Konsertlyd - definerer ikke standarden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.270
    Sted
    Oslo
    Synes ikke det er så veldig rart at folk er skeptiske til horn hvis de kun har hørt kommersielle horn. Må vel være forsiktig å uttale meg som bransjeaktør, men der hjelper det som regel lite selv om prisen er på flere hundretusen.

    Gode horn derimot gir en mer realistisk gjengivelse enn noe annet jeg har hørt.
    Og det er jeg helt enig i. Begrensningene ligger i lytterommets størrelse & takhøyde. Min ikke så veldig dyrekjøpte erfaring.


    mvh
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    197
    Sted
    Ved Mjøsa
    Sluket og undertegnede er vel blandt de som virkelig tåler å bli kalt kødd
    har aldri meldt noen til moderator, ever, uansett...
    blir som å rope på barnehage tante når de andre barna er slemme
    mvh
    Leif "kødd" Christensen
    Vi kan vel alle være en "kødd" innimellom :eek:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.781
    Antall liker
    103.929
    Torget vurderinger
    23
    Kødden SKAL inn i mellom...
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Synes ikke det er så veldig rart at folk er skeptiske til horn hvis de kun har hørt kommersielle horn. Må vel være forsiktig å uttale meg som bransjeaktør, men der hjelper det som regel lite selv om prisen er på flere hundretusen.

    Gode horn derimot gir en mer realistisk gjengivelse enn noe annet jeg har hørt.
    Og det er jeg helt enig i. Begrensningene ligger i lytterommets størrelse & takhøyde. Min ikke så veldig dyrekjøpte erfaring.


    mvh
    Det var ikke lytterommet jeg siktet til her, men kvaliteten på selve hornet og konstruksjonen.
    I tilfellet det ble misforstått.
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    197
    Sted
    Ved Mjøsa
    En bieffekt av at hifi defineres ut i fra konserter, og da gjerne klassisk/orkester/jazz, er jo at dette kan slå beina under hifi bransjen. Det refereres til Stereophile på lederplass her tidligere i tråden, og der har det flere ganger de siste år vært skrevet en uttrykt bekymring for manglende rekruttering blant unge hifi entusiaster.

    Hvis man ønsker å møte ungdom med hensikt å få de interesserte i å bruke pengene sine på hifi så må man også møte de med den musikken de liker. Jeg føler at mange av oss som har holdt på med dette noen år og som startet på -70/-80 tallet ikke begynte med klassisk musikk på platetallerken. Vi startet med pop/rock/synth/heavymetal og det som fenget datidens ungdom.

    Hvis hifi/high-end skal overleve neste generasjon må nok noen grep tas. Jeg jobber på en høgskole, teknisk sådan, og der er ikke mange av studentene jeg har snakket med som brukert penger på stereoanlegg. Det går i data, playstation og flatskjerm. Musikk streames via data eller telefon.

    Defineres hifi ut i fra akustiske konserter og demonstreres deretter, faller ungdommen utenfor. Defineres hifi ut i fra rockekonserter, faller alle utenfor da de færreste ønsker seg slik lyd i stua. Ergo så kan ikke hifi defineres ut i fra konserter hvis hifi/high-end skal kunne overleve. Kanskje…

    Sadbunny
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Nå skal jeg ikke overdrive min historie som lydmann/mixmaster for mye, men jeg har omtrent samme filosofi enten det gjelder hifi hjemme eller lyd til flere: Opplevelse, engagement og øyeblikket.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.270
    Sted
    Oslo
    Synes ikke det er så veldig rart at folk er skeptiske til horn hvis de kun har hørt kommersielle horn. Må vel være forsiktig å uttale meg som bransjeaktør, men der hjelper det som regel lite selv om prisen er på flere hundretusen.

    Gode horn derimot gir en mer realistisk gjengivelse enn noe annet jeg har hørt.
    Og det er jeg helt enig i. Begrensningene ligger i lytterommets størrelse & takhøyde. Min ikke så veldig dyrekjøpte erfaring.


    mvh
    Se mitt innleg i "audio physictråden".


    mvh
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Espege, rent personlig driter jeg i hele krangelen, bare så det er sagt - men det begynner å bli litt symptomatisk her på HFS at alle skal "forstås ihjel" og hensyntages inntil det selvutslettende nesten. Som i resten av samfunnet forøvrig, det holder å lese litt aviser. Hårsåre og fornærmede har gode tider i offentlige media. Mitt innlegg til redux var beregnet på å eksemplifisere HVORDAN og hvor galt et innlegg KAN tolkes dersom en er disponert for fandensk bibellesning.
    Hehe. Ikke uenig. Er ingen umiddelbar tilhenger av å stryke folk med hårene, men prøver i det lengste å unngå å stryke mot. Personlig drites det jo stort sett (i slikt) her óg, men i dette tilfellet følte jeg likevel et litt (mer) balansert tilbakeblikk var på sin plass – kanskje unødvendig og misforstått, men-men. Har jo sett at din egen tråd preges (i rikt monn) av både kunnskap, tykk hud, humor, og ikke minst; selvironi. Viktige faktorer – særlig det siste, så hvis du går god for "elefanten" (beklager LMC) så er nok det god fisk :).

    Personangrep? Neida, langt ifra, men når det er sagt; moderator kunne vel saktens formulert seg litt mer, eh, "nøytralt"? "velmenende gode råd" og "lurt å lytte til erfarne fjellfolk"? Lukter ikke det litt gutteklubb? Bare litt?

    Bagateller, jeg vet (but sometimes it's the little things)…

    Re. hornklubb hvor de som er med støtter hverandre - hva så? Det er da en selvfølge. Ikke i ett og alt; feil og ufinheter flyr ikke automatisk under radaren. MEN; lojalitet er i ferd med å bli et glemt begrep i dag, dessverre. At det er et ekskluderende kameraderi ligger jo i kortene - de som skusler bort tiden med annet tøys har da ikke noe der å gjøre? Eller?
    Lojalitet verdsettes høyt – integritet enda høyere. Klarer man å vekte disse opp mot hverandre, er man inne på noe. Sjelden vare.

    Men, uansett – som påpekt; "klubbvirksomhet" er en relativt naturlig konsekvens av felles interesser. Absolutt ingen problemer med det. Og selvfølgelig stiller man ikke med nypusset myntkolleksjon på frimerkesamlernes julebord, men jeg forsto det ikke slik at denne tråden foregikk i festlokalene til hverken den ene eller andre fløyen. Var visst noe med konsertlyd og referanser… husker ikke helt.

    Er ihvertfall lei av å følge potensielt interessante tråder, som gradvis går over i territoriale knuffeøvelser og selvhevdende poengsanking. Sikkert mitt problem.

    Forøvrig bør normal høflighet etterstrebes - som i de fleste andre kommunikasjonsformer.
    Alt det foregående i beste mening selvsagt. Prøver som regel å si minst mulig. Det hender jeg glipper. Skal holde kjeft nå.


    mvh esp
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ingen grunn til å holde kjeft. Du formulerer deg godt, og vi er alle egentlig på en nokså tynt begunnet bærtur...
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Personangrep? Neida, langt ifra, men når det er sagt; moderator kunne vel saktens formulert seg litt mer, eh, "nøytralt"? "velmenende gode råd" og "lurt å lytte til erfarne fjellfolk"? Lukter ikke det litt gutteklubb? Bare litt?

    Bagateller, jeg vet (but sometimes it's the little things)…

    mvh esp
    Dette var en meget spesiell kommentar fra Moderator, som egentlig taler for seg selv. Vi kan alle komme i fare for å gå over streken når det går en kule varmt - men det blir litt drøy å støtte under slike kommentarer når du har en rolle/hatt som moderator. Nå skal det sies at jeg hadde en helt annen type dialog med Høvdingen i forkant som var mer konstruktiv.

    Uansett - det kan hende den beste å komme med uheldige kommentarer, og dette ble beklaget - så det er ingen konflikt for min del lengre.

    Jeg tror også at man må regne med at hifisentralen.no er litt intern. Mange kjenner hverandre og vil naturlig nok støtte hverandre når de føler seg utfordret. Det er vel et komplement at de i det minste, eller tilsynelatende, føler seg utfordret :)

    Ellers setter jeg veldig pris på at jeg ikke er helt alene i min opplevelse av hendelsesforløpet her.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.143
    Antall liker
    5.149
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    @Redux. Er man meget frittalende kan noen få "horn" i siden til deg;). På HFS kan hornene være store vet du.

    Folk med horn liker ikke å høre at det gjaller, folk med elektrostater liker ikke å høre det låter udynamisk og folk med apekister liker ikke å høre det låter boks.
    Dette uavhengig av sannhetsgehalten ift eget oppsett. Noe med identitet og stolthet dette. Uansett, senk skuldrene og diskuter i vei.

    Det blir spennende når du får dine nye HT inn døren. ML er avslørende saker, men jeg tror likefullt du skal tenke deg nøye om før du anskaffer forsterkere eller DAC som farger. Nøytralitet funker best.

    Final
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    @Redux. Er man meget frittalende kan noen få "horn" i siden til deg;). På HFS kan hornene være store vet du.

    Folk med horn liker ikke å høre at det gjaller, folk med elektrostater liker ikke å høre det låter udynamisk og folk med apekister liker ikke å høre det låter boks.
    Dette uavhengig av sannhetsgehalten ift eget oppsett. Noe med identitet og stolthet dette. Uansett, senk skuldrene og diskuter i vei.

    Det blir spennende når du får dine nye HT inn døren. ML er avslørende saker, men jeg tror likefullt du skal tenke deg nøye om før du anskaffer forsterkere eller DAC som farger. Nøytralitet funker best.

    Final
    Horn i siden og høy temperatur er bra så lenge man diskuterer saken.

    Det er litt off-topic, men hva mener du med "farget lyd". Tenker du da trafoer i rørforsterkere/rør-lyd som eks. - eller tenker du på noe helt annet? Min teori/hypotese er at ML er såpass særlige i lyden at de trenger å temmes på en eller annen måte - enten med å ha rør i første trinn - eller ved å ha trafoer på utgangene. Det er meget mulig at dette ikke er en riktig tilnærming :)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.143
    Antall liker
    5.149
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ja ser det kanskje er litt off topic. Du har imidlertid forstått meg 100% korrekt. :D

    Final
     
    Sist redigert:

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    914
    Antall liker
    724
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Er det noen her som vet hvilke mastring- studioer som bruker horn???Hadde hvert kjekt og innteresant å vite......
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Er det noen her som vet hvilke mastring- studioer som bruker horn???Hadde hvert kjekt og innteresant å vite......
    De aller fleste studiomonitorer inneholder horn og/eller waveguides i mellomtone/diskant.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Når det er sagt, så er det maaaange opptak som ødelegges i masteringprosessen. Fordi mange mastering-studioer ikke benytter seg av horn/waveguides, men overprisede, masseproduserte "hai-fai" høyttalere.

    Med vennlig hilsen Musiker.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Når det er sagt, så er det maaaange opptak som ødelegges i masteringprosessen. Fordi mange mastering-studioer ikke benytter seg av horn/waveguides, men overprisede, masseproduserte "hai-fai" høyttalere.

    Med vennlig hilsen Musiker.
    Vil sige skal man vælge en monitor, så bør man vælge de mest nøjagtige at master efter ,og det er mange gange ineffektive hi-fi højtaler

    66Quadfig07.jpg

    steprespons fra en Quad

    66Quadfig08.jpg


    Og firkant gengivelsen fra Quad.
    Og hvordan lyder så sådan en næsten perfekt højtaler, umiddelbart skide kedeligt , eller som Sluket udtrykte det så smukt citat: " Elektrostater = fis på flaske, papplyd, audiofil sovemedisin", hvilket stort set altid skyldes at det øvrige udstyr er for dårligt, eller optagelserne er for ringe.

    Er elektronik og optagelse i den absolute spitzenklasse så slå et "ineffektivt" system horn/(akustisk transformer) tilsluttet små latterlige forstærker med flere længder i alle aspekter af lydgengivelse, også på horn's hjemmebane live optagelser og livestemning, det er simpelthen indiskutabelt.

    Desværre er det både meget dyrt og ikke mindst svært at opnår dette, plus det kræver akustiske tiltag eller DSP , og langt de fleste opnår det ikke den ultimative performes.

    Det er langt nemmere at skabe "live lyd" ved tage et horn som giver "live Sound" næsten af sig selv , tilslutte en lille forstærker/rør/Pass og eventuelt en grammofon som leverer passende meget andenordens forvrængning så det er til at holde ud at høre på hornet.

    Også er der jo den "fordel" at der er live lyd hele tiden, også selv om det slet ikke er på pladen.
    Man for konstant kastet musikken i hovedet med lav præcision i alle lydaspekter, men jeg forstår sådan set godt at nogle vælge denne tvivlsomme genvej til såkaldt "live lyd" , jeg har selv været der engang, Ja selv Steen Duelund var der på et tidspunkt.

    Har man ikke en fuldstændig optimal monitor-højtaler så synes jeg man bør lade lyden være som den er, og kun panorere musikerne på plads i lydbilledet, fordi der er alligevel ingen som kan forudsige nøjagtigt hvordan det kommer til at lyde hos den enkelte lytter.

    Men det er desværre ikke det som foregår med populær-musikken , her manipulerer og farver man lyden så meget at man er sikker på at opnår en relativ god og ikke mindst ensartet sound hos alle, og slut masteringen/kontrollen foregå typisk med en gennemsnits eller direkte dårlig monitor-højtaler, således at man er helt sikker på at lyden er ok hos Hr og Fru Hansen, og hos Kurt med ipoden.

    Her i forumet har der været meget fokus på komprimering og ikke uden grund, men det er kun en del af lyd-manipuleringen, det ved man hvis man har hørt umanipulerede plader.
    Men har man hørt helt umanipulerede plader optaget på afstand på et ikke så godt anlæg , så ved man også hvorfor man manipulerer og farver lyden.

    Så der er et dilemma , så længe ikke alle har perfekte gengivelses-apparater/anlæg stående.
    Og så kan vi som hi-fi entusiaster råbe og skrige lige så meget vi vel om at lyden er for dårlig på optagelserne/CD/filen idag , vi er en kundegruppe som er i klart undertal.
    Vi kan kun håbe på at alle kunder for højre kvalitet i deres afspilnings udstyr, en kvalitet som eksempel modsvarer det man ser ved fjernsyn, for så vil folk simpelthen ikke finde sig i at deres lyd er så deformeret som den tit er i dag.
    Desværre ser det ud til at den almindelige forbruger i øjeblikket for dårligere og dårligere afspilnings udstyr.

    Her var en slags fordel i gamle dage , fordi det optage-udstyr de brugte dengang tilførte så meget ekstra til lyden af ørevenlig THD og overstyring, ramasjang, boom boom osv. at de faktisk lød ok uden nævneværdig manipulering, også på nutidens udstyr ,man kunne simpelthen ikke manipulerer lyden dengang som man kan idag , man optog også typisk mere på afstand dengang. Også datidens afspille-udstyr havde den samme tendens.

    Alt denne "naturlige" manipulering med THD og overstyring fra optage-udstyret og gengive-udstyret sker ikke idag, optage-udstyr og gengive udstyr har aldrig været mere forvrængningsfrit end det er i dag , Og for at få den noget kliniske/farveløse lyd til at glide ned, og være behagelig hos lytteren med det gennemsnitlige udstyr bruger man i stedet manipulering af lyden på godt og mest ondt.

    Så igen at nogle vælge at bruge gengive-udstyr som man brugte engang horn, grammofon og rør-udgangsforstærker, eller små Pass grundkoplinger med op mod 10% THD og på den måde genskabe en live/god sound er på sin vis logisk og forstårligt nok.

    Men. man skal være klar over ved at vælge "datidens slinger gengive-udstyr" afskærer man sig fra at hører den ultimativ hi-fi som i dag er mulig , og bedre end nogensinde, hvis udstyr og optagelse er i orden.
     
    Sist redigert:

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    Når det er sagt, så er det maaaange opptak som ødelegges i masteringprosessen. Fordi mange mastering-studioer ikke benytter seg av horn/waveguides, men overprisede, masseproduserte "hai-fai" høyttalere.

    Med vennlig hilsen Musiker.
    Nja. Vil tørre å påstå at disse opptakene oftest ødelegges i mikseprosessen – svært vanlig at en miks ikke har noe særlig dynamikk igjen til masteringstadiet.

    e
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen her som vet hvilke mastring- studioer som bruker horn???Hadde hvert kjekt og innteresant å vite......
    Svært mange studioer i Japan bruker f.eks Kinoshita monitorer med TAD horn. De er også brukt i mange andre studioer i verden. Du finner også andre horn i bruk til både miksing og mastering. Vanligste er montert rett i veggen. Da unngår man diffraksjons problemer og rom bak kan brukes som infinite baffel for basser.
    med jbl basser.jpg


    25.jpg

    north-2.jpg

    south-1.jpg

    AVATAR-B.gif


    BRS | STUDIOS
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.970
    Antall liker
    13.361
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    vakkert
    god smak i HF-drivere :cool:
    mvh
    Leif
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    914
    Antall liker
    724
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Mye kule bilder her,, fra Japan,,,musikken derfra er vell heller så som så,,,lyden er sikkert på topp....
    Tror nok at Horn er tingen ja,,,mange her på sentralen som vill bygge SITT,, tror nok at mange som har hatt denne hobbyen og ikke blir fornøyd med kjøpe hi-fi går til det skrittet med å bygge sitt eget system....ut med symaskinen til kjærringa(Kanskje kjærringa også) i bytte med hobby/høvelbenk,,loddebolt,, skiftenøkkel,valium..sterk kaffe,,,.og masse lektyre....og er en heldig så er den andre halvdelen også engasjert,,,,
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    914
    Antall liker
    724
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Med Horn i heimen,,tror jeg nok at hornfolket er på sporet av LIVE følelsen,,konsert tilstedeverelsen i heimen følelsen,,bedre å sitte hjemme og lytte enn å høre en konsert skrudd og stilt-inn av en halvfull/dauhørt mann/kvinne,,eller et fyllesykt orkester...
    De som bygger selv var dette ment til..
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    For min del så definerer konsertlyd standarden.
    Samtidig så er jo konsertlyd ikke noe som er likt fra konsert til konsert,heller villt forskjellig spør du meg.
    Akustisk er slik jeg ser det standarden. Man får aldri høyttalere,forsterkere,mikrofoner,miksere,osv som ikke farger lyden,mye. Men jeg har like stor glede av livemusikk med og uten PA.God PA kan låte fantastisk.
    Selv med et vilket som helst PA annlegg så er man på en konsert ofte mye nermere det ekte instrument og stemme med tanke på klarhet,dynamikk,formidling,osv enn det meste av innspillt normal musikk.
     
    Sist redigert:

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    197
    Sted
    Ved Mjøsa
    Flere som er enige med meg ser det ut til. Her lederen i siste Stereophile:

    asweseeit.jpg
     

    Fossace

    Medlem
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    16
    Antall liker
    1
    Sted
    Nordvestlandet.
    Var så heldig å overvære Queensryce spille Operation Mindcrime I & II på Indigo , som er en liten live scene på den gedigne O2 arena i London.
    Her har de brukt mye tid å penger på akustikk .

    Var der fortinnsvis for å høre på musikk , og ikke lete etter " ulyder" i lyd-bilde.
    Men når en live opptreden kan lever sånn lyd , ja da er det gøy på konsert .

    Missforstå meg ikke , jeg liker også god lyd i hjemme HI-Fi anlegget ,
    men blir den for "klinisk" så blir det i lengden litt kjedelig.

    Dummeste jeg hører er såkalte "Live" innspillinger , som senere er plukket i filler i ett studio,
    er det Live , skal det være litt grums , mener ikke att lyden skal være dårlig eller uten detaljer ,
    går fint å få bra lyd , selv på en Live innspilling.

    Men selvsagt , har også jeg gått hjem fra en konsert , meget skuffet over lyd kvaliteten,
    noen plasser skulle ikke fått lov til å hatt konserter pga rommets utforming/manglende akustikk.
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    197
    Sted
    Ved Mjøsa
    Utendørskonserter kan vel sjelden skylde på rommets utforming/manglende akustikk. Jeg mener dårlig PA utstyr og en lydtekninker som skrur opp lyden alt for mye er skyld i at konserter som oftest er en gedigen nedtur lydmessig.

    Funbunny
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.970
    Antall liker
    13.361
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    enkelte skrevne ord går ALDRI ut på dato!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn