Kjøpte meg nytt Nikon Objektiv i dag

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.573
    Antall liker
    3.140
    Sted
    Oslo
    Jeg vil på generelt grunnlag si at det har skjedd veldig lite utvikling av ytelse for sensorer de siste 10 årene for Nikon. Forholdsvis lite som skiller de kronologiske modellene i det siste sammenlignet med over 10 år siden. Selv APS-C sensorene holder godt følge med FF-sensorene når det gjelder dynamikk og fargedybde, mens de faller ganske langt bak på ytelse ved høyere ISO av naturlige årsaker. Ser ut til at det er nådd taket med dagens sensorteknologi og man må sannsynligvis finne opp noe nytt skal det bli merkbart bedre. Selv Sonys nye kurvede sensor tror jeg ikke er noe stort hopp fremover i generell ytelse, men burde gi fordeler utenfor sentrum av bildesirkelen.
    Ja, APS-C-brikkene nådde diffraksjonstaket omkring 25MP og "FF" omkring 50MP. Da er man på et nivå der AA-filtere er unødvendige, ihvertfall med optikk som ikke er 100% optimal på store blenderåpninger. Dynamikk og ISO har både med termisk støy i brikken, støy i elektronikken og i software å gjøre, men det er grenser for hvor mye lenger man kan komme uten å kjøle ned sensoren slik astronomene gjør.

    Den kurvede sensoren er sikkert fin, men den forutsetter at alle objektiver lager bildeplan med samme krumning. Det kan løse noen problemer når objektivet skal være nær sensoren, dvs speilløse systemer, men kan fort skape andre, Tipper det tar tid før "piratene" kommer med objektiver som passer.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Har et D700 som jeg er / har vært fornøyd med og har egentlig ingen bytteplaner. Men, nå har kameraet begynt å oppføre seg helt "spinnvilt" og nærmest ikke til å bruke. Når jeg dreier på lukker / blenderhjul så "spretter" tallene frem og tilbake, og jeg må holde på i flere sekunder for til sist å treffe (muligens) på valgene. Sist jeg var ute, og det var rimelig kaldt, gikk det helt over styr og jeg ga opp.

    Noen som har opplevd / hørt om denne "syken"? Blir å vurdere service selvsagt, men hvis det koster flesk (meget sannsynlig) så havner nok kameraet på mimrehylla...
    Jeg har aldri opplevd dette med D700, eller med noen andre Nikon DSLR (D80, D600, D700, D750, D4S), og opplevde D700 som noe av den mest helstøpte kvaliteten jeg har hatt i hus.
    Problemet kan skyldes skitt og støv. Har du prøvd en enkel rens med trykkluftboks eller elektronikkspray?
    Ser på nettet at noen har fikset problemet sånn. Flere tips på youtube om det. Merk at de tar ut batteriet før bruk av elektronikkspray, og lar ting tørke før batteriet settes inn..
    Nikon -verksted blir dyrt uansett, så det er verd å prøve før du setter det til pynt.
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.073
    Antall liker
    3.761
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Har noen forsøkt å bruke Nikonkameraer som pc-kamera?
    Ser at det visstnok skal være mulig, men det er mye snakk om overoppheting av sensor etter en stund.

    Kunne vært artig å kjørt med bedriftens dyreste webkamera for videokonferanser når man sitter på hjemmekontor....
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.377
    Antall liker
    3.287
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Jeg har aldri opplevd dette med D700, eller med noen andre Nikon DSLR (D80, D600, D700, D750, D4S), og opplevde D700 som noe av den mest helstøpte kvaliteten jeg har hatt i hus.
    Problemet kan skyldes skitt og støv. Har du prøvd en enkel rens med trykkluftboks eller elektronikkspray?
    Ser på nettet at noen har fikset problemet sånn. Flere tips på youtube om det. Merk at de tar ut batteriet før bruk av elektronikkspray, og lar ting tørke før batteriet settes inn..
    Nikon -verksted blir dyrt uansett, så det er verd å prøve før du setter det til pynt.
    Verdt å prøve - takk!
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    Har noen forsøkt å bruke Nikonkameraer som pc-kamera?
    Ser at det visstnok skal være mulig, men det er mye snakk om overoppheting av sensor etter en stund.

    Kunne vært artig å kjørt med bedriftens dyreste webkamera for videokonferanser når man sitter på hjemmekontor....
    Jeg har gjort det mitt Sony. Eget programvare for de enkelte merker og ikke alle modeller er nødvendigvis støttet. Med 100 stk på meet blir det nok ikke noe forskjell... Har ikke webkamera på den stasjonære så jeg har brukt det litt. (16-35 Carl Zeiss på FF kamera er jo litt overkill :) )
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.073
    Antall liker
    3.761
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har gjort det mitt Sony. Eget programvare for de enkelte merker og ikke alle modeller er nødvendigvis støttet. Med 100 stk på meet blir det nok ikke noe forskjell... Har ikke webkamera på den stasjonære så jeg har brukt det litt. (16-35 Carl Zeiss på FF kamera er jo litt overkill :) )
    Har du prøvd å kjøre det i flere timer sammenhengende, eller blir det bare kortere sekvenser?
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    Kanskje en halvtime - time. Tror ikke det er noen grense og har aldri opplevd noe overoppheting på kameraet ellers (A99II).
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.377
    Antall liker
    3.287
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Jeg har aldri opplevd dette med D700, eller med noen andre Nikon DSLR (D80, D600, D700, D750, D4S), og opplevde D700 som noe av den mest helstøpte kvaliteten jeg har hatt i hus.
    Problemet kan skyldes skitt og støv. Har du prøvd en enkel rens med trykkluftboks eller elektronikkspray?
    Ser på nettet at noen har fikset problemet sånn. Flere tips på youtube om det. Merk at de tar ut batteriet før bruk av elektronikkspray, og lar ting tørke før batteriet settes inn..
    Nikon -verksted blir dyrt uansett, så det er verd å prøve før du setter det til pynt.

    Tok "litt" tid, men elektronikksprayen fungerte storartet. Kamera "som nytt". Takk for godt råd!
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.073
    Antall liker
    3.761
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Knallgod telezoom! Den blir du nok fornøyd med.

    For å oppdatere mitt eget innlegg fra februar; Nikon software for å bruke kameraet som webcam funker ikke på D800. Jeg har ihvertfall ikke fått det til.
    Men jeg tok meg en tur på ebay og fant meg et billig "hdmi capture card" som er en liten ekstern dings som henter inn HDMI fra kameraet, konverterer det, og pusher det videre i USB format. Kosta ca 200 kroner om jeg husker riktig, og den funker faktisk.
    Oppdages i windows som et usb-kamera, så det er ikke nødvendig med drivere eller noen egen programvare. så selv på jobb-pcen som er helt nedlåst kan jeg plugge den til og få bedriftens beste videokvalitet i teams-møtene våre. Totalt unødvendig selvsagt, men det er en annen sak.
    Jeg opplever vel å merke at det er en del forsinkelse på videostreamen. Jeg mistenker at dette ligger hovedsaklig i kameraet, og ikke i konverteringen, men jeg har ikke hatt anledning til å teste dette på noe vitenskapelig vis ennå for å se hvor problemet ligger. Kan jo være at begge enheter er medskyldige. Men det er ikke noe jeg anser som et problem for vanlige videomøter, men skal man gjøre noe litt med skikkelig ut av det vil det nok kunne oppfattes som et irritasjonsmoment at lyden kommer tidligere enn bildet.
    Jeg setter video output til lav kvalitet. Kameraet blir merkbart varmt, men tydeligvis ikke problematisk.
    etter ganske nøyaktig en og en halv time er batteriet tomt. Bruker et standard EN-EL15 batteri på 1900mAh som er det som fulgte med kameraet opprinnelig.

    Så for kortere møter kan dette være en god løsning for de som ønsker å ha
    - skikkelig bildekvalitet
    - kontroll over eksponering/fokus/dybdeskarphet
    - mulighet til å unngå de sinnsykt vidvinklede greiene som er standard på webcams, slik at du mye enklere kan tilpasse bakgrunnen din så ikke hele rommet blir synlig.

    Jeg bruker 50mm på rett i underkant av en meters avstand. Det funker fint og kamuflerer rotet mitt bra.

    Gjenstår å finne en løsning for strømtilførsel. Dette koster uforskammet mye og er uansett utsolgt. Så her blir det improvisasjon. Kan selvsagt vurdere å bare kjøpe et ekstra batteri, så jeg kan ha et til lading mens jeg bruker det andre. Har vertikalgrep med batteriskuff, så jeg slipper å flytte kameraet når jeg tar ut batteriet. Det gjør det ganske greit å leve med.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.073
    Antall liker
    3.761
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Standard USB skal faktisk ikke fungere. Da må du ha den hissigste hurtigladervarianten. Jeg trenger rundt 1,4 Ampere for å drive kameraet i videomodus, så da må du ha sinna strømforsyning.

    MEN, i går mottok jeg noe annet i posten, og jeg har brukt den i dag, og det funker faktisk helt strålende!
    eBay batterieliminator til Nikon
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.880
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Holmestrand
    Det motsatte av Pancace objektiv - avtalte akkurat kjøp av en Sigma 40mm 1:1,4 ART. Noe av det mest brutale som er laget i den brennvidden. Utviklet for å møte kravene til 8K filming, men funger utmerket til stills også. 35mm 1:1,4 blir satt i skammekroken i forhold til skarphet. Bokeh er også i en klasse for seg. Vekt ca 1,3 kilo ! Her montert på en D850.

    Vis vedlegget 666328
    Hvor har du kjøpt den håndleddstroppen?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.012
    Antall liker
    11.423
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Litt på siden, - men er det noen som har erfaring med P950 eller P1000???
    Vurderer å selge min 7100 med diverse objektiver, - for mye greier å drasser rundt på..
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    Kjøpte et Tamron 18-200 AF 18-200 F3.5-6.3 Di II i dag for Sony A. 920kr på power.no - 500 kr så i praksis 400kr for et nytt objektiv. Et skikkelig "dyreparken"-obektiv. Sony versjonen har ikke VC, litt irriterende i grunnen. Sony objektiver kombinerer IBIS med objektivets eget stabilisering i et 5-akse system som gikk et ekstra stopp stabilisering. Nikon og Canon versjonen har VC og er fysisk lik utvendig tror jeg.
    Det er et APS-C objektiv men det gjør ikke noe. Jeg ser 100% i søkeren for det formatet også og det blir 18mpx i det formatet (Kamera er A99II som er fullformat). Med A900/850 føles det ikke bra, mørkt og masse vignettering/sort i den optiske søkeren og det kommer ikke til å bli brukt med disse.
    Greit nok å ha et døende format. Jeg er storfornøyd med kameraene og objektiver er ingen stor utgiftspost mildt sagt. Det er ikke sikkert Nikon eller Canon har rene speilreflekskamera de heller om 10-15 år, og en må bruke adapter på speilløse systemer.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    843
    Antall liker
    628
    Sted
    Oslo
    Vakkert, og da snakker jeg om objektivet🙂
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nikon Z9 er klar, og kan forhåndsbestilles.
    Lang ventetid, leveringsproblemer hos flere underleverandører, men kameraet har vært ute på test en stund, bl.a. i OL i Tokyo.
    Prisen i Norge er ikke klar, men det ligger uansett godt oppe i proffsegmentet, så for de fleste av oss er det bare se men ikke røre.

    Vi får heller knote videre med de gamle greiene våre.
    Jeg skulle gjerne hatt et ekstra batteri til D4S, og originalt Nikon er svindyrt.
    Jeg oppdaget nylig Duracell DRNEL18 erstatningsbatteri, som selges hos Japan Photo. Kapasiteten er oppgitt til 3000 mAh, høyere enn NikonsEN-EL18c til tre ganger prisen.
    Har noen her erfaring, innsikt eller klare meninger om dette batteriet?
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    1630584459736.png

    Nydelig kamera. Kanskje enda mer vellykket i sitt retro design enn Olympus og Fuji, men så er det jo ganske likt et gammelt FM2. Men det er jo mye penger og begrenset med objektiver.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.073
    Antall liker
    3.761
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vet om det er noen som selger billige ladere som går til samme type batteri? Har hittil bare sett dobbeltladerne i salg, mens enkeltladerne som kommer som OEM har jeg aldri sett noe sted. Ikke offbrand heller.

    Synes Nikons pakke med orginalbatteri og dobbeltlader er alt for dyr for hva jeg er villig til å betale.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Z9 annonseres nå i Norge for 65000 kr. (Scandinavian Photo)
    Det er ikke sjokkerende dyrt, men for dyrt for de fleste av oss amatører.
    Personlig er jeg veldig spent på hvor mye av de gode egenskapene som vil bli implementert i billigere modeller de kommende årene.
    Så da venter jeg enda litt med å bestille Z6II.
    Og den nye Z 100-400mm er veldig attraktiv.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KW

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.880
    Antall liker
    5.541
    Sted
    Holmestrand
    Z9 annonseres nå i Norge for 65000 kr. (Scandinavian Photo)
    Det er ikke sjokkerende dyrt, men for dyrt for de fleste av oss amatører.
    Personlig er jeg veldig spent på hvor mye av de gode egenskapene som vil bli implementert i billigere modeller de kommende årene.
    Så da venter jeg enda litt med å bestille Z6II.
    Og den nye Z 100-400mm er veldig attraktiv.
    Når vi snakker flere månedslønner så er det for dyrt hvis man ikke lever av det.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.945
    Antall liker
    8.245
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er nok mer interessert i kameraer i prisklassen under 25k.
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    Smak og behag. Jeg kjøpte meg et slikt. Fujifilm X-pro3. Vakkert retro design.
    Vis vedlegget 758924
    Helt klart et pent design. Men jeg er litt svak for et funksjonelt retro design i retning klassisk slr mens andre har større godfølelse for et retro RF design. Når jeg nevnte Olympus og Fuji var det pga at de har pene retro design og er kjent for det. Synes også x100 serien er fin.

     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Z9 annonseres nå i Norge for 65000 kr. (Scandinavian Photo)
    Det er ikke sjokkerende dyrt, men for dyrt for de fleste av oss amatører.
    Personlig er jeg veldig spent på hvor mye av de gode egenskapene som vil bli implementert i billigere modeller de kommende årene.
    Så da venter jeg enda litt med å bestille Z6II.
    Og den nye Z 100-400mm er veldig attraktiv.
    Jeg har bestilt både Z9 og 100-400 og nå blir ventetiden laaang.
    Bruker jo ikke ei krone på hifi mer, og siden sist jeg var her inne så har jeg anskaffet Z 7II og har Z 14-30mm, Z 24-/70mm (f/4.0), Z 50mm 1,8 og Z 24-200mm :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har bestilt både Z9 og 100-400 og nå blir ventetiden laaang.
    Bruker jo ikke ei krone på hifi mer, og siden sist jeg var her inne så har jeg anskaffet Z 7II og har Z 14-30mm, Z 24-/70mm (f/4.0), Z 50mm 1,8 og Z 24-200mm :)
    Godt tiltak. Og du er ikke den eneste.
    Forhåndsbestillingene renner inn på Z9, og det går mot over et års ventetid.
    En av Nikons største suksesser noensinne.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.127
    Antall liker
    3.260
    Torget vurderinger
    1
    Går rykter om at det er kommet inn over 400 000 forhåndsbestillinger av Z9, så med en produksjonstakt på 35 000/mnd, er det bare å hive seg på... 🙂

    Ser nå ut til at det var en feil i oversettingen fra japansk at månedsproduksjon var på 35 000. Den er nå rettet til 3500/mnd. Lurer på hvordan de har tenkt å dekke etterspørselen på 400 000 forhåndsbestillinger med den produksjonstakten... :unsure:
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn