Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.559
    Torget vurderinger
    2
    Et bilde av mine Klipsch. (ihvertfall den ene)

    Litt motvekt mot alt dette KHorn og LaScalakjøret. :)

     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Kan rapportere at mine tidligere Heresy har funnet seg et riktig så godt hjem og vil gjennomgå et par operasjoner –til det bedre!
    Jeg kommer alltid til å være enn venn!
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.559
    Torget vurderinger
    2
    Med så mange venner, her er den andre.

     

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.275
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    tRMD skrev:
    Veldig fornøyd med lyden i heimen nå.
    Men da blir man jo bare nysgjerrig på mer!
    Digger LS. Hva kan man få ut av de i andre konstellasjoner.....
    Audio Note - OTO - Meishu... erfaringer?
    First Watt?
    Sun
    Cary 300Sei
    ....

    Alle innspill mottas med takk og smiley ;D
    Et forslag fra meg: Noe med 6C33C rør???
    Den beste lyden jeg har fått ut av mine Cornwall III var med Almarro A318B. 2x18WSET Det ligger noen innlegg om det jeg har prøvd ut lenger frem i tråden, ellers så har jeg lagt ut noe her...
    http://forums.klipsch.com/forums/t/101489.aspx?PageIndex=2
    http://avforum.no/forum/receivere-forsterkere/68196-rorforsterkere-lettdrevne-hoyttalere.html
     

    Humlan

    Medlem
    Ble medlem
    03.12.2009
    Innlegg
    29
    Antall liker
    0
    rolfozzy skrev:
    Med så mange venner, her er den andre.

    Kiipsch-vännen har några masker på väggen som också ser "något" ut, har dom samma klass som högtalaren?

    Jag ställer mig något frågande till dom små hornen i diskanten, har dom låg dist? Det är synd att man aldrig presenterar just denna del av högtalare, för min del hade jag ett stort besvär att finna någon diskant som var bra nog. Sådana horn var i regel inte bra på min tid men har kanske blivit nu.
    Det var 30år sedan.

    Inom (parantes) kan det vara just dålig diskanthög.-.. som gör att vissa tror att rörförstärkare är så bra, (såvida det inte är min hörsel), för jag har inte "märkt" att det är något speciellt bra med rörförstärkare. Jag vet inte får inte riktigt ihop det men det är kanske det som är kul.
    Vet inte riktigt vad rörförstärkare skulle kunna göra så just en (dålig) högtalare skulle kunna låta bättre. En svår nöt att knäcka.
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Interessant kommentar fra humlan;

    Brukte som en del vet, Bob Crites sin modifiserte C125 diskant på mine Khorn. Var ikke helt fornøyd med hva de gjorde. Spesielt luftigheten fra f.eks Cymbaler (skrives det slik?) virket innelukket og unaturlig.

    Byttet ut C125 med Fostex T500AmkII - som egentlig er en superdiskant, men som spiller flatt ned til ca 5khz.
    Dette gjorde underverker med diskantpresentasjonen - så jo, det finnes horndiskanter som leverer varene.

    Det finnes også rimeligere horndiskanter/supertweetere i samme gate som sikkert kan gjøre en bra jobb.
     

    Vedlegg

    Humlan

    Medlem
    Ble medlem
    03.12.2009
    Innlegg
    29
    Antall liker
    0
    Jag är lite off i nuläget eftersom det var länge sedan Denne höll på, det skall vara så liten rörlig massa som möjligt i förhållande till magnetflödet. Jag fann en japansk lansingkopia dom... på 80-talet som var bra nog till mig.
    Har hört på Elacs bandhögtalare som jag inte kan säga något ont om i dagens läge,har en teori om att går högtalaren upp till 50000Hz då är den bra. Gammahornet gjorde det.
    Horn är "kul" har ett på 240l för 8-tums högtalare fast där sitter en 12-tumare. Hur många liter är en Klipsch stor.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.559
    Torget vurderinger
    2
    Jeg føler nok ikke jeg har noe behov for og modifisere diskanten på mine Heresy. Den er grei syns nå jeg. Spiller bra integrert med resten. I min alder hadde jeg nok ikke hatt så mye glede av en diskant som går til 50000.

    Jeg husker tilbake til 70tallet, dengang det var tonekontroller. Så mange som kjørte diskanten i bånn og mente "nå spiller det bra". Jeg syns det var helt jævli og høre på.

    Det er nok de som forveksler en hissig og utagerende diskant med god oppløsning.
     

    rørlig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    rørlig skrev:
    Da har jeg bytta diskanter i mine Forte II. Til titanium.
    Vet at det sitter Titanium diskant i Heresy III også.



    Bytta kun i den ene først for å høre forskjell. Det gjorde jeg. :D
    Får å ivareta formkravene foretok jeg en blindtest på fruen. (Hun visste ikke hvilken som var byttet)
    Hennes kommentar til den gamle: "Her var det grumsete"

    Det er min umiddelbare reaksjon også. Vet ikke om disse må spilles inn, men uten å ramle over i euforien vil jeg mene at det er en klarere og "luftigere" diskant gjengivelse. Dette til den voldsomme utgiften på 52$ pr par + frakt og evt. toll. :)

    Edit: Crites kommentar: For these tweeters, we offer a choice of a poly type diaphragm or a new titanium diaphragm. For every case, the titanium is better. Smoother in response and extends much higher. The titanium diaphragms are very flat in frequency response all the way out to about 23 khz.

    I anledning diskantprat, så siterer jeg meg selv fra tidligere i tråden.
    De nye titanium diskantene har nå fått spille ei god stund (mener det er titanium i Heresy også), og...:
    Tendensen til skarphet i toppen er vel borte. Såpass borte at jeg enda ikke har gidda å teste de originale filtrene jeg kjøpte fra Crites.
    Det var billig og god oppgradering det.
    Har også klisset med densotape på det ene mellomtone hornet. Vet ikke om jeg hører forskjell..
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Diskant prat ja.
    Når man først er i siget....

    Ikke hatt "problemer" med hverken Forte II eller Khorn her i huset. Ikke på rolfOzzy sine H III heller.
    Forte'ene har nye filter, ble ikke dårligere av det 8)

    At det finns bedre diskanter der ute - sikkert. Bla Fostex som BHO og Erland bruker.
    Men det betyr ikke at de originale skriker og er dårlige av den grunn.

    /jan
     

    tRMD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    238
    Antall liker
    0
    savner ingenting i diskanten på mine LS1.
    Synes det er heeelt konge :)
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    @ Humlan.....
    Du ordlegger deg utrolig dårlig.......håpløst å skjønne hva du egentlig mener/ønsker og si.
    Kan også minne deg om at dette er en såkalt "vennetråd". ;)
    Det jeg greide å tolke av ditt babbel ang. rørforsterkere......sorry, det er bare vås. :p
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.559
    Torget vurderinger
    2
    BHO skrev:
    @ Humlan.....
    Du ordlegger deg utrolig dårlig.......håpløst å skjønne hva du egentlig mener/ønsker og si.
    Kan også minne deg om at dette er en såkalt "vennetråd". ;)
    Det jeg greide å tolke av ditt babbel ang. rørforsterkere......sorry, det er bare vås. :p
    Vær nå litt overbærende.

    Det er tross alt en svenske vi har med og gjøre. ;D

    Eller, bare la humla suse.
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    rolfozzy skrev:
    Vær nå litt overbærende.

    Det er tross alt en svenske vi har med og gjøre. ;D

    Eller, bare la humla suse.
    Sikkert like greit. ;D ;D
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    rolfozzy skrev:
    Jeg føler nok ikke jeg har noe behov for og modifisere diskanten på mine Heresy. Den er grei syns nå jeg. Spiller bra integrert med resten. I min alder hadde jeg nok ikke hatt så mye glede av en diskant som går til 50000.

    Jeg husker tilbake til 70tallet, dengang det var tonekontroller. Så mange som kjørte diskanten i bånn og mente "nå spiller det bra". Jeg syns det var helt jævli og høre på.

    Det er nok de som forveksler en hissig og utagerende diskant med god oppløsning.
    Ikke bare på syttitallet, rozzy. Det var like ille på åttitallet, og kikker du nærmere på de puslete eq-ene til Ola Nordmanns mikroanlegg i dag så er nok situasjonen den samme i det 21'de århundre.

    Men jeg husker godt det samme som deg, og det morer meg litt å tenke på det. Selv hadde jeg også tendensen de første mnd jeg hadde skikkelig hifi. Helt til jeg fant ut at jeg de siste dagene hadde knappen DC inne, og dermed spilte flatt. Da kunne jeg ikke gå tilbake til farget lyd lenger, for den ble anstrengende å lytte til. Du kan si at ved en tilfeldighet/ved et uhell lærte jeg poenget med så flat frekvensrespons som mulig med mine relativt gode høyttalere. Til mitt forsvar var jeg ikke 16 år enda.

    Jeg husker at alle som var maskulint interessert i hifi (enhver mann hadde "peiling" på hifi da) kun snakket om god diskant og bass, og noen pratet også om mellomtone. Men hva som var bra virket litt diffust, og det var nok helst nivået de pratet om. Det og det var knallbra anlegg fordi de hadde godt med bass og klart hørbar diskant. Og for de mer avansert en mellomtone som låt passelig høyt. Det var i det hele tatt det tonale som betydde noe, og referansene var ganske diffuse. Nøytral lyd var for de fleste et ukjent begrep.

    Nå vil jeg la meg registrere som sympatisør i denne tråden. Det er fordi jeg ikke eier noen Klipsch, men fordi jeg liker det og har spilt på La Scala som dj flere ganger. Men planen er at når jeg starter mitt prosjekt med DIY-horn så skal mine Kef selges, og da har jeg en avtale om å ta de minste i Klipsch RB-serie i innbytte. Da kan jeg regnes som en ekte venn av Klipsch, for de låter så knall med EL84 at jeg kommer til å beholde dem til rigg2 som drives av en Nordic MingDa MC84-C. Jeg hørte den kombinasjonen med samme forsterker vanlig type (ikke modifisert Nordic som jeg har) for et år siden og den opplevelsen sitter fortsatt dypt gravert inn i min bevissthet. Det er utrolig hvor godt de minste modellene til Klipsch låter med riktig forsterker. Etter min erfaring er RB + EL84 eller klasse T det nærmeste man kommer high end for en trygdet på laveste takst. Den sosialt bevisste siden av baluba blir faktisk veldig glad når det finnes alternativer for de som faktisk er fattige etter norsk standard. Alle har med litt planlegging råd til virkelig god lyd i dag, spesielt hvis man har en pc som duger til avspilling.

    Jeg gleder meg faktisk til å gjøre den handelen med RB i innbytte. Det låter faktisk så bra at jeg kan leve med dem som hovedhøyttaler under byggeperioden for de nye hovedhøyttalerne. Og i mitt tempo vet dere at slikt kan ta tid... ::) Men jeg blir i alle fall en glad Klipsch-bruker i mellomtiden. :)

    Det er forøvrig en detalj som ikke er like bra med de rimelige seriene til Klipsch. De er vel det hurtigste i sin prisklasse, men den hurtigheten går begge veier. Det var en av Haugalandets kjente kjennere som gjorde meg oppmerksom på at de stopper like raskt som de starter, og etter å ha lyttet til dem for første gang må jeg si meg enig med ham. De klinger rett og slett ikke skikkelig ut, men man kan ikke forvente alt i den prisklassen. Det er bedre med en høyttaler som starter raskt og slutter litt for kjapt enn en som treg både i start og stopp. Kan ikke få alt i pose og sekk heller.
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Humlan skrev:
    Jag är lite off i nuläget eftersom det var länge sedan Denne höll på, det skall vara så liten rörlig massa som möjligt i förhållande till magnetflödet. Jag fann en japansk lansingkopia dom... på 80-talet som var bra nog till mig.
    Har hört på Elacs bandhögtalare som jag inte kan säga något ont om i dagens läge,har en teori om att går högtalaren upp till 50000Hz då är den bra. Gammahornet gjorde det.
    Horn är "kul" har ett på 240l för 8-tums högtalare fast där sitter en 12-tumare. Hur många liter är en Klipsch stor.
    Visst skal man være overbærende;

    *Det kommer ikke bare an på mengden "rørlig masse" humlan - det kommer an på hva den "rørlige massen" består av også!
    *Om du måler kvaliteten på høytalere ut fra om de har en diskant som går til 50khz, tillater jeg meg å påstå at benytter helt feil referansegrunnlag!
    *Har aldri hørt at hornhøytalere måles i liter -

    Håper jeg har lest/tolket dine innlegg korrekt.
    PS. Vennligst les litt korrektur på dine egne innlegg - jeg forstår utmerket godt svensk, men har store problemer med å forstå hva du forsøker å fortelle oss!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.900
    Antall liker
    10.769
    Torget vurderinger
    10
    En stund siden jeg har vært på vennetråden og må bare si at jeg er superfornøyd med mine RB75, har et lite og vanskelig rom som hverken taklet proac, dynaudio og andre med domediskanter. Valgte for 2 år siden å satse på RB75 og trikser og fikser med anlegget rundt høyttalerne istedet for å skifte dem. Har akkurat pakket ned Sugden A21SE (til salgs) & PS Audio Digilink III Dac (til salgs) til fordel for Audio Note Dac One 1X, Nordic Ming Da MkII & First Watt F4 og den kombinasjonen er enda ett skritt til i riktig retning..........også har jeg begynt med vinyl da :D
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    hel skrev:
    Har akkurat pakket ned Sugden A21SE (til salgs) & PS Audio Digilink III Dac (til salgs) til fordel for Audio Note Dac One 1X, Nordic Ming Da MkII & First Watt F4 og den kombinasjonen er enda ett skritt til i riktig retning..........også har jeg begynt med vinyl da :D
    Nei nei nei, hvor skal det ende.
    Også rør/klipsch/vinyl da mann ::)


    ;D ;D

    /jan
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.419
    Antall liker
    1.128
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    hel skrev:
    En stund siden jeg har vært på vennetråden og må bare si at jeg er superfornøyd med mine RB75, har et lite og vanskelig rom som hverken taklet proac, dynaudio og andre med domediskanter. Valgte for 2 år siden å satse på RB75 og trikser og fikser med anlegget rundt høyttalerne istedet for å skifte dem. Har akkurat pakket ned Sugden A21SE (til salgs) & PS Audio Digilink III Dac (til salgs) til fordel for Audio Note Dac One 1X, Nordic Ming Da MkII & First Watt F4 og den kombinasjonen er enda ett skritt til i riktig retning..........også har jeg begynt med vinyl da :D
    RB-75 er en kanonbra høyttaler!! 8) Ved å endre på elektronikk, så får RB-75 andre arbeidsvilkår og de yter bare enda bedre.
    Hvilke rør sitter i Nordicen?
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.488
    Antall liker
    281
    Torget vurderinger
    19
    Får vel melde meg inn her, har hatt Klipsch RB-81 en stund nå i hus. Spiller utmerket på Music Angel.
     

    rørlig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Klipsch og engel må gi søt musikk. ;)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.900
    Antall liker
    10.769
    Torget vurderinger
    10
    [/quote]
    Hvilke rør sitter i Nordicen?
    [/quote]

    Golden Dragon tror jeg. Har også testet å spille uten preamp (med sonos sin digitale volumkontroll) og da blir lyden en tanke mer oppløst og tredimensjonal. Det har satt meg på tanken om å kjøpe en annen preamp. Noen som har forslag?
     

    vinyl......

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Innlegg
    102
    Antall liker
    0
    noen hær inne som hard noen tips angående plasering av la scala.. ;)
    sliter litt... er det hjørner som teller? langt fra bak vegg eller side vegger?
    skall de vinkles inn til lytte posisjon? håper på noen svar ;D
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Manualen sier følgende:

    PLACEMENT
    Your Klipsch Heritage loudspeakers will perform well in a variety of locations but best results will be achieved using the following general guidelines:
    • All: Place on a common wall 6 to 15 feet apart.
    • La Scala, Cornwall, Heresy: Position them equidistant from
    the wall behind the speakers.

    • Heresy: Equidistant height above the floor with the high
    frequency drivers at seated ear height if wall or cabinet
    mounted.
    • All: Angle speakers toward the listener and even with or
    forward of any adjacent obstructions.
    • La Scala, Cornwall, Heresy: Placing them near a corner or
    wall provides the greatest amount of bass while moving the
    speakers away from room boundaries reduces bass energy.

    • All: Asymmetrical placement of a pair of speakers from
    adjacent side walls can smooth room-induced bass
    unevenness.
    • Experiment with the above guidelines to suit your taste and
    to compensate for your room's acoustic characteristics.
     

    vinyl......

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Innlegg
    102
    Antall liker
    0
    Brasse skrev:
    Manualen sier følgende:

    PLACEMENT
    Your Klipsch Heritage loudspeakers will perform well in a variety of locations but best results will be achieved using the following general guidelines:
    • All: Place on a common wall 6 to 15 feet apart.
    • La Scala, Cornwall, Heresy: Position them equidistant from
    the wall behind the speakers.

    • Heresy: Equidistant height above the floor with the high
    frequency drivers at seated ear height if wall or cabinet
    mounted.
    • All: Angle speakers toward the listener and even with or
    forward of any adjacent obstructions.
    • La Scala, Cornwall, Heresy: Placing them near a corner or
    wall provides the greatest amount of bass while moving the
    speakers away from room boundaries reduces bass energy.

    • All: Asymmetrical placement of a pair of speakers from
    adjacent side walls can smooth room-induced bass
    unevenness.
    • Experiment with the above guidelines to suit your taste and
    to compensate for your room's acoustic characteristics.
    å det var bra då er det bare å prøve seg fram.. jeg gjør ingenting feil
    heldigvis åtakk for den ;D
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Generelle regler for plassering igrunn. Med tips om hjørneplassering og toe-in for bass. Det er vel bare å prøve seg frem.

    Google er din venn. Her er et par tips: http://www.gcaudio.com/resources/howtos/speakerplacement.html

    Ellers gjelder det vel som vanlig at hjørneplassering går utover soundstage og 3D, mens det å trekke høyttalerne ut i rommet forbedrer soundstage men det går utover bassen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn