Politikk, religion og samfunn Kina...er alt greit bare det er billig?

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.256
Antall liker
2.691
Sted
Liten by
Er det snart på tide å ta noen drastiske grep rundt Kina og deres politikk?
Burde vi forby og/eller i det minste drastisk redusere importen og handelen med kinesiske eksportører?
Eller har vi ikke noe annet valg enn å fortsette som før?
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.730
Antall liker
10.314
I første omgang kan i det minste hver og en som bryr seg, gjøre en innsats for å velge "Made in Germany" (og andre sivliserte stater), fremfor "Made in China".
Og pressen kan bidra med å fortelle hvordan man best mulig kan unngå kinesiske varer.

Nærringslivet kan på selvstendig grunnlag velge leverandører fra andre steder i verden. Å fly død fisk til Kina fra Nord-Norge for sløying, er galskap!
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.778
Antall liker
9.425
Sted
Trondheim
Jeg leter i utgangspunktet etter der det står noe annet enn "Made in China". Det er ikke alltid så lett å finne, men det går. Imidlertid koster det ofte litt mer. PS: Man må rett og slett få økte prisene på frakt fra Kina. Da forsvinner en god del av prisforskjellene. Jeg skjønner fremdeles ikke hvordan Kina, med verdens nest største økonomi, kan være definert som et utviklingsland med de reduserte postkostnadene det medfører. Når det koster 10+ NOK for å sende et brev innenlands i Norge er det latterlig at det skal koste mindre enn 5 kr. å få sendt en pakke fra Kina!
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.256
Antall liker
2.691
Sted
Liten by
I første omgang kan i det minste hver og en som bryr seg, gjøre en innsats for å velge "Made in Germany" (og andre sivliserte stater), fremfor "Made in China".
Og pressen kan bidra med å fortelle hvordan man best mulig kan unngå kinesiske varer.

Nærringslivet kan på selvstendig grunnlag velge leverandører fra andre steder i verden. Å fly død fisk til Kina fra Nord-Norge for sløying, er galskap!
Jeg tror det er litt naivt.
Ingen vil velge det som koster mere.
Så her må det helt andre og kanskje nasjonale regler og endringer på plass. Som Otare sier, økte frakt priser, men også avgifter på varer fra Kina.
Jeg tviler sterkt på at noen kommer til å velge en tysk elbil som koster 2-300.000 mere, om det ikke kommer grunner til å velge nettopp den.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.778
Antall liker
9.425
Sted
Trondheim
Fraktproblematikken gjelder jo først og fremst ting som sendes med posten. Biler og større ting går jo på skip, datamaskiner/mobiltelefoner og mindre ting på fly. Frakten fordeles da på antallet varer som jo blir lite pr. enhet siden man får veldig mange biler på en båt og mobiltelefoner i et fly.
Vi må bare akseptere høyere priser på enkelte ting. Jeg har rimelig god økonomi og ville ikke ha noe problem med å betale mer for en europeisk produsert bil enn en fra Kina. Slik er det ikke for alle.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.256
Antall liker
2.691
Sted
Liten by
Fraktproblematikken gjelder jo først og fremst ting som sendes med posten. Biler og større ting går jo på skip, datamaskiner/mobiltelefoner og mindre ting på fly. Frakten fordeles da på antallet varer som jo blir lite pr. enhet siden man får veldig mange biler på en båt og mobiltelefoner i et fly.
Vi må bare akseptere høyere priser på enkelte ting. Jeg har rimelig god økonomi og ville ikke ha noe problem med å betale mer for en europeisk produsert bil enn en fra Kina. Slik er det ikke for alle.
Enig der, men bare fordi alle ikke har råd (det gjelder meg), så kan vi ikke lenger sammarbeide og ta med silkehansker på slike regimer.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.730
Antall liker
10.314
Jeg tror det er litt naivt.
Ingen vil velge det som koster mere.
Så her må det helt andre og kanskje nasjonale regler og endringer på plass. Som Otare sier, økte frakt priser, men også avgifter på varer fra Kina.
Jeg tviler sterkt på at noen kommer til å velge en tysk elbil som koster 2-300.000 mere, om det ikke kommer grunner til å velge nettopp den.
Jeg har kjøpt en brukt Mercedes. Det er en opplevelse! ;)
Og statistisk sett kommer den til å vare lengre enn alle de andre. Deri ligger payback'en.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
35.017
Antall liker
19.856
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Dette må løses politisk. Diktatur og autoritære regimer samarbeider man IKKE med- hverken handelsmessig eller på andre områder. Desverre har vi svært få politikere igjen; de fleste har blitt tilnærmet administrerende direktører, hvor politikk er outsourcet til næringslivet.

Kina bryter menneskerettigheter og truer andre land over en lav sko. Likevel ivrer norske politikere for MER samarbeid. Dette gjelder både den forrige òg den nåværende regjering. Vi har til og med underskrevet en "ikke- kritikk avtale" med de, der vi fraskriver oss retten til å kritisere Kina. Helt utrolig!
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.533
Antall liker
9.305
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Anbefaler alle å se "Øst-Asia: en tikkende bombe" ble sendt i dag på NRK 2. Blir sendt i reprise på NRK 1 tirsdag 9. August klokka.23.15 Den ligger sikkert i arkivet til NRK også.
Vi må stoppe å fore diktaturene med penger, 40 års globalisering har gitt oss en mektig motstander som pisser på demokratiene og ser det som sin rett å bli den dominerende stormakten som kan gjøre akkurat hva de vil.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
En større konflikt er uungåelig, selv om konflikten «bare» ender ut i handel og sanksjoner pr.nå.
Det er Ihvertfall ikke rett tid å «investere» i dyrere ting som biler fra Kina.
I min bransje har det jo vært kjempet i åresvis mot spyware i viktig infra., tok H lang tid før myndighetene reagerte.
Og fortsatt ser vi sell-out til et land som før eller siden vil bli regnet som vår fiende, grunnet handlinger og klar strategi om herredømme.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.533
Antall liker
9.305
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.580
Antall liker
9.768
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Å kjøpe biler fra relativt ferske (på det europeiske marked) kinesiske produsenter må sees som et high risk game. Hvem vet hvor de, forhandlernettet og Kina er i bilens levetid. Konkurs, sanksjoner ?
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.697
Antall liker
2.298
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
....Vi må stoppe å fore diktaturene med penger, 40 års globalisering har gitt oss en mektig motstander som pisser på demokratiene og ser det som sin rett å bli den dominerende stormakten som kan gjøre akkurat hva de vil.
Akkurat som USA har gjort i alle årene siden 1945.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.533
Antall liker
9.305
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Akkurat som USA har gjort i alle årene siden 1945.
Det kan du virkelig ikke mene alvorlig. Det er greit at USA har svin på skogen, men se programmet som jeg viser til og se hvordan kinesiske diplomater utrykker seg, og se hvordan kineserne utnytter at nabolandene følger internasjonale spilleregler mens de selv ikke gjør det. Vi har enda et monster i øst bortenfor vårt nærmeste monster.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.697
Antall liker
2.298
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Det kan du virkelig ikke mene alvorlig. Det er greit at USA har svin på skogen, men se programmet som jeg viser til og se hvordan kinesiske diplomater utrykker seg, og se hvordan kineserne utnytter at nabolandene følger internasjonale spilleregler mens de selv ikke gjør det. Vi har enda et monster i øst bortenfor vårt nærmeste monster.
Selvfølgelig mener jeg det jeg skriver. Hva med Cuba, mellom-Amerika og Chile eller militærdiktaturene i Europa? Det er da ikke USA som har skylden for det gikk bra i Portugal, Spania og Hellas. Det er overhodet ikke greit at USA har en enorm svineflokk på skogen. Og jeg sier ikke at dette unnskylder det Kina driver med hvis det er det du tror.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.617
Antall liker
3.149
Torget vurderinger
0
Jeg tror det er litt naivt.
Ingen vil velge det som koster mere...
Hmmmm.......og du tenkte nøye gjennom dette........uten å få et streif av KABLER ? Eller Hai-Fai? Eller ULTRA...... :unsure:
 

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Innlegg
1.642
Antall liker
942
Å holde seg unna kinavare er ikke lett som påpekt før. Mulig halve Mercedesen eller andre biler er kinavare?
Jeg har mye Milwaukee verktøy fra før og kjøpte noe nylig, hull-sag, og det var kinavare også. Ikke USA.
Jeg ser etter og prøver i hvertfall.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.256
Antall liker
2.691
Sted
Liten by
Hmmmm.......og du tenkte nøye gjennom dette........uten å få et streif av KABLER ? Eller Hai-Fai? Eller ULTRA...... :unsure:
Med tanke på hvor liten den gruppen mennesker er, så tror jeg at jeg fint klarer å stå for den uttalelsen.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.256
Antall liker
2.691
Sted
Liten by
Å holde seg unna kinavare er ikke lett som påpekt før. Mulig halve Mercedesen eller andre biler er kinavare?
Jeg har mye Milwaukee verktøy fra før og kjøpte noe nylig, hull-sag, og det var kinavare også. Ikke USA.
Jeg ser etter og prøver i hvertfall.
Det blir ikke lett, men jeg håper vi ihvertfall begynner å tenke tanken.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Defacto: Boikotter verden kinesiske - og asiatiske fabrikker og -distribusjon, kollapser all handel, tilbud og økonomisk forsvarlig anskaffelse av livets forsyninger og - nødvendigheter. Priser ryker i været, etterspørselen kan ikke dekkes inn. Men det blir da også mulig for konsumenten å VELGE HVOR pengene skal spenderes. Hvis vedkommende er villig til ekstra utlegg. Et eksempel på hvorfor det er sånn, er Erna Solbergs hårete elbildekningsmål. Vi har blitt oversvømt av uferdig, kinesisk bilteknologi for å imøtekomme et skapt behov og rein politisk ambisjon så lite gjennomtenkt at vi om noen år får uoverskuelige transportutfordringer. Som ikke kan løses på annet vis enn å moderere dekningsgraden, stole på fossilbilen, utnytte det som fortsatt er Norges største eksportvare og velge mer pålitelig , japansk/vestlig maskineri fra produsenter som etter 120 år i bilfaget fortsatt fokuserer på oppgavene sine, kan det de gjør og ikke åpent bruker en type samfunnskritisk produksjon som finansieringsportal for utenomjordisk reisevirksomhet. Når Norge får opp øya vil kanskje større deler av verden følge vårt eksempel, legge om SIN prioritering og hente inn mer teknologi fra vår del av verden. Som til den tid er såpass pålitelig at handelsbalanse og mijøregnskap går å kombinere på logisk betinga plan..Verden er og blir større enn Norge, og det er Kina, USA, Russland, Brasil og resten av verden som da må begynne å jobbe slik vi gjør nå, for å redde eller tilbakeføre større naturressurser i et område der våres teknologi har større potensial for positiv endring av status quo. Det er det å kombinere dette med velferdskrav i mer befolkningstette områder som er utfordringa.
 
Sist redigert:

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.778
Antall liker
9.425
Sted
Trondheim
Man kan ikke unngå kinesiske varer, men man kan være bevisst på det og unngå det der man kan. Det er bare å se på informasjon på varen og la være å kjøpe hvis det står "Made in China" på det. Det blir ofte litt dyrere, men såpass får man tåle.
Man har jo ikke kontroll over innmaten i mye av det man kjøper - f.eks. i biler der en del av komponentene er kinesiske, men man behøver jo ikke kjøpe biler fra kinesiske produsenter. Det finnes faktisk gode alternativer, både fra Europa og fra Sør-Korea.

Mange fabrikker flytter nå forøvrig produksjon ut fra Kina fordi det har blitt dyrt å produsere der, men også fordi det er blitt tydelig at Kina ikke er en håndterbar samarbeidspartner.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Otare: Mitt innlegg i kortform, det der👍 Pluss et bra poeng til..
 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.533
Antall liker
9.305
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Vil Kina benytte muligheten til å invadere Taiwan nå som verden og ikke minst USAs øyne er rettet mot Russlands herjinger i Ukraina ?
Det skulle ikke forundre meg det minste om Jinping tar sjansen nå. Det er sterke nasjonalistiske krefter i Kina.


Bl.a.
Øystein Tunsjø er professor ved Institutt for forsvarsstudier på Forsvarets høgskole. Han tror det bare et tidsspørsmål før det blir krig.
– Jeg tror det blir en krig før eller senere. Grunnen til det er at dette er et suverenitetsspørsmål for Kina. Det er sterke nasjonalistiske krefter i Kina, og de har uttalt at det å gjenerobre Taiwan for Kina er en del av målsettingen til regimet, sa Tunsjø til NTB da Pelosi besøkte Taiwan.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.998
Antall liker
39.138
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Ikke i tvil om at China går til krig mot Taiwan og at det kommer til å eskalere fremover i tid :(

mvh
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.394
Antall liker
725
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Tror jeg ikke noe på, de flexer litt som svar på US sine «signingsferder « disse små landa er bare brikker i ett større spill om dagen IMO
Mange nye alianser som styrkes og svekkes i disse dager
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Terje-A; Det der er enda en ting å passe på nå..Jeg frykter de vil prøve. Kina er en av verdens eldste sivilisasjoner, og som andre derav er også de ekspansjonister. Deres befolkningstetthet og -størrelse er både fordel og problem i så måte. Verden har tross alt kun 9 land som - hvis forholdene ligger tilrette for det- har stormaktspotensial, slik dagens verden er:

India
UK
Frankrike
Kina
Russland
USA
Brasil
Nigeria
Et samlet Korea
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.392
Antall liker
9.358
Bjørndalen må bare trene så mange kinesere han vil for meg men denne står ikke akkurat som en påle...


- Jeg har som mål å kunne utvikle skiskyting til å bli en populær idrett der borte. Det er viktig for sporten at den utvikles og når ut til nye nasjoner, sier Bjørndalen til avisa.

Han tilbakeviser kritikken:

- Jeg står for det jeg har gjort og angrer ikke. Det er idretten jeg bryr meg om. Selvfølgelig er ikke alt bra i Kina. Men alt er kanskje ikke bra i Norge bestandig heller? sier han til Bygdeposten.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.730
Antall liker
10.314
Bjørndalen må bare trene så mange kinesere han vil for meg men denne står ikke akkurat som en påle...


- Jeg har som mål å kunne utvikle skiskyting til å bli en populær idrett der borte. Det er viktig for sporten at den utvikles og når ut til nye nasjoner, sier Bjørndalen til avisa.

Han tilbakeviser kritikken:

- Jeg står for det jeg har gjort og angrer ikke. Det er idretten jeg bryr meg om. Selvfølgelig er ikke alt bra i Kina. Men alt er kanskje ikke bra i Norge bestandig heller? sier han til Bygdeposten.
Han samler ikke mye kred på den måten. Han burde prøve å stå for noe, i stedet for å framstå som en forbanna fjott.
Mannen burde vel nå ha forstått sånn omtrentlig hva totalitære regimer står for, han har ei kone som har vokst i et sånt "sh**hole countrry".
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.980
Antall liker
2.248
Bjørndalen må bare trene så mange kinesere han vil for meg men denne står ikke akkurat som en påle...


- Jeg har som mål å kunne utvikle skiskyting til å bli en populær idrett der borte. Det er viktig for sporten at den utvikles og når ut til nye nasjoner, sier Bjørndalen til avisa.

Han tilbakeviser kritikken:

- Jeg står for det jeg har gjort og angrer ikke. Det er idretten jeg bryr meg om. Selvfølgelig er ikke alt bra i Kina. Men alt er kanskje ikke bra i Norge bestandig heller? sier han til Bygdeposten.
Idrettspresident Berit Kjøll er vel en annen av slagsen. Hun var selv jo arkitekten bak idrettsavtalen med Kina hvor vi skulle lære dem å gå på ski. Hun hadde jo fortid som direktør for Huawei i Norge (2011-2019). Huawei er som kjent en av de største teknologileverandørene til det orwellske totalovervåkingsprosjektet av Uigurene.

Dessverre ser jeg at Altibox-"tuneren" vår er produsert av dem. Men der har man intet valg. (Borettslag)

Dr.E
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
35.017
Antall liker
19.856
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Han samler ikke mye kred på den måten. Han burde prøve å stå for noe, i stedet for å framstå som en forbanna fjott.
Mannen burde vel nå ha forstått sånn omtrentlig hva totalitære regimer står for, han har ei kone som har vokst i et sånt "sh**hole countrry".
Er vel ikke verre at Bjørndalen trener kinesere, enn at vi handler varer produsert i diktaturet, har underskrevet enn ikke kritikk- avtale med de.

Når jeg tenker meg om, er det politiske knefallet for Kina langt verre enn hva Bjørndalen måtte lire av seg.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.730
Antall liker
10.314
Er vel ikke verre at Bjørndalen trener kinesere, enn at vi handler varer produsert i diktaturet, har underskrevet enn ikke kritikk- avtale med de.

Når jeg tenker meg om, er det politiske knefallet for Kina langt verre enn hva Bjørndalen måtte lire av seg.
Deler din oppfatning av det politiske knefallet.
Litt vanskeligere med en privat, altomfattende innkjøpsboycot, men jeg gjør så godt jeg kan. Skal aldri mer (bevisst) kjøpe kinesiske varer.
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.980
Antall liker
2.248
Deler din oppfatning av det politiske knefallet.
Litt vanskeligere med en privat, altomfattende innkjøpsboycot, men jeg gjør så godt jeg kan. Skal aldri mer (bevisst) kjøpe kinesiske varer.
Nå er jo nettopp idretten en viktig del av det politiske knefallet. Avtalen inneholdt nettopp et ledd hvor vi skulle lære dem å gå på ski ref. Berit Kjøll & Co.

Dr.E
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.730
Antall liker
10.314
Nå er jo nettopp idretten en viktig del av det politiske knefallet. Avtalen inneholdt nettopp et ledd hvor vi skulle lære dem å gå på ski ref. Berit Kjøll & Co.

Dr.E
Det er jo det, og Bjørndalen fremstår dermed som en nyttig idiot, som ikke ser ut til å forstå hva totalitære regimer bruker det til, og hva de er i stand til å gjøre. Og akkurat han burde forstå det bedre enn de fleste.
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
35.017
Antall liker
19.856
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Det er jo det, og Bjørndalen fremstår dermed som en nyttig idiot, som ikke ser ut til å forstå hva totalitære regimer bruker det til, og hva de er i stand til å gjøre. Og akkurat han burde forstå det bedre enn de fleste.
Norge og NIF har inngått en avtale med Kina, der å være behjelpelig med trenere til diktaturet er en del av avtalen. Så Bjørndalen følger opp villet, norsk politikk.

Skytset må derfor rettes mot den forrige regjerings knefall òg Norges Idrettsforbund.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.256
Antall liker
2.691
Sted
Liten by
Norge og NIF har inngått en avtale med Kina, der å være behjelpelig med trenere til diktaturet er en del av avtalen. Så Bjørndalen følger opp villet, norsk politikk.

Skytset må derfor rettes mot den forrige regjerings knefall òg Norges Idrettsforbund.
Egentlig ikke uenig, men det er jo lov å tenke selv?
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.730
Antall liker
10.314
Norge og NIF har inngått en avtale med Kina, der å være behjelpelig med trenere til diktaturet er en del av avtalen. Så Bjørndalen følger opp villet, norsk politikk.

Skytset må derfor rettes mot den forrige regjerings knefall òg Norges Idrettsforbund.
Gjerne for meg, men en hver voksenperson har vel all mulig rett til å ha en egen ryggrad?
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
35.017
Antall liker
19.856
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Gjerne for meg, men en hver voksenperson har vel all mulig rett til å ha en egen ryggrad?
Bjørndalen ble bedt av Norge om å gjøre dette. Som en konsekvens av den famøse ikke kritikk- avtalen, forventes det at Norge hopper- dersom diktaturet ber oss om det.

Jeg syns selvsagt ikke noe om Bjørndalen's valg, men dette er altså offisiell norsk politikk.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.730
Antall liker
10.314
Bjørndalen ble bedt av Norge om å gjøre dette. Som en konsekvens av den famøse ikke kritikk- avtalen, forventes det at Norge hopper- dersom diktaturet ber oss om det.

Jeg syns selvsagt ikke noe om Bjørndalen's valg, men dette er altså offisiell norsk politikk.
Vi er sikkert ganske enige. Men det blir feil å si at skylda for å takke ja til å trene et kinesisk landslag, ligger hos noen andre enn den som takker ja. Tru'kke Ståle Solbakken hadde vært særlig i tvil om svaret, om de spurte ham om å trene Kinas landslag i fotball, for å si det sånn.
 
Topp Bunn