Kudos; speakers corner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    Sub er jo lett? Kjøp en Antimode 8033 og en dugelig sub?
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Jega skrev:
    Hei Liotheles og Brasse (og andre som ønsker en lytt til SN/HC/Kudos)

    Ser jeg har glemt meg litt bort her. Det skjer litt for mye nå, så vi tar musikkkvelden på nyåret.
    Det passer for meg 13, 14, 24 og 25 januar. Bare å velge en dag.

    Ser det skrives litt om rom her. Jeg har en relativt stor stue på ca 35 kvm, og synes ikke mine C2 Klarer å fylle rommet helt, ønsker meg litt fylde og trøkk nedover. Titan kan jeg glemme. Sub tror jeg blir for mye styr.
    Noen som har erfaring med Kudos C30 ?
    Har hatt C30 selv, og den ble ikke stående i mitt nåværende rom pga størrelsen og at den ble for dominerende i bunnen. Når da rommet mitt er godt under halvparten av ditt så antar jeg at det lille savnet du har nedover vil kunne lett fylles av C30. For ikke lenge lenge siden lå det et par på brukten også. Kanskje du har flaks og at de ikke er solgt enda?

    Skal du ha sub i tillegg er det vel et "krav" om at den er rask nok til å henge på C2 i svingene, den er jo relativt hurtig i bassen. Har selv god erfaring med lukkede konstruksjoner, og har i dag en Epik Legend som klarer det godt de gangene jeg har testet mine C20 med sub.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Jega skrev:
    Hei Liotheles og Brasse (og andre som ønsker en lytt til SN/HC/Kudos)

    Ser jeg har glemt meg litt bort her. Det skjer litt for mye nå, så vi tar musikkkvelden på nyåret.
    Det passer for meg 13, 14, 24 og 25 januar. Bare å velge en dag.
    Flott Jega!
    Da tror jeg 13 eller 14 passer best for min del. Sender ut en PM til de påmeldte etterhvert du da eller?
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    Flotte bilder av flotte høyttalere. Noen spesifikasjoner på hvilke innstillinger du har brukt på ditt kamera?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Har prøvd meg på litt manuelle innstillinger. Kan ikke huske helt i farten. Skutt med 35 mm. Er helt ok, men ser jo at farge osv.. ikke er 100%. Man lærer så lenge man lever...
     

    Jega

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.10.2004
    Innlegg
    181
    Antall liker
    10
    Liotheles skrev:
    Jega skrev:
    Hei Liotheles og Brasse (og andre som ønsker en lytt til SN/HC/Kudos)

    Ser jeg har glemt meg litt bort her. Det skjer litt for mye nå, så vi tar musikkkvelden på nyåret.
    Det passer for meg 13, 14, 24 og 25 januar. Bare å velge en dag.
    Flott Jega!
    Da tror jeg 13 eller 14 passer best for min del. Sender ut en PM til de påmeldte etterhvert du da eller?
    Da har vi en liten plan. Sikter oss inn på torsdag 13. januar. Pm kommer på nyåret.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Hei,

    Har fått meg c20 og bruker dem med roksan kandy k2 og vinylspiller.
    Ser det er lenge siden noen har lagt inn noe på denne tråden så nå er det er kanskje andre også som har erfaringer med disse HT?

    Synes kombinasjonen er ganske grei.
    Den integrerte ble valgt pga dens litt varme klang og at den har prosessorinngang, den blir nok byttet ut senere til noe lengre oppe i rekkene når midlene er spart opp.
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Venter på å få et par Kudos X2 i hus. Etter det står Beresforden i fare for å ryke ut for en Rega DAC.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Har hørt x2 på Resonans i Stavanger, det var på EC elektronikk og hørtes veldig bra ut.
    Ikke la størrelsen lure deg der!

    Det var fin og fyldig lyd. Den integrerte var en ec5 i mkII og den er langt ifra så myk i lyden som eldre modeller, det var som sagt en fin kombo.

    Har hørt lovord on rega dac og så det er vel bare å glede seg!
     

    AudunT

    Medlem
    Ble medlem
    21.01.2011
    Innlegg
    12
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    Kan bekrefte at X2 og Rega DAC fungerer meget bra sammen, kjører den komboen med en BelCanto S300iU mellom.

    Selv i min åpne løsning på totalt 50 kvm stue og kjøkken fungerer dette bra, og det kommer mange kommentarer om at de små boksene spiller mye større enn man skulle tro var mulig. Spiller muligens litt inn at jeg har en ganske kraftig forsterker, virker som om høyttalerne trenger litt muskler for å våkne i større rom - noe jeg sier uten at jeg har prøvd dem med noe mindre forsterkeri.
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    AudunT skrev:
    Kan bekrefte at X2 og Rega DAC fungerer meget bra sammen, kjører den komboen med en BelCanto S300iU mellom.

    Selv i min åpne løsning på totalt 50 kvm stue og kjøkken fungerer dette bra, og det kommer mange kommentarer om at de små boksene spiller mye større enn man skulle tro var mulig. Spiller muligens litt inn at jeg har en ganske kraftig forsterker, virker som om høyttalerne trenger litt muskler for å våkne i større rom - noe jeg sier uten at jeg har prøvd dem med noe mindre forsterkeri.
    Godt å høre!! Har selv åpen løsning ca. 50 kvm stue og kjøkken. Er jeg riktig heldig ankommer X2 Oslo idag!
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Jeg hørte at Kudos ikke dipper særlig mye mere enn 1 ohm, og at dem er superlett last for forsterkeren. Det er mye å lese om de som kjører Naim på Kudos med stort hell, for eksempel Naim 5i som gir 2x50 watt.
    Man skal ikke henge seg så mye opp i watt, heller den totale oppbygningen med strømforsyning men det gir en viss peiling på at forsterkeren er av det mindre slaget hvertfall.

    Veldig kult er det at Kudos er godt egnet for rørforsterker da ohmen er så stabil.
    Jeg hadde en Ayon Spirit til hjemlån, den låt mere åpent og oppløst enn noen transistor jeg har prøvd.

    Håper du får dine X2 i dag da Todd :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Todd skrev:
    AudunT skrev:
    Kan bekrefte at X2 og Rega DAC fungerer meget bra sammen, kjører den komboen med en BelCanto S300iU mellom.

    Selv i min åpne løsning på totalt 50 kvm stue og kjøkken fungerer dette bra, og det kommer mange kommentarer om at de små boksene spiller mye større enn man skulle tro var mulig. Spiller muligens litt inn at jeg har en ganske kraftig forsterker, virker som om høyttalerne trenger litt muskler for å våkne i større rom - noe jeg sier uten at jeg har prøvd dem med noe mindre forsterkeri.
    Godt å høre!! Har selv åpen løsning ca. 50 kvm stue og kjøkken. Er jeg riktig heldig ankommer X2 Oslo idag!
    X2 er utrolig artige, da jeg hadde dem innom satt jeg i starten og stusset fælt over hvor all lyden kom fra - for de små elementene kunne da ikke få til alt sammen...
     

    AudunT

    Medlem
    Ble medlem
    21.01.2011
    Innlegg
    12
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    Todd skrev:
    Godt å høre!! Har selv åpen løsning ca. 50 kvm stue og kjøkken. Er jeg riktig heldig ankommer X2 Oslo idag!
    Kom X2 i hus? Fornøyd?
     

    AudunT

    Medlem
    Ble medlem
    21.01.2011
    Innlegg
    12
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    analog76 skrev:
    Jeg hørte at Kudos ikke dipper særlig mye mere enn 1 ohm, og at dem er superlett last for forsterkeren. Det er mye å lese om de som kjører Naim på Kudos med stort hell, for eksempel Naim 5i som gir 2x50 watt.
    Man skal ikke henge seg så mye opp i watt, heller den totale oppbygningen med strømforsyning men det gir en viss peiling på at forsterkeren er av det mindre slaget hvertfall.

    Veldig kult er det at Kudos er godt egnet for rørforsterker da ohmen er så stabil.
    Jeg hadde en Ayon Spirit til hjemlån, den låt mere åpent og oppløst enn noen transistor jeg har prøvd.

    Håper du får dine X2 i dag da Todd :)
    Joda, ser hva du mener, og du har sikkert rett. Men med følsomhet på 86db og 5" elementer i noen små bokser, kommer man nok ikke utenom litt krefter om man vil ha litt trøkk i bunn i store rom - igjen min høyst ukvalifiserte påstand!
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    AudunT skrev:
    Todd skrev:
    Godt å høre!! Har selv åpen løsning ca. 50 kvm stue og kjøkken. Er jeg riktig heldig ankommer X2 Oslo idag!
    Kom X2 i hus? Fornøyd?
    Nei, venter spent på dem fortsatt.......Men, den som venter på noe godt..! Skal rapportere tilbake når X2 er på plass.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Da har det gått en stund siden cardea c20 kom i hus og de spilles stadig inn.
    Merker at de begynner å løsne nå etter ca 70 timer vil jeg tro.. Bedre dynamikk da bassen har sluppet merkbart mere.

    Jeg bruker vinyl som kilde og jeg trodde jeg hadde det tidligere da jeg gikk til innkjøp av et riaa trinn høyere opp i klassen, fra doxa 010 til jhl/hart. Det viste seg ikke å matche kjeden forøvrig og jeg måtte stusse litt (pga sjonglerte med flere faktorer på en gang) før jeg kunne sette fingen på, og bytte riaa tilbake.

    Idag det pro-ject rpm 5.1 som kilde med empire 3000 mm pickup, doxa 010 riaa, roksan k2 integtrert, c20 HT og kabler fra chord.
    Må si at jeg er veldig fornøyd med dette nå, og har det beste jeg har hatt så langt i løpet av fartstiden. Sterkt anbefalt:)
     

    charliefoxtrot

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2009
    Innlegg
    164
    Antall liker
    53
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Blir mer og mer nysgjerrig på Kudos jo mer jeg leser om dem, særlig C2/C20.

    Spørsmål:
    1. Svarer det prismessige løftet seg fra C2 til C20?
    2. Hvor langt ned strekker de seg i bassen?
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Hei,

    Jeg er usikker på om 10 laken ekstra fra c2 til c20 er 'verdt' det siden jeg ikke har hatt c2 selv, eller hørt dem.
    Det jeg har lest i tester mellom disse to, er at c20 med sin crescendo er av en helt annen klasse enn tweeteren i c2 og jeg mistenker og at delefilteret er mere påkostet en c2 som de mest åpenbare forskjellene. Som Håkon Rognlien skriver i sin test av c20 i fidelity 47 mener jeg det var... Så er c20 en høyttaler med klare high-end egenskaper som kommer spesielt frem i mellomtone og i særs diskanten, den testen kan være grei lesning. Testeren kjøpte dette paret til hjemmebruk og panelet mente at diskanten var noe av det beste de hadde hørt uansett pris.

    Bassen går nok ikke så dypt som 30 hz, det kommer nok mest an på lytterommet hvor dyp den fremstår å være.
    Bassen er ikke kjellerdyp, men den leverer det den skal og går dypt nok til at jeg blir fornøyd. Det som er positivt er at bassen er meget kontant og tørr og grumser ikke til lydbildet med imponatoreffekter hverken i bassen eller andre områder, men er temmelig nøytral over hele linja altså mere high end enn hi fi etter min mening.

    Det skal nevnes at disse ht bør pares med litt varm transistorelektronikk da den kan stikke seg frem i øvre mellomtone/diskant med visse kombinasjoner.
    Jeg har ikke prøvd så mange forskjellige selv, men har foreløpig havnet opp med Roksan Kandy K2 pga budsjett. Ht fortjener og vil nok blomstre med elektronikk endel høyere opp i sjiktet men det viser seg å være en grei kombi med K2 som en inngang.

    Jeg kan ikke annet enn å rose disse ht etter å ha spilt dem inn og litt til så langt, de blir stående her :)
     

    vally

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.10.2008
    Innlegg
    63
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    3
    Har Cudos c20 med Electrocompaniet Aw 120 dmb Ec 4.8 og Ecd 1.Dette gir en fyldig lyd med stramm bass uten mangel på detaljer.HT har jeg hatt i ca 2år,er meget fornøyd.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    hadde vært spennende å hørt C20'ene med EC komponentene du har, det blir kanskje en god oppskrift for meg også ved neste oppgradering:)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    charliefoxtrot skrev:
    Blir mer og mer nysgjerrig på Kudos jo mer jeg leser om dem, særlig C2/C20.

    Spørsmål:
    1. Svarer det prismessige løftet seg fra C2 til C20?
    2. Hvor langt ned strekker de seg i bassen?
    C2 går ihvertfall fint til rett rundt 30 hz i rommene jeg hadde dem. En meget god høyttaler.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Kan det være at med den nedover vendte bassporten unngår man å farge bassen på samme måte som hvis man skyter hz inn i frontveggen?
    Og i så tilfelle kan bass gjerne bli lave 30hz men høres ikke så 'mørk' ut som en romklang kan gjøre. Kommer musikken mere direkte fra kilden slipper men gjerne litt imponatoreffekter og unngår, 'return from sender'!
    Og ja, Elvis er fremdeles Kongen!
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Smak og behag kommer inn her, jeg vil si diskanten er meget god, men jeg vet om flere jeg liker bedre.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Ja det er sant som det er sagt, det blir alt etter som, og smaken bestemmer mye.
    Det viktigste er at man blir tilfreds med det man eier, og hvis ikke, kan man alltids kikke innom børsen :)
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Nye komponenter til hjemlån for testing!

    Roksan K2 stiller seg i kø, da Talk Electronics Hurricane 3.1 pre, og EC 120 M har inntatt racket for testing av C20.
    Det er enda tidlig i Helgen og jeg fikk ikke mulighet til å lytte så mye i dag, derimot i morgen satser jeg på en helaften.

    Talk er jo en meget oppløst kvalitetspre i sin klasse og 120 M gir et solid fundament i kombinasjonen synes jeg så langt i lyttingen.

    Spennende sammen med ht denne kombinasjonen, og klarer jeg å få dette til å sitte, tror jeg ikke det skal skorte på så mye i registeret, det er hvis jeg klarer å balansere Crescendoen på rett side av fornøyelig.

    Stay tuned!
     

    vally

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.10.2008
    Innlegg
    63
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    3
    Det der blir sikkert bra Analog 76.Hvis du er redd for at Crecendoene skal bli for skarpe,er det vel noe du kann styre,til en hvis grad med kabler!?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ohoi, det kabelmaset....

    Jeg kan anbefale deg å teste Naim på Kudosene. Fungerte svært mye bedre enn Roksan K2 her. Naim XS passer som hånd i hanske.
     

    vally

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.10.2008
    Innlegg
    63
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    3
    Ohoi venta på det........Skal se om jeg får gjort det,testa Naim.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    vally skrev:
    Det der blir sikkert bra Analog 76.Hvis du er redd for at Crecendoene skal bli for skarpe,er det vel noe du kann styre,til en hvis grad med kabler!?
    Ja det kan jeg jo, nå har jeg chord chameleon silver plus rca ut fra platespiller til riaa og videre til pre, de er veldig transperente og de 'åpneste' kablene jeg har prøvd.

    Skulle egentlig hatt tre av dem, mangler den siste fra pre til effekt, så nå tester jeg en atlas, den står mellom pre og effekt..
    Jeg prøvde også atlas helt i begynnelsen av kjeden, ut fra platespiller til riaa, men da ble alt snudd på hodet, det var helt merkelig. Så ja, jeg kan styre det med kabler, det gjelder bare å finne den rette:)

    Skulle egentlig ha en helaften i går med anlegget, men ble bedt på fest og så tungvektstittelen falle i boksing, skal komme nærmere tilbake etter å ha lyttet mere.

    Men, jeg fikk hørt litt, lyden er langt mere finkornet, mere ' silky ' og oppløst.
    Det høres egentlig veldig bra ut så da blir det kanskje handel?..... V får se :)

    Jeg har lurt på å prøve Naim, men da vi har diskutert på Resonans og det settet jeg prøver nå var 'ledig' , så ble det ikke Naim, litt dumt egentlig da jeg burde ha hørt det og....
    Det har seg slik at jeg har drevet å sjonglert så mye med produkter med låning å prøving i ganske lang tid nå frem til jeg kjøpte Kudos'ene så hvis dette passer så forblir kanskje naim uprøvd...
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Naim XS vs K2: Mer driv i bassen, vokal får liksom "mer fokus", mer luft mellom aktørene i musikken, musikken flyter bedre og låter glattere. Klart verdt de 5000 opp.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Takk for tipset Cybervision :)
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    vally skrev:
    Ohoi venta på det........Skal se om jeg får gjort det,testa Naim.
    Hvilke ht har du Vally?
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    cybervision_ skrev:
    charliefoxtrot skrev:
    Blir mer og mer nysgjerrig på Kudos jo mer jeg leser om dem, særlig C2/C20.

    Spørsmål:
    1. Svarer det prismessige løftet seg fra C2 til C20?
    2. Hvor langt ned strekker de seg i bassen?
    C2 går ihvertfall fint til rett rundt 30 hz i rommene jeg hadde dem. En meget god høyttaler.

    Spilte nettopp gjennom LP'n til Gorillaz, plastic beach...
    Hvis ikke det var 30hz så vet ikke jeg..

    Dypeste bass jeg har hørt blandt de HT jeg har hatt ;D
     

    vally

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.10.2008
    Innlegg
    63
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    3
    Har Kudos Cardea c20,se litt lenger opp i tråden.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Stemmer det, det var deg ja :) flotte komponenter :D
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    nye komponenter i racket:
    Talk Electronics hurricane3.1B pre, og Electrocompaniet AW2x120-M effekt.

    litt fonøyd nå ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn