Lydkvalitet Wimp vs Spotify premium?

T

tce-teams

Gjest
Jeg har brukt Spotify siden det kom ut , og jeg synes lydkvaliteten er ganske bra pr i dag.
 
T

tce-teams

Gjest
Er det noen som har opplevd at visse pop/rock etc etc sanger , er lysere i klangen enn andre sanger hos spotify.
Nå har jeg hadt dette annlegget mitt i 1 år , og er ganske fornøyd med det. Men når jeg spiller visse sanger hos spotify som jeg liker , så synes jeg di blir så lyse i toppen , hva er det som kan gjøre dette. marantz og sherbourn er jo kjent for og være ganske varm og nøytral klang messig. Og psb kan jo nesten matshes med hvilken som helst forsterker sånn sett. Kan det være at noen sanger hos spotify har dårlig kvalitet ?
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.601
Antall liker
3.139
Torget vurderinger
0
Tid for TS til å oppdatere headingen til Wimp HiFi



[video=youtube;TsJGqNqqjyQ]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=TsJGqNqqjyQ[/video]​
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Er det noen som har opplevd at visse pop/rock etc etc sanger , er lysere i klangen enn andre sanger hos spotify.
Nå har jeg hadt dette annlegget mitt i 1 år , og er ganske fornøyd med det. Men når jeg spiller visse sanger hos spotify som jeg liker , så synes jeg di blir så lyse i toppen , hva er det som kan gjøre dette. marantz og sherbourn er jo kjent for og være ganske varm og nøytral klang messig. Og psb kan jo nesten matshes med hvilken som helst forsterker sånn sett. Kan det være at noen sanger hos spotify har dårlig kvalitet ?

Ja, delvis enig, men:

Opplever wimp som feitere bass og varmere klang.
Spotify lyse i toppen? Nææ.. spotify har bedre kvalitet som høres godt på f.eks jazztrommene med visper som dras over trommene.
Syns spotify er bedre kvalitet på lyden. Klarer og åpnere. Men det er min mening på mitt anlegg.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.894
Antall liker
13.943
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Har ikke tiden løpt fra denne tråden nå?
WiMP har WiMP HiFi som er FLAC og da er det best frem til Spotify kommer opp med det samme og etter det er løpet dødt.

:)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Har ikke tiden løpt fra denne tråden nå?
WiMP har WiMP HiFi som er FLAC og da er det best frem til Spotify kommer opp med det samme og etter det er løpet dødt.

:)
De har nok ikke til pc enda nei.
 

Soundmannen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.12.2015
Innlegg
505
Antall liker
860
Sted
Sandnessjøen
Har ikke tiden løpt fra denne tråden nå?
WiMP har WiMP HiFi som er FLAC og da er det best frem til Spotify kommer opp med det samme og etter det er løpet dødt.

:)
Sparker liv i denne tråden igjen da det er en stund siden. Hvordan er det nå?
Tidligere hadde jeg Apple TV som var koblet optisk til Hegel HD 20 som sende signalet igjen til H200. Med Spotify og denne løsningen manglet det litt definisjon i toppen og... ja... noe i mellomtonen som jeg ikke helt klarer å sette fingern på. Spilte jeg av samme låta via CD spillern, var lyden helt topp :)

Er det Spotify som er begrensingen? Eller eventuelt apple tv? Eller Dac? Husker ikke i farta hvilken modell CD spillern var men var en eldre Denon spiller jeg betalte 4000,- for 4-5 år siden.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.781
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
2
Har ikke tiden løpt fra denne tråden nå?
WiMP har WiMP HiFi som er FLAC og da er det best frem til Spotify kommer opp med det samme og etter det er løpet dødt.

:)
Sparker liv i denne tråden igjen da det er en stund siden. Hvordan er det nå?
Tidligere hadde jeg Apple TV som var koblet optisk til Hegel HD 20 som sende signalet igjen til H200. Med Spotify og denne løsningen manglet det litt definisjon i toppen og... ja... noe i mellomtonen som jeg ikke helt klarer å sette fingern på. Spilte jeg av samme låta via CD spillern, var lyden helt topp :)

Er det Spotify som er begrensingen? Eller eventuelt apple tv? Eller Dac? Husker ikke i farta hvilken modell CD spillern var men var en eldre Denon spiller jeg betalte 4000,- for 4-5 år siden.
Apple-TV er ikke helt rygg vil jeg si. Den resampler , og jeg synes det låter bedre fra andre kilder enn denne.
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Har ikke tiden løpt fra denne tråden nå?
WiMP har WiMP HiFi som er FLAC og da er det best frem til Spotify kommer opp med det samme og etter det er løpet dødt.

:)
Sparker liv i denne tråden igjen da det er en stund siden. Hvordan er det nå?
Tidligere hadde jeg Apple TV som var koblet optisk til Hegel HD 20 som sende signalet igjen til H200. Med Spotify og denne løsningen manglet det litt definisjon i toppen og... ja... noe i mellomtonen som jeg ikke helt klarer å sette fingern på. Spilte jeg av samme låta via CD spillern, var lyden helt topp :)

Er det Spotify som er begrensingen? Eller eventuelt apple tv? Eller Dac? Husker ikke i farta hvilken modell CD spillern var men var en eldre Denon spiller jeg betalte 4000,- for 4-5 år siden.
Stooor oppgradering i lyden når jeg gikk fra Airport Express til Bluesound Node2.
R
 

Soundmannen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.12.2015
Innlegg
505
Antall liker
860
Sted
Sandnessjøen
Okei. Ja nå som alt er solgt og skal gå over til MiniDSP/ aktiv deling, må jeg uansett oppdatere elektronikken. Finnes det noe alla Bluesound Node 2 bare med flere 1stk optiske inngang?

I lytterommet blir alt utover dette samlet med HDMI og optisk ut fra TV. Men MiniDSP har bare 1stk optisk inngang og skulle ha hatt en til på noe vis.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.285
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Okei. Ja nå som alt er solgt og skal gå over til MiniDSP/ aktiv deling, må jeg uansett oppdatere elektronikken. Finnes det noe alla Bluesound Node 2 bare med flere 1stk optiske inngang?

I lytterommet blir alt utover dette samlet med HDMI og optisk ut fra TV. Men MiniDSP har bare 1stk optisk inngang og skulle ha hatt en til på noe vis.
Bluesound Node 2 har utganger og ikke innganger:)

Edit, jeg kjører optisk fra Node 2 til separat DAC. Rotel DACen har 2 optiske og 2 coaxiale innganger.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.917
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Okei. Ja nå som alt er solgt og skal gå over til MiniDSP/ aktiv deling, må jeg uansett oppdatere elektronikken. Finnes det noe alla Bluesound Node 2 bare med flere 1stk optiske inngang?

I lytterommet blir alt utover dette samlet med HDMI og optisk ut fra TV. Men MiniDSP har bare 1stk optisk inngang og skulle ha hatt en til på noe vis.
Bar å bruke en slik, det?
3x1 SPDIF TOSLINK Digital Optical Audio Switch Switcher IR Remote Control CA | eBay

Johan-Kr
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.271
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Okei. Ja nå som alt er solgt og skal gå over til MiniDSP/ aktiv deling, må jeg uansett oppdatere elektronikken. Finnes det noe alla Bluesound Node 2 bare med flere 1stk optiske inngang?

I lytterommet blir alt utover dette samlet med HDMI og optisk ut fra TV. Men MiniDSP har bare 1stk optisk inngang og skulle ha hatt en til på noe vis.
Bluesound Node 2 har utganger og ikke innganger:)

Edit, jeg kjører optisk fra Node 2 til separat DAC. Rotel DACen har 2 optiske og 2 coaxiale innganger.
Har vel en mini USB for programmering, USB for disk eller pinne samt en nettverks port....
 

Seskage

Baron af Skage ;)
Ble medlem
15.12.2014
Innlegg
1.958
Antall liker
5.554
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Okei. Ja nå som alt er solgt og skal gå over til MiniDSP/ aktiv deling, må jeg uansett oppdatere elektronikken. Finnes det noe alla Bluesound Node 2 bare med flere 1stk optiske inngang?

I lytterommet blir alt utover dette samlet med HDMI og optisk ut fra TV. Men MiniDSP har bare 1stk optisk inngang og skulle ha hatt en til på noe vis.
Bluesound Node 2 har utganger og ikke innganger:)

Edit, jeg kjører optisk fra Node 2 til separat DAC. Rotel DACen har 2 optiske og 2 coaxiale innganger.
Har vel en mini USB for programmering, USB for disk eller pinne samt en nettverks port....
3,5 mm inngangen på Node2 er også en minioptisk inngang. Så det kan kobles til utstyr med optisk utgang til den og spille via Node2.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Okei. Ja nå som alt er solgt og skal gå over til MiniDSP/ aktiv deling, må jeg uansett oppdatere elektronikken. Finnes det noe alla Bluesound Node 2 bare med flere 1stk optiske inngang?

I lytterommet blir alt utover dette samlet med HDMI og optisk ut fra TV. Men MiniDSP har bare 1stk optisk inngang og skulle ha hatt en til på noe vis.
Bluesound Node 2 har utganger og ikke innganger:)

Edit, jeg kjører optisk fra Node 2 til separat DAC. Rotel DACen har 2 optiske og 2 coaxiale innganger.
Har vel en mini USB for programmering, USB for disk eller pinne samt en nettverks port....
3,5 mm inngangen på Node2 er også en minioptisk inngang. Så det kan kobles til utstyr med optisk utgang til den og spille via Node2.
Just presis, men den medfølgende adapteren er av medioker kvalitet. Anbefaler en ferdig kabel med toslink i ene enden og minijack i den andre

audioquest_forest_toslink_3-5mm_mini_optical_1.jpg
 

Soundmannen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.12.2015
Innlegg
505
Antall liker
860
Sted
Sandnessjøen
Hei! :)

Ja vis node 2 har 3,5 mm inngang som også er en minioptisk inngang så er jeg faktisk i mål :) Eller optisk switch hvis jeg skulle få behov for flere innganger senere :)

Takker for svar og tips! :)
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.285
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Okei. Ja nå som alt er solgt og skal gå over til MiniDSP/ aktiv deling, må jeg uansett oppdatere elektronikken. Finnes det noe alla Bluesound Node 2 bare med flere 1stk optiske inngang?

I lytterommet blir alt utover dette samlet med HDMI og optisk ut fra TV. Men MiniDSP har bare 1stk optisk inngang og skulle ha hatt en til på noe vis.
Bluesound Node 2 har utganger og ikke innganger:)

Edit, jeg kjører optisk fra Node 2 til separat DAC. Rotel DACen har 2 optiske og 2 coaxiale innganger.
Har vel en mini USB for programmering, USB for disk eller pinne samt en nettverks port....
3,5 mm inngangen på Node2 er også en minioptisk inngang. Så det kan kobles til utstyr med optisk utgang til den og spille via Node2.
Ja, da lærte jeg noe i dag også,:)
 

Soundmannen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.12.2015
Innlegg
505
Antall liker
860
Sted
Sandnessjøen
S

svk

Gjest
Hva bruker folket idag? Hvordan er utvalget mellom de forskjellige levrandørene?
Lyden? Er tidal hifi verd den siste hundringsen?
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.271
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
At den ene spiller flac i stedet for MP3 eller liknende er nok til at jeg har valgt den dyreste. Og så er/var den norsk og ikke svensk....
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Min oppfatning er fortsatt at potensialet, ikke overraskende, er størst i Tidal. Men det er til syvende og sist overføring og avspillingskjeden som avgjør resultatet.

I direkte sammenligning spiller Tidal klart best, dersom de to overføres på samme måte, gjennom kabel inn i en god DAC.

Men velger du å benytte blåtann eller AirPlay, synes jeg det er liten vits i å gå for hifi-versjonen.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Bjørge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
177
Antall liker
25
Sted
Vestfold
Jeg er ikke kjent med med tidal, men hvordan er musikkutvalget her? Er det noe forskjell? litt off-topic siden det er snakk om lydkvalitet, så hvis det er upassende trenger vi ikke ta det videre på denne tråden.
 
S

svk

Gjest
Min oppfatning er fortsatt at potensialet, ikke overraskende, er størst i Tidal. Men det er til syvende og sist overføring og avspillingskjeden som avgjør resultatet.

I direkte sammenligning spiller Tidal klart best, dersom de to overføres på samme måte, gjennom kabel inn i en god DAC.

Men velger du å benytte blåtann eller AirPlay, synes jeg det er liten vits i å gå for hifi-versjonen.

Mvh
Håkon Rognlien
Tenkte å bruke dac + ok hodetelefoner
 
S

svk

Gjest
Jeg er ikke kjent med med tidal, men hvordan er musikkutvalget her? Er det noe forskjell? litt off-topic siden det er snakk om lydkvalitet, så hvis det er upassende trenger vi ikke ta det videre på denne tråden.
Er en gammel tråd som noen har blåst liv i,så da kan vi vel diskutere det meste.
Tester for øyeblikket apple music. Fikk 3 mnd gratis.utvalget virker for meg å være bra.
Lyden der er kanskje litt kaldere enn cd-kvalitet
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Har vel en mini USB for programmering, USB for disk eller pinne samt en nettverks port....
3,5 mm inngangen på Node2 er også en minioptisk inngang. Så det kan kobles til utstyr med optisk utgang til den og spille via Node2.
Just presis, men den medfølgende adapteren er av medioker kvalitet. Anbefaler en ferdig kabel med toslink i ene enden og minijack i den andre

Vis vedlegget 429905

Mer elegant, selvsagt, men for lydens skyld tror jeg de eneste to alternativene her er "virker" og "virker ikke". ;)
 

alghatar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2014
Innlegg
389
Antall liker
132
Torget vurderinger
13
Av egne erfaringer synes jeg lyden i tidal låter klart best. Den har mindre boost enn Spotify, så ved første lytt kan Spotify låte bedre, for noen. Men etter hvert oppfatter du lyden som roligere, og detaljer kommer mer frem. Man opplever den sorte bakgrunnen mer, og det blir vesentlig bedre definisjon på bass.

En annen stor for fordel, for meg, er Master albumene. Låter ekstremt bra her. Kjører stue pc rett inn i min lyngdorf tdai 2170 på b&w cm6 s2. Fenomenal lyd!

Så; Ja, tidal er verdt 100lappen ekstra for hifi. Det finnes også websider som henter lister over fra Spotify, til tidal, gratis.

-C
 
S

svk

Gjest
Har vel en mini USB for programmering, USB for disk eller pinne samt en nettverks port....
3,5 mm inngangen på Node2 er også en minioptisk inngang. Så det kan kobles til utstyr med optisk utgang til den og spille via Node2.
Just presis, men den medfølgende adapteren er av medioker kvalitet. Anbefaler en ferdig kabel med toslink i ene enden og minijack i den andre

Vis vedlegget 429905

Mer elegant, selvsagt, men for lydens skyld tror jeg de eneste to alternativene her er "virker" og "virker ikke". ;)
Hvordan er lyden på hodetelefonutgangen på node2?
 
S

svk

Gjest
Av egne erfaringer synes jeg lyden i tidal låter klart best. Den har mindre boost enn Spotify, så ved første lytt kan Spotify låte bedre, for noen. Men etter hvert oppfatter du lyden som roligere, og detaljer kommer mer frem. Man opplever den sorte bakgrunnen mer, og det blir vesentlig bedre definisjon på bass.

En annen stor for fordel, for meg, er Master albumene. Låter ekstremt bra her. Kjører stue pc rett inn i min lyngdorf tdai 2170 på b&w cm6 s2. Fenomenal lyd!

Så; Ja, tidal er verdt 100lappen ekstra for hifi. Det finnes også websider som henter lister over fra Spotify, til tidal, gratis.

-C
Da får jeg begynne å abonnere på tidal :) takk for info
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Jeg er fornøyd med Tidal Hi-Fi (gratis pga mitt lille bidrag til sentralen- enn så lenge). Strømmer via lap top til DAC. Fortsatt foretrekker jeg CD. Går det an å få bedre lyd på Tidal gjennom annen form for streaming?
 

krisring

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2013
Innlegg
156
Antall liker
68
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
4
Lurer på dette selv. Bestilte en Raspberry Pi med Hifiberry digital utgang i dag. Tanken er en standalone boks uten egen DAC, som kjører Tidal inn til min DAC. Usikker på om dette er mye bedre enn Chromecast Audio som jeg kjører nå, men tenkte at den beste måten å finne det ut på var å prøve selv.
Opplever at vinyl og CD låter bedre enn strømming, selv gjennom samme DAC og prøver å se om det er noe å hente.
 
Sist redigert:
S

svk

Gjest
Jeg er fornøyd med Tidal Hi-Fi (gratis pga mitt lille bidrag til sentralen- enn så lenge). Strømmer via lap top til DAC. Fortsatt foretrekker jeg CD. Går det an å få bedre lyd på Tidal gjennom annen form for streaming?
pc + mqa
 
S

svk

Gjest
Lurer på dette selv. Bestilte en Raspberry Pi med Hifiberry digital utgang i dag. Tanken er en standalone boks uten egen DAC, som kjører Tidal inn til min DAC. Usikker på om dette er mye bedre enn Chromecast Audio som jeg kjører nå, men tenkte at den beste måten å finne det ut på var å prøve selv.
Opplever at vinyl og CD låter bedre enn strømming, selv gjennom samme DAC og prøver å se om det er noe å hente.
Bedre enn tidal hifi?
 

krisring

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2013
Innlegg
156
Antall liker
68
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
4
Lurer på dette selv. Bestilte en Raspberry Pi med Hifiberry digital utgang i dag. Tanken er en standalone boks uten egen DAC, som kjører Tidal inn til min DAC. Usikker på om dette er mye bedre enn Chromecast Audio som jeg kjører nå, men tenkte at den beste måten å finne det ut på var å prøve selv.
Opplever at vinyl og CD låter bedre enn strømming, selv gjennom samme DAC og prøver å se om det er noe å hente.
Bedre enn tidal hifi?
Skjønner ikke helt spørsmålet.
Jeg kommenterte Grammofon sitt innlegg hvor han skrev: "Går det an å få bedre lyd på Tidal gjennom annen form for streaming?". Jeg kjører Tidal Hifi via CCA optisk til DAC. Prøver å finne ut om annen kilde som kjører Tidal Hifi kan låte bedre.
 
Sist redigert:

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Spennende å høre hvordan det går, krisring.

Det er nok flere andre som har skrevet innlegg om dette tidligere, men har ikke tatt meg tid til å sjekke.....

Andre med erfaringer eller linker?
 
Topp Bunn