K
kbwh
Gjest
Mendelssohns strykekvartett op. 44/1, spilt av de yndige damer i Quatour Psophos.
Takk for svaret, skal huske opplysningene dine når jeg hører på den. Må først kjøpeVidar P skrev:Symfoni no 7 "Leningrad". Urfremført under krigen. Et kommunistisk symbol, på den tiden betraktet som nærmest en krigspropaganda fra Stalin-regimet, mot nazististenes fremstøt mot marxister.
Mvh Vidar P
Jeg har først fått fot for klasissk musikk etter at jeg ble medlem på dette forumet for en 3-4 mnd siden. Så jeg "jobber" litt etter innfallsmetoden for å tilnærme meg musikken. Det er som å bli ført 30 år tilbake i tid da jeg hang rund i platebutikker å kjøpte musikk etter hvor kult platecoveret var. Skikkelig morsomt!! Takk for infoerato skrev:Shostakovich bodde i Leningrad under beleiringen der 400.000 russere sultet i hjel/døde og jobbet med musikk + deltok i brannvernet. Symfonien ble vissstnok urfremført under beleiringen. Ikke min favorittsymfoni men den må forståes i denne settingen. Merk også Bartoks parodiering (bevisst) av marsjtemaet i symfonien i førstesatsen (om jeg husker rett) av sin konsert for orkester; han syntes dette var lovlig banale saker. Men som sagt; det må forståes ut fra sammenhengen.
Det kan du bite deg i nesa pålutefisk skrev:Hva hører jeg på:
Mozart Hornkvintett på LP fra gode gamle Supraphon. Deilig !
Flere enn meg som er sjarmert av lyden på mange av Supraphon-platene ?
Nei dessverre. Kjøpte Gardiner komplett og fant ut at det fikk være HIPt nok......Valentino skrev:Har du hørt LCP/Norringtons åtter, erato? Den er min favoritt. Treere kan jeg ikke få for mange av, så...
Nå ble jeg inspirert til å høre på denne skiva:Vidar P skrev:Det kan du bite deg i nesa pålutefisk skrev:Hva hører jeg på:
Mozart Hornkvintett på LP fra gode gamle Supraphon. Deilig !
Flere enn meg som er sjarmert av lyden på mange av Supraphon-platene ?
Jeg har sikkert et brukbart firesifret antall gamle Supraphon LP-plater; godt hjulpet av at de var "gratis" i tigerstadens bruktbutikker for 10-20 år siden; jeg har alltid likt den litt "rustikke" men klangrike og musikalske lydkvaliteten; men ikke minst alle de suverene artistene og tolkningene som ble oss til del (og fortsatt blir det) fra dette supre plateselskapet.
Vinyl-LP'ene holder langt høyere pressekvalitet enn de har rykte for, men lider litt under bruk av anseelige mengder slippmiddel i pressene; jeg ser på det som en absolutt nødvendighet å vaske disse LP'ene; nye eller ei. Da åpner det seg lag på lag med velklang.
Mvh Vidar P
Jeg har selv denne facinerende innspillingen, men ble først nå klar over at Johannes Weisser er norsk. (Mangel på almenndannelse antageligvis)KH skrev:
http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//HMC901964-66.htm
Fantastisk med norske Weisser i tittelrollen. Selvsagt record of the month i Gramophone, med denne omtalen:
"Simon Keenlyside had been pencilled in for the title-role for this recording, with Johannes Weisser only playing it in the warm-up live performances. Apparently, however, conductor René Jacobs was so impressed with his young baritone that he got the gig, as they say. No Giovanni can fully encompass every aspect of this multi-faceted role but (and I know I am even more enthusiastic about him than our reviewer, Richard Wigmore) I feel that he has reinvented the role for our age. Weisser is young, only 26 when this was recorded, and sounds it. If his tone sounds a touch callow, that is actually an advantage for a Don who here is presented as utterly narcissistic, shallow in every respect except his deeply felt love for himself. He is not evil, just spoilt."
Ellers fascinerende forskjeller på innspillingene, dette er min fjerde. Har Haitink, Gardiner og Östman fra før.
De vi har er for små og billige, fulle av prester og annet tull.Bach_Man skrev:Kantatehus? Er det ikke det folk flest kaller for kirke.