Forsterkere Klasse A - klubben. Solid State avdeling.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.865
    Antall liker
    2.831
    Torget vurderinger
    1
    Tror det blir mer klasse A på meg etterhvert også. Hadde i (litt for) mange år et par selvbygde Zapsolute 78W monoblokker. Helt greie, støyfrie og bedre i kl A enn AB (dette var valgfritt med en vippebryter). Men de måtte se seg grundig slått av en annen klasse A forsterker på et kortvarig lån fra en kompis:

    Luxman M-05 on thevintageknob.org

    Luxman M-05. Med god margin den beste forsterkeren jeg har hørt i mitt liv. Flyt, varme, atmosfære - alt stemte. Mine HF 275 Helios spilte som en drøm! En stiv pris på en etter hvert gammel (og gebrekkelig) konstruksjon er det som hindrer meg fra å lete opp en slik. Men hvis det finnes andre klasse A-forsterkere med sånn lyd, da er jeg takknemlig for tips!
     

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    731
    Antall liker
    2.100
    Torget vurderinger
    13
    Hei
    har ikke hørt M-05, men tenker at Accuphase klasse A i samme vektklasse bør ha mye til felles med denne.
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Får gratulere med denne, Sugden har vært med helt tilbake til eg var ung. Og konsekvent fått veldig gode kritikker. Tenkte selv på liknende (Sugden) tilbake på slutten av 80-tallet, men da hadde de kun 20 (om end skikkelige!) watt. Min enkle erfaring er at et slikt velkonstruert 20W trin lyter som et 50-100W "less quality"- trinn.
     
    • Liker
    Reaksjoner: T-1

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.865
    Antall liker
    2.831
    Torget vurderinger
    1
    Må holde meg i de lavere luftlag, rent prismessig. Hva med Xindak 8800 MNE? Monoblokker som hvert fall ser og kjennes solide og velbygde ut! Dukker opp brukte par i ny og ne, men jeg har aldri fått ut fingeren. LEste noen tester av denne på nettet for noen år siden, men nå finner jeg de ikke igjen. Ting forblir på nettet til evig tid heter det, men det gjelder ikke hifitester....
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Tror det blir mer klasse A på meg etterhvert også. Hadde i (litt for) mange år et par selvbygde Zapsolute 78W monoblokker. Helt greie, støyfrie og bedre i kl A enn AB (dette var valgfritt med en vippebryter). Men de måtte se seg grundig slått av en annen klasse A forsterker på et kortvarig lån fra en kompis:

    Luxman M-05 on thevintageknob.org

    Luxman M-05. Med god margin den beste forsterkeren jeg har hørt i mitt liv. Flyt, varme, atmosfære - alt stemte. Mine HF 275 Helios spilte som en drøm! En stiv pris på en etter hvert gammel (og gebrekkelig) konstruksjon er det som hindrer meg fra å lete opp en slik. Men hvis det finnes andre klasse A-forsterkere med sånn lyd, da er jeg takknemlig for tips!




    Testet en M-05 mot Parasound JC-1 monoblokker. Ble faktisk litt imponert over Luxman som var nesten like bra. Manglet bare den siste rest på oppløsning. JC-1 kjører klasse A de første 25 watta.
     

    bergtann

    Medlem
    Ble medlem
    21.12.2010
    Innlegg
    33
    Antall liker
    9
    Sted
    Langs sjøen
    Hei alle hififolk !
    Mye spennende i denne tråden. Ser det er mange ukjente merker som blir vist frem og en spesiell ting nevnes og det er varmen fra disse klasse A forsterkerne. Det kan bli en utfordring når en tenker på plassering/ventilasjon av disse. Selv har eg ei nesten lydløs vifte på halv fart som lager litt ekstra fart i lufta.
    Her er mine :!
     
    Sist redigert:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hei, - har bestilt en Bladelius Brage forsterker hjem. Denne er specificeret til 50 watt kl A. Trafoen er en 1100 VA, er list usikker paa hvor meget electrolyt capasiteten er. Driver trinnet er Mosfet, udgangs trinnet er bipolar.

    Mit spørsmål er det sannsynlig at denne levere alle 50 watt i kl A, eller vil den levere nogen a effekten i A/B ?
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.792
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hei, - har bestilt en Bladelius Brage forsterker hjem. Denne er specificeret til 50 watt kl A. Trafoen er en 1100 VA, er list usikker paa hvor meget electrolyt capasiteten er. Driver trinket er Mosfet, udgangs trinnet er bipolar.

    Mit spørsmål er det sannsynlig at denne levere alle 50 watt i kl A, eller vil den levere nogen a effekten i A/B ?
    Pga størrelse på forsterker leverer nok denne mesteparten av de 50wattene i klasse B

    Men den kan jo låte kanonbra likevel!
    Lykke til med ny forsterker! :)
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hei, - har bestilt en Bladelius Brage forsterker hjem. Denne er specificeret til 50 watt kl A. Trafoen er en 1100 VA, er list usikker paa hvor meget electrolyt capasiteten er. Driver trinket er Mosfet, udgangs trinnet er bipolar.

    Mit spørsmål er det sannsynlig at denne levere alle 50 watt i kl A, eller vil den levere nogen a effekten i A/B ?
    Pga størrelse på forsterker leverer nok denne mesteparten av de 50wattene i klasse B

    Men den kan jo låte kanonbra likevel!
    Lykke til med ny forsterker! :)
    Er det på grund av varme utviklingen ell manglende køling.

    Jeg regnede det var sådan at 1100 va= 1000watt minus 50% i effectivitet lig 500Watt 0 Ohm, 250 watt 1 Ohm, 125 watt 2 ohm, 62,5 watt 4 Ohm, og kom da from til 31,25 watt i 8 Ohm.

    Men er lidt usikker paa om jeg er på ba tur her???
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Ja, litt på bærtur.:)

    Den står oppgitt til å levere 50W klasse A ved 8 ohms last. Den kan sikkert levere mer effekt i 8 ohm, men forlater da klasse A. Hvor mye effekt den leverer i 4 ohm har jeg ikke funnet, men ca 25W av de vil foregå i klasse A resten i B.

    Grunnen er enkelt, hvilestrømmen angir hvor mye strøm transistorene kan forsyne last uten at de slutter å lede og går over i klasse B. P=I^2*R
     

    sonicfrontiers

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    830
    Antall liker
    302
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    3
    250 watt i 1 Ohm. 500 watt i 0.5 Ohm. 1000 watt i 0.25 Ohm og så videre. Ingen forsterker klarer å omsette effekt i 0 Ohm da det er en kortslutning.
    Tror d er 50 watt kl A i 8ohm med 100 watt kl AB i 4 Ohm ??????

    Sonicfrontiers
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Ja, litt på bærtur.:)

    Den står oppgitt til å levere 50W klasse A ved 8 ohms last. Den kan sikkert levere mer effekt i 8 ohm, men forlater da klasse A. Hvor mye effekt den leverer i 4 ohm har jeg ikke funnet, men ca 25W av de vil foregå i klasse A resten i B.

    Grunnen er enkelt, hvilestrømmen angir hvor mye strøm transistorene kan forsyne last uten at de slutter å lede og går over i klasse B. P=I^2*R
    Ok ANM, tak for avklaringen.

    Forsterkeren skal brukes i et opset med B&W 805 d3 og DB1 SUB( eventual senere 2 DB1), og så melde tvivlen sig plutselig om den hadde effekt nok til at trekke disse ordentlig, men tror det går bra.
    En av kriteriene for valget av denne forsterker var at forforsterker delen skulle være istand til at levere signalene til PRE utgangen for benyttelse av DB1 Sub,en/erne i en tilstrekkelig høj kvalitet.

    Så jeg må nok bare læne mig tilbake i godstolen og slappe lidt av, og så for vi se når vi for koblet set hele op senere i denne måned.
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Du kan heller ikke beregne effekten en forsterker leverer bare på størrelsen av trafo. Trafoen til en 50W/8ohm leverer kanskje ca 22V RMS som betyr ca 30V etter likeretting og glatting. For å levere 50W i 8ohm kreves P=Urms^2/R=20^2/8=50W. Om du belaster den med 4 eller 2ohm vil spenningen etter glatting synke, samt at impedanser internt i kretsene forårsake ytterligere spenningsfall. Si at du kanskje sitter igjen med 18Vrms. 18V^2/4ohm=81W.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    250 watt i 1 Ohm. 500 watt i 0.5 Ohm. 1000 watt i 0.25 Ohm og så videre. Ingen forsterker klarer å omsette effekt i 0 Ohm da det er en kortslutning.
    Tror d er 50 watt kl A i 8ohm med 100 watt kl AB i 4 Ohm ������

    Sonicfrontiers
    Jeg var klar over at 0 Ohm var ren kort slutning, det var ment som eksempel paa hvordan jeg trodde at man omtrentlig kunne estimere hva den kunne levere av effekt, da jeg ikke kendte formlene for at regne det ut.

    General tror jeg ikke at bladelius ville gaa ut med nogen effekt opgivelser han ikke ville kunne forsvare, det virker han for seriøs til.

    men igjen mange tak for du bidrager med avklaring.

    mvh

    Hi-rex
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.792
    Antall liker
    11.292
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kos deg med ampen Hi-rex!
    Lytt med ørene, ikke øynene! :)

    Er noen rare spec rundtom på ganske mye hifi komponenter..

    Blir Bladelius god og varm har den høy bias og spiller da en del effekt i klasse A.
    Blir den ikke varm nesten i det hele tatt har den ganske lav bias.
    (Dette er ved å la den stå i tomgang/spille lavt) :)
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Ja, litt på bærtur.:)

    Den står oppgitt til å levere 50W klasse A ved 8 ohms last. Den kan sikkert levere mer effekt i 8 ohm, men forlater da klasse A. Hvor mye effekt den leverer i 4 ohm har jeg ikke funnet, men ca 25W av de vil foregå i klasse A resten i B.

    Grunnen er enkelt, hvilestrømmen angir hvor mye strøm transistorene kan forsyne last uten at de slutter å lede og går over i klasse B. P=I^2*R
    Hei igen ANM

    Hva forteller det her dig?. Det er Tyr III til venstre, Brage til højre.

    IMG_0017 (2).JPG


    På forhånd tak, og GOD JUL

    mvh.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Et lite spørsmål, sikkert idiotisk for mange, men er
    P=I^2*R kun en annen skrivemåte for
    P=IxIxR, dvs den vanlige formelen for elektrisk effekt kombinert med Ohms lov?
     
    A

    ANM

    Gjest
    Ja, litt på bærtur.:)

    Den står oppgitt til å levere 50W klasse A ved 8 ohms last. Den kan sikkert levere mer effekt i 8 ohm, men forlater da klasse A. Hvor mye effekt den leverer i 4 ohm har jeg ikke funnet, men ca 25W av de vil foregå i klasse A resten i B.

    Grunnen er enkelt, hvilestrømmen angir hvor mye strøm transistorene kan forsyne last uten at de slutter å lede og går over i klasse B. P=I^2*R
    Hei igen ANM

    Hva forteller det her dig?. Det er Tyr III til venstre, Brage til højre.

    Vis vedlegget 416806

    På forhånd tak, og GOD JUL

    mvh.
    God Jul til deg med!

    For å si det kort virker det som at de to forsterkerne har nokså lik utgangsimpedanse(dempningsfaktor), men at den til høyre leverer mindre strøm, derfor litt mindre fallhøyde ved tung belastning og opptrer mer lineært med en reaktiv last. Men det er bare skru ned volumet(dempe signalet) på den til venstre, så ville vi fått en bedre sammenligning imo og den ville nok sett like god ut om ikke bedre.


    Edit: Klønete skrevet, men vinyl og juleøl gjør meg rørerete. Virker som den minste forsterkeren er bedre dimensjonert i forhold til sin oppgitte effekt.

    Et lite spørsmål, sikkert idiotisk for mange, men er
    P=I^2*R kun en annen skrivemåte for
    P=IxIxR, dvs den vanlige formelen for elektrisk effekt kombinert med Ohms lov?
    I*I=I^2 ja. Alltså I i annen.:)
     
    Sist redigert:

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke jeg som har bygget disse, det skulle tatt seg ut;), men her er det byggeren skriver på PASS sin hjemmeside:

    I build the amplifiers like an "open" construction, to loose as much heat as possible, without using any noisy fans. The height on the mounting plates for the transformer, and the large heat sinks are the same. This makes it easy to close it, with a front, top and a back plate, if preferred. To put up with the 30 watts, I used a 2500 VA transformer, delivered by Ulveco. http://www.ulveco.no A total of 182000 microfarad capacitors, all each monoblock. I have used the RIFA PEH169 capacitors. Welcome All the heatsinks comes from Alutronic. PR-186 and PR 172, you can get them at any lengths. Alutronic Kühlkörper GmbH & Co. KG I also paralleled 6 pcs. of 47 ohm 50 watts resistors, instead of using one 250 watts 8 ohm resistor. By doing this I spread the heat better at the heat sinks. I also used another transistor IRFP260. It is placed all alone on its own heat sink. At last I had to add a "soft start circuit", the fuses in my house do not like the hit of that large power supply. The dimensions are: W:65cm, D:30cm, H:25cm, and the weight are 45kg. All each monoblock. I must say that I am very pleased and happy with the sound. It is sweet, open and very detailed. I think, some of the best I ever heard. I have also build the "Balanced Zen Line Stage" is has a more ordinary look. Thanks for your personal contribution during my construction period.

    Det er Son of Zen om noen lurte på det.

    Hørt på dem endel, bygget av runeb
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Ja, litt på bærtur.:)

    Den står oppgitt til å levere 50W klasse A ved 8 ohms last. Den kan sikkert levere mer effekt i 8 ohm, men forlater da klasse A. Hvor mye effekt den leverer i 4 ohm har jeg ikke funnet, men ca 25W av de vil foregå i klasse A resten i B.

    Grunnen er enkelt, hvilestrømmen angir hvor mye strøm transistorene kan forsyne last uten at de slutter å lede og går over i klasse B. P=I^2*R
    Hei igen ANM

    Hva forteller det her dig?. Det er Tyr III til venstre, Brage til højre.



    På forhånd tak, og GOD JUL

    mvh.
    God Jul til deg med!

    For å si det kort virker det som at de to forsterkerne har nokså lik utgangsimpedanse(dempningsfaktor), men at den til høyre leverer mindre strøm, derfor litt mindre fallhøyde ved tung belastning og opptrer mer lineært med en reaktiv last. Men det er bare skru ned volumet(dempe signalet) på den til venstre, så ville vi fått en bedre sammenligning imo og den ville nok sett like god ut om ikke bedre.


    Edit: Klønete skrevet, men vinyl og juleøl gjør meg rørerete. Virker som den minste forsterkeren er bedre dimensjonert i forhold til sin oppgitte effekt.

    Et lite spørsmål, sikkert idiotisk for mange, men er
    P=I^2*R kun en annen skrivemåte for
    P=IxIxR, dvs den vanlige formelen for elektrisk effekt kombinert med Ohms lov?
    I*I=I^2 ja. Alltså I i annen.:)
    Jeg liker disse målingen med kuber, lett å se hvor stabile forsterkerne er i ulike laster. Disse bildene ser jo ganske så bra ut!!
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.197
    Antall liker
    1.426
    Torget vurderinger
    11
    Får melde meg inn med denne integrerte saken.
    Grandhigh A-280 dual mono klasse A
    skal være på 2x 80 watt i 8 ohm
    noen som kjenner disse ?
    Jeg har blitt kjent med denne nå ettersom jeg har din gamle i hus nå Eddie og for et fantastisk bekjentskap det er! Det er denne den store byttetrangen har higet etter,en forsterker som det ikke er noe å utsette på lydmessig og som gjør det gøy å sitte å høre på skive etter skive i timesvis. Sammen med de nøytrale buchardt audio s300 som jeg benytter blir det rett og slett lyd nirvana! Fantastisk holografi,musikken løsriver seg fra høyttalerne. Bassgjengivelsen er så fyldig og nyansert,virkelig en jernhånd i silkehanske!Wow...bare wow.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.999
    Antall liker
    51.633
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Ja det nærmer seg nå :)
    Er spent selv jeg på denne,håper og tror dette blir bra.

    O
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    651
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Nydelige produkter fra Accuphase.
    Er nu medlem i SS Class A med DIY First Watt F6 og M2
    IMG_1415.jpg

    IMG_1207.jpg
     

    Tessy

    Medlem
    Ble medlem
    06.01.2016
    Innlegg
    44
    Antall liker
    13
    Kan noen av dere mange meget habile forsterkereiere svare på dette!
    Har nå lest igjennom absolutt alle innlegg på denne Ren klasse A tråden siden trådstart. Mye å lære. Men EN ting syns jeg nesten ikke blir berørt i det hele tatt. Hva ER det EGENTLIG som gjør klasse A til noe en bør velge om en vil ha det beste av lyd som kan oppnås? Hva er det med lyden fra en ren klasse A forsterker som gjør den bedre en en AB? Nå har Accuphase kommet med en ny ren klasse A forsterker (for det er det vel?) kallet A75. på 60w. Samtidig har de sine AB varianter. En er P-7300 oppgitt til 125 i 8 Ohm. Disse to skiller i pris hos Lyrik bare en 15-20 000. P-7300 som den dyreste av de to. Hvorfor skal en velge den ene eller den andre (om det er kvaliteten på lyden som er det viktigste)? Hva er det ved lyden av den rene A75 som kan være bedre en AB P-7300? Dette forutsatt at en har normalt lette/tungt drevne høytalere. I mitt fall KEF 5 med følsomhet på 90.
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    651
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan spiller dette, opp mot kjente amper i markedet? Hvor er spekken på disse? Hva koster de?
    Jeg kan kun sammenligne direkte med mine røramper og hypex class D. Kan sige at tross årtier med rør så kan jeg saktens leve med First Watt. Trodde ikke det før jeg byggede den første First Watt. De bedste transistoramper jeg har hørt, som koster mindre end familiebil. Er ca 2x 25W class A begge to. Ncore400 lyder kold og klinisk i sammenligning, selvom det er en god klasse D.
    Pris er avhengig av komponent valg, powersupply utførelse og kabinetter. Kan bygges for c.a. 7-10.000.
    Masser av info på diyaudio.com/pass og firstwatt.com
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn