Må vel melde meg inn her jeg og. Kjøpte meg en DPA-1 og trivdes veldig godt med den frem til jeg skulle flytte. DPA-1 ble lånt bort til min bror, og der ble den stående... Jeg ikke fikk den tilbake; "det ble som å gå fra MC til Moped" sa han... og det går jo ikke. Så hva gjør man da? Kjøper seg en TDAI 2200 RP/AD selvfølgelig
Kjøpte samtidig en SDA 2175 som jeg skal bruke på et par passive seas 10" subber.
Faktisk ganske stor forskjel på SDA og TDAI lydmessig synes jeg.
Har testet RP med litt forsjellige oppsett, alt fra diy dipole 2-veis(både aktiv(lyngdorf) og passiv deling), B&W 683(med og uten sub), Seas Idunn kit(med og uten sub) og ett gammelt Seas "vintage" 3-veis 10" sett, har tom. en plan om å teste det på Cervin-Vega
. Testet flere av oppsettene i forsjellige rom og "konfigurasjoner". Felles for alle var at bassen ble MYE bedre med RP, ellers rydder den stort sett opp i mellomtone og justerer diskanten mere nøytralt.
Ser det er noen av dere som tror RP bare justerer ned peaks, tror ikke det stemmer helt. Virker som RP har en "target curve" som den prøver å oppnå, selv om du har små HT med tidlig avrunding i bassen. Samme gjelder om du har en sub som har for lavt nivå. Jeg fikk ivertfall noen voldsomme utsving på Idunn-kittet når de sto langt ut fra veggen(ble bra bass da
).
Min beste løsning med RP ble hjørneladet sub og HT minst 5-6ms ut fra vegg:
Med denne løsningen trenger subbene mindre effekt, som igjen gir mindre forvrengig og bedre headroom. Man får også mye bedre impuls-respons siden man eliminerer refleksjoner fra et par vegger.
Med å plassere HT ca. 1m ut fra veggen blir det lettere for hjernen å skille mellom direkte lyd og refleksjoner. Det merkes godt på "klarheten" i mellomtone og diskant.
Eneste RP trenger å gjøre da er å korrigere frekvensresponsen og justere litt fase her og der, så er man i mål!
En liten kommentar til % RoomCorrection: Tror ikke dere skal se dere blinde på dette tallet. Dette er nok like mye en indikasjon på hva som er rett med oppsettet, enn hva som er galt. Om du setter en subb i et hjørne øker man subbens spl/w og man får bedre impuls-respons, men dette da på bekostning av frekvensrespons. Det fine med frekvensrespons er at det er lett å korrigere. Det som derimot ikke er så lett er å korrigere impuls-respons. Jeg mener jeg var oppe i 60% korrigering i et relativt godt dempet rom. Slik oppsettet er nå har jeg 25%.
Jeg anbefaler dere å lese det som står på nettsidene til lyngdorf, er masse bra lesestoff om temaet der. Eller så kan dere jo ta en titt på denne linken:
Steinway Lyngdorf - Boundary Woofer
Den vil kansje hjelpe å forklare en del forvirringer rundt dette med plassering av sub.
Prøvde å hjørnelade HT(uten sub), men likte ikke lyden spesielt godt, ble for "boksete". Ryddig bass, men fæl mellomtone.
Jeg ser det er et par som mener det blir mye bedre lyd av å kjøre Roomknowledge opp til 100%.
Jeg må nok si meg enig der, høres ut som det blir gjort masse fornuftige korrigeringer i lyden mellom 90-98%, meeen lyden blir mer naturlig om man bruker noen minutter mer på å finne de siste prosentene. Se på det som en %-fornøyd skala, er ikke bra før det er best
Jeg kan prøve å få til noen målinger som forhåpentligvis viser hva RP gjør med lyden i mitt oppsett etter hvert. Om det er intresse for det selvsagt.
Jeg må vel avslutte innlegget med å si at jeg er meget fornøyd med Lyngdorf og RoomPerfect.