Noen som er gode på nettverk her inne?
Har oppgradert fra Akurate da/1 til Klimax renew ds/1 og har i den forbindelse fått noen nettverksproblemer.
Akuraten min var koplet rett i routeren og det funket helt fint med kazoo, samt Roon og Konfig på min Mac mini. Etter oppgraderingen opplever jeg at Klimaxen faller ut av nettet hele tiden. Det vil si, den er helt tiden koplet til nettet fordi jeg kan bruke Spotify Connect hele tiden, men er snakker kun tidvis med Kazoo, Roon og Konfig. Jeg kan ha kontakt med Klimaxen i noen minutter, da fungerer alt fint, hvorpå musikken plutselig stopper etter noen minutter. Da kan det gå lang tid uten at jeg får kontakt med Klimax, men plutselig er den der igjen.
Leste på Roon sitt forum at dette er et kjent problem og at det har noe med at Linn bruker noen proprietære nettverksprotokoller. Samt at det kunne hjelpe å kople Klimaxen til en switch som igjen var koplet til routeren min.
Lånte en switch av naboen og ting virket tilsynelatende stabilt. Kjøpte derfor en Netgear GS108PE V2, en switch som er anbefalt av Linn selv. Når jeg koplet til denne var ting like ustabilt som før. Mulig det er noen instillinger jeg kan gjøre på switchen, men foreløpig klarer jeg ikke å logge meg inn på denne for å undersøke.
Jeg har interessant nok fortsatt switchen til naboen til låns, men det er med denne også ustabilt.
Slik ting er satt opp nå har jeg en router fra Get (Sagencom FAST3686v2) som er kablet sammen med en GS108PE V2 som igjen er koplet opp til Klimaxen. Mac Mini M1 er på sin side koplet til routeren via WiFi.
Noen som kan hjelpe meg med å løse dette?
Og ja, det å bruke Spotify er selvfølgelig en mulighet, men jeg er ikke noen fan av Spotify (bortsett fra at Spotify Connect er veldig praktisk) og vil heller bruke Qobuz og Roon.