1/12 glatting.

    All denne nerdinga og frustrasjonen rundt målinger og akustikkremedier har ihvertfall ført til en ting: Da jeg ga opp brukte jeg istedenfor noen timer på å kose meg med god musikk.

    Det var ikke så dumt.


    Anders
     

    Vedlegg

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    OK, da er jeg tilbake og har grubla igjen. Dette kan aldri gå bra.
    Siden sist har jeg klart å la ting stå i ro. Jeg har spilt en del musikk og sett litt film, men i det siste har tanken om å strekke det litt mer i retning film dukket opp. Det er faktisk ikke helt usannsynlig at jeg kan komme til å finne på noe så nymotens som å legge ut ASR-forsterkeren til salgs, og kjøpe inn noe sånn derre Dolby Snurraround-fjas. Med digitale duppeditter og masse menyer. Rett og slett fokusere mer på morofaktoren, siden det er ved filmkvelder at anlegget virkelig gjør nytte for seg. Det blir lite musikknerding, men heldigvis desto mer film. Og det er jo veldig moro det og (må innrømme at jeg har blitt litt inspirert av Retep's skriverier det siste året, så jeg frykter ikke denne trenden så veldig. ut over at det medfører en hel masse merarbeid).
    I den sammenhengen har jeg lurt på om det kunne være aktuelt å snu hele stua. Eller ihvertfall det som er inni stua, slik at jeg spiller på motsatt kortvegg.
    Dette vil kunne skape muligheter for litt bedre symmetri på enkelte punkter (og langt verre på andre punkter), men først og fremst vil det tillate at jeg setter opp et betydelig større bilde enn jeg har i dag.

    Problemet er at det som da blir frontveggen er ikke spesielt godt lydisolert, og den går rett til naboen. Med et skikkelig oppsett i den enden av rommet frykter jeg at jeg vil riste og buldre enda mer enn hva de har vært utsatt for tidligere.
    Hva tror dere? Blir det ca det samme som før, eller langt verre av at jeg flytter lydkildene nærmere veggen til naboen?
    (trehus, tomannsbolig)

    Jeg legger inn en kopi av oversiktstegningen med mål og en skisse over hvordan ting (nesten) står plassert nå. Tanken er altså å sette anlegget på den øvre kortveggen istedenfor den nedre.
    Hva tror dere? Vil dette skape mer problemer enn løsninger, eller er det en fornuftig vei å gå?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Du har ikke vurdert noen form for DSP løsninger, det vil nok gi den en vesentlig bedre respons. Ser subben retter opp dippen på 60hz, hadde du koplet på en Antimode eller en annen DSP løsning tipper jeg du hadde fått ryddet opp en god del.

    Angående subwoofere og naboer tror jeg du skal slite med å begrense lyden og ristingen denne ofte gir, lyd over bassområdet er som regel mye enklere å begrense.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    I den sammenhengen har jeg lurt på om det kunne være aktuelt å snu hele stua. Eller ihvertfall det som er inni stua, slik at jeg spiller på motsatt kortvegg.
    Dette vil kunne skape muligheter for litt bedre symmetri på enkelte punkter (og langt verre på andre punkter), men først og fremst vil det tillate at jeg setter opp et betydelig større bilde enn jeg har i dag.
    Hva tror dere? Vil dette skape mer problemer enn løsninger, eller er det en fornuftig vei å gå?
    Nei, det blir feil å snu oppsettet.
    Slik det ser ut på skissen din...behøver du bare å flytte subben til høyre front og lukke spjeldet i peisen for jevnere frekvensgang...

    Og stoppe varmepumpa når kalibrering/måling utføres med mic...
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Flageborg: Etter at skissen ble tegnet startet målinger, og ting ble flyttet litt som resultat av dette. Suben blant annet ble dratt litt ut i rommet og vinklet kraftig inn mot lytteposisjon. Dette forbedret resultatene betraktelig. Bildet fra post #42 viser anlegget slik det står i dag.
    Peisen har lukkede støpejernslemmer i front, og varmepumpa er selvsagt slått av når det spilles film og musikk. Og dermed også på målingene.
    Litt av tanken ved å spille på andre siden er at det gir mer frihet til plassering, inkludert mulighet til å sette opp et langt større lerret enn hva jeg har i dag. Jeg har nå et 77" lerret, men i dette rommet er det plass til langt mer om det ikke var for varmepumpe og peiskroken som kan gjøre høyttalerplassering litt vrient. På andre siden av rommet bør jeg fint få plass til et 120" lerret. Større er også mulig, dersom jeg går for noe lydtransparent. Men jeg vet ikke om det er hensiktsmessig. 120" er jo forsåvidt ganske voksent.

    Authentic: Dersom jeg ender opp med å selge forsterkeren og kjøpe meg noe flerkanals, vil også DSP bli aktuelt. I første omgang det som følger med i boksen, men om det ikke gir tilstrekkelig kontroll blir det i så fall muligheter for noe mer.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har grubla litt videre på mulighetene for å spille på den andre kortveggen, som vil gi mer plasseringsmuligheter i bredden, og som nevnt, gi plass til et langt større lerret. Jeg har også sett meg ut et potensielt svar på mitt eget spørsmål:
    Problemet er at det som da blir frontveggen er ikke spesielt godt lydisolert, og den går rett til naboen. Med et skikkelig oppsett i den enden av rommet frykter jeg at det vil riste og buldre enda mer enn hva de har vært utsatt for tidligere.
    Ved hjelp av svært avanserte, dog tradisjonelle, analoge modelleringsverktøy har jeg laget denne illustrasjonen for å vise hva jeg tenker:
    boks-i-rom_modell.jpg

    Jeg har ikke mulighet til å bygge noe rom-i-rom for å skjerme omgivelsene mine, og jeg kan heller ikke rive opp og endre på konstruksjonen av veggen mot naboen. Det som istedenfor er tanken er en slags... øh... boks-i-rom.
    Tanken er at boksen skal fungere som en reflektor som sender energien mest mulig tilbake i rommet fremfor at førsterefleksjonen og mesteparten av energien derfra går rett til naboen. Den skal også ha myk avkobling til det eksisterende rommet. Inne i boksen er det selvsagt fritt frem for absorberende og andre akustiske remedier.

    Tanken er å lage denne boksen i området øverst på tegningen, der det nå står "4,9 m"
    Boksens dybde må helst ikke overskride 1,4 meter, da den ikke bør blokkere alt for mye av åpningen ut til resten av huset.
    Her lurer jeg forsåvidt på om jeg skal installere en foldedør eller en liten foldevegg. Har null erfaring innen feltet, så dersom noen har en oppfatning av hva som er fornuftig er dette fint.

    Men hovedspørsmålet er om boks-teorien har noe som helst for seg.
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha sett på denne fjollete pappfiguren en stund fatter jeg ikke at jeg så dette med en gang: Jeg må jo bare gjøre dette enkelt og bygge en lydtransparent vegg med tilsvarende lerret i front av denne boksen! Hvorfor tenkte jeg ikke på det før?
    Det vil jo tilogmed kunne se riktig så ryddig ut også, om jeg får litt kyndig veiledning og hjelp fra noen som faktisk vet hva de driver med.
    Er det noen som kan synse litt på hva jeg må belage meg på av kostnader for å få ferdig en slik løsning?

    Anders
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Uten å ha lest alt er jo kostnaden ofte basert på egeninnsats med ett slikt lite prosjekt, kostnader kan holdes langt nede om en har tatt i hammer,spiker og en tommestokk tidligere. Om fagfolk skal leies inn er kostnaden langt større enn resultatet er min erfaring. Jeg ville tittet på byggetrådedene bort på AV-forum, der er det masse tips til løsninger som du er på jakt etter. Det innebærer at du leser deg litt opp på ting. Etter hvert som du begynner å se en løsning på hvordan du vil ha og kommer igang er det lettere å gi tips as you go along :)

    Den pappfiguren var herlig, ett øyeblikk satt jeg og lurte på hvilke høytalere det var..
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har bygd svært lite ting tidligere på egenhånd. Absorbentene jeg fiksa i fjor er vel det mest ambisiøse prosjektet mitt så langt. Det er veldig fristende å betale andre for å hjelpe til, men om prisen tidobles ser jeg jo selvsagt at det kan bli problematisk å få til i praksis.

    Jeg får gruble litt og se om jeg klarer å lure noen venner som ikke er like bekymra for meg til å hjelpe til. Kommer jo til å måtte kalkulere inn innkjøp av en del verktøy også om jeg skal bygge selv. Men det er jo sånt en mann med garasje sikkert burde hatt uansett... Dog, er man teoretiker, og stort sett lar folk som vet hva de driver med gjøre ting i praksis, så kan det jo hende at det ikke blir allverdens gjenbruk av utstyret...

    Angående bildet, så er er det ikke et signal om at jeg har tenkt til å gå over til Nittedals Elektrostater, selv om det helt klart kan oppfattes slik. Det var hovedsaklig som en illustrasjon, og jeg hadde ingen bittesmå Epicons tilgjengelig for å illustrere hva jeg drømmer om...
    (sannsynligvis må jeg droppe drømmen om Epicon og heller bruke penger på bygging. Men det er vel ingen dum tanke uansett)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Se her ja, der var det mye inspirasjon å finne!
    Jeg hadde totalt avskrevet avforum, så jeg var litt overrasket over at det i det heletatt fremdeles eksisterte noe der... Husker ikke sist jeg var logga inn der.
    Uansett, du har jo rett i at dette bør være overkommelig.
    Regner med at det nå blir noen måneder med grubling og planlegging før det evt tas en avgjørelse på hvordan det gjennomføres, men kona hadde tydeligvis ingen protester, så lenge hun slipper å forholde seg til prosessen. Det er i hvert fall et godt utgangspunkt. Dette er jo trossalt stua.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Som mange sikkert har lagt merke til allerede har jeg ganske nylig lagt ut ASR forsterkeren min for salg. Er veldig usikker på hvordan jeg kommer til å reagere når den en dag forsvinner. Jeg har i hele min "karriere" som hifi-interessert lagt mye mer vekt på forsterkertrinnet enn mye annet. Så dette blir noe nytt for meg.
    Planen er å hente inn en relativt billig erstatning, og rigge opp et multikanalssystem. Sannsynligheten er stor for at valget faller på en Denon AVR-X5200W eller AVR-X7200W
    Det er dog stor prisforskjell på disse, så det frister å kjøre "billig reciever"-konseptet helt ut, og derfor satse på den rimeligste av de. Og heller ha penger igjen til ekstrahøyttalere, subwoofere og først og fremst, akustiske tiltak.
    Det må sies at det føles fornufrig å sette av alle penga til å rive opp vegger og gulv for å få ordnet noe skikkelig lydisolasjon mot naboer og resten av huset, men samtidig høres det ut som et så dramatisk tiltak at det skremmer meg langt mer enn å bygge en boks til lydtransparent lerret og absorbering, som nevnt tidligere.
    For å være ærlig gruer jeg meg skikkelig til å sette i gang et slikt prosjekt. Frykten for å prioritere feil eller bli stående i evigheter med masse uferdig arbeid er ganske stor. Eller at totalprisen blir så høy at den er fullstendig uoverkommelig. Jeg anser meg selv som alt annet enn superhandy, så jeg må nok basere meg på betalt arbeidskraft for det meste som skal utføres, dersom jeg skal ta gulv og vegger.
    Sånn sett er det enklere å bare tenke på muligheter med å bare sette inn en foldedør eller en foldevegg i den store åpningen ut fra stua, og bare kjøpe nye komponenter og gjøre det beste ut av det.

    Har noen gått i samme fella selv og har noen dyrkjøpte erfaringer de ønsker å dele?

    Ang reciever, har noen fått testa de nye Denonmodellene? De skal ha det nyeste og mest fancy og Audyssey XT32 og DSX. Uten at jeg _egentlig_ vet hva som er fantastisk med det. Men det høres ihvertfall ut som at jeg, om jeg får nok membranareal, bør kunne få muligheter til å korrigere litt for hva slags rom jeg spiller i.

    Mulig jeg burde velge noe helt annet, men det virker naturlig for meg å gå for Denon, da jeg har hatt god tilknytning til Hi-Fi klubben tidligere og trives med å handle der.

    Tanker?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Hvilke høytalere har du og hvilket oppsett tenker du å kjøre? Det er jo litt viktig at ampen klarer å trekke systemet, mine inntrykk er at en receiver kan bli puslete og raskt gi bokslyd i de oppsettene jeg har hørt disse i -og da tenker jeg også på min egen største receiver fra NAD som vel skal være svært kompentent. Byttet til prossesor og egen Cary 7x125w og det spilte bedre på samtlige parametre.

    Audyssey XT32 gjør en svært god korrigering både innenfor subområdet og resten av responsen. Faktisk gjør Audyssey en så god jobb at min DSpeaker er blitt overflødig.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    I dag har jeg fremdeles B&W 804N, og er egentlig strålende fornøyd, men vet det finnes bedre. Problemet er at jeg har lyst på mer enn hva jeg har mulighet til å betale.
    Som du sikkert husker har jeg definert at drømmehøyttaleren er Epicon 8. Den spiller akkurat slik jeg liker, og er sannsynligvis det beste jeg kan få tak i som matcher min smak. Jeg har vel å merke aldri lyttetestet Wilson, hovedsaklig med tanke på min egen økonomiske sikkerhet.

    Det er her mesteparten av problemet ligger. Jeg har et par andre pengekrevende hobbyer, og regninga fra huset jeg og fruen kjøpte er også en medvirkende faktor til at jeg ikke boltrer meg i penger når alle regningene er betalt. Derfor har jeg vært nødt til å ta en del valg, og det må jeg nok fremdeles.
    Hittil har jeg stolt på at tokanalsoppsett med projektor gir meg best totalopplevelse pr krone både på film og musikk. Musikk har alltid vært hovedprioriteringen, men de siste årene har filmdelen tatt over mer og mer.
    Jeg tenker at jeg derfor bør kunne prøve meg med et "normalt rimelig" multikanalsoppsett, slik at jeg ikke føler jeg går på verdens største smell når jeg finner ut at det ikke var så kult allikevel, og at jeg vil ha tilbake tokanalsoppsettet.
    Derfor frister det ikke så veldig å kjøpe noen grisedyre pre/power-løsninger, men heller finne en "god nok" integrert enhet.
    Jeg vet at jeg ikke kan regne med å slippe så lett unna dersom jeg selger alt jeg eier, tømmer alle kontoer og kjøper Epicon 8. Da blir det snaut med forsterkerpenger. Og det blir ikke akkurat noe særlig igjen til å bygge og fikse i rommet heller.
    Sånn sett har jeg vært inne på tanken om å velge Tannoy DC10Ti istedenfor. Som forsåvidt er en kostbar høyttaler det og, men i forhold til Epicon 8 er den jo nesten billig å regne. Denne har en ganske annen spillestil enn Daliene, men jeg liker de veldig godt.
    Et annet alternativ er å velge noe som fremdeles er stort, men langt billigere. Jeg tipper at jeg sikkert kunne fått mye moro med et Mentor 8-basert system også. Og med den prisen blir det raskt litt enklere å få økonomi til å fikse litt i rommet også.
    Alternativt kan jeg gjøre det billigste: Beholde det jeg har. Og bare hjelpe til i bassen. Rommet er så stort at jeg MÅ ha drahjelp i bassen, også til musikk, dersom jeg skal fortsette med mine 804N. Heldigvis fikk jeg for noen år siden tak i en god gammel ASW-4000 som opprinnelig var laget for å matche B&W 801N (om noen vet om et par 801N som skal selges til en fornuftig pris: send meg en melding!). Denne hjelper så godt til at jeg bør kunne leve helt fint videre dersom jeg deler 804 litt i bånn og jobber litt mer med integrasjonen mellom sub og fronter.
    Det er vel dette jeg kommer til å begynne med.
    Så må jeg ha noe i senter og noe bak. Men dette har jeg ikke bestemt meg for ennå. Det avhenger av hva jeg gjør med frontene, om de beholdes eller ikke.
    Det jeg derimot kan si, er at jeg ikke kommer til å kjøre full Atmos. Her blir det et helt tradisjonelt 5.1 system. For meg er jo det banebrytende, men jeg liker å holde mulighetene åpne, derfor ønsker jeg å ha en ny reciever med muligheter for... det meste.
    Spesielt fristende er det jo når du nevner at XT32 funker så bra at du ikke trenger DSpeaker lengre.

    Men problemet du nevner med reciever som går tom er jo selvsagt noe jeg selv er nervøs for. Mine nåværende høyttalere krever en del, spesielt nå som de ikke er delt av i bassen i det heletatt. De har en stygg impedansekurve som dropper voldsomt i bassen, så de krever en skikkelig strømforsyning. Men jeg spiller ikke grisehøyt til vanlig, og med avrulling i bassen bør det jo gå langt bedre. Selv for en reciever.
    I verste fall kan jeg jo gjøre litt som deg, og øke antall suber betraktelig.
    Dersom det potensielle behovet for en ekstern effektforsterker er høyst reellt bør jeg muligens bare droppe den dyreste recieveren med en gang, og heller bruke kontrolltrinnet, og innebygde effektforsterkere til senter og bakkanaler, mens frontene kjører på et eget trinn.

    Men jeg håper jo faktisk på at jeg kan klare meg uten. At ting har blitt mye bedre siden jeg lyttetesta bøttevis med skuffende surroundrecievere, og at jeg ikke er SÅ kresen. Og at høyttalerne mine med korrekt avrulling blir lett nok å håndtere, eller at jeg kjøper meg et par effektive og gode høyttalere slik at det ikke blir noe problem.

    Siden tanken er å bygge et digert tralltrall-lignende opplegg med høyttalere skjult bak lerretet så er ikke det faktiske utseendet til høyttalerne så viktig. Selv om jeg synes pene høyttalere er kult, selvsagt. Det er litt det jeg også tenker på med at jeg sikkert ville kunne klart å leve helt fint med en Mentor 8-frontrekke. Om man ikke ser dem, så blir man ikke lurt av det fjonge ytre heller. Så kanskje noe sånt blir fremtiden? Nøkternt, enkelt, stort og effektivt.

    Men jeg skjønner at det er litt som å tro på nissen.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei, dumpet innom tråden din Anders.

    Litt av utfordringen du står ovenfor er at det er nesten bare du som kan finne ut av dette. Det finnes så mange veier til Rom og ingen er nødvendigvis gale. Anbefaler deg å dra rundt å besøke forskjellige oppsett som du tror kan være en vei for deg å gå. Mye lettere å sette i gang med et slikt prosjekt hvis man vet nøyaktig hva som er målet.
    Ser prosjektet til Tralltrall blir nevnt. Jeg var akustikkonsulent i det rommet. Målet for det prosjektet var hjemmekino med no limits og en god og svær tokanalslyd med livefeeling. Dette krever mye membranareal. Skal man ha noe sånt så bør man ha god demping til naboene, har man ikke det trenger man ikke like mye basstrøkk og membranareal.
    Bortsett fra Marantz prosessoren var Tralltralls høyttalere (JBL kinohøyttalere) og forsterkere er billige og gode. Det trenger ikke koste så mye hvis du vet hva du skal ha.
    Det lyder kanskje litt grovere enn B&W på lavt volum, men det betaler seg mer jo høyere du vil spille.

    Hvis du vil gå for noe liknende ligger eksempelvis denne suben ute på brukten nå og er ikke utseendet viktig er dette mye lyd for pengene.
    JBL 2242H, 18" hjemmekino/hifi sub - Torget

    Foldedør kan fungere fint hvis du ikke er redd for at lyden høres i resten av huset.
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er hovedsaklig bildeløsningen (og alt bak) jeg henter inspirasjon fra Tralltralls oppsett. Lyddelen kan fort bli totalt anderledes.

    Foldedør gir ikke spesielt mye demping, men virker som den mest praktiske løsningen for å gi en slags avskjerming. Dersom det finnes foldedører med reell lyddemping hadde det selvsagt vært til å foretrekke, men dette har jeg ikke funnet. Det nærmeste vil være å få laget en foldevegg med så små elementer at den vil oppføre seg litt som en foldedør.

    Husdelen er den jeg gruer meg mest til. Jeg frykter å blåse alle penga på komponenter, også har jeg ignorert kritisk lyddemping eller andre ting som må gjøres med selve rommet/huset, også er alt bortkasta.
    Men morsomt å høre at Tralltrall-tingene ikke er spesielt kostbare.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei, har lest grundigere i tråden. Er litt skeptisk til lydboksen du tenker på. Bassen forplanter seg i byggstrukturen og vil nok gå inn til naboen gjennom gulv, tak og veggkonstruksjon uavhengiv av boksen du setter utenpå. Det vil sannsynligvis være litt lavere basstrykk på naboveggen hvis du fortsetter å spille på den veggen du har gjort til nå. Har du mulighet til å fjerne peisen i stedet?

    Har du prøvd å sette anlegget på veggen mot naboen høre hva de synes?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Tror kanskje at det mest økonomiske vil være å beholde B&W`ene og bygge litt videre på disse. Om du ikke ser film høyt vil det kanskje holde med nevnte receivere selv om jeg er noe skeptisk - kan jo være det lar seg gjøre å prøve Denon før bruk? En ting å tenke på er jo at du betaler for ganske mange forsterkerkanaler du vel ikke for bruk for om du ikke vurderer å bygge ut i framtiden. Jeg vet ikke om kanalene kan benyttes til å få mer effekt til kanalene du faktisk vil bruke. Å bygge en løsning slik som Tralltrall har gjort er en glimrende løsning også fordi du vekk problematikken med senter under lerret, dvs du for satt den i riktig høyde noe som er viktig for filmopplevelsen. Jeg vil benytte meg av en "krykkeløsning" med høydehøytalere for å trekke dialog og senter lyd til midt på lerretet men det er ikke ideelt. Noe annet du også burde vurdere er en senter i samme type som frontene dine, dette er noe jeg har god tro på og har fungert strålende i de oppsettene jeg har hørt dette.

    Jeg vil tro om du sender en pm til Tralltrall så vil du få mulighet for en lytt på hans oppsett, han er en svært trivelig kar. Skulle du ha lyst til å ta en tur til meg er det bare også å sende en pm så finne vi en dag. :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Hei, har lest grundigere i tråden. Er litt skeptisk til lydboksen du tenker på. Bassen forplanter seg i byggstrukturen og vil nok gå inn til naboen gjennom gulv, tak og veggkonstruksjon uavhengiv av boksen du setter utenpå. Det vil sannsynligvis være litt lavere basstrykk på naboveggen hvis du fortsetter å spille på den veggen du har gjort til nå. Har du mulighet til å fjerne peisen i stedet?

    Har du prøvd å sette anlegget på veggen mot naboen høre hva de synes?
    Jeg er redd du for trøbbel med naboen(e) om du skal inn med noen subwoofere, ekstremt vanskelig å stoppe slike dype lavfrekvente lyder. Jeg har en leieboer og veggen fra kinoen mot hans leilighet har jeg en 20cm leca vegg og utenfor der har jeg 2cm luft før reisverk er satt opp med 10cm isolasjon og dobbelt lag med gips, han hører ingen andre lyder men det rister i kjøkkenveggen hans ved nesten ref volum på film og jeg quoter han når han sier "glassene er på vei ut av skapet"
    Så kanskje noe å tenke på om du bor i ett leilighetskompleks, musikk og film er 2 forskjellige verdener når det kommer til trykk i de lavfrekvente tonene. :)


    edit;

    Jeg vil modere meg litt, jeg mener ikke at du ikke burde ha subwoofere bare at det kanskje ikke vil la seg gjøre å spille med ønsket nivå uten at naboen skal komme med noen innspill om han ikke er veldig medgjørlig ;)
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Å skjule høyttalerene og ikke minst kabling og bassfeller bak lerret er gull verdt, men vil bare nevne det at lerret til Tralltrall den største utfordringen lydmessig rent akustisk. Et slikt lerret legger sterke føringer for høyttalerplassering nær frontvegg og bassfeller. Da bør man ha en sub som kan deles høyt så utfasingen fra frontveggen elimineres så godt som mulig.
    Hvis man trekker lerretetsveggen utover i rommet føles rommet mindre og bildestørrelsen minker, men det blir en prioriteringsak.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Det var overraskende hos Tralltrall at samtidig som at høytalerene var så tett på frontvegg var lyden langt utenfor lerretet, jeg tror mye skyldes JBL`ene og høytalerprinsippet - selvfølgelig ilag med ett svært godt tunet rom.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    @Authentic
    Takk! Stemmer nok bra det. Endel skyldes stor lytteavstanden fra høyttaler til lytteposisjon og god avstand til bakvegg (stort rom), men det er faktisk støperørdiffusjonen som utgjør den største forskjellen. Låter ganske flatt og grått uten.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Takk for innspill!
    Peisen er en (etter min målestokk) gigantisk greie i murstein og støpejern. Det er nok ikke bare bare å fjerne den. Den brukes relativt flittig på vinterstid som alternativ til TV, og hyggelig varmekilde, så jeg tror det ville være et stort savn om vi slakta den. Men selve prinsippet med å gå såpass drastisk til verks er jeg skeptisk til. Jeg er jo redd for noe så banalt som å flytte varmepumpa, så fjerning av peis er langt utenfor hva jeg kan tenke meg som sannsynlig.

    Jeg kan jo fortelle litt om hva som er bakgrunnen til at jeg begynte å tenke på boks.
    Pga naboer (leieboer under, og "vanlig" nabo på andre siden av veggen) og ganske beskjeden lyddemping tenkte jeg at det ville være lurt å ordne litt fornuftig myk avkobling mellom høyttalere og underlag. Men siden jeg aldri helt får bestemt meg for hvor ting skal stå, så tenkte jeg å kanskje lage noen litt store plattformer, så jeg lettere kunne vri og flytte på høyttalere selv med den myke avkoblingen under.
    Dette utviklet seg videre til at jeg kanskje skulle lage en stor plattform som alt kunne stå på. Et slags scenegulv omtrent, som stod på noe mykt. For eksempel U-Boat Floaters eller PlatFoam fra Auralex. (eller noe annet som funker)
    Igjen utviklet dette seg videre. For siden jeg ikke har lyst eller mulighet til å rive ned veggen mot naboen for å bygge den på nytt, så kan jeg vel muligens lage en ny vegg utenpå, som en slags støyskjerm som tar mesteparten av energien og sender den tilbake i rommet, før den når veggen mot naboen? Litt som en støyskjerm langs en trafikkert vei reflekterer støyen tilbake til veien fremfor å slippe alt igjennom til nabolaget ved siden av.
    Og nok en gang utviklet dette seg videre til tanken om å sette opp transparent lerret i en diger ramme , plassere høyttalere og akustikktiltak på frontveggen bak lerretet, kanskje elektronikken også, og på den måten få enda større bilde og mer akustikkremedier og samtidig få det til å se ryddig og pent ut.
    Så om jeg har en plattform med en bakvegg og et digert lydtransparent frontpanel i front av plattformen, hvorfor ikke komplettere det hele med sidevegger og et tak, og gjøre det hele om til en boks, slik at jeg kan dynge på med eksperimentelle akustikktiltak inne i boksen, og samtidig ta hånd om at alt av førsterefleksjon blir ivaretatt inne i boksen, og samtidig at all vibrasjonsenergien som kommer som resultat av høyttalere og suber ikke går direkte i hus og nabovegg, men treffer boksen først, som ligger og flyter.
    Som jeg har vært inne på tidligere har jeg null praksiserfaring med slikt, og jeg har en lei tendens til å overdrive grublinga på slike ting. Men i hodet mitt den gang gav dette mening. Og det gjør det egentlig litt fremdeles. Både med tanke på at det vil være litt enklere å håndtere byggingen, dersom jeg kan lage en boks som støtter seg selv, fremfor løse vegger her og der, men også fordi at jeg hater tanken på prosjekter som ikke kan reverseres. Denne boksen vil kunne plasseres i rommet som det er nå, og fjernes igjen dersom jeg skulle angre meg, uten at huset som står igjen er massakrert.

    Dette er altså hovedårsaken til at jeg tenkte på boksløsningen, og hvorfor den muligens sklei ut litt i omfang.

    Når det gjelder avstand mellom høyttalere og frontvegg tror jeg ikke dette skal bli noe problem i en slik boks. Ta en titt på tegningen jeg lagde som finnes tidligere i tråden, og se helt øverst, altså på motsatt side av der anlegget er tegnet inn. Det er her jeg har tenkt å lage denne boksen (om det blir noe av). Det vil kunne være ca 1,4 meter mellom tenkt plassering for lerret og der veggen er i dag. Med en boks blir det selvsagt noe mindre, men la oss si at jeg har 1,2 meter plass mellom lerretstoffet og det som blir den nye bakveggen inne i boksen. Det er vel ikke så ille? Inne i boksen kan det jo dynges på med dempematerialer av alle sorter.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror løsningen jeg ser for meg er mer i retning av hvordan BEF har plassert sin frontrekke, med et slags åpent rom bak lerretet til høyttalere og absorbenter.
    Uten sammenligning ellers forsåvidt, jeg har på ingen måte ambisjoner om å lage noe som er i nærheten av hva han har konstruert. Men tankegangen av hva som vil befinne seg bak lerretet er litt i den retningen.
    Jeg har plass nok tror jeg. Hadde det ikke vært for en sovende katt på fanget mitt nå, skulle jeg reist meg opp for å måle. Men jeg tror jeg har tett på 1,5 meter dybde mellom åpningen ut mot trappegangen og inn til veggen. Det er rammene jeg må holde meg innenfor.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Hvor langt blir det da mellom baffelveggen og selve frontveggen, jeg tenker da på at du for en viss avstand fra frontene til frontveggen - noen høytalere låter helt pyton om de står klint inntil.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    ......et slags åpent rom bak lerretet til høyttalere og absorbenter.
    ......tankegangen av hva som vil befinne seg bak lerretet er litt i den retningen.
    ......jeg tror jeg har tett på 1,5 meter dybde mellom åpningen ut mot trappegangen og inn til veggen.
    Det er rammene jeg må holde meg innenfor.
    Hva med å vurdere et "rom" i rommet? Med eks. Molton-vegger?

    Noen hundringser i beslag, treverk og skruer + Molton + Kirsch-skinner...

     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hæ? Hvordan skal det løse oppgaven? Dette skjønte jeg lite av.
    Uansett: Hele vindusveggen har i dag moltongardiner. Det har mistenkelig lite effekt, og gardiner på alle andre vegger vil ikke påvirke så mye annet enn muligens en ørliten grad flutter, slik jeg har erfart det. Tror effekten av molton er ekstremt overdrevet. Ikke demper det lys i særlig stor grad heller, så det egner seg ikke som gardiner i vanlig forstand. Måtte kjøpe meg et ekstra sett gardiner jeg har i tillegg til moltongardinene for å få ønsket effekt.

    Det vil uansett ikke hjelpe noe som helst med tanke på prosjekt for å dempe lyd mot naboen på andre siden av veggen jeg tenker å spille på. Og jeg kan ikke bruke molton som alternativ til lydtransparent vegg med lerret for høyttalerplassering. Så her er det noe jeg ikke helt skjønner.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvor langt blir det da mellom baffelveggen og selve frontveggen, jeg tenker da på at du for en viss avstand fra frontene til frontveggen - noen høytalere låter helt pyton om de står klint inntil.
    Fronten på baffelveggen, om vi skal bruke det utrykket, og dagens eksisterende vegg kan bli opptil 1,5 meter. Så dette bør ikke være noe stort problem håper jeg.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Uansett:
    Hele vindusveggen har i dag moltongardiner. Det har mistenkelig lite effekt, og gardiner på alle andre vegger vil ikke påvirke så mye annet enn muligens en ørliten grad flutter, slik jeg har erfart det. Tror effekten av molton er ekstremt overdrevet.

    Ikke demper det lys i særlig stor grad heller,

    så det egner seg ikke som gardiner i vanlig forstand. Måtte kjøpe meg et ekstra sett gardiner jeg har i tillegg til moltongardinene for å få ønsket effekt.
    Basert på din beskrivelse.....kan det virke som du ikke har Moltongardiner..... ?!

    ....og etter en titt på bildene tidlig i tråden - er ikke gardinene lange nok....eller montert for høyt ;)
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk for innspill!
    Peisen er en (etter min målestokk) gigantisk greie i murstein og støpejern. Det er nok ikke bare bare å fjerne den. Den brukes relativt flittig på vinterstid som alternativ til TV, og hyggelig varmekilde, så jeg tror det ville være et stort savn om vi slakta den. Men selve prinsippet med å gå såpass drastisk til verks er jeg skeptisk til. Jeg er jo redd for noe så banalt som å flytte varmepumpa, så fjerning av peis er langt utenfor hva jeg kan tenke meg som sannsynlig.

    Jeg kan jo fortelle litt om hva som er bakgrunnen til at jeg begynte å tenke på boks.
    Pga naboer (leieboer under, og "vanlig" nabo på andre siden av veggen) og ganske beskjeden lyddemping tenkte jeg at det ville være lurt å ordne litt fornuftig myk avkobling mellom høyttalere og underlag. Men siden jeg aldri helt får bestemt meg for hvor ting skal stå, så tenkte jeg å kanskje lage noen litt store plattformer, så jeg lettere kunne vri og flytte på høyttalere selv med den myke avkoblingen under.
    Dette utviklet seg videre til at jeg kanskje skulle lage en stor plattform som alt kunne stå på. Et slags scenegulv omtrent, som stod på noe mykt. For eksempel U-Boat Floaters eller PlatFoam fra Auralex. (eller noe annet som funker)
    Igjen utviklet dette seg videre. For siden jeg ikke har lyst eller mulighet til å rive ned veggen mot naboen for å bygge den på nytt, så kan jeg vel muligens lage en ny vegg utenpå, som en slags støyskjerm som tar mesteparten av energien og sender den tilbake i rommet, før den når veggen mot naboen? Litt som en støyskjerm langs en trafikkert vei reflekterer støyen tilbake til veien fremfor å slippe alt igjennom til nabolaget ved siden av.
    Og nok en gang utviklet dette seg videre til tanken om å sette opp transparent lerret i en diger ramme , plassere høyttalere og akustikktiltak på frontveggen bak lerretet, kanskje elektronikken også, og på den måten få enda større bilde og mer akustikkremedier og samtidig få det til å se ryddig og pent ut.
    Så om jeg har en plattform med en bakvegg og et digert lydtransparent frontpanel i front av plattformen, hvorfor ikke komplettere det hele med sidevegger og et tak, og gjøre det hele om til en boks, slik at jeg kan dynge på med eksperimentelle akustikktiltak inne i boksen, og samtidig ta hånd om at alt av førsterefleksjon blir ivaretatt inne i boksen, og samtidig at all vibrasjonsenergien som kommer som resultat av høyttalere og suber ikke går direkte i hus og nabovegg, men treffer boksen først, som ligger og flyter.
    Som jeg har vært inne på tidligere har jeg null praksiserfaring med slikt, og jeg har en lei tendens til å overdrive grublinga på slike ting. Men i hodet mitt den gang gav dette mening. Og det gjør det egentlig litt fremdeles. Både med tanke på at det vil være litt enklere å håndtere byggingen, dersom jeg kan lage en boks som støtter seg selv, fremfor løse vegger her og der, men også fordi at jeg hater tanken på prosjekter som ikke kan reverseres. Denne boksen vil kunne plasseres i rommet som det er nå, og fjernes igjen dersom jeg skulle angre meg, uten at huset som står igjen er massakrert.

    Dette er altså hovedårsaken til at jeg tenkte på boksløsningen, og hvorfor den muligens sklei ut litt i omfang.

    Når det gjelder avstand mellom høyttalere og frontvegg tror jeg ikke dette skal bli noe problem i en slik boks. Ta en titt på tegningen jeg lagde som finnes tidligere i tråden, og se helt øverst, altså på motsatt side av der anlegget er tegnet inn. Det er her jeg har tenkt å lage denne boksen (om det blir noe av). Det vil kunne være ca 1,4 meter mellom tenkt plassering for lerret og der veggen er i dag. Med en boks blir det selvsagt noe mindre, men la oss si at jeg har 1,2 meter plass mellom lerretstoffet og det som blir den nye bakveggen inne i boksen. Det er vel ikke så ille? Inne i boksen kan det jo dynges på med dempematerialer av alle sorter.
    Hei, beklager sent svar.

    Det du beskriver kan utgjøre en forskjell. Hvis det er bassgjennomgang som er hovedproblemet til naboene så vil sluttresultatet være veldig usikkert siden lyden vil ha direkte kontakt med det ytre skallet. På den andre siden kan det jo ikke bli verre og avkobling fra høyttaler og sub til underlag vil utgjøre en del, men man trenger ikke bygge en plattform for å få til det. Det holder med myk gummi eller liknende.

    I toppregisteret trenger lyden seg gjennom små hulrom som vann, men i bassen forplanter lyden seg ved ressonanser. Da er det ressonansfrekvensene i veggene som forplanter lyden videre. Det mye mindre akustisk motstand i de fleste materialer enn for eksempel i luft så der beveger lyd seg fritt i flere tusen meter pr sekund og taper seg minimalt. Lyd fra bakveggen din ved peisen kan derfor lett forplante seg til naboen bak frontveggen selv om du lager baffelvegg. Derfor anbefales et helt indre lag med luftspalte uten fysisk kontakt til neste lag som bør ha en annen ressonansfrekvens enn indre vegg.

    En baffelvegg som du planlegger kan være kult på mange måter, men hjelper ikke nødvendigvis på bassgjennomgang bare så du er klar over det før du gyver løs.:)

    PS: det finnes mange ulike moltontyper og noen typer kan ta bass relativt langt ned i frekvens.
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjøpte scenemolton fra Norsk Sceneteknikk. Husker ikke typebetegnelsen da det er drøyt to år siden. Men det fantes _en_ utgave som var tyngre og betydelig dyrere vet jeg. Mulig den ville gitt bedre effekt.
    At gardinene ikke subber i gulvet har mest å gjøre med at jeg ikke ser det som en fordel at nedre del av gardinene er dekket i kattehår til enhver tid. Også letter det renhold av gulvet. Mistenker at de tre gjenværende centimetrene ikke er utslagsgivende for det endelige resultatet hverken for meg eller naboen. ;)

    AtleT: Takk for innspill. Virker som at jeg må ut av boksen og inn i tenkeboksen da dette endrer en del av grunnpremissene jeg trodde var smarte. Godt jeg er treig og ikke har begynt å bygge eller kjøpe inn noe ennå, og ikke kommer til å gjøre det på en stund heller. Det eneste vil være at den dagen forsterkeren min får en ny eier vil det tvinge meg til å ta en avgjørelse ang ny forsterker. Men angående selve bygginga er jeg bestemt på at jeg skal bruke lang tid for å finne en fornuftig tilnærmingsmåte.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Har veldig liten tro på at scenemolton kommer til å ha noe som helst effekt i bassen. Det er altfor tynt til å fungere lavt i frekvens. Fysiske lover gjelder dessverre.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det måtte i så fall være en av den tykke og tunge typen, hengt opp i kompakte folder med en viss avstand til veggen, men de vil uannsett være mer effektive oppover i frekvens med et temmelig dødt resultat i mitt hode.

    Flageborg er ikke akkurat født i går så jeg går ut i fra at han sitter på erfaringsgrunnlag rundt moltonrom. Håper han forklarer hva han mener.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Etter litt grubling og samtaler med fruen ser det ut som at heller får leve med at lydisolasjonen i huset er så som så. Vi har et godt forhold til naboene, og jeg snakker innimellom med de om musikk, film og lydisolasjon. De har hatt EN opplevelse på to og et halvt år som de har valgt å fortelle om, og da trodde de at de hadde et helikopter rett over hustaket. Men utenom den ene hendelsen har ting gått helt fint hevder de. Med andre ord tror jeg at jeg kan dimensjonere opp en del, bare så lenge jeg sørger for tilsvarende økt demping, uten at naboen skal være skadelidende. Jeg har relativt nøkterne spillevaner også, så det bør gå ganske bra.

    Fruen ønsker seg helst foldedør, men ser at en diger (utenpåliggende) skyvedør sannsynligvis vil gi bedre resultater, så vi kommer sannsynligvis til å velge dette. Må bare finne noen som kan skaffe meg en stor nok dør. Åpningen den skal stenge er ca 166cm bred. Jeg må ha hele døra som et flak. Dobbel skyvedør funker ikke hos oss dessverre, så det vil nok gjøre det både dyrere og vanskeligere å få tak i. Av den grunnen ville selvsagt en dobbel foldedør helt klart vært til å foretrekke, da det ville forenkle anskaffelsesprosessen betydelig.

    Er det noen som har vært borti foldedører som egner seg til vårt bruk? Altså som har litt lydisolasjonsegenskaper, og som ikke blir stående å rakle når man drar på litt i bassen?
    Jeg vil sette stor pris på konkrete innspill, enten på hva slags produsenter som kan levere egnede dører (skyve- og evt foldedører), eller hvilke forhandlere jeg kan oppsøke. Jeg er ganske ubrukelig på å mekke ting selv, så om noen har tips om noen som faktisk tar oppdrag for private med å sette opp sånt, så er det også verdifullt for meg.

    Når døra er tatt hånd om begynner neste steg, som blir bygging av vegg/plattform. Jeg er fremdeles ikke helt sikker på hva slags løsning jeg skal velge her, men tipper at det mest sannsynlige er at jeg bare setter meg ned en dag sammen med noen som kan hjelpe meg med å sette det opp, og tegner og grubler litt, og bare setter i gang. Jeg tror at uansett hva jeg gjør, så vil det bli bedre enn om jeg ikke gjør noe i det heletatt, og sånn sett bør jeg være trygg.
    Optimalt blir det ikke uansett.

    Men hva med taket? Det er ikke ekstremt høyt, men jeg vet jeg burde ha gjort noe der også.
    Har noen av dere prøvd ut fritthengende flåter i taket? Type Rockwool eller Glava. På Teknisk Museum i Oslo har de et veldig stilig tak i området der de har garderobeskapene sine. Har noen av dere sett dette og har dere noen oppfatninger av hvordan det vil egne seg? Og aller viktigst: Hvor mye koster egentlig slikt?
    Det kuleste hadde selvsagt vært å kunne integrere belysning i platene, men det er ikke noe absolutt krav.

    All bygging vil vente til lengre ut mot sommeren. Mulig at døra kan tas tidligere dersom jeg finner noen som kan fikse det for meg, men de store prosjektene må vente litt lengre, til fruen skal reise bort om sommeren og jeg har huset for meg selv.

    Så da gjør jeg i mellomtida den aller enkleste biten. Bytter komponenter. Jeg har satt ned prisen på forsterkeren min for å få en raskere avklaring på salget, slik at jeg kan kjøpe meg mitt første surroundprodukt. Har nesten bestemt meg for den nest største Denonmodellen nå, og heller sette av penger til å kunne koble opp med ekstra effekttrinn til frontene dersom jeg savner power.

    Høyttalere vurderes naturlig nok samtidig. Jeg har fremdeles Nautilus 804 som jeg synes funker helt fantastisk, pluss en ASW-4000 men jeg ser at jeg burde velge noe større i front. Muligens skaffe meg tre identiske høyttalere som frontrekke bak lerretet.
    Angrer på at jeg ikke tok sjansen på å kjøpe et par Dali Euphonia MS5 som lå ute på brukten her i noen timer forrige helg før de ble solgt. Innen jeg hadde tenkt at dette burde jeg bare gjøre, så var de allerede reservert.
    Jeg har med andre ord ingen anelse om hva jeg skal gjøre her. Inntil videre blir det nok til at jeg tester det jeg har, men er åpen for endringer. Jeg er veldig klar over at jeg må tenke på å få skikkelig basskontroll. Er spent på hvordan en avsperring av rommet vil påvirke bassen, så jeg må ta nye målinger når døra er på plass for å sammenligne resultatet med lukket og åpen dør. Så er det enklere å tenke mer konkret på hva jeg trenger og hva som bør gjøres.

    Er veldig spent på fortsettelsen her. Både gleder og gruer meg. Men skjønner at om jeg bare får unngått å kjøpe så mye dyrt utstyr og heller legger penga i rommet, så tror jeg nok at jeg kommer lengre enn hva jeg ellers ville gjort.

    Merk at dette fremdeles skal være husets primære stue. Så noe rent kinobygg eller dedikert lytterom blir det ikke. Men film og musikk er viktige ingredienser, så at det tar litt plass må man bare godta. Det må bare være et hyggelig rom til andre, "vanlige" stueaktiviteter også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn