King Crimson

Hans_J

Medlem
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
37
Antall liker
0
gut_man skrev:
Vil gjøre oppmerksom på at de nyere KC albumene som Construction of light og Power to belive er knallgode album, med kjempebra lyd!
Enig i dette, disse albumene bør man ha, synes disse er vesentlig bedre enn 80-talls albuene. Åpningsporet ProzacBlues på Construktion of light (Well, I woke up this morning and I shaved of my head by the time I realized what I had done I was already dead)

I forbindelse med konserten i Bergen 2003 leste Bergen Tidende(nettutgave) at Robert Fripp hadde utalt. De ga kun ut album når de bra materiale, slik at de unngikk bevist å gi ut svake album. Han nevnte også at de spilte feil under konserten i Bergen, men dette spilte ingen rolle. For de gadd aldri å øve, for da ble bare krangling og folk ble sure. Hvis jeg husker rett, finner ikke linken til intervjuet.
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.430
Antall liker
13.024
Til min begravelse ønsker at "21st Century Schidzoid Man" fra In the Court of the Crimson King skal avspilles.
Lyrikk og musikk i fullendt symbiose 8) for meg.
Høyaktuelt den dag i dag!
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Lyngen skrev:
Ble usiker på mine valg og stolte heller på denne;

http://starling.rinet.ru/music/king.htm

Kanskje nyttig for andre også ::).

Så da ble det "In the Wake of Poseidon", "Red" og "Discipline" i tillegg to de to første albumene som jeg har fra før.
Kva er dette? Ein King Crimson-guide for Rolling Stones-fans?;) Det er småfrekt å kalle Starless "Almost Below Average" og putte 4 Stones-album på "Never to be topped"
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.513
Antall liker
3.357
Torget vurderinger
1
Pokker. 3 uker nå og ingenting i postkassen.
???

...Ikke kjøp av Caiman USA før jeg sier i fra.

Om ikke annet så er jeg nå jævlig klar for KC progrock. Skal spille de i kronologisk rekkefølge.
 
U

utgatt60135

Gjest
Det er alt for lang tid... :-\ har de ikke sendt ennå?

Jeg har fått alle mine :D... importcds leverer prikkfritt som vanlig ;).

Men for to dager siden fikk jeg en pakke med flere plater fra Amazon themselves med tilhørende tolltull. Ikke første gang dessverre :-[. Har en misstanke om at det var dem før også.

KC har blitt en av favorittene fra den tiden sammen med The pretty Things, Led og Beatles :D. So far...




[Litt OTsiden vi snakket om ny musikk, Pedal: Hva synes du om mitt favorittband av de nye som er Arcade Fire (trenger muligens litt tilvenning)? Og har du fått hørt Raconteurs siste?]
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.513
Antall liker
3.357
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
Pokker. 3 uker nå og ingenting i postkassen. ???
...Ikke kjøp av Caiman USA før jeg sier i fra.
Om ikke annet så er jeg nå jævlig klar for KC progrock. Skal spille de i kronologisk rekkefølge.
Trall la la!
Endelig et livstegn i postkassen etter snart 1 måned ventetid. Fikk In the Wake of Poseidon i går. Hadde tenkt å ta disse 5 albummene i kronologisk rekkefølge, med In The Court som førstemann ut. Men klarte selvsagt ikke vente. Den gikk rett i bilspilleren i morges. Etter et minutt måtte jeg bare riste på hodet og begynne å le. Etter å ha hørt plata for første gang, så føles det som en deja vu opplevelse. Det var som å oppleve en situasjon som du fornemmer å ha drømt om tidligere. Plata er tvillingsjelen til min progrock samling. Aldri hørt dette albumet før, men hver eneste låt er kjent og kjær. Spooky!
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.513
Antall liker
3.357
Torget vurderinger
1
Det tok hele 4 uker før min bestilling kom fra Caiman:
In the Court of the Crimson King
In the Wake of Poseidon
Larks' Tongues in Aspic
Starless and Bible Black
Red

De var angivelig pakket og sendt per omgående. I så fall har det tatt unormalt lang tid med transport og fortolling. Men Caiman var sporty. Da jeg klaget etter 3 uker, så fikk jeg tilbud om refusjon eller alle titler sendt på nytt. Så nå har jeg dobbelt opp av alle. Tipper jeg kan selge de på vegne av Caiman for kr 50.-/stk. Alle 5 i siste/beste mastering og ubrutt emballasje. Noen som vil kjøpe?

In The Court + In The Wake er 2 fløtekarameller fra prog-rockens pionertid. Synd at det ble med de 2 albumene for Greg Lake. Han er litt av en ballademaker.

De 3 andre er mørkere og hardere. Minner meg om Brand X og Genesis på sitt tetteste (Trick Of The Tail). Alle platene til KC kunne tålt litt strammere redigering, men pokker heller, litt pling-plong innimellom godlåtene hører liksom med i denne sjangeren. Artig å høre alle kryssreferansene mellom disse 5 KC platene og mange andre rock og progrock plater fra samme periode. Har ikke nidlest innspillingsdatoer, men KC var sikkert tidlig ute med mange av ideene.

David Bowie må ha vært KC fan lenge før Fripp spilte gitar på Heroes i 77. i hvert fall kjenner jeg igjen mye av stemningen og detaljene på Diamond Dogs fra In The Court/In the Wake. Husker også hvor imponert jeg ble av pianospillet til Mike Garson på Aladdin Sane. Men det er jo en kopi av pianospillet til Keith Tippett på Catfood fra In The Wake…

Ja, ja. Nå må jeg selvsagt bestille LIZARD og ISLANDS.
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.677
Antall liker
1.279
To interessante tråder om KC på Steve Hoffman forumet;

The King Crimson Album By Album Thread Part I
http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=131876

The King Crimson Album By Album Thread Part II
http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=146810

I en av kommentarene til LTIA (del 1 side 16) så jeg denne;
"I read later in Fripps biography that he was a big fan of Bela Bartok. I picked up a Bartok cd for strings and quartet and was amazed at some of the similarities."
så jeg satte på Bartok - Music for strings, percussion and celesta, Reiner & CSO (LSC-2374 ), og jo, kanskje kan en høre en viss påvirkning (eller likhet)?

Likte også denne fra trådstarteren Dr. Weber;
"I feel conspicuous giving all of the Wetton-era albums a five star rating (out of five, of course), and tinkered with the idea of giving Red six stars (on the same five star scale).

Dr. Weber
"

Han har forøvrig startet en lignende interessant tråd om Roxy albumene.

mvh
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Ser til min store forskrekkelse at jeg ikke har deltatt i denne tråden, og det til tross for at King Crimson lenge har vært en god nr. 2 etter FZ...!

Nå har jeg egentlig ikke så mye å melde ang inngående kunnskaper om KC, men kan trygt anbefale "Young Persons Guide To King Crimson". Den har jeg i Japansk pressing og flott lyd.

K.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Starless fra Red er en av verdens beste låter. Den kan aldri spilles for høyt, kun spilles for tidlig på kvelden, siden nesten alt annet blekner i forhold. 8)
 
B

Back_Door

Gjest
Dette er en av mine absolutte favorittgrupper. Spesielt "Starless and Bible Black" og "Red".

Bør vi ikke snart forvente en ny utgivelse? ;)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Fikk akkurat tak i et nytt eks. av 'Discipline' på vinyl, mitt gamle hadde irriterende skraperi på Matte kudasai. Forøvrig en fantastisk låt.

Skulle gjerne sett mer nytt fra den kanten jeg også, men blir det noe? Belew bor vel i USA, Fripp et eller annet sted i UK, og de begynner å trekke på åra. Men, men. Man får jo håpe..
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.569
Antall liker
9.740
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Mangler mye KC på CD (selv om jeg har hørt det meste og er fan tilbake fra In the Court) - tenkte jeg skulle supllere og var innom platekompaniet i Bergen forleden men de manglet RED !
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
erato skrev:
Mangler mye KC på CD (selv om jeg har hørt det meste og er fan tilbake fra In the Court) - tenkte jeg skulle supllere og var innom platekompaniet i Bergen forleden men de manglet RED !
Kriminelt!
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Kan godt hende det er lurare å ta turen til prog-filialen til apollon i Neumanns gate viss du skal supplere samlinga :)

Kjetil
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.569
Antall liker
9.740
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
kjetinho skrev:
Kan godt hende det er lurare å ta turen til prog-filialen til apollon i Neumanns gate viss du skal supplere samlinga :)

Kjetil
Det ble gjort for 2 uker siden!
 
B

Back_Door

Gjest
Til de som savner flere utgivelser av King Crimson, vil jeg gjerne få gi en anbefaling. David Cross var medlem i denne fantastiske gruppe og deltok i noen av de desidert beste utgivelser. Han har gitt ut en del soloplater i tiden etter Crimson.
På "Exiles" er f.eks. både Fripp og Wetton med.



Den siste plata han foreløpig ga ut, er kanskje den beste av alle:


Platene kan være noe vanskelig å få tak. Da kan man lettere skaffe de direkte her:

http://www.david-cross.com/thankyou
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Wetton er med After Crying og spiller Starless og 21st Century Scichoid man!

After Crying er et band absolutt verdt å sjekke ut!
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.258
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Vil vekke til live denne tråden, og slå et slag for "In the Court of the Crimson King"



Ignorant som jeg er (var) hadde jeg ikke hørt på KC tidligere. Plukket med meg denne platen på Platekompaniet forleden, og den har gått jevnt og trutt. 21st Century Schizoid Man og Court of the Crimson King er nærmest hypnotisk engasjerende. I Talk to the Wind er som balsam for sjelen. Anbefales!
Gleder meg til å bli kjent med de senere platene.
 

Vedlegg

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
atonal skrev:
Vil vekke til live denne tråden, og slå et slag for "In the Court of the Crimson King"



Ignorant som jeg er (var) hadde jeg ikke hørt på KC tidligere. Plukket med meg denne platen på Platekompaniet forleden, og den har gått jevnt og trutt. 21st Century Schizoid Man og Court of the Crimson King er nærmest hypnotisk engasjerende. I Talk to the Wind er som balsam for sjelen. Anbefales!
Gleder meg til å bli kjent med de senere platene.
For ikke å snakke om epitaph...
 
U

utgatt60135

Gjest
atonal skrev:
Vil vekke til live denne tråden, og slå et slag for "In the Court of the Crimson King"



Ignorant som jeg er (var) hadde jeg ikke hørt på KC tidligere. Plukket med meg denne platen på Platekompaniet forleden, og den har gått jevnt og trutt. 21st Century Schizoid Man og Court of the Crimson King er nærmest hypnotisk engasjerende. I Talk to the Wind er som balsam for sjelen. Anbefales!
Gleder meg til å bli kjent med de senere platene.
En av verdens beste plater, imo. Bare litt mye pling-plong noen minutter i midten et sted, ellers genialt bra. Red må du også bare ha. "Starless" :D :D. Men debuten er deres beste plate.
 
Ble medlem
30.04.2008
Innlegg
11.870
Antall liker
1.398
King Crimson er en av oppvekstens virkelig store favoritter. Etter mange år, står førstealbumet helt i klart i en særklasse, og så er det 'triologien' Starless and Bible Black, Lark's toung in Aspic og Red som jeg stadig kommer tilbake til. Spesielt Red har noe eget ved seg som jeg aldri blir lei av. En tilstedeværelse og ekthet som har tålt tiden. Men, ingen kommer likevel opp mot In the Court of the Crimson King.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.485
Antall liker
905
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Hei
Kan ikke se at det har blitt nevnt her før: King Crimson kommer nå på CD/DVD-A. Første ut er RED som kommer 21.09 Kan forhåndsbestilles fra Burningshed. Lizard og "In the Court of the Crimson King" kommer i Oktober. 5.1 mix'ene er ved Steven Wilson fra Porcupine Tree,og
Robert Fripp.

MVH
 
R

rico

Gjest
Enda mer på vei...


Discipline, Starless and Bible Black 40th Anniversary Re-issues

Discipline and Starless and Bible Black are the latest Crimson classics to receive the attention of Steven Wilson and Robert Fripp in the re-issue department. Both releases are available October 3rd, but can be pre-ordered from DGM Mail Order and Burning Shed today!

The Discipline stereo CD features a new stereo mix by Robert Fripp & Steven Wilson, while the DVD-A features 5.1 mixes of the album by Steven Wilson, high resolution stereo mixes of the original & new stereo mixes, a rough mix of the album presented in its first intended running order,video footage from The Old Grey Whistle Test TV show & further audio extras & rarities.


The Starless and Bible Black stereo CD features a new stereo mix by Robert Fripp & Steven Wilson, while the DVD-A features 5.1 mixes of the album by Steven Wilson, high resolution stereo mixes of the original & new stereo mixes, the full Law of Maximum Distress parts 1 & 2improvs with The Mincer in their original unedited form/running order, Lament, The Night Watch &Fracture from the same Zurich concert, (completing the show presented in part on The Great Deceiverboxed set), a 1973 live recording of the concert favourite Dr. Diamond & an audio restored bootleg recording of the played onceonly Guts on my Side.

The DVD-A also features live footage from New York’s Central Park in 1973 of Easy Money & the improvFragged Dusty Wall Carpet the track that formed the basis of Guts on my Side.

http://store.nexternal.com/shared/S...reType=BtoC&Count1=892482936&Count2=809623360


Og denne..

http://www.musicdirect.com/p-50352-king-crimson-in-the-wake-of-poseidon-200g-import-lp.aspx
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
atonal skrev:
Vil vekke til live denne tråden, og slå et slag for "In the Court of the Crimson King"



Ignorant som jeg er (var) hadde jeg ikke hørt på KC tidligere. Plukket med meg denne platen på Platekompaniet forleden, og den har gått jevnt og trutt. 21st Century Schizoid Man og Court of the Crimson King er nærmest hypnotisk engasjerende. I Talk to the Wind er som balsam for sjelen. Anbefales!
Gleder meg til å bli kjent med de senere platene.
Takker for den, atonal.
In the Court of the C.K er et av progrockens virkelig store album.
I King Crimson sammenheng vil jeg også dra frem Lizard, som er min personlige favouritt. Kanskje fordi det var den jeg kjøpte først, engang på 70-tallet.
Skiva sies å være litt jazz / Miles inspirert, men jeg vet ikke jeg. Har aldri tenkt i de baner egentlig. Bare spennede og litt mystisk musikk. Til tider vakkert.
Et knall-album som enhver KC fan må ha:
Morty
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.407
Antall liker
3.201
Enig i at Lizard er et av de bedre platene på King Crimson.
Jeg har den DVD utgivelsen av Lizard,
men må innrømme at jeg ikke har fått hørt ordentlig nøye på den utgaven ennå.
Morsommere å spille vinyl! :D
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Morty skrev:
atonal skrev:
Vil vekke til live denne tråden, og slå et slag for "In the Court of the Crimson King"



Ignorant som jeg er (var) hadde jeg ikke hørt på KC tidligere. Plukket med meg denne platen på Platekompaniet forleden, og den har gått jevnt og trutt. 21st Century Schizoid Man og Court of the Crimson King er nærmest hypnotisk engasjerende. I Talk to the Wind er som balsam for sjelen. Anbefales!
Gleder meg til å bli kjent med de senere platene.
Takker for den, atonal.
In the Court of the C.K er et av progrockens virkelig store album.
I King Crimson sammenheng vil jeg også dra frem Lizard, som er min personlige favouritt. Kanskje fordi det var den jeg kjøpte først, engang på 70-tallet.
Skiva sies å være litt jazz / Miles inspirert, men jeg vet ikke jeg. Har aldri tenkt i de baner egentlig. Bare spennede og litt mystisk musikk. Til tider vakkert.
Et knall-album som enhver KC fan må ha:
Morty
Hver gang jeg setter på min originale Lizard LP settes jeg tilbake til 1985 og masse negative vibber i forbindelse med en ungdommelig forelskelse og havari av forholdet. En dyp kjærlighetssorg ble forsøkt trøstet vha Lizard. Utrolig hvordan musikk fungerer som en tidsmessig "teleport" og "følelses-husker"....

For å si det slik; det er lenge mellom hver gang Lizard spilles - 5-6 år siden? :(
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.079
Antall liker
3.077
Torget vurderinger
2
Kanskje på tide med en USA-tur..

 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.079
Antall liker
3.077
Torget vurderinger
2
Belew er født i 49 og Levin i 46. Jeg håper jeg er like vital om 20 år som disse «gutta»
 
Topp Bunn