Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Mahlers 8. ble urfremført under det vi må kunne kalle en ganske ekstrem livssituasjon. Helse, stilling og ekteskap, ja, omtrent alt stod på spill. En halv time før han skulle gå på scenen i München for premieren av dette gigantverket, velger Alma å fortelle at hun forlater ham for Gropius, som bokstavelig talt lusker i kulissene, i salen sitter 3200 mennesker, blant dem Richard Strauss, Saint-Säens, Webern, Stokowsky, Thomas Mann osv. Det ble en stor suksess og Mahlers siste premiere av egne verk, 10 måneder etter var han død.

    Mange mener valget av Goethes Faust som tekstgrunnlag og musikkens innhold utgjør en av de mest intense hyllester noen kvinne noen gang har fått, Hvis det er tilfelle, noe jeg tror, må en nesten undre seg over hvordan han klarte å gjennomføre en slik kraftprøve. Tolkningene varierer mye, fra det metafysisk-idealistiske til det erotisk-desperate. Jeg synes Solti er best i del to - med hvitglødende intensitet i sluttpartiet. Chailly oppnår fenomenal balanse gjennom hele verket (med Concertgebouw på Decca). Det er flere gode innspillinger og noen som havarerer (Bernstein, overraskende nok).

    mahler 8 chailly.jpg


    Jeg er i smulere farvann i dag, med Haydns mesterlige op. 50. Prazak holder virkelig koken, og slår regelrett knockout på nykommere som Quatuor Zaïde og Quatuor Modigliani. Prazak kan mer, skjønner mer og gir i det hele tatt en langt rikere og mer kompleks musikkopplevelse. Lyden er også bedre, strømmet i 96/24 fra Qobuz.

    haydn op 50 prazak.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.955
    Antall liker
    22.075
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Takk, awe. Chailly høres riktigere ut for meg enn Solti.

    Nå, på 360p:
    Det er de som mener at denne er bedre enn den han gjorde for DG med Wienerfilh.
     
    Sist redigert:

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    mozart melnikov faust.jpg

    Glimrende på alle vis! Faust og Melnikov henter ut energien i denne musikken mer enn noen andre jeg har hørt.
     

    Okioki

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    233
    «Hans» sørger for en solid omvei mellom øst og vest. Greit å stikke innom litt bruktbutikker og bla i vinyl da.
    Konstaterer at tre av platene har, til klassisk å være, litt fine fine platecover!
    IMG_1011.jpeg
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Ble ikke konsert på meg, så jeg prøver. Denne har jeg heldigvis bare tatt sikkerhetskopi av.
    Vis vedlegget 941957
    Å huffameg! Framifrå lyd (som alltid fra Decca i Sofiensaal), men her var det altså nesten ingenting å like.
    Kjøpet boksen (vinyl) på idag. Rock&rolls til ingen penger. Ikke hørt på ennå... Men hva er galt?
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    prazak op 71.png


    Op. 71 med Prazak gir bakoversveis: Dette albumet fra 2012 overrasker både tolkningsmessig og spilleteknisk med et driv jeg ikke har hørt maken til i dette verket før. Så rent, så suverent teknisk, så samspilt at det nesten ikke er til å tro - og alt med usvikelig innsikt i musikkens innhold.

    Jeg sløser ikke med ord her, altså: Dette må du bare høre!
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.183
    Antall liker
    6.891
    Torget vurderinger
    4
    Jeg flippet meg gjennom noen meter av kjellerlageret til Platesjappa tidligere i sommer. Det hender jo man kommer over noe småsnacks. Og ganske riktig, mellom danseband, svensktopper, Bee Gees, Limahl og Deutsche Grammophon sine bestselgere i lurvete tilstand dukket denne opp, - en absolutt mint Decca SXL broadband med Grieg, Fjeldstad og LSO. Innspillingen er fra 1958, men min kopi er nok fra 1960. Edit: Nei det er den slett ikke. Det er Speakers Corner fra 1993.
    Det passer vel fint med litt nasjonalromantikk på en typisk norsk våt og hustrig «sommerdag» ?

    IMG_0756.jpeg
     
    Sist redigert:

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Artig å se denne omdiskuterte storselgeren igjen.
    Orgelet er innspilt i Notre Dame i Paris, orkesteret i Berlin.
    Mange slakter denne utgivelsen for sausete jukse-lyd. Jeg elsker den.
    Sausete jukselyd :LOL:- Jeg visste ikke at lyden hadde blitt tatt opp flere steder...
    Noen andre som har andre favoritter?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.955
    Antall liker
    22.075
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1692024147609.png

    Endelig trygt på disk fra CD trodde jeg. Men neida. Det mangler musikk her og. Scheisse!
    Edit: Fant feilen. :) Ikke på CDen. Da var den sikkert ikke på nedlastingen heller.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.955
    Antall liker
    22.075
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det fine med alle disse veldig gode innspillingene er at vi kan foretrekke noen og kanskje til og med mislike andre. Jeg har ennå ikke funnet ut om jeg en gang liker Mahler 8.

    Jeg liker dette:
    IMG_4239.jpeg

    Apropos fiske så er det mer regn i vente. Mjøsa bør ikke stige mer. Lite fribord på svigerfamiliehytta som ble jekket opp 40 cm etter 1995-flommen.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Sausete jukselyd :LOL:- Jeg visste ikke at lyden hadde blitt tatt opp flere steder...
    Noen andre som har andre favoritter?
    Kanskje et lite dilemma, det der. Saint-Saëns var organist i Madeleine-kirken i Paris i 20 år, der det stod og fremdeles står et praktfullt Cavaillé-Coll-orgel. Samme geniale orgelbygger har hovedansvaret for klangen i det voldsomme orgelet i Notre-Dame de Paris. Disse orglene er det notorisk vanskelig å gjøre gode opptak av, på grunn den ekstreme dynamikken, svellverk - kasser/klangkamre som kan åpnes og lukkes mekanisk - og katedralens akustikk/lange etterklang. Men gigantisk stort og flott låter det, i den grad at to av de store i fransk musikkhistorie - Widor og Vierne - like godt skrev symfonier for solo orgel inspirert av Cavaillé-Colls romantiske klangverden.

    God akustikk for et symfoniorkester er noe annet. Blanding med katedral-lyd blir sausete, og derfor har konserthus bygget for symfoniorkester ofte bygget egne orgler.

    Noen liker denne innspillingen, der orgelet ligger mer i bakgrunnen gjennom store deler av symfonien:

    levine berlin ss3.jpg
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Kanskje et lite dilemma, det der. Saint-Saëns var organist i Madeleine-kirken i Paris i 20 år, der det stod og fremdeles står et praktfullt Cavaillé-Coll-orgel. Samme geniale orgelbygger har hovedansvaret for klangen i det voldsomme orgelet i Notre-Dame de Paris. Disse orglene er det notorisk vanskelig å gjøre gode opptak av, på grunn den ekstreme dynamikken, svellverk - kasser/klangkamre som kan åpnes og lukkes mekanisk - og katedralens akustikk/lange etterklang. Men gigantisk stort og flott låter det, i den grad at to av de store i fransk musikkhistorie - Widor og Vierne - like godt skrev symfonier for solo orgel inspirert av Cavaillé-Colls romantiske klangverden.

    God akustikk for et symfoniorkester er noe annet. Blanding med katedral-lyd blir sausete, og derfor har konserthus bygget for symfoniorkester ofte bygget egne orgler.

    Noen liker denne innspillingen, der orgelet ligger mer i bakgrunnen gjennom store deler av symfonien:

    Vis vedlegget 943431
    Tusen takk for all informasjon. Det settes pris på.
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    1.373
    Det fine med alle disse veldig gode innspillingene er at vi kan foretrekke noen og kanskje til og med mislike andre. Jeg har ennå ikke funnet ut om jeg en gang liker Mahler 8.
    Soltis versjon av den åttende er jo den som jamnt over topper listene over de beste av slagsen. Jeg er dog enig med deg, og synes den er ulidelig å komme igjennom, men derfra til å mislike musikken? Trokke det. En som ofte går under radaren er Tennstedt og LSO på EMI, mest fordi korene er for små, og orgelet i finalen er lagt på i etterkant. Det er bagateller, for alt i den innspilling fungerer helt sømløst. Sangerne er nøye valgt ut, og formidler strålende. Intet skrik og skrål her. Sinopoli er IMHO en god nummer to. Ligner litt på Tennstedt med en veldig rolig og avbalansert del-1, som er en fin kontrast til andre del, og som i tillegg har veldig god lyd.
    Steen
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.577
    Antall liker
    9.766
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tilbake fra kammermusikfestivalen i Rosendal med Andsnes, Chamayou, Ehnes, Tabea Zimmermann, Julia Hagen, Dover Quartet, Sharon Kam osv i en overbevisende presentasjon av dybden og bredden i Brahms sin kammermusikk i 11 konserter. En del andre verker for kontrast, bla en del Ligeti (bla en overbevisende Musica Ricercata med Chamayou), et folkemusikkensemble som spilte tradisjonell Balkanmusikk integrert med en versjon av klarinettkvintetten (som vi også hørte med Kam og Dover) i en festlig konsert på lørdagskvelden, samt Andsnes som promoterte Robert Fuchs i en fin klaverkvartett.

    3 flotte, slitsomme og lærerike døgn.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.677
    Antall liker
    1.279
    Tilbake fra kammermusikfestivalen i Rosendal med Andsnes, Chamayou, Ehnes, Tabea Zimmermann, Julia Hagen, Dover Quartet, Sharon Kam osv i en overbevisende presentasjon av dybden og bredden i Brahms sin kammermusikk i 11 konserter. En del andre verker for kontrast, bla en del Ligeti (bla en overbevisende Musica Ricercata med Chamayou), et folkemusikkensemble som spilte tradisjonell Balkanmusikk integrert med en versjon av klarinettkvintetten (som vi også hørte med Kam og Dover) i en festlig konsert på lørdagskvelden, samt Andsnes som promoterte Robert Fuchs i en fin klaverkvartett.

    3 flotte, slitsomme og lærerike døgn.
    Var også der. Helt enig.
    Brahms er nokså enestående god.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.677
    Antall liker
    1.279
    Siden vi fikk nr3 (op 60) av Brahms sine tre piano kvartetter i Rosendal, måtte nr 1 (op25) og 2 (op26) høres i dag (nr 2 går nå) herfra;
    brahms.jpeg
    1 og 3 er kanskje de som umiddelbart slår en som stor musikk, men 2'eren er jammen ikke verst den heller.
    Som alt annet av Brahms.
    Vi lærte at Brahms var ekstremt selv kritisk, så kun det aller beste (perfekte?) ble publisert, resten ble brent (mye).
    Jeg opplever Brahms som på omtrent samme høye nivå helt fra i hvert fall op 3 og helt fram til det siste.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn