La oss prate fakta om forsterkere!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Når jeg tenker på en forsterker som drar tunge laster problemfritt, bruker jeg lastebil kontra Ferrari som eksempel.

    Volvo F16 drar 50 tonn uten problem, prøv det med en Ferrari. De har som sagt like mange hk (effekt), men dreiemoment og motorvolum er i en annen liga hos Volvoen. En forsterker med stivt powersupply blir da lastebilen.
    Ville heller sammenligne en 250cc motorsykkel med en 1200 Harley med samme anntall hk.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Det er heller ikke alle forsterkere som håndterer lave impedanser like godt, selv om produsentene mener at de kan tåle impedanser rundt 2ohm. Kan bare sammenligne Electrocompaniet 120w effektforsterker med en Dp A1 250w. Electrocompaniet koblet ut etter bare 7 sekunder ved 2,5 ohm, og det ente med at utgangsdriveren smalt til slutt. Dp'n har stått konstant tilkoblet siden 2005:rolleyes: Det viser bare kvalitetsforskjellen og konstruksjonen.
    Dette stemmer i alle fall ikke for Abrahamsen forsterkerne.. Er igang med 2 pink floyd skiva her nå på høyttalere som går ned til 2,53 ohm i bassen.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Analogier er i mange sammenhenger et spennende virkemiddel for å forklare noe vanskelig med noe som folk er kjent med. Jeg bruker f.eks. vanntrykk som en analogi for spenning siden de har mange likheter. Motstand blir da en innsnevring på vannrøret som begrenser strømstyrken (vannmengden).
    Men analogien med dreiemoment i en motor og strømstyrke i en forsterker har jeg et ambivalent forhold til. Mye på grunn av at det er svært mange som ikke vet forskjell på effekt og dreiemoment, og da forsvinner poenget med analogien.

    Bare for å presisere: Dreiemoment er et uttrykk for hvor stor vridningskraft veivakselen i motoren kan levere. Effekt er hvor mye arbeid en motor kan gjøre per tid (RPM). Dreiemoment, RPM og effekt er dermed uløselig knyttet til hverandre.
    Så selv om motoren i en F16 (551kW, 3550Nm) har større dreiemoment enn motoren i en La Ferrari (588kW, 700Nm), så vil Ferrarimotoren kunne utføre et større arbeid (kW) ut på en girkasse enn det F16 klarer. Den jobber med mindre kraft, men jobber mye raskere. Girkassen gjør om dette arbeidet til et moment som skal ut på hjulene, og Ferrarimotoren vil til slutt generere en større kraft mellom gummi og asfalt enn det F16 klarer.

    Nå ville Ferrari ha litt problemer med å komme i gang siden den ikke er laget for å sette i gang med 50 tonn hengende etter og det ville nok luktet litt svidd clutch, men når farten hadde kommet opp i 50km/t og motoren hadde kommet et stykke opp i turtall ville den kjørt fra F16 selv med 50 tonn hengende bak. Det hele handler om utveksling.
    Hvordan dette hadde gått i praksis etter mange mil og bratte bakker er en annen sak. Ferrariens motor hadde blitt slitt ut leeenge før F16 engang var innkjørt...
    Well, endelig, Armand, begynner du å nærme deg litt av sannheten med dreiemoment & sånt i lastebilmotorer.
    Jeg har kjørt 50-tonns vogntog i 15 år og kan litt om dette her ;)

    Men, skal fortelle deg noe annet - litt merkelig: Dersom to vogntog ligger opp samme bakke, med samme totalvekt, samme motor og samme hastighet, men at det ene vogntoget ligger i eksempelvis 7 gear på lavt turtall og den andre på 6 gear og høyt turtall. Ja, så vil kraften (!) på kardangen (fra motoren) på den som har lavt turtall være større enn den med høyt turtall, enda begge kjører like fort.

    Kan også fortelle at dreiemomentet i en rekkesekser "konstruksjonsbetinget" er høyere enn i en V8 motor.

    Båtmotoren som dro denne 58 tonns propellen rundt hadde trolig dreiemoment i MI klasse XXL.
    Bildet er montert rett inn, som stående, O store Høvding hvorfor skjer dette?

    58 tonn.jpg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.304
    Antall liker
    9.552
    Torget vurderinger
    2
    Strøm spenning og elektronikk er ikke så vanskelig å lære seg å forstå. Flere burde prøve det...kildene er mange vha Google. Det grunnleggende finner man i NEETS kursene for detvamerikamske Forsvaret .Fysikk og og elektronikk for dummies .
    Så slipper man å lære seg hvordan bilmotorer og andre analogier funker...
     
    Sist redigert:

    todams

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    191
    Antall liker
    142
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    11
    Når jeg ser på hifi utstyr pleier jeg å kjenne på vekten og det som man kan bruke brevporto på, skyr jeg som pesten. Må innrømme at jeg ble overrasket av Nuprime IDA 16 som veier i underkant av 8 kg, denne var det nemlig masse futt i. Har hatt Ancient Audio Single Six rørmonoblokker på 18w/stk og disse dro Monitor Audio PL 300 uten problem takket være en solid strømforsyning, spiller riktignok ikke veldig høyt grunnet tinnitus men tror at en solid strømforsyning er viktig.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.638
    Antall liker
    14.613
    Sted
    Langesund
    Rettet. Denne kan sikkert brukes til stillegående vifte til ampen min:p
    propell.png
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.873
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Når jeg ser på hifi utstyr pleier jeg å kjenne på vekten og det som man kan bruke brevporto på, skyr jeg som pesten. Må innrømme at jeg ble overrasket av Nuprime IDA 16 som veier i underkant av 8 kg, denne var det nemlig masse futt i. Har hatt Ancient Audio Single Six rørmonoblokker på 18w/stk og disse dro Monitor Audio PL 300 uten problem takket være en solid strømforsyning, spiller riktignok ikke veldig høyt grunnet tinnitus men tror at en solid strømforsyning er viktig.
    Man må se på konstruksjonene.
    Jeg bruker disse til å drive bassene mine, og du skal bære inn mye av slike amper du sikter til før jeg bytter ut disse 12,7 kg.

    Mvh
    OMF

    itech 6000.jpg
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Når jeg ser på hifi utstyr pleier jeg å kjenne på vekten og det som man kan bruke brevporto på, skyr jeg som pesten. Må innrømme at jeg ble overrasket av Nuprime IDA 16 som veier i underkant av 8 kg, denne var det nemlig masse futt i. Har hatt Ancient Audio Single Six rørmonoblokker på 18w/stk og disse dro Monitor Audio PL 300 uten problem takket være en solid strømforsyning, spiller riktignok ikke veldig høyt grunnet tinnitus men tror at en solid strømforsyning er viktig.
    Man må se på konstruksjonene.
    Jeg bruker disse til å drive bassene mine, og du skal bære inn mye av slike amper du sikter til før jeg bytter ut disse 12,7 kg.

    Mvh
    OMF

    Vis vedlegget 513558
    Hvordan er det med støy fra disse?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.873
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Når jeg ser på hifi utstyr pleier jeg å kjenne på vekten og det som man kan bruke brevporto på, skyr jeg som pesten. Må innrømme at jeg ble overrasket av Nuprime IDA 16 som veier i underkant av 8 kg, denne var det nemlig masse futt i. Har hatt Ancient Audio Single Six rørmonoblokker på 18w/stk og disse dro Monitor Audio PL 300 uten problem takket være en solid strømforsyning, spiller riktignok ikke veldig høyt grunnet tinnitus men tror at en solid strømforsyning er viktig.
    Man må se på konstruksjonene.
    Jeg bruker disse til å drive bassene mine, og du skal bære inn mye av slike amper du sikter til før jeg bytter ut disse 12,7 kg.

    Mvh
    OMF

    Vis vedlegget 513558
    Hvordan er det med støy fra disse?
    Denne bråker for mye til å ha i lytterommet. Denne er jo beregnet for rackmontering, så all varmen skjer med vifte, ingen kjøleribber.
    Jeg har min i et annet rom.

    Mvh
    OMF
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Når jeg ser på hifi utstyr pleier jeg å kjenne på vekten og det som man kan bruke brevporto på, skyr jeg som pesten. Må innrømme at jeg ble overrasket av Nuprime IDA 16 som veier i underkant av 8 kg, denne var det nemlig masse futt i. Har hatt Ancient Audio Single Six rørmonoblokker på 18w/stk og disse dro Monitor Audio PL 300 uten problem takket være en solid strømforsyning, spiller riktignok ikke veldig høyt grunnet tinnitus men tror at en solid strømforsyning er viktig.
    Man må se på konstruksjonene.
    Jeg bruker disse til å drive bassene mine, og du skal bære inn mye av slike amper du sikter til før jeg bytter ut disse 12,7 kg.

    Mvh
    OMF

    Vis vedlegget 513558
    Hvordan er det med støy fra disse?
    Denne bråker for mye til å ha i lytterommet. Denne er jo beregnet for rackmontering, så all varmen skjer med vifte, ingen kjøleribber.
    Jeg har min i et annet rom.

    Mvh
    OMF
    Ja, riktig.
    Bare lurte siden jeg alltid har hørt om den viftestøyen.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hadde en QSC pa forsterker som monterte papst vifte i. Den ble stille nok til å ha i staua.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn