Korfor bråker min Plannar3

KalleKlovn

Medlem
Ble medlem
17.01.2009
Innlegg
25
Antall liker
0
Eg har snurra plater på Regaen min i 15 år nå, og har nyss fått vita at den ikkje skal brumma likevel :'(... Veit ikkje heilt kor eg skal ta til med å fiksa bråkebøtta mi! Er glad om Rega-folk kan fortelja meg litt. ;)
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei centerlodd skal du ikke bruke på denne...!

men bråker...kan du deinere det litt bedre , er det relatert til selve drivverket(tallerken går rundt og arm ikke på plata)

Er det bråk/støy i forb med spilling....(høy rillestøy) så kan jo pickupen ha skylden....

du sier du har brukt den i 15år , og den ble oppsatt i butikken , har du noengang byttet pickup ? (sikkert ikke det som er feilen om det enda kommer lyd)

Har du smurt opp lageret på tallerkenopplagringen (så du ikke kjører tørrt)

Si litt om lyden , om den bare er der når tallerkenen snurrer....eller med arm på plata , eller om du løfter vekk tallerken og starter motoren hva skjer da?

Mvh Espen
 

KalleKlovn

Medlem
Ble medlem
17.01.2009
Innlegg
25
Antall liker
0
Hei ssm/Espen. Tusen takk for kjapt og godt svar :). De må orsaka meg at eg redigerte vekk mykje av det opprinnelege spørsmålet. (Fysste gong eg skriv på eit forum...)

Det er to typar bråk, som eg trur er knytt opp til drivverk og skjerming av elektromagnetisk støy.

1: Elektrisk brumming når eg skrur på spelaren. Den er lik uavhengig av om platetallerkenen er på eller ikkje, men blir sterkare inn mot midten. Denne høyrest ôg når eg speler plater, men då på låge parti og mellom spor.

2: Støy, som ei høgspentlinje i miniatyr. Varierer med avstanden til forsterkaren. Kontaktane er på høgre side bak på både forsterkar og platespelar. Begge komponentane må stå øverst, og då vert avstanden for kort :(.

Har aldri smurt opp lageret. Visste ikkje om det eingong... Kor ofte er normale "serviceintervall" ???

Eg har aldri klussa med pickup, og likar den nåverande varme, gode lyden, sett vekk ifrå bråket, med ein diskant ein ikkje "høyrer", men som berre "er" der :D.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
1-----støyen er trolig knyttet opp til ett jordingsproblem , når armen beveger seg innover på plata kan armkablen bevege seg under plintet?

Kanskje en mulighet til å atrekke en ekstra tynn leder fra rambasen(under plintet) som du skrur fast , og trekker ned til riia (forforsterker/integrert eller hva du maååte ha koblet dine phonokabler til'.

Rega jorder vel i rca pluggen (vet noen andre det bedre?)

Lageret bør rengjøres og smøres opp , egnet fett/olje , spør du etter hos en forhandler , feks stereofil....dersom lageret er stygt/eller deformert mekanisk kan du ha kjørt for lenge , dersom du er usikker , la noen som vet hvordan dette skal være ta en titt på spillern din (feks stereofil)

brum bør du bli kvitt ,Hvbis det har kommet gradvis , kan det være brudd i tonearmskabel/skjerm som gjør dette , det er slett ikke sikkert , men en mulighet.

jeg husker ikke hvordan det ser ut , men dersom det er dårlig jord , bør det bli borte om du har en feks 1 meter tynn kabel enkeltleder(fåes på bilrekvisitaer) , denne avisolerer du i begge ender feks 1 meter lang, skru den ene enden inn i riia/preamp/integrert...(der hvor kablen fra platespiller er innkoblet)...det finnes gjerne en skrue på chassis som er merket med ett jordingssymbol.....
når kablen er skrudd fast her , så slrur du på spillern (la armen stå i armliften) nå kan du legge den andre kabelenden til armbasen for å se om det blir tyst...blir det nå tyst , har du nok ett problem med den interne jordingen....det kan være..

1) dårlig kontakt i rca plugger....= rens med qtip og elektrorens(strøm avkoblet)

2) rens kontaktene på riia/pre/ integrert (strøm avslått)

3) dette hjelper ikke = du kan ha dårlig kontakt i tonearmskablen , ett alternativ kan være å prøve å jorde armbasen med den ekstra prøvekablen permanent....altså feste denne...mange produsenter bruker dette , feks på min vpi...der brukes ekstra enkeltleder til apparatet som rca er koblet til....dermed jorder du skikkelig mellom , (husk at armen skal kunne bevege seg fritt og ikke henge igjen i noe...

Om du er kababel til egenhjelp /feilsøking vet jeg ikke , vet ikke hvor du bor , men kanskje en med-forumist med litt erfaring melder seg om du sier hvor du bor hen.....

vi hører ifra deg...dette ordner seg !

Mvh Espen
 

KalleKlovn

Medlem
Ble medlem
17.01.2009
Innlegg
25
Antall liker
0
Oj. Dette var ei skikkeleg detaljert og god oppskrift. Eg får ta meg ein tur og kjøpa jordingskabel og prøva meg på denne eliminasjonsmetoden. Hadde aldri greidd å pønska ut dette sjølv ;). Kjem attende til forumet når eg veit koss det har gått.

ssm skrev:
1-----støyen er trolig knyttet opp til ett jordingsproblem , når armen beveger seg innover på plata kan armkablen bevege seg under plintet?
Bør armkabelen bevega seg eller ikkje under speling?

Lars J. Sandnes
 

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
325
Antall liker
177
Torget vurderinger
2
Kanskje har det noe med PU`en å gjøre. Grado har en tendens til å brumme når spilleren står nær forsterker, cd-spiller osv. Jeg opplevde en gang at brum forsvant da jeg slo av
cd-spilleren. Råd: Flytt platespiller bort fra andre komponenter!
 

kaajola

Medlem
Ble medlem
06.02.2008
Innlegg
40
Antall liker
1
Jeg tror også at det med plassering er viktig. Prøv å flytte platespilleren lengst mulig vekk fra andre komponenter. Om det er umulig i praksis så bare gjør et forsøk for å se om det hjelper.

Min erfaring er at MM pickuper er lettere påvirkelige for slik støy enn MC

Noen platespillere har egen jordingsterminal. Det har i alle fall ikke min Rega P2. Så da må en mekke selv. Jeg forsøkte dette på min egen Rega, men det bedret ikke problemet.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei
Hvis du ikke har fått bort brum/stråligsstøy, så kan du gjøre følgende.
Lag en "platematte" av kobberfolie eller sølvpapir og legg denne under din eksisterende platematte/filt.
Dette kan hindre støy. ( husker jeg gjorde dette på en billigspiller en gang med flott resultat)
En kan også prøve å legge dette under hyller i racket. ( gammelt tricks for å hindre støy)
Mvh Jan I
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
KalleKlovn skrev:
Hei ssm/Espen. Tusen takk for kjapt og godt svar :). De må orsaka meg at eg redigerte vekk mykje av det opprinnelege spørsmålet. (Fysste gong eg skriv på eit forum...)

Det er to typar bråk, som eg trur er knytt opp til drivverk og skjerming av elektromagnetisk støy.

1: Elektrisk brumming når eg skrur på spelaren. Den er lik uavhengig av om platetallerkenen er på eller ikkje, men blir sterkare inn mot midten. Denne høyrest ôg når eg speler plater, men då på låge parti og mellom spor.

2: Støy, som ei høgspentlinje i miniatyr. Varierer med avstanden til forsterkaren. Kontaktane er på høgre side bak på både forsterkar og platespelar. Begge komponentane må stå øverst, og då vert avstanden for kort :(.

Har aldri smurt opp lageret. Visste ikkje om det eingong... Kor ofte er normale "serviceintervall" ???

Eg har aldri klussa med pickup, og likar den nåverande varme, gode lyden, sett vekk ifrå bråket, med ein diskant ein ikkje "høyrer", men som berre "er" der :D.
1. Brum når armen nærmer seg midten på eldre Rega-platespillere er ikke uvanlig, hvor kraftig er avhengig av pickupen. Dette er det lite å gjøre med annet enn å eventuelt oppgradere styringselektronikken til motoren. Ekstra jording osv er bortkastet tid, det hjelper ikke. Armen er allerede jordet gjennom skjermen i venstre kanal.

Hvis noe er galt i armen eller med jordingen, brummer det noe helt for jævlig, det kan du ikke unngå å merke.

2. Dette høres ut som forstyrelser fra trafo eller lignende fra andre komponenter i anlegget. Forsøk alternative plasseringer av platespilleren eller å trekke ut nettledningen på de andre komponentene som står i nærheten.

Lageret har ikke noe som helst med dette å gjøre. Hold deg unna dette hvis du ikke vet hva du driver med. Du bør uansett vurdere en ny pickup hvis denne ikke er byttet på 15 år. Spiller du mye plater, kan du også vurdere en overhaling av platespilleren med bytte av olje i lageret og oppgradering av elektronikken.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
16
Jeg hadde en slik i flere år,og det skar seg skikkelig når jeg kjøpte stooore høyttalere.Eneste utvei til slutt ble:5 m kabel,og spilleren i naborommet.Jeg vet ikke,men de er muligens litt dårlig skjermet disse.Jeg parkerte den til slutt,da jeg oppdaget at de også lydmessig var en smule godt oppskrytt.
Uansett så er det,som over nevnt,stor forskjell på PUer når det kommer til det å ta inn uønsket støy.Så det bør absolutt prøves en annen PU også.
Mvh Rune :)
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
923
Antall liker
1.093
Torget vurderinger
4
Kanskje vurdere å oppgradere til Rega P3 spec? Er tenkelig at dette kan hjelpe betraktelig på den elektriske brumminga du opplever.
 

KalleKlovn

Medlem
Ble medlem
17.01.2009
Innlegg
25
Antall liker
0
8)[/quote]

Lageret har ikke noe som helst med dette å gjøre. Hold deg unna dette hvis du ikke vet hva du driver med. Du bør uansett vurdere en ny pickup hvis denne ikke er byttet på 15 år. Spiller du mye plater, kan du også vurdere en overhaling av platespilleren med bytte av olje i lageret og oppgradering av elektronikken.

[/quote]

Hei, CBA.
Innlegget ditt var særs nyttig og informativt. Takk.

Eg vurderer å skifta til ein Ortofon Rondo Red. God kritikk i HiFi-Choice. MC fordi så mange her på forumet seier ein får så mykje meir ut av platene med MC framfor MM. Dermed må eg og kjøpa eit nytt riaa-trinn. Har du eller nokon andre, gode forslag? Helst slike som eg også kan finna på bruktmarkedet. Må halda meg på budsjett.

Eg hadde likevel ikkje tenkt over at eg måtte skifta pickup berre fordi den var gammal! Går pickupar sakte ut på dato, nærmast som støtdemparar på bilar? Korleis høyrer ein at pickupen er moden for skrothaugen?

Ja, eg speler MYKJE plater, faktisk like mykje som eg speler cd. Derfor er nok overhaling aktuelt. Pelsjeger kom med ein god link til oppgradering. Tusen takk for den!, pelsjeger. Er bytting av lagerolja så vanskeleg at folk flest bør setja profesjonelle reparatørar, som On/Off på arbeidet?

Mvh. Lars J.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Professjonell overhaling ja... :-X hvem utfører sånt ?...det er vel ikke mange forhandlere som er flinke på akkurat platespillere.....

Det som er helt sikkert er at klubben kan du stryke fra lista tvert....min Nad 533 var innom der , med noe armkabelingsproblemer....det ble ikke bra etterpå- :'(

Når det gjelder å fette/smøre lager , er det begrenset hvor avansert dette skal kunne bli da , men kanskje det finnes noe servicetips hos vinylengine ?

Pickup er det nok lurt å bytte i allefullefall...

en p3-24 koster 6k ny....med dagens rep/timepriser , er det lønnsomt å koste på spillern full overhaling?

tanken min er om man kanskje da selger den brukte til en hyggelig pris og får ett pakketilbud på p3-24 med ønsket pu montert....hvor mye blir differansen?

det kommer selvfølgelig på om spillern er i mint cond. eller ei også.

Regn med en verksted/timepris på 500+mva dersom du setter bort arbeid til feks ett radio/tv verksted.

Hvis lageret er tørrkjørt til de grader , må du også skifte dette , skifte pu , og ja ikke for å kvele gleden , men blir det noe særlig rimligere enn en ny p3?
 

KalleKlovn

Medlem
Ble medlem
17.01.2009
Innlegg
25
Antall liker
0
Tusen takk for god hjelp alle saman :)

Mine løysingar på problemet vart (så langt):

-Eg testa ut aluminiumsfolie på tallerkenen. Funka ikkje i det heile.
-Eg har ikkje teke meg tid til å juksa med jordinga ennå, og sidan kaajola kunne fortelle at det ikkje hjalp på hans Rega, er det lagt på is.

-Eg endra plassering på komponentane:
-Platespelaren høgt, og like langt frå begge høgttalarane.
-Forsterkaren lengst mogleg ifrå platespelaren
-Eg kjøpte eit Music Hall pa1.2 RIAA-trinn ;D som eg plasserte lengst mogleg ifrå forsterkaren
-Eg koplar resten av anlegget+TV fysisk frå lysnettet når eg skal høyra på LP.

Det som står att av støy nå, er motorstøyen. Den merker eg logisk nok best når pu'en nærmar seg midten av plata. Skilnaden er at nå er støyen så låg at eg kan leva med det ei stund til. Den mest aktuelle oppgraderinga (etter innkjøp av ny pu er) er straumforsyning/motor-oppgradering. Men for alt eg veit er det ikkje naudsynt etter pu'en ;)

Eg trur det er RIAA'en som ha stått for den største forandringa. Den gjorde det slik at lyden av LP'ane er like høge på volumknotten som CD'ane. Dette skapte ein mykje rolegare atmosfære. Dessutan har det vorte mykje lettare å peika ut kor dei ulike instrumentene er plasserte i lydbildet. Mindre graut, rett og slett :D

MEN: Eg kopla RIAA'en til forsterkaren med den beste signalkabelen eg hadde for hånda. Ein Qed Quinex 4s. (Forsylva koppar.) Lyden vart i kvassaste laget, og eg meiner å ha lese ein stad at sylv har den eigenskapen. Er det einkvan der ute som veit om god kabling til min Music Hall?

Det "knepper" i høgttalarane når eg skrur av og på. Rega skal berre ikkje fungera skikkeleg, kan hende.(?) Skal prøva Q-tips og elektrorens, er eg ferdig med å vri hjernen på dette...

Neste trinn vert Ortofon Rondo Red MC-pu'en.

Nok ein gong, Takk alle saman, og spesiellt til ssm/Espen
Mvh
Lars J
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , flott at du fikk det til....Jeg kan anbefale deg å gå til innkjøp at Micael fremers video for oppsetting av pickuper.....den forklarer oppsetting i regaarm trinn for trinn , så får det heller være at du må ha tv tilsluttet samtidig i ett lite øyeblikk......

du trenger regas protractor , og en stiftvekt , feks shure sine.....alt dette kan du få på en plass på nett nemlig på :www.elusivedisc.com

ta en titt , så ser du , det koster deg en tusing , men video/verøty har du jo for evig og alltid.....dette får du til , og kniper det , tar vi det i en tråd.....jeg er helt sikker på at du får mye mer ut av platespillern din om du krabber over den største hindringen,,,,,,å prøve første gangen , så slipper du å sette bort noe , sende noe eller betale for åfå andre til å fikse.....Visste du at med å endre stifttrykk ender du også lyden betraktlig , du kan aldri være sikker på at det låter best i dine ører dersom feks jeg justerer opp etter mine ører...

Når det gjelder vta er rega litt dum mht plastshims.....og du må jo opp med armen , men både antiscate og stifttrykk er parametere som innviorker på lyd , derfor : sett rev i seliene og spander på deg verktøyet , i tilleg trenger du 2,5mm unbrakonøkkel/skrutrekker , og ev en flattrekker til pu skruene......

her kjøper du ett sett til en hundrings hos feks clas ohlsson med utbyttbare spisser , eller no sånt , finmekanikersett pleier å funke bra , filmen koster nok mest , vekter finns i flere prisklasser det samme med protractor....men alle gjør på en måte jobben..

lykke til...Espen
 
Topp Bunn