Må bare bare må Strømfilter /padde

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Vi kunne gjerne diskutert kabler Joey, men redd språkbarrieren blir for stor. Du er vel ikke interessert i en teknisk diskusjon? Uansett vil nok ingen gode tekniske argumenter endre din posisjon ennå.

Bare vil påpeke at 99,9% av jålekabelprodusentene knapt kan ohms lov, men er eksperter på bruk av kvasivitenskap i markedsføringen. Basert på plassering av ditt anlegg og komponentene du har, er du fortsatt helt i startgropa. Kan hende du, som svært mange av oss erfarer, at dette med kabler blir litt sekundært når de virkelig store oppgraderingene tas.

For 20 år siden var jeg der du er nå og var også veldig opptatt av kabler, overbevist om deres store effekt på lydbildet. Merket derimot med tiden at noe ikke stemte.
Ja jeg er enig i at jeg ikke har noe hiend system,men jeg kommer og jeg skal gjøre klar for det og jeg begynner med sikkerlig strømrens og annet som gjør strømen bedre så tenke jeg bytte ut kabler forsterker og resiver til hiend ,høytaler tar jeg helt til slutt i den prossesen ,men ja jeg kommer bare vent :)

Og det er jo en selvskreven regel for meg at Dali Epicon 8 er Fronten for meg det er det ingen tvil i! De skal få en varm velkomst der kabler er på plass forsterker er på plass alt er klart så får de lov og komme inn døra! Kan være det blir Epicon 6 også kommer litt ann på stua ,men håper er epicon 8!
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.577
Torget vurderinger
30
Jeg vil anbefale deg å ikke låse deg til kun en høyttalerprodusent så tidlig i "karrieren".
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.587
Antall liker
84.782
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Jeg vil anbefale deg å ikke låse deg til kun en høyttalerprodusent så tidlig i "karrieren".
Jeg er dali elsker :)
På tide å ta vekk skyggelua og skylappene og oppdage at det finnes mer enn HiFiKlubben der ute... feks. Sonus Faber, Montana, Harbeth, Martin Logan bare for å nevne noen få
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Jeg vil anbefale deg å ikke låse deg til kun en høyttalerprodusent så tidlig i "karrieren".
Jeg er dali elsker :)
På tide å ta vekk skyggelua og skylappene og oppdage at det finnes mer enn HiFiKlubben der ute... feks. Sonus Faber, Montana, Harbeth, Martin Logan bare for å nevne noen få

Finnes mye der ute ja :) Rask spørsmål er det sikkert og blokere bassporten på mine opticon 8 ble litt mye bass. Noe e må passe på?
 

barathsec

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2012
Innlegg
1.275
Antall liker
585
Sted
Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
Torget vurderinger
9
Det viktigste oppi alt dette er at du selv er fornøyd med ditt system, uansett prisklasse om det er highend eller annen end, erfaring tar tid og dessverre penger, du er veldig ivrig og det er kjempebra men du må huske at en ikke kan "tygge" over alt på en og samme tid, len deg tilbake i god stolen og nyt favoritt musikken din..! :cool:
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Det viktigste oppi alt dette er at du selv er fornøyd med ditt system, uansett prisklasse om det er highend eller annen end, erfaring tar tid og dessverre penger, du er veldig ivrig og det er kjempebra men du må huske at en ikke kan "tygge" over alt på en og samme tid, len deg tilbake i god stolen og nyt favoritt musikken din..! :cool:
Enig hadde jeg vært rik så skulle jeg pine med testet alt som fantes. Jeg må ha noe og fokuser på hele tia . jeg har et lite problem som gjør at jeg må ha fokus på noe som igjen gir meg mening
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.883
Antall liker
50.994
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Med tid og stunder så kommer oppgraderingene,det er helt sikkert :)
Men ikke start i gal ende nå da;) strømrens/kabler er finpuss på et alerede godt oppsett :)

O
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Med tid og stunder så kommer oppgraderingene,det er helt sikkert :)
Men ikke start i gal ende nå da;) strømrens/kabler er finpuss på et alerede godt oppsett :)

O
Yes jeg skal finpusse mitt litt :) så tenker ren strøm og kabler som ikke levere støy inn til forsterkeren er viktig ! Så skal jeg bruke 8500.-på det?

Opticon 8 er en god høytaler elektronik kunne vært bedre ,men de spiller bra sammen .nå er det strøm siden resten av kablen er i box
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.883
Antall liker
50.994
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Med tid og stunder så kommer oppgraderingene,det er helt sikkert :)
Men ikke start i gal ende nå da;) strømrens/kabler er finpuss på et alerede godt oppsett :)

O
Yes jeg skal finpusse mitt litt :) så tenker ren strøm og kabler som ikke levere støy inn til forsterkeren er viktig ! Så skal jeg bruke 8500.-på det?
Det jeg mente var at du burde vente med det :)

O
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.156
Antall liker
10.666
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har du problemer med spenningen og strømmen der du bor?
Har du støyproblemer med anlegget?
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Har du problemer med spenningen og strømmen der du bor?
Har du støyproblemer med anlegget?
Jeg merker faktisk litt støy i musikk ikke alle sanger men kansje spilt inn så det skal være litt støy lignen lyd ikke vet jeg,
gjør det litt for og lære og hva kan det gi meg i form av lyd og så det jo meget oppegående ut også :)


Jeg tror støy er et stort problem ,men må test for og vinne! trenger vel ikke høre det ,men påvirker høytaleren i for av små forvregninger er ikke bra tror . renest mulig strøm tror jeg er fasiten på mye bedre lyd !
 
Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.156
Antall liker
10.666
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Om du vil bruke flere tusen kr for noe slik så værsågod.



Det er dine penger.
Du er veldig ivrig og på søken hele tiden. Ikke bli overivrig og ikke bli overtalt av overivrige hifi-pushere. Det er et godt råd.
Sitt ned, slapp av. Skaff deg noe erfaring. Dra rundt på lyttebesøk, hifimessen i Horten i høst etc. Få inntrykk. Finn ut hvilken "sound" du ønsker og planlegg derfra. Å gå bananas etter tweaks, kabler og annet nå der du er kommet med hifi-hobbyen er bare et dyrt feilspor for din del.

Dette er den harde sannhet. Beklager.
Det er bare folk her som vil deg vel.
 
Sist redigert:

barathsec

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2012
Innlegg
1.275
Antall liker
585
Sted
Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
Torget vurderinger
9
støy som finnes på innspillingene blir vanskelig å fjerne uansett hva du måtte prøve av filter/padder, hvorfor ikke bare finne frem din favoritt musikk og sett deg ned for å lytte og kose deg, virker som du leter etter feil og ikke finner ro med oppsettet som du har pr.idag, greit å være ivrig det er vi nok alle mer eller mindre men viktig også å nyte det man har, uansett om det inneholder kabler til mange tusen eller komponenter forøvrig, har nevnt det før erfaring tar tid..! :)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.156
Antall liker
10.666
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
En annen ting og godt råd. Lag gjerne en egen "mitt anlegg" tråd. Det er en egen forumkategori for det. Mye bedre å drodle og fantasere der enn å bruke mange andre tråder på forumet.
 

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Innlegg
1.716
Antall liker
898
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
8
sjekk ut tannoy, super høytalere i flere pris leier. ikke legg for mye penger i padde, får mye mer for å oppgradere forsterker/høytalere/cd spiller. jeg kjøre en liten isotek minisub g2 på mbl og tannoy presitig system, gjør i alle fall ikke noe feil, så ser ikke den store behov for å skifte den ut. lykke til med hifi jakten:)
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
renest mulig strøm tror jeg er fasiten på mye bedre lyd !
Nok et råd fra noen som bare vil deg vel: Hvor tar du dette fra? :) Les og kikk rundt i diverse tråder så du vil du se at det som gir størst utslag for lyden er å finne i den helt andre enden av kjeden. Det handler som regel om rom og akustikk og hvordan høyttalerne spiller sammen med rommet.
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Hvem driter seg her feks tenk litt lenger en det som bare ser ut som skjer?

TESTSJOKK: Her må Eyvind Hellstrøm avbryte intervjuet

Noe av det samme som kabler.
Jeg skal forklare fasiten etter på noen har svart vist det virker int
Oki ingen som følgte med her. Da skal jeg forklarer dette enkelt og greit og jeg garanter svare her!!!

Se filmen først og les mer etter på!

Fasiten her er jeklig enkelt og grei helstrøm ville gi oss sunn mat sant? han ville gi oss go mat sant? balanse har alt og si i velykket mat laging sier seg selv!!
De driter han fullstedning ut og sier minst fisk hva faen tenker jeg 21%som han skulle opp i er perfekt med tanke på totalt megde protein som er i maten si den er 125g elns da er det ca 30g proten i et målet .hmm så langt så bra. Hvor mye protein kan kroppen ta opp på et måltid ? jo det er ca 30g og lager på proten er ikke mulig vi får dette ut og proten blir bortkastet!!!!!
Så sier jeg hva får mat program til og gjøre en sånn latterlig avgjørelse og får de som kan konkluder med en oppfatting som ikke er mer igjenom tenkt en at jorda sånn vi tror er rund kan like gjerne være flat! Sikkert en teit forklaring ,men seriøst jeg blir forbanna!
 

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
314
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
Når det kommer til forstyrrelser på strømnettet har jeg også hatt samme erfaring. Tok derfor en test her om dagen:
Satt på musikk - låt jo knall det! Så satt jeg på støvsugeren, og da ble jo lyden helt herpa: Hørte nesten ikke en ting, måtte tilogmed skru opp volumet blant alt bråket ;)

Nei men fra spøk til alvor: Investerte i en god strømpadde fra Wireworld og et Isotek-filter, og det opplevdes som mer kontant og større rom! Rokkerte også om på kablene, slik at den kraftigste Furutech-kabelen min kom først i kjeden, og det gjorde videre underverker :)
 

Kristian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
447
Antall liker
280
Sted
Levanger
Torget vurderinger
32
Hei Joey! Den Monster padden du har er absolutt bra i budsjettklassen. Jeg har skaffet en slik, det vil si Monster MDP-800, for flere bekjente av meg her i Levanger, og alle ble veldig godt fornøyd med resultatet. De skiftet ut fra standard hvite fordelere eller Brennenstuhl-type. Har selv IsoTek EVO3 Sigmas i mitt stueanlegg. Men kjøpte nettopp en EVO3 Polaris sammen med Initium strømkabel på januarsalg hos OHC for å bruke med et miksebord i et PA-oppsett i nærheten. Merkbart mye renere lyd fra monitorene på scenen, vil si 20-30 % forbedring i forhold til det som var koblet før, da med hvite fordelere og kabler i hytt og pine. Også andre som var med meg påpekte med en gang hvor mye klarere lyden ble, uten at de selv har erfaring med Hi-Fi og strøm. IsoTek, sammen med Nordost QB og Wireworld, har stjernejord og separate ledere til hvert enkelt uttak på fordelerne, dette gjør at støy fra ett apparat ikke smitter over til neste. IsoTek er også laget for å brukes med begge nett-typene vi har i Norge og fungerer også med ujordet stikkontakt. Så sjekk ut noe slikt for oppgradering fra Monster! Husk at strømkabler og lederevne har like mye å si for lyden som filter i seg selv.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.296
Antall liker
9.534
Torget vurderinger
2
Hei Joey! Den Monster padden du har er absolutt bra i budsjettklassen. Jeg har skaffet en slik, det vil si Monster MDP-800, for flere bekjente av meg her i Levanger, og alle ble veldig godt fornøyd med resultatet. De skiftet ut fra standard hvite fordelere eller Brennenstuhl-type. Har selv IsoTek EVO3 Sigmas i mitt stueanlegg. Men kjøpte nettopp en EVO3 Polaris sammen med Initium strømkabel på januarsalg hos OHC for å bruke med et miksebord i et PA-oppsett i nærheten. Merkbart mye renere lyd fra monitorene på scenen, vil si 20-30 % forbedring i forhold til det som var koblet før, da med hvite fordelere og kabler i hytt og pine. Også andre som var med meg påpekte med en gang hvor mye klarere lyden ble, uten at de selv har erfaring med Hi-Fi og strøm. IsoTek, sammen med Nordost QB og Wireworld, har stjernejord og separate ledere til hvert enkelt uttak på fordelerne, dette gjør at støy fra ett apparat ikke smitter over til neste. IsoTek er også laget for å brukes med begge nett-typene vi har i Norge og fungerer også med ujordet stikkontakt. Så sjekk ut noe slikt for oppgradering fra Monster! Husk at strømkabler og lederevne har like mye å si for lyden som filter i seg selv.
Jeg kjøpte en Isotek Venus som har samme innmat og design som Polaris. Dette er en glorifiserte overpriset strømskinne med 3 varistorer og to kondensatorer som koster 20kr i innkjøp. Den reduserer bitte litt av radiofrekvens støy over 10MHz, og har ingen effekt på lyden hos meg. Du får det samme til 1/3 av prisen hs emf-consult. Stikkontakt 2+4 m/skittenstrømfilter, overspenniningsvern og nettfilter | EMF Consult eller denne. https://njal.no/Kabel/Str%C3%B8m-filter/Supra/Supra-str%C3%B8mfordeler-M-BLOCK-MD06-EU-SP-MK335441-p0000002852. de gjør samme jobben. Vil anta at Mosters 800 padde er på samma nivå ang komponenter og effekt
 

Kristian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
447
Antall liker
280
Sted
Levanger
Torget vurderinger
32
Det er ikke det jeg og mange andre har erfart. IsoTek Polaris gjorde en kjempejobb i PA-anlegget og var langt å foretrekke kontra det som stod der før. Som sagt material-konstader er en sak. Konstruksjon og lederevne en helt annen. Hjelper ikke med svindyre komponenter hvis det er konstruert feil. Husk: også strømfordelere og strømkabler trenger innspilling!
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Balle, Kristian: Som med absolutt alle strømrensere varierer effekten i IsoTek med kvaliteten på råstrømmen i den kurs den aktuelle padda blir innsatt på. Norsk lysnett er så fullt av gremlins, og kvaliteten så variabel at en renser som funker for en av dere kan ha null effekt hos den andre. Det er grunnen til at du skal og må jobbe med strømrens på samme måte som du gjør med resten av matchen.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Nå er det vel ikke "kvaliteten på råstrømmen" som bestemmer virkningen av ett emc filter.
En kan jo også kjøpe "proff emc filter" fra Schaffner til nær 10 000 kr pr stk.
(Isotek har vel 6 stk filtre i boksen) uten at ett "proff emc filter trenger være noen sukkses .

Var nylig i kontakt med Nkom (tidligere støykontrollen) ang. støy.
Snakket da også litt om emc filtre.Svaret var det samme som JMK sier.
Filteret skal tilpasses kilde og last impedans,eller kan virkning slå i alle retninger,
noe som er diskutert ved flere anledninger her på sentralen uten at årsaken
til at noen får positiv effekt og andre får så negativ effekt av bl.a innebygde filtre
i apparatene at de blir fjernet er kommet tydelig frem.

EMI / RFI Frequently Asked Question


What is an EMI filter?

An EMI filter is a passive electronic device used to suppress conducted interference present on any power or signal line. It may be used to suppress the interference generated by the device itself as well as to suppress the interference generated by other equipment to improve the immunity of a device to the EMI signals present within its electromagnetic environment. Most EMI filters include components to suppress both common and differential mode interference. Filters can also be designed with added devices to provide transient voltage and surge protection as well as battery backup.

How does an EMI filter work?

An EMI filter has a high reactive component to its impedance. That means the filter looks like a much higher resistance to higher frequency signals. This high impedances attenuates or reduced the strength of these signals so they will have less of an effect on other devices.

What criteria are used to select the proper EMI filter?

The proper selection of an EMI filter encompasses the entire electromechanical configuration of the filter. The filter's mechanical footprint including mounting and terminations may impact the effectiveness of the filter in your system. Primary considerations also include leakage current, insertion loss, rated voltage and current, and agency approvals required for proper usage in the end application. We do not anticipate the standard catalog products to fulfill every application and welcome the opportunity to customize any product to best suit your needs. For additional information, please reference our electronic or print catalogs.

How does the 50 Ohm data compare with actual performance in my system?

The 50 Ohm insertion loss data which appears in our catalog represents an industry standard to allow comparison of different manufacturers' products against a known standard. Since filters are source and load impedance sensitive and the actual load impedance varies greatly from system to system, often a test is the easiest way to determine the actual performance within a specific system.


Insertion Loss Testing

Filters are generally specified with insertion loss performance data. Insertion loss is defined as a ratio of the signal level in a test configuration without the filter installed (V1) to the signal level with the filter installed (V2). This ratio is generally described in db according to the following equation:

Insertion loss (db) = 20 log (V1/V2)

Filters are sensitive to source and load impedances so the exact performance of a filter in a circuit is impossible to precisely predict. Comparisons, however, of filter performance are possible if the insertion loss measurements are made with fixed source and load impedances. 50 ohms is the universally accepted measurement impedance. This data is currently specified as common-mode or differential-mode. Common-mode simply put, is a measure of the filter performance on signals that originate between the power lines and chassis ground. Differential-mode is a measure of the filter performance on signals that originate between the "hot" and neutral power lines. Common-mode insertion loss is measured by connecting the line and neutral terminals together and using the test configuration of figure 1. Differential-mode insertion loss is measured by using the 180 degree power splitters and using the test configuration of figure 2.
 
Topp Bunn