Bil, båt og motorsykkel Led eller Xenon på bilen

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
307
Antall liker
5
Planlegger et bilbytte, og vurder om jeg skal gå for Xenon plus som er standard, eller legge på 14.000 til og få Led-lys. Selger mener det er stor forskjell. Noen som har testet, har erfaringer eller lest noen tester?
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.327
Sted
Smurfeland
Hadde gått for LED. Ikke fordi jeg har testet, men fordi jeg tror de 14.000,- raskt spares inn med en gang en Xenonpære eller to ryker, og det ikke dekkes av noen garanti.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.138
Antall liker
3.282
Torget vurderinger
1
Tror du bør prøve selv først. Har ikke egen erfaring, men har lest på diverse forum at ikke alle liker der, mens andre synes det er verdt hver krone. Det har noe med lysbilde å gjøre.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.185
Antall liker
816
Hvor ofte har du bruk for gode lys? Brukte fjernlysene sist i påska; da var det to år siden sist.

Det er ikke mulig å bytte en og en LED, kun hele lampehuset.

For example, let’s say you bust the the LED-peppered headlight on a 2015 Cadillac Escalade (pictured).
That’s no $300-and-done housing– you’ll pay $1,650 for the entire unit, according to Automotive News. If that was 2000 Escalade, though, you’d only shell out a measly $200 to repair the headlight.
If you happen to crack the taillight lens your 2000 ‘Slade, you’ll be out-of-pocket a mere $56.08, and the entire assembly will cost you $220.49. Smash a lamp on a ’15 Escalade and you’re forced to repair the entire housing, as they are no longer separate parts. You’ll also have to dig deep, to the tune of $795.


 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Jeg jobber med bil til dagen og kan si at Xenon er i dag velutprøvd og ikke lenger like kostbart som det var.
En reservepære med litt "søking" koster ikke mer enn fra 500 kr stk for originalpærer. Altså Osram/Philips.
Så det er ikke så dyrt lenger å bytte. Ikke særlig verre å bytte enn halogen på mange biler.

LED har kommet på mange biler orignalt nå. Men jeg kan si deg at DET koster penger å bytte om noe ryker
etter garanti. Vi byttet en hovedlykt på en ny Mazda 6 med LED. Den koster da ca 12000 kr pluss mva.
Du kan ikke bytte pærer. Alt er forseglet. Kun et kontaktstykke er tilgjengelig pluss blinklyspæren.

Så hva er dyrest når noe går "galt" ? En xenonpære til noen hundrelapper eller du MÅ
bytte hele lykten om en LED pære ryker 10k ++++ :)

Xenon er fortsatt helt knall og LED kjørelys er nå i startfasen. Så det blir opp til deg.

Noen LED lykter har faktisk lavere lumen (lysstyrke) enn Xenon.
 

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
307
Antall liker
5
Hvor ofte har du bruk for gode lys? Brukte fjernlysene sist i påska; da var det to år siden sist.

Det er ikke mulig å bytte en og en LED, kun hele lampehuset.

For example, let’s say you bust the the LED-peppered headlight on a 2015 Cadillac Escalade (pictured).
That’s no $300-and-done housing– you’ll pay $1,650 for the entire unit, according to Automotive News. If that was 2000 Escalade, though, you’d only shell out a measly $200 to repair the headlight.
If you happen to crack the taillight lens your 2000 ‘Slade, you’ll be out-of-pocket a mere $56.08, and the entire assembly will cost you $220.49. Smash a lamp on a ’15 Escalade and you’re forced to repair the entire housing, as they are no longer separate parts. You’ll also have to dig deep, to the tune of $795.


Jeg har bruk for gode fjernlys MINST 200 dager i året.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.206
Antall liker
9.525
LED brukes til nærlys, ikke fjernlys. Det er heller ikke så mange som har xenon som fjernlys.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.138
Antall liker
3.282
Torget vurderinger
1
LED brukes til nærlys, ikke fjernlys. Det er heller ikke så mange som har xenon som fjernlys.
Nå tror jeg du henger litt etter, LED brukes også som fjernlys. Og min 9 år gamle bil har Xenon fjernlys originalt fra fabrikk.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.185
Antall liker
816
Samme her; xenon fjernlys på den 8 år gamle folkavogna
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.185
Antall liker
816
Hvis du trenger fjernlys minst 200 dager i året må det si at du bruker bil i jobbsammenheng, arbeider på kveldstid og bor i dalstrøka innafor
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.283
Antall liker
1.178
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Jeg jobber med bil til dagen og kan si at Xenon er i dag velutprøvd og ikke lenger like kostbart som det var.
En reservepære med litt "søking" koster ikke mer enn fra 500 kr stk for originalpærer. Altså Osram/Philips.
Så det er ikke så dyrt lenger å bytte. Ikke særlig verre å bytte enn halogen på mange biler.

LED har kommet på mange biler orignalt nå. Men jeg kan si deg at DET koster penger å bytte om noe ryker
etter garanti. Vi byttet en hovedlykt på en ny Mazda 6 med LED. Den koster da ca 12000 kr pluss mva.
Du kan ikke bytte pærer. Alt er forseglet. Kun et kontaktstykke er tilgjengelig pluss blinklyspæren.

Så hva er dyrest når noe går "galt" ? En xenonpære til noen hundrelapper eller du MÅ
bytte hele lykten om en LED pære ryker 10k ++++ :)

Xenon er fortsatt helt knall og LED kjørelys er nå i startfasen. Så det blir opp til deg.

Noen LED lykter har faktisk lavere lumen (lysstyrke) enn Xenon.
Prisen på Xenon har som sagt blitt mye hyggeligere med årene ;)Xenonpære - Xenonlys - Biltema
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.138
Antall liker
3.282
Torget vurderinger
1
LED brukes til nærlys, ikke fjernlys. Det er heller ikke så mange som har xenon som fjernlys.
Nå tror jeg du henger litt etter, LED brukes også som fjernlys.
Har du eksempler? Vi snakker originalutstyr, ikke ettermonterte lyskastere.
Jeg kjører Audi, så det er naturlig for meg å sjekke dem, så får du eventuelt sjekke andre.

Klippet fra wikipedia:

Audi A6 fra 2012: Full LED headlamps with Automatic high beam switching or Audi adaptive light (Xenon) with variable headlight range control

Audi A7 fra 2010: Full LED headlamps with Automatic high beam switching or Audi adaptive light (Xenon) with variable headlight range control.

Audi A8 fra 2009: Full LED headlamps with Automatic high beam switching or Audi adaptive light (Xenon) with variable headlight range control.

Tror ikke de "lavere" modellene har, og sjekket ikke Q-serien (og går ut ifra at R8 har det).
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
Ok, takk for svar. Var ikke klar over at disse "vanlige" bilene hadde LED hovedlys/fjernlys.
 
Topp Bunn