Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.211
    Antall liker
    11.329
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har hatt en 2170 på test. Mtp preamp / RP delen er det vel ingen forskjell mellom den og DPA1 eller TDAI2200. Når det gjelder den innebygde forsterkeren så er den jo kun på ca 80 Watt i 8 ohm mot 200 Watt i TDAI2200 og det merket jeg forskjell på i bassen. Har enda ikke testet den innebygde 200 wattern på mellomtone/diskant.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt en 2170 på test. Mtp preamp / RP delen er det vel ingen forskjell mellom den og DPA1 eller TDAI2200. Når det gjelder den innebygde forsterkeren så er den jo kun på ca 80 Watt i 8 ohm mot 200 Watt i TDAI2200 og det merket jeg forskjell på i bassen. Har enda ikke testet den innebygde 200 wattern på mellomtone/diskant.
    Det var interessant. Jeg hadde jo forventet en nyutvikling ettersom TDAI2200 kom ut i 2005. Dette var jo et meget oppgående og nesten revolusjonerende produkt da det kom ut. Flere kunne nok tenkt seg enda mer krefter i bassen for å kunne måle seg mot forsterkere som hadde skikkelige krefter. Nå er det flere og flere som tar etter konseptet med mange funksjoner i ett apparat. Men at den nye modellen kom ut med under halve effekten av 2200 er vanskelig å forstå.

    Jeg tenker nok at som tidligere nevnt fra meg at 2170 er aller best egnet som en forsterker til øvre bass og oppover. Kanskje er flere modeller på trappene. Jeg savner en ren økonomiutgave av 2170 til bruk i flerveis systemer. Og så skulle de hatt både 200 og 400 watt forsterkere i 8 ohm. Da kan de bli skikkelige alternativer til mange som har effektslukende høyttalere. Kanskje får jeg meg en lytt på 2170en i morgen da jeg har planer om å hente tilbake Classé drivverket mitt. Det kan jo tenke seg at jeg blir positivt overrasket.

    Eirik.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.211
    Antall liker
    11.329
    Torget vurderinger
    10
    Hørte fra Lyngdorf DK at de jobbet med en matchende effektforsterker til TDAI2170. Det blir spennende.
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Får min TDAI-2170 hjem imorgen, kjenner jeg gleder meg fælt. Synes også det er rart, og litt ekkelt, at denne har halvparten av effekten til den gamle 2200 (og at den veier under halvparten..). Men nå har jeg hørt komboen men mine Dali flere ganger og synes det funker knall, blir spennende å se om jeg er like fornøyd hjemme. Det eneste jeg kan si er at de siste mnd uten RP (solgte min DPA-1 i mars, gamle høyttalerne i mars og gamle effekten i mai), har vært ekstremt rart. Jeg er helt opplagt avhengig av RP hjemme da det rydder noe veldig opp i nedre-mellombass (noe jeg merker godt da jeg tilhører de som hører på det litt mer sinna av musikk).
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Får min TDAI-2170 hjem imorgen, kjenner jeg gleder meg fælt. Synes også det er rart, og litt ekkelt, at denne har halvparten av effekten til den gamle 2200 (og at den veier under halvparten..). Men nå har jeg hørt komboen men mine Dali flere ganger og synes det funker knall, blir spennende å se om jeg er like fornøyd hjemme. Det eneste jeg kan si er at de siste mnd uten RP (solgte min DPA-1 i mars, gamle høyttalerne i mars og gamle effekten i mai), har vært ekstremt rart. Jeg er helt opplagt avhengig av RP hjemme da det rydder noe veldig opp i nedre-mellombass (noe jeg merker godt da jeg tilhører de som hører på det litt mer sinna av musikk).
    Jeg fikk ikke hørt 2170 hos Klubben, men de sier at forsterkeren driver de fleste høyttalerne med kraft. Det viktigste er at den spiller bra hjemme hos deg. I testen til High Fidelity fra 2006 av 2200 var det forskjellig "match" med 3 forskjellige høyttalere de prøvde den på. En dårlig, en bra og en kjempebra. Dette kan virke inn på mange andre høyttalere og. Til mitt bruk som bare er til mellomtone og diskant, spiller min 2200 med varm, fyldig og meget oppløst klang. Dette gjelder på både mine gamle selvbygg søyler med 6 mellomtoner og 6 diskanter og mine nykjøpte selvbygg "Wilsonkopier" med to 6 tommere og en stor bånddiskant i toppseksjonen.

    I en test fra tyske Stereo fra 2007 skriver de at 2200 målte 200 W pr kanal i 8 ohm. Bare 260 W i 4 ohm(oppgitt effekt er 375 tror jeg). Kanskje de har målt med lavere toleranser på forvrengningen? Maks impulseffekt var 2 X 371 Watt. Hvis den nye 2170 virkelig yter 170 Watt i 4 ohm, er ikke forskjellen så stor som på papiret i forhold til 2200. 2200 veier ikke mer enn 14.5 kg, så vekten på 2170 er i alle fall godt over halvparten av 2200 sin vekt.

    Jeg skulle gjerne ha testet ut RP hjemme hos meg i Østerrike, om det kunne ha hjulpet på at ikke dypbassen forsvinner i mitt store ca 68 m2 rom. Men det får vente. Et mindre rom på ca 19 m2 skal først prøves ut.

    Du får etterhvert gi oss tilbakemelding hvorden 2170-en spiller hos deg. Hvis du nettopp har kjøpt Dali Epicon 2, så fikk de en fantastisk god omtale i HIFI exklusiv 01.2014. Dette er en spesialutgave utgitt av tyske Stereo. De tester apparater på en meget grundig måte(som Stereophile). De gir ikke bare subjektive tester som våre blader gjør, men det gjøres omfattende laboratorietester også. Der blir frekvensgang, nøyaktig følsomhet, min. og max.impedans,forvrengning m.m oppgitt. F.eks har de oppgitt hvor mange watt du trenger for å spille 94 db på 1 meters avstand. På Epicon 2 er det 11.5W. Ellers er max imp. 16 ohm ved 72hz og min.imp er 4.8 ohm ved 156 hz. De skriver at høyttaleren er lett å drive med en nesten jevn impedans på 5 ohm. - 3 db er 45 hz. Du får sikkert topp lyd sammen med 2170.

    Forøvrig har det vært en fryd å lese dette bladet. Jeg har jo en stor fordel siden jeg til nordmann å være kan godt tysk. Mange eksklusive produkter er testet og det er lite synsing. Alt blir målt av høyttalere, cd-spillere, streamere og forsterkere. Ikke så grundig som i Stereophile(der forstår jeg ikke alt). Men enkle og oversiktlige rammer. Stereo har helt sikkert økonomiske muskler til å gjøre dette, siden nedslagsfeltet er nesten 100 millioner tysktalende. Og mange tyske topprodusenter blir testet. Tyskerne vil at alt skal gjøres grundig og få det bekreftet av tester. Dette bladet har jeg brukt mange timer på. De har en sluttkarakter på lydnivå i % og også viktig en karakter på pris kontra ytelse fra en til 5 stjerner. Etter å ha blitt vant til dette synes jeg at det gir en presis vurdering av produktet de tester.


    Hilsen Eirik.
     
    Sist redigert:

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.992
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Jeg leser også de tyske magasiner med glede, lei av de alt for mange subjektive "Vin-test" av div hi-fi. Selvfølgelig er lyd subjektivt, men det går faktisk an å beskrive objektive hva produktet kan/består av. Jeg er enig med Eirik at det krever resurser av magasinet noe som 100 mill tysktalende gir.
    Jeg lurer også på 2170 til mine VA The Kiss, men er også skuffet/skeptisk til de kun 2x170w i 4 ohm.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.130
    Antall liker
    5.094
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Hei der!
    Da er min "nyinnkjøpte" dpa-1 omsider tatt i bruk med aktiv deling på 2 titommere av typen paradigme seismic.
    Main ut til parasound jc-1 og lineout til hver sin sub, med deling på 50 nå til å begynne med. Når det gjelder filter er det ukjent farvann, så jeg har fulgt anbefalingene til lyngdorf med en 2-ordens variant. Nå er det jo filter i subbene med, så da er jo frågan hva som er det beste utgangspunktet å sette deres filter på....Det står på 60 nå!.

    Alternativt kan jeg også bruke høypassfilter på main også, men her blir det nok en del prøving og feiling før det sitter som smurt.
    Førsteinntrykket av å få koblet opp subbene sammen med b&w 802dia. var overbevisende og det spiller faktisk allerede nå ganske så bra, men jeg vet der sikkert er mer å hente.
    Subbene ble først kalibrert opp mot frontene med 85d over 80d, da jeg har hatt de i kinosammenheng i en periode etter jeg solgte 805.ene

    Er litt interessert i å høre deres erfaringer med deling på subbene hvor lyngdorfproduktene er med i bildet.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Hallo.

    Nå har jeg aldri hatt dedikerte subwoofere som deles lavt. Men erfaringene mine med både JBL 15" og de doble Focal 13" i de nye høyttalerne, er at jeg får klarere lyd i midbassen med brattere avskjæring. Siden subwoofer elementer normalt har veldig høy bevegelig masse blir de tregere og mer uoppløste jo høyere de spiller. Og siden B&W 802D har meget kjappe basser så er sikkert en deling på mellom 40 og 50 hz bra. Da blir 802 avlastet fra de aller kraftigste signalene og utsvingene og vil spille bedre i resten av sitt virkeområde. Subwooferen vil bidra med lite overtoner som kan overskygge den meget flotte og transparente bassen som 802 har.

    Nå har jo sikkert du alle muligheter med deling som min 2200 har. Jeg ville ha forsøkt 8 ordens deling og bruke høy- og lavpassdelingen på DPA-1. Det sies at 4 ordens er mer faseriktig, men jeg har god erfaring med 8 ordens. Butterworth 4 ordens har også passet bra hos meg. Hvis det er en bypass knapp på sobwooferen ville jeg ha brukt den. Eller sette delefrekvensen så høyt som mulig, slik at det bare er Lyngdorfen som påvirker avskjæringene. Dette er så genialt med digitale delefilter, at det er så enkelt å teste forskjellige delefrekvenser og avskjæringer.

    Det kan jo tenkes at 2170 er laget mer strømsterk enn vanlig på digitale forsterkere. Og det er jo hvor tung høyttaleren er å drive som bestemmer hvor mye effekt en trenger. Jeg har inntrykk av at de fleste nyere høyttalerne har en ganske jevn impedanse som ikke setter forsterkeren på de største prøvene. Men f.eks B&W sine 802, 801 og 800 har jo rykte på seg til å kreve en mye større forsterker enn tekniske data skulle tilsi. Min begrensete erfaring er at digitale forsterkere ikke gir samme kraften i bassen som vanlige effektforsterkere oppgitt med samme effekt. Med skikkelige kvalitetsforsterkere gir nok en 2 x 300 W gammeldags forsterker like mye skyv i bassen som en digital oppgitt til den doble effekten. Men de er jo normalt mye dyrere og. Jeg tror at forsterkere som ikke trenger spille hele frekvensregisteret ikke trenger å være så dyre for å få god lyd. Min Crown K2 synes jeg gir veldig mye krefter til bassene for en rimelig sum. Men jeg hadde aldri kjøpt denne forsterkeren hvis den skulle spille hele registeret. Har man en egen subwoofer eller bassforsterker finnes gode rimeligere forsterkere som ikke har de voldsomme kreftene i dypbassen, og de kan fungere topp når de ikke må slite med dypbass signaler.

    Det er ofte vanskelig å gjøre valg. Og budsjettet setter jo mange gange klare grenser for hva en kan kjøpe. Heldigvis er det jo mulig å få låne et produkt for å prøve hjemme. Og der en først må kjøpe produktet kan man jo få pengene tilbake hvis en ikke er fornøyd(på nytt utstyr).

    Eirik.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.130
    Antall liker
    5.094
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Hei!
    Jeg har siden forrige innlegg gjort følgende....
    - Satt aktiv deling på både main og line med høypass og lavpass, subber står i bypass
    - Delingen har jeg satt til 50Hz
    - Delay er justert ( selv om målene var marginalt forskjellig mellom sub/front )
    - Filteret er satt i en 4 ordens butterworth
    Jeg skrev feil i mitt foregående innlegg, hvor jeg sa at delingen var på 50......Den var på 60 etter at jeg prøvde med 80 først.
    Det ble etter min smak litt vel mye pondus der nede med den delingen så derfor la jeg meg på 60.
    Etter å ha prøvd meg litt frem i dag har jeg nå havnet på 50, og det virker som at det spiller sømløst nå etter at jeg la høypassfilteret inn på dpa-1.
    Jeg tenker som så at når man kobler inn to subber i systemet så forventer mange en voldsom energi i bunnen, men det er ikke målet mitt med dette.
    Jeg ønsker at subbene skal opptre som om det er det siste elementet i 3d bildet av lyden (det som går i gjennom deg og bakover) og ikke dominerer hele lydbildet.

    ved det første forsøket fikk jeg en sånn følelse når jeg skrudde på litt......bassen dominerte litt meget, men det er mulig både frontene og subbene lå og trykket på de samme frekvensene da filteret på subbene ikke er optimale for jobben samt avrullinga ikke var bratt nok. Skal prøve meg i morgen med 8.ord. for å se hva som skjer.
    Men alt i alt er jeg meget imponert over den forandringen som allerede er gjort. Bassen sitter som et skudd og er så tørr å stram at jeg nesten vil gråte. Der har rp gjort en fantastisk jobb, samt at lydbildet er enormt og klart som glass. Men den har også boostet nedre mellomtone en anelse, men har ikke bestemt meg om jeg mislker det. Det er dog ikke snkk om mye, og jeg har muligheter for å dempe det litt.
    Effekten som du nevner er jeg ikke så bekymret for da der er plenty i mine parasound jc-1. men på generelt grunnlag så har du nok rett i at digitale konstruksjoner er lett å tømme på ht som mine. Det var i hvertfall tilfelle med min tdai.
    Takker for støtten så langt EirikV:)
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.211
    Antall liker
    11.329
    Torget vurderinger
    10
    Da har jeg testet den manuelle DSP styringen til TDAI2200 og det fungerer bra.
    Man justerer nesten "on the fly", upload tar etpartre sekunder, det som forsinker mest er å gå ut og inn av EQ / delefilter vinduer.
    Jeg tror jeg skjønner hele programmet nå :)

    Om jeg går for denne løsningen vet jeg ikke, time will show, men en ting er sikkert, dette er mye bedre/riktigere enn Roomperfect!
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg testet den manuelle DSP styringen til TDAI2200 og det fungerer bra.
    Man justerer nesten "on the fly", upload tar etpartre sekunder, det som forsinker mest er å gå ut og inn av EQ / delefilter vinduer.
    Jeg tror jeg skjønner hele programmet nå :)

    Om jeg går for denne løsningen vet jeg ikke, time will show, men en ting er sikkert, dette er mye bedre/riktigere enn Roomperfect!
    Da er det godt å vite at 2200 uten RP fortsatt har noe å fare med. Da er det ikke så lenge til jeg selv får anledning til å teste ut målinger og EQ. Godt at det er noen med peiling som kan gå i bresjen. Da er kanskje ikke RP det beste valget for mange. Men det er jo mange som oppnår gode resultater og med RP, så det er bra. Og enklere å få til.

    Nå er det ikke så lenge til jeg selv kanskje klarer å utnytte min 2200 fullt ut.

    Eirik.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.211
    Antall liker
    11.329
    Torget vurderinger
    10
    Nå kan jeg TDAI2200 DSP softwaren sånn brukbart ut til "tåspissene". Det er ikke bare bare å ratte EQ men denne Lyngdorfen har alt man trenger til et habilt toveis DIY oppsett. Her kan f eks mellomtone og diskant være delt passivt slik jeg har. Det er også en god løsning.

    Har funnet ut i dag at DSP gjør mer nytte enn ugangn på mine DIY dipoler. Jeg må bite i gresset og har allerede lagt ut Pass Labs utstyret på børsen.

    Her er er en kommersiell dipol som på mange måter ligner mine. Har til og med samme basser bortsett fra at jeg har 15" istedet for 12". Denne bruker DEQX: http://www.avhub.com.au/index.php/News/Sound+Image/kyron-kronos-first-look.html

    Hva jeg havner på vet jeg ikke enda. Nå når jeg oppsummerer vil jeg si at Lyngdorf TDAI2170 gjorde en forbløffende god jobb, særlig mtp at den gjorde romkorreksjonen automatisk. Ingenting er perfekt men mtp alle faktorene jeg har vurdert vil den faktisk være blant alternativer som står på listen fremover, særlig pga utseende og at den fås med oppgradert analoginngang (jeg spiller vinyl).

    Jeg er mer og mer bestemt på at større DIY systemer som oftest profiterer på DSP.

    :)
     

    Nocturnal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    113
    Antall liker
    72
    Sted
    Sørnorge
    Kan hende jeg har vært i denne tråden før, men ikke skyt meg av den grunn. Har en TDAI-2200RP, foret av en Linn Akurate DS/1, og musikken serveres av B/W 804S. Etter at jeg oppdaget Lyngdorf romkorreksjon, forlot jeg Mark Levinson, Wadia, Dynamic Precision, alt det der. Har nå en "simpel" hifi som er digital til fingerspissene, og har aldri hatt bedre lyd enn i dag. Til en tredjedel av prisen fra den tiden jeg kjørte "tungt". Anlegget i dag er elegant. Ikke noe stygt rack som ødelegger stua. Bare en tynn TDAI-2200 RP; Linn Akurate, på toppen av et pent møbel av bøk. Hvorpå Walnut utseendet til B/W 804S passer perfekt.

    Jeg er litt nysgjeriig på TDAI 2170. Men da må denne kunne levere lyden like "saftig" som 2200 gjør. Årsaken til at jeg snuser på 2170, er at den har HDMI innganger. Men jeg kan leve uten. Trenger ikke HDMI for å avspille EN SACD jeg har. For hvem gidder kjøpe SACD, når alt etterhvert likevel utkommer som 24bit downloads? Til orientering, har jeg i løpet av ett år, lastet ned 50 24/96 og 24/192 albumer. Alt sammen råkk og råll. Talking Heads, Rolling Stones, Velvet Underground, R.E.M, Tom Petty, osv. Litt off-topic; men kjøp for guds skyld ikke CD plater mer!
     
    Sist redigert:

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Kan hende jeg har vært i denne tråden før, men ikke skyt meg av den grunn. Har en TDAI-2200RP, foret av en Linn Akurate DS/1, og musikken serveres av B/W 804S. Etter at jeg oppdaget Lyngdorf romkorreksjon, forlot jeg Mark Levinson, Wadia, Dynamic Precision, alt det der. Har nå en "simpel" hifi som er digital til fingerspissene, og har aldri hatt bedre lyd enn i dag. Til en tredjedel av prisen fra den tiden jeg kjørte "tungt". Anlegget i dag er elegant. Ikke noe stygt rack som ødelegger stua. Bare en tynn TDAI-2200 RP; Linn Akurate, på toppen av et pent møbel av bøk. Hvorpå Walnut utseendet til B/W 804S passer perfekt.

    Jeg er litt nysgjeriig på TDAI 2170. Men da må denne kunne levere lyden like "saftig" som 2200 gjør. Årsaken til at jeg snuser på 2170, er at den har HDMI innganger. Men jeg kan leve uten. Trenger ikke HDMI for å avspille EN SACD jeg har. For hvem gidder kjøpe SACD, når alt etterhvert likevel utkommer som 24bit downloads? Til orientering, har jeg i løpet av ett år, lastet ned 50 24/96 og 24/192 albumer. Alt sammen råkk og råll. Talking Heads, Rolling Stones, Velvet Underground, R.E.M, Tom Petty, osv. Litt off-topic; men kjøp for guds skyld ikke CD plater mer!
    Jeg er enda gammeldags og spiller med glede CD og DVD'er. Men min glimrende Classe CDT-300 DVD transport funker ikke på min 2200, men uten problemer med Classeutsyr og 2170. Kanskje feilen skyldes forstyrrelser hos meg? Og du har nok en ganske lettdrevet høyttaler hvis du synes at 2200 låter saftig. Brukte du virkelig det tunge forsterkere på de høytalerne?

    Men dere som streamer musikk, gjør dere dette mest pga bekvemmelige hensyn eller er lyden bedre enn en topp CD spiller/transport? Jeg har god tro på at høyoppløselige plater kan spille topp, men er mer skeptisk til musikk lastet ned på direkten. Musikk rippet til PC og spilt ut gjennom en god digitalutgang har jeg og god tro på. Men jeg bryr meg lite om data og har kunnskaper deretter.

    Den beste lyden som jeg har hatt gjennom både i mitt gamle analoganlegg og mange år nå med 2200, har vært direktesendinger fra TV'en. Livesendinger med spesielt klassisk musikk spiller supert gjennom digital toslink out fra min TV. Det er merkbart mer tyngde i lyden og mer gjennomsiktig og dynamisk lyd. Hva er grunnen til at denne lyden er så bra? En annen kompis her hjemme sa at han hadde fantastisk lyd på sendingene fra TV2 hver gang vi møtes. Men når han lastet ned musikken etterpå var det mye dårligere lyd. Gode konsertopptak på DVD synes jeg også er merkbart bedre lydmessig enn CD. Men toslink utgangen fra CDT-300 gir dårligere lyd enn med rca og xlr.

    Jeg holder enda fast på at rommet er den viktigste komponenten for god lyd. Så kommer kvaliteten på innspillingene. Derfor har jeg tenkt at signalkilden er viktig å ha i topp kvalitet. Shit in fra kilden er shit out gjennom forsterkerne.

    Jeg har vel det samme forholdet til mine CD plater som mange har til vinylen. At det er litt høytidsstund å legge i en CD og studere coveret. Og gjerne spille hele platen. og ikke bare hoppe vilkårlig fra sang til sang.

    Det er ikke tvil om at ting skjer veldig fort for tiden og CD salget stuper. Men ikke i f.eks Tyskland. Men der leverte de jo kassettspiller i dyre biler 10 år etter at CD spilleren var blitt vanlig. Man kan i alle fall gjøre mange gode kjøp på CD og DVD. Jeg har nok aldri følt at jeg er kommet opp i årene så tydelig som i det siste.

    Og en ting til. Jeg synes at det er tøft med en svær rigg av store forsterkere m.m, hvis høyttalerne krever slikt utstyr. Nå ser jo mitt anlegg ganske puslete ut med en 2200 som erstatter forforsterker, dac, effektforsterker og el.delefilter. Det gjør jo produktet genialt. Har bare en Crown K2 og DVD spiller i tillegg. Men har til gjengjeld mye større høyttalere enn de fleste. Men i min romslige stue virker anlegget ikke så voldsomt. Heldigvis er kona innforstått med at jeg får bestemme over en av veggene i stuen.

    Eirik.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    11.114
    Antall liker
    18.476
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei. Er det noen som kan bekrefte at Hifi Klubben kan bytte front på f.eks CD-1. (Og dermed bytte farge?) og evt en estimat på hva det vil koste?

    update: HFK tar ca. 1.400,- for ny front til disse. Beregn 2-4 ukers ventetid.
     
    Sist redigert:

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    11.114
    Antall liker
    18.476
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    To ting til :eek:)
    1. Hva er den foretrukne koblingen mellom 2200 og CD-1 hos dere? Balansert/ASE/SPDF? Annet? Noen med erfaringer?
    2. Ser ikke noe triggerinngang bak på CD-1? Vil noen av de digitale tilkoblingsmetodene fungere som trigger? (On/Off)

    jorwed
     
    Sist redigert:

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    To ting til :eek:)
    1. Hva er den foretrukne koblingen mellom 2200 og CD-1 hos dere? Balansert/ASE/SPDF? Annet? Noen med erfaringer?
    2. Ser ikke noe triggerinngang bak på CD-1? Vil noen av de digitale tilkoblingsmetodene fungere som trigger? (On/Off)

    jorwed
    Jeg tror at Lyngdorf selv anbefaler AES/EBU med XLR plugger. Jeg synes at XLR läter best hos meg pä min 2200 med Classé CDT-300 som drivverk. Det er mulig ä gjöre gode kjöp brukt pä digitale kabler. Jeg betalte bare 900 kr for den neste dyreste digitalkabelen fra Kimber, som vissnok kostet 4.200 kr ny. Jeg har en Bertram rca digitalkabel som jeg og er veldig godt fornöyd med. Det er uansett ikke mye forskjell mellom gode digitalkabler. Kanskje er det tilfeldigheter som gjör at den ene kabelen spiller bedre i ett system enn et annet? Kjöper du ny kabel fär du sikkert läne forskjellige demokabler för du kjöper eller at du betaler först og fär pengene tilbake hvis du ikke er fornöyd. Triggerstyring har jeg ikke greie pä.

    Hilsen Eirik.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    11.114
    Antall liker
    18.476
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Vil det være noen forskjell på dacen i de to, slik at det er digitalt ut av cd spiller som gjelder?
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    833
    Antall liker
    503
    Torget vurderinger
    10
    Slik jeg har skjønt det så er litt av poenget å holde signalet digitalt så lenge som mulig, så å bruke dacen i cdspilleren tror jeg er å ødelegge konseptet da det blir mange analog-digital konverteringer.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.211
    Antall liker
    11.329
    Torget vurderinger
    10
    Korrekt. Mao, Lyngdorf CD spillern har kun estetisk verdi. Grovt sett vil et hvilket som helst driverk / hardisk / streaming gi identisk lyd.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Med CD-1 koblet til 2200 er det korteste signalvei som gjelder, som omtrent alt annet. Digital out til digital in pä 2200.

    En kan fä ut mye bedre lyd fra en rimelig CD/DVD spiller gjennom digital out og inn i en DAC. Men jeg vil fortsatt hevde at et godt drivverk er veldig viktig for lyden. Det er merkbart därligere lyd hos meg nä när jeg ikke kan spille med Classé CDT-300 som drivverk. Kunne ikke ta den med meg ned til Österrike igjen siden jeg reiste med fly denne gang. Hifiklubben fant heller ingen feil med spilleren, sä jeg vet ikke helt hva jeg vil gjöre med spilleren.

    Jeg tror at Fidelity en gang for moroskyld prövde ä koble en rimelig EC Dac til et meget godt drivverk som de hadde til test. Kanskje var det testen av EmmLabs transport og DAC til ca 180.000 kr. I alle fall var de meget overrasket over hvor mye signalene fra drivverket hadde ä si for lyden. Hvis jeg skulle sammenligne med en platespiller sä tror jeg at chassiet til CD spilleren er like viktig som pä en platespiller. Sä kan kanskje signalbearbeidelsen og den digitale utgangen sammenlignes med armen og pick-up'en. PC basert lyd har nok mange fordeler der til en rimelig penge. Tar en kostnadene i betraktning er nok dette ärsaken til at CD spillerne selges sä billig. Men jeg har over 1.500 CD'er og vil ha god lyd när jeg spiller dem. Og en kan kjöpe mange CDer billig for tiden. Jeg har enda mye musikk ä sette meg inn i fra slutten av 60 ärene og utover 70 tallet, og da er det fint at en kan kjöpe musikken sä billig.

    Ellers sä har jeg nä flyttet de store höyttalerne inn i et mye mindre rom som sikkert blir et dedikert lytterom. Det er en skrävegg der höyttalerne mä stä, og med over 1.9 m höyde har jeg tatt av toppseksjonen og plassert midlertidig oppä to av de gamle bassmodulene mine. Perspektivet er blitt bedre og mer ro. Sikkert pga mindre klang i rommet. Prövde först basskassene pä innsiden og plassert litt inn i underkant av äpningen til to takvinduer. Ganske forskjellig frekvensgang i forhold til i stuen. Jeg fär ca 3 db höyere nivä pä 31.5 hz testtonen, men fortsatt minus 7 db ned fra 40 hz. Men det er et dykk i frekvensgangen i det viktige bassomrädet med - 4 db pä 63 hz, - 5 db pä 80 hz og -11 db! pä 100 hz testtonen. Dette gär ikke sä jeg plasserte basskassene omtrent inntil sideveggene med skrätaket rett over bakkanten. Dette gir som ventet en helt annen ulineär frekvensgang. Bare 1.5 db ökning ved 31.5 hz. Og ellers en markant stigning i niväet oppover. + 2 db ved 50 hz. + 8 db ved 63 hz. + 10 db! ved 80 hz. + 4 db ved 100 hz og + 5 db ved 125 hz. Det er ikke noe dykk i frekvensgangen og det er bra. Og kanskje klarer jeg ä finne ut av DSP'en i min 2200 med hjelp. Da vil jeg kunne rette opp dette. Akkurat nä skulle jeg gjerne hatt RP. Men jeg synes fortsatt at responsen i dypbassen skulle ha värt bedre. Det er nesten som jeg lurer pä om höyttalerne ikke gär dypere. Hos han jeg kjöpte höyttalerne av mener jeg de gikk vesentlig dypere. Basskassene i den form de er nä blir nok ikke brukt lenge i mitt rom. Dette er synd for de er utrolig solid laget med 50 mm MDF og i tillegg veldig godt avstivet. Omtrent ikke antydning til vibrasjoner ved höyt volum og sin vekt pä 140 kg. Det blir kanskje salg av höyttalerne eller spesiallagde kasser som passer til hjörnene i rommet og bruk av de samme 13" Focal elementene. Det skal ikke väre lett dette med hifi.

    Jeg skriver med tysk tastatur sä derfor ser mange av ordene litt merkelige ut.

    Da pröver jeg meg fram med et par nye idéer.

    Hil
     
    Sist redigert:

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    I gär gjorde jeg et forsök som jeg skulle ha gjort for ärevis siden. Jeg har alltid lurt pä hvordan det ville väre ä dele digitalt mellom mellomtonene og diskanter pä mine gamle bassöyler. Men jeg koblet Crown K2 til de to 6" mellomtonene pä hver side og 2200 til Mundorf diskanten. Dette spiller akkurat sä godt som jeg kunne forestille meg. Klart at lyden fär en annen karakter när ikke bassen spiller med, men jeg synes at en hörer enda bedre hva som skjer i mellomtonen og overgangen til diskanten. Bänddiskanten er veldig stor og har egenresonansen sä lavt som 850 hz, tror jeg. Prövde deling först pä 1.850 hz med 24 db Butterworth. Det spilte bra, men jeg syntes at mellomtonen var litt tynn i lyden. Gikk opp til 2.245 hz. Jeg trodde at jeg ville miste opplösning, men jeg fikk bare enda mer varme og fylde i lyden. Sä gikk jeg opp til 2.450 hz. Ikke sä mye forskjell. Jeg trodde at lyden ville bli mer ullen, men fortsatt er mellomtonen meget opplöst. Med bare 13.3 gram bevegelig masse pä 6" elementene virker det som opplösningen er helt topp.

    Nä ser jeg virkelig fordelen med ä sä enkelt kunne forandre delefrekvens. Bare noen trykk og sä har en alle muligheter. Har enda ikke prövd andre filtertyper. Og da jeg skrudde av lyden til mellomtonene og bare spilte pä diskantene sä var det ikke mye lyd som kom gjennom diskantene när en deler 24 db pr oktav. Men det er utrolig hvor viktig denne luftigheten er.

    I disse VM tider sä fant jeg fram en dobbel bossa nova CD fra Verve med gamle gode innspillinger fra slutten av 50 og begynnelsen av 60 tallet. Jeg har aldri för kunnet höre sä tydelig forskjell mellom forskjellige perkusjons og "rasle og riste" instrumenter. Jeg har aldri för hatt sä äpen, opplöst og samtidig varm lyd i mellomtone og diskant för. Og dette er med en gammel Sony DVD spiller som drivverk. Jeg skal teste videre i dag. Det er regn her nede, sä jeg koser meg när jeg kan bruke fridager til hifitesting.

    Da blir det nok planer om en brukt 2200 eller en ny 2170. Og planlegging angäende basslösning. Jeg tror faktisk at siden jeg nä har hjörner i lytterommet, sä kunne de gamle W-210 hjörnebassene med to 10" i hver passet glimrende. Men de finnes det ikke mange av.

    Hilsen Eirik.
     
    Sist redigert:

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har prövd ä lage en tegning av det nye musikkrommet mitt sett fra siden. Jeg fikk enda en idé angäende plassering av basskassen. Jeg kommer til den snart.

    Jeg nevnte nylig at jeg har plassert basskassene helt inntil sideveggene. Det gjorde at jeg fikk eliminert et par store dykk i frekvensgangen. Men det ble som ventet noen topper. + 7-8 db ved 63 hz og + 9-10 db ved 80 hz testtonene. I dag la jeg basskassene ned pä siden med bassportene mot veggene. Endelig spiller bassene pä lag med rommet. Frekvensgangen er overraskene jevn. Fra 50 hz og til 250 hz er testtonene innenfor +-2 db. Unntatt + 4 db ved 80 hz og - 4 db ved 125 testtonene. Det er jo kjempebra. Jeg merkert med en gang at nä kommer trykket fra höyttalerne fram ved lave niväer og mye mer dynamikk og tyngde i lyden. Det er som at jeg har spilt i motfase för i alle de 9 ärene jeg har bodd her i Österrike. Frekvensgangen har samme fallet nedover med -1.5 db ned ved 40 hz, - 9 db ved 31.5 hz og - 13 db ved 25 hz. Jeg mä 25 är tilbake til tiden pä loftet hjemme hos foreldrene siden jeg hadde den dynamikken som jeg har nä.

    Nä til min nyeste idé. Jeg har prövd ä tegne inn kneveggen under skräveggen. Denne er laget i "innvendig ventilerte" murblokker. Tipper 10-12 cm tykkelse. Tanken min er ä skjäre hull i veggen og plassere kassene inni kottet. Da vil de store kassene med ca 365 liter pr stk utvendig mäl forsvinne inn i veggen. Men enda viktigere er det hvis jeg oppnär at den direkte og reflekterte lyden ankommer lytteposisjonen samtidig. Det er jo dette Lyngdorf anbefaler i 2+2 oppsett. Tidsforsinkelse og frekvensgang kan jo korrigeres med DSP. Kassen er 120 bred liggende opptil 74 cm dyp og 44 cm höy. Nedre delen med bass portene er tenkt plassert mot sideveggene. Sä er det 2 x 13" Focal basser ved siden av hverandre. Hvis frontbaffelen er jevn med kneveggen vil det vel gi en fin impulsrespons? Plasseringen inntil sidevegger og skrätaket ca 50 cm over höyttaleren gir vel en hornladingseffekt i tillegg?

    Jeg har enda tre valg. Bruke plasseringen som jeg har nä. Og to Lyngdort W-210 inspirerte valg. Det ene er ä skräskjäre bakkanten av höyttalerne min slik at bakre del av kassen oppe passer inn under skräveggen. Da tenkes ogsä montering av en 13" pä hver side som spiller ut mot veggen pä hver sin side. Men kassen bygger kanskje for langt ut i rommet med ca 1 m til bassportene framme slik at en fär forsinkelse av den reflekterte lyden likevel? Men det er vel mye arbeid ä skjäre om kassene for händ og stor sjanse for at det ikke vil se sä fint ut. En del sparkling mä nok uansett til.

    Det siste valget er ä bygge nye kasser etter designet til Lyngdorf W-210 hjörnebasser. Mine kasser vil bli mye större for ä fä dypbassen fra. EQ mä til hos meg uansett lösning hvis jeg vil ha bra nivä til under 30 hz. Men det koster en del ä bygge nye kasse og mye arbeid er det og. Uansett vil et snekkerfirma mätte skjäre klar kassene siden de vil bli 5 eller 6 kantete.

    Vil plasseringen av basskassene inni kottet gir en like bra kobling til rommet som lösningen til W-210 hjörnebassene? Fint hvis noen med peiling pä akustikk kan gi meg et innspill her. Nä er akkurat naboene under i huset reist pä ferie sä jeg kan jobbe uforstyrret. Jeg gär nok for ä först sage hull i kneveggen. Det blir ogsä äpning til kottdör for ä komme inn slik at jeg kan fä kassene pä plass. Dette koster lite penger. Hvis det ikke klaffer er det ikke dyrt ä mure igjen äpningene. Det kan jeg gjöre selv. Det er fint ä ha et rom der jeg kan bestemme alt selv.

    Hilsen Eirik.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Da erfarte jeg nettopp at det ikke er sä lurt ä sjekke hvor langt ut kottet gär ut fra takvinduet. Takutstikket er langt og det er ikke noe kott til ä plassere höyttalerne i. Sä da er det hjörneplassering og basser pä sideveggene som mä vurderes.

    Det var ogsä nedtur ä spille med passivt filter igjen. Det er ingen vei utenom en ekstra Lyngdorf. Det blir nok en 2200.

    Eirik.
     
    Sist redigert:

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    833
    Antall liker
    503
    Torget vurderinger
    10
    En 2200 med rp er absolutt å anbefale :) lykke til!
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Det er nok 2200 med RP som blir mest aktuelt. Sä snart begynner letingen etter en slik forsterker. Jeg merker etter ä ha spilt med basskassene liggende at ikke alt er som det skal väre. Kanskje er det noen resonanser som er utenfor testtonene mine? RP vil sikkert kunne rette opp dette lett. Jeg er i alle fall fornöyd med at jeg har trykket i bassen tilbake igjen. Selv om höyttalerne ikke spiller dypt nä er det en skikkelig tyngde i lyden som smähöyttalere som spiller ned til 40 hz aldri klarer gjengi.

    Utvendig volum er ca 365 liter og sä mye som ca 140 liter utgjör MDF platene. Det er ikke mer enn 200 liter nettovolum när porter, elementer og avstiving har opptatt sitt volum. Det er litt i minste laget for begge Focalbassene, men hjörneplasseringen kompenserer nok for en del. Den letteste mäten min ä fä til en W-210 kopi er ä skjäre ut nye hull til bassene pä hver side og tette igjen hullene framme. Er det noen som har innspill pä hvor höyt oppe jeg bör montere sidebassene? Jeg tipper selv at senteret pä bassene vil väre ca 50 cm over gulvet, midt pä kneveggen. Da kommer elementene over bassportene, men kanskje for när portene? Jeg har godt häp om at det kan bli et bra resultat hvis jeg fär direkte og reflektert lyd samtidig i lytteposisjonen. Det hadde värt topp hvis bassen hadde blitt enda kjappere, slik som Lyngdorf hevder. Jeg har stikksag liggende klar til arbeidet.

    Eirik.


    En 2200 med rp er absolutt å anbefale :) lykke til!
     
    Sist redigert:

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Lenge siden jeg mottok min TDAI 2170, men ikke funnet tid til å skrive inn her. Alt jeg egentlig har å si er at jeg er ekstremt fornøyd, denne kobinert med mine Dali Epicon 2 er det billigste anlegget jeg har eid på 8-10 år men kanskje det jeg er aller mest fornøyd med. TDAIs relativt begrensede toppeffekt er ingen ting jeg kan si jeg har opplevd som en begrensning, den oppleves derimot i dette oppsettet som mer enn kraftig nok og med masse morsom slam i mellombassen.

    I og med at jeg har levd med roomperfect i oppsett siden 2008 og at det ble bytte av høyttalere (Dynaudio Confidence 5) samtidig som jeg byttet ut pre-amp (DPA-1) og effekt (Bryston 14BSST) så ville jeg prøve å bli ordentlig kjent med høyttalere og forsterker før jeg satt opp romkorreksjonen. Jeg spilte først inn høyttalerene, deretter brukte jeg halv annen mnd med litt forskjellige høyttalerplasseringer før jeg satt opp romkorreksjonen. JEg mener selv jeg har funnet en meget god plassering før jeg satt opp roomperfect, men herregud for en åpenbaring det også skulle vise seg å være (som jeg kan huske at det egentlig var i forrige oppsett også). Ting er ryddingere, bassen dypere og mer nøyaktig og alt spiller mer bredt med mer plass til alle instrumenter og stemmer. I det hele tatt har jeg nå et søtt lite anlegg med en herlig morofaktor når det spilles rock og metall, som samtidig er relativ ryddig og detaljert når man er i humør for slikt.

    Uansett, på lettdrevne høyttalere vil jeg si at TDAI 2170 er et kupp til prisen, rett og slett en herlig greie
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Det var på høy tid at du delte dine erfaringer med oss, Rizzo. Det var like før at jeg etterlyste erfaringer fra deg. Som jeg skrev tidligere så tror jeg nok at 2170 fungerer supert til dine Epicon 2. 2170 kunne sikkert ha spilt bra på storebrødrene og, siden alle har lett og jevn impedanse pluss rimelig høy følsomhet. Det må sikkert føles merkelig å "nedgradere" i alle fall størrelsen på anlegget og kostnadene, og likevel tenke at dette er den beste lyden som du har hatt. Og interessant at RP løfter ytelsene ytterlig hos deg.

    Jeg dumpet borti en Tact/Lyngdorf tråd og ble sittende lenge og lese alle sidene. Dette var før vennetråden ble startet. Det som gikk igjen med flere av dem som hadde nye 2200 var at de trengte lang innspillingstid før de spilte på sitt beste. Ofte mer enn 100 timer. Det var morsomt å lese innleggene til karen som jeg senere kjøpte min 2200 av. Han var først skikkelig skuffet. Så etter et par dager var det framgang. Og litt senere var han kjempefornøyd. Dette kan nok andre ha i tankene hvis de har kjøpt en ny 2170, og som etter de første lytteseansene ikke er fornøyd med musikaliteten eller dynamikken.

    Jeg har hatt kontakt med Lyngdorf og ble fortalt at 2170 ikke kan kobles sammen med en ekstra 2170. Heller ikke sammen med en 2200. Men det arbeides med utgivelse av en ren "slaveforsterker" til bruk sammen med 2170.

    Jeg ble også frarådet å bruke en ekstra 2200 til diskantene i mitt eget system. Det er for komplisert, sa Flemming Smith. Han anbefalte passiv deling. Men jeg fikk mye bedre lyd i min toppseksjon når jeg brukte 2200 til diskantene og line-out signalet til mellomtonene. Jeg tar ikke dette som god fisk uten å prøve det ut. Lyngdorf MH-1 mk1 ble brukt med digital deling av 2200 til diskanten.

    Hadde jeg visst at jeg skulle flytte anlegget til et mye mindre rom hadde jeg ikke kjøpt mine Wilson inspirerte høyttalere. Jeg har faktisk vurdert om de små Kef LS50 kan gjøre jobben som toppseksjon. De har fått fantastisk god omtale og da vil jeg bare trenge en 2200 i toppen. De kan sikkert kombineres med BW-1 med godt resultat. Kanskje ender jeg og opp som deg, Rizzo? Å gå fra 320 kg høyttalere til 40 kg. Da hadde nok gamle kompiser lurt på om jeg har mistet forstanden. Men jeg må i alle fall teste ut min nyeste plan når jeg endelig har fått dynamikken tilbake etter over 20 års fravær.


    Så jeg følger med på markedet over 2200 med RP som er for salg.

    Hilsen Eirik.
     
    Sist redigert:

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Morro å høre Rizzo! Sikler veldig på en slik selv, tror jeg i hvert fall må få en på hjemlån så jeg kan sammenlikne med min Luxman L-590AII klasse A forsterker. Hadde vært perfekt til mine Tannoy Autograph Mini sammen med sub/bassystem og aktivt delt, om det matcher så klart. Men vet Lars på Stereofil har testet denne komboen endel og er storfornøyd.

    EirikV: Ble litt overrasket nå over at TDAI-2170 ikke kan kobles til andre Lyngdorf forsterkere. Hva er digitalutgangen til da..?
    KEF LS50 er en meget god høyttaler, du gjør ikke feil med den! Vurderte den selv men ente opp med Tannoy sin minstemann i Prestige serien, mindre bass men enda mer magisk mellomtone.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    833
    Antall liker
    503
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer med Tdai 2170, lekker liten sak.

    Jeg blir mer og mer overbevist om at Lyngdorf Tdai2200/2170 med sub/satelitter av høy kvalitet og digitalt/elektronisk delefilter styrt av Lyngdorfen/Roomperfect er veien å gå. Vurderer sterkt et par Harbeth M30.1 med en eller to høykvalitets subber i stedet for / i tillegg til DC10t som jeg har i dag.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    6.130
    Antall liker
    5.094
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Husk på at satelitter aldri i verden vil gi deg det som dc 10t kan gi deg i mellombassen. Jeg hadde b&w 805dia og 2 10 tommer lukket subber i konfigurasjon, og etter at lyngdorfen var ferdig med sitt satt jeg igjen med et litt slankt lydbilde. Hadde dog bra trykk i bunnen men det harmonerte lksom ikke helt. Da syntes jeg 805 gjorde det bedre på egenhånd uten korreksjonen. opggraderte så til 802 dia og beholdt subbene. Nå snakker vi andre boller for å si det sånn. i såfall må du gå for subber som spiller endel mer opp i frekvensorådet en det "vanlige" subber gjør. Nå sitter jeg å lytter til anlegget uten korr. på, noe jeg vanligvis gjør når jeg spiller lavt. syntes det låter hakket mer organisk da. Med litt pådrag mener jeg korr. kommer til sin rett. låter nydelig og bassen er stram som faen.

    Kan også nevne at jeg deler så lavt som 42 hz..........
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    833
    Antall liker
    503
    Torget vurderinger
    10
    Hei

    Ja det er et sjansespill, er klar over det. Er derfor jeg har lyst til å beholde tannoyene også i tilfelle det ikke funker. Det er bare noe med Harbeth fra rundt 100hz og oppover som jeg virkelig savner, samtidig som tannoyene så til de grader leverer fra mellombass og ned. Det fine med Lyngdorfen er det variable delefilteret man kan leke med ned til 40 hz og planen er å kjøre stereosubber og dele rimelig høyt til å begynne med, såfremt de takler det. Tenker også at det er mulig å kjøre romkorreksjon for systemet på lyngdorfen og fintune på subwooferen i etterkant. Slik jeg oppfatter roomperfect kunne det gjerne ofte vært (litt) mer kjøtt på beinet i bassen, kanskje derfor jeg foretrekker global som oftest.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare en kort omtale av 2170 i TAS. Utmerkelsen er i kategorien " nesten high-end for lite penger". Testen kommer senere. The Absolute Sound har alltid verdsatt Lyngdorf. Jeg synes det er underlig at ikke noen europeiske blader har testet 2170 til nå. Uansett så er det noen ukers ventetid for å få kjøpt seg en 2170. Lyngdorf har aldri solgt så mange enheter av et nytt produkt før som med 2170. Så får vi se senere når den separate forsterkeren kommer om denne kombinasjonen kan konkurrere med mye dyrere forsterkere til bruk på mer kraftkrevende høyttalere.

    Det at 2170 har digital utgang og ikke kan kobles med andre 2170 eller 2200 forundret meg og. Det kommer sikkert en software oppgradering når de har ny effektforsterker klar. Og da håper jeg at de kommer med flere størrelser. Det høres ufornuftig ut å tilbakekalle alle de tidligere 2170 for å oppgradere dem.

    Hvis jeg skulle kjøpe en LS50 eller annen småhøyttaler så er det med tanke på deling mellom 300 og 400 hz. Nettopp for å få med seg trykket i bassen. Nå har jeg vært bortskjemt med meget gode bånddiskanter i årevis og vet ikke om jeg vil bli fornøyd med en aludome. Men jeg har ikke hørt dem enda. LS50 vurderes kun fordi jeg kan få til et enklere system og at testene viser at den er veldig gjennomsiktig og homogen i hele mellomtone- og diskantområdet. Jeg ville ikke ha brukt en småhøyttaler delt på ca 100 hz og i tillegg brukt en subwoofer med typisk tung membran. For deg Alphamale så har du jo en så bra og dynamisk 802D at delingen på 42 hz sikkert er en meget vellykket løsning.

    Det er så lite som skal til for at Lyngdorf kan kjempe mot de store. Hjørne eller boundary woofers med f.eks 2x10 eller 2x12 tommere med lette membraner på hver side. 2170 til toppsystemet delt ganske høyt og 400 "Lyngdorfwatt" pr kanal i 8 ohm til bassene. Da tror jeg at de kunne danke ut mange dyrere systemer. Men de blir da kanskje en for stor konkurrent til SteinwayLyngdorf?

    Hilsen Eirik.
     
    Sist redigert:

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Da kan jeg omsider melde meg inn her med min Lyngdorf TDAI2170, muligens landets første bruktkjøp av en slik? Ble kjøpt ny i starten av august og jeg tok den over på fredag, verditapet på den har jo vært flere hundre kroner dagen - til glede for meg :) Den har HDMI og USB modul, så får vi se om jeg får behov for denne "high end analogmodulen" etter hvert, fikk i hvert fall en pris av HiFi-Klubben på 3500 kr for en slik inkl montering.

    Har bare fått koblet opp kjapt og kjørt en romkorreksjon i focus for morroskyld på mine Tannoy Prestige Kensington. Det låt passe tamt i bassen for min del, så her må det nok litt annen plassering til før jeg prøver på nytt. Tenkte å prøve de helt inntil veggen slik som Lyngdorf anbefaler, nå står de noen titalls cm ut. Og så selvfølgelig kjøre noen målinger rundt om i rommet etterpå. Ellers lydmessig så låter den kanon, den har ikke helt den samme varmen i lyden som jeg er vandt til fra min Luxman L-590AII klasse A forsterker, men den låter veldig bra allikevel! Var innom HiFi-klubben i Marcus Thranes gate på torsdag og fikk en demo på 2170 sammen med Epicon 2 og det låt også fantastisk uten RoomPerfect, så jeg ser absolutt potensialet til et meget bra anlegg i et bra rom sammen med Epicon 2 og muligens en sub med RoomPerfect på toppen!

    Er det virkelig slik at den ikke kan kobles med en annen 2170/2200 digitalt? Hva er digitalutgangen til da...? Kan jo til og med aktivere digitalutgangen i innstillinger, om det er til sub/satelitt, delefilter osv.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.211
    Antall liker
    11.329
    Torget vurderinger
    10
    Du kan koble til andre Lyngdorfer digitalt. Selv har jeg en TDAI2200 uten RP hvor man kan kjøre full DSP styrt fra PC.

    Et treveis oppsett vil kunne se slik ut:




    2170 -> highpass til diskant
    -> digital lowpass til 2170/2200 -> highpass til mellomtone som da blir båndpass
    -> lowpass via analogutgang til bass
     

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Men da skjønner jeg ikke hvorfor EirikV lenger opp her har vært i kontakt med Lyngdorf og og fått beskjed om at 2170 ikke kan kobles med annen 2170/2200 etc?

    Kom også over denne tråden på Google: https://groups.yahoo.com/neo/groups/LyngdorfAudio-UG/conversations/topics/4362
    Digitalt ut fungerer tydeligvis ikke sammen med HDMI, noe å tenke på for meg som kommer til å bruke 2170 i TV-anlegget og leker med tanken på subber tilkoblet digitalt rett fra DSP.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.211
    Antall liker
    11.329
    Torget vurderinger
    10
    Men da skjønner jeg ikke hvorfor EirikV lenger opp her har vært i kontakt med Lyngdorf og og fått beskjed om at 2170 ikke kan kobles med annen 2170/2200 etc?

    Kom også over denne tråden på Google: https://groups.yahoo.com/neo/groups/LyngdorfAudio-UG/conversations/topics/4362
    Digitalt ut fungerer tydeligvis ikke sammen med HDMI, noe å tenke på for meg som kommer til å bruke 2170 i TV-anlegget og leker med tanken på subber tilkoblet digitalt rett fra DSP.
    Oj, da har jeg kanskje misforstått. Men 2170 har da vitterlig digital ut og da må det jo være mulig:

    lyngdorf_tdai_2170_02.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn