Kenwood KD-650

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.705
    Sted
    Kongsberg
    Sitter derfor i tenkeboksen selv når det gjelder arm til en slik spiller.

    Problemet er og finne et hvilket som helst troverdig argument for å
    velge noe annet enn en Jelco 750. Finner jeg det skal jeg si fra.

    / Morten
    Hei.

    Originalarmene på KD-550 (9,3" arm) og KD-650 (9,7" arm) er vel begge rundt 9 1/2 tommer lange,
    så både disse - og de identiske drivverkene KD-500 og KD-600 - bør kunne brukes med armer fra
    9 til 10 tommer. (10 tommers armer bør i hvert fall passe på KD-600/KD-650).

    Det betyr vel at du kan gå for den kortere Jelco SA-750D(B) (9") - eller den lengre (og noe bedre)
    Jelco SA-750E(B) (10") - (her er jeg noe usikker på om det blir plass til motvektsloddet - noen som vet (?))
    - eller en av de eldre (og brukte) Jelco SA-370 eller den identiske Sumiko MMT - som begge var 9 1/2 tommer...
    Nye Jelcoarmer kan vel alternativt handles uten (den røde) originalkablen, så man i stedet kan sette på bedre
    alternativer som Oyaide PA-2075 eller Kimber TAK (Cu/HB) (- for dem som tror på denslags).

    Men når vi snakker om 9 1/2 tomms armer, bør også Regas armer passe perfekt. Jeg tror f.eks. at den
    Regabaserte Michell Tecnoarmen hadde vært et meget godt alternativ (og ikke så veldig mye dyrere).
    MICHELL TECNOARM - Oslo Hifi Center

    Ellers må jeg si meg enig med mange andre her inne, dette er utmerkede drivverk, men selvfølgelig er det et
    forbedringspotensiale med bedre tonearmer enn originalarmene (som var utmerket til prisen - men ikke så
    veldig mye mer).

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg foreslår du setter på en OK pu og spiller litt på den før du bytter arm, som ottone nevner så er den enkel å justere. Min spiller bra med en Audio Technica at33ev og med med AT33 mono på KD650 og strereo pu på en av de andre spillerne mine så er Kenwooden rundt sammen niva på mono plater.
     
    Sist redigert:

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det der med "pop" i høyttalerne kan skyldes flere ting.
    Prøv deg frem med forskjellige jordingspunkter samt ingen jordingspunkter.
    Prøv gjerne også en annen kontakt for nettstikket.

    Selv hadde jeg f.eks. en meget hørbar jordingsbrum på KD500, men når jeg flyttet støpselet fra en av paddene
    til en ledig kontakt i veggen, ble det helt tyst - go figure....

    En kompis som har en identisk kvern som Soundscape har forøvrig rapportert den samme problemet,
    skal sjekke ut ståa der og se om jeg blir noe klokere.

    Rudi har montert en Jelco 9tommer i sin KD500, så det er null problem.
    Jeg antar at Jelco sin 10tommer får plass på KD600, og skal sjekke dette selv, siden jeg har en 10tommer.
    Dette blir om dog først om noen uker, siden armen er opptatt med med pickuptest av Nagaoka MP-110 og MP-500.

    Ellers er det en pussig trivia at Dynavector DV-505 på håret får plass på KD-500, mens når vi monterte de på KD-600
    var det nødvendig og sage av bakre høyre del av støvdekselet, har ennå et slikt "ferdig moddet" støvdeksel liggende...

    På KD500 går det dog på millimeteren (forrige foto hadde Soundscape siklet i filler, nye her) som bildene viser

    IMG_4620.jpg


    IMG_4621.jpg


    IMG_4624.jpg


    ShineySmileysCool.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    33.814
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Må nesten bytte tastatur her nå , men ærlig talt - den armen tar seg virkelig dårlig ut på den spilleren. Jeg har HELT sikkert noe du kan bytte med . (Bare for å være hyggelig altså :)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Noen som har hatt oppe armliften på denne?
    Min ville ikke være oppe så jeg åpnet for å kikke.
    Og det kan nok tenkes at den må ha noe silikon. Hvilken viskositet skal jeg se etter?
    Har hørt nevnt både 300 og 500.000. Men jeg vet ærlig talt ikke.
    Ellers lurer jeg på basicen på hvordan stempelet løftes opp.
    Det Virker ikke som det er en mekanisk forbindelse som jeg har sett andre steder. Og selve stempelet er som en kopp under.

    Har trålt opp og ned på www uten å finne et pip om dette. Heller ikke service håndboka nevner det med et ord. Den har i tillegg exploded view over alt av deler på spilleren men ikke løftemekanismen :confused:

    Hjelp!
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Skikkelig rart at jeg ikke kan finne noenting om dette på nettet :confused:
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ok, litt detektivarbeide, og det dukker opp noe brukende.
    Poster her så flere kan dra nytte av det.

    Armliften på bildet er så godt som lik den som sitter på KD650 armen, men tilhører altså en Micro Seiki MA505.

    Silicon med viskositet på 300.000 skal være riktig.

    Ellers så ser jeg at Den "plast duppedingsen" under stempelet mangler hos meg. Så jeg må nok lage meg noe som ligner og tilpasse den.
    Skal den være åpen nederst? Noen som vet?

    Leser også at det kun er messingstempelet som skal sauses inn med silikon.
    Man skal altså ikke "fylle opp" som et av bildene her gir inntrykk av :cool:


    Micro Seiki 505 lift 1.jpg
    Micro Seiki 505 lift 2.jpg
    Micro Seiki 505 lift 3.jpg
    Micro Seiki 505 lift 4.jpg
    Micro Seiki 505 lift 5.jpg
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    En liten oppdatering.... som en erstatning for "duppedingsen" aka. Koppen under selve stempelet fant jeg ut at den første delen av materen på en trykkblyant passet godt med minimale tilpasninger. :D

    IMG_5403.jpg
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    En liten oppdatering.... som en erstatning for "duppedingsen" aka. Koppen under selve stempelet fant jeg ut at den første delen av materen på en trykkblyant passet godt med minimale tilpasninger. :D

    Vis vedlegget 410845

    Tomler opp, det finnes knapt noe mer tilfredsstillende enn å komme på slike elegante løsninger.
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Tenker på de relativt få årene som har gått sidene denne tråden startet og døde ut før gjenoppliving.
    Man ble jo smilt litt av når man snakket om platespiller, men gammalt DD skrot...
    Det er godt verden går fremover.

    Godt nyttår :)
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Jeg tillater meg å "låne" denne tråden litt til et spørsmål om Kenwood KD-770D.
    Jeg har nylig kjøpt en 770D, men synes ikke armen virker helt tillitsvekkende. Vurderer derfor å bytte arm, og div. Jelco-varianter fremstår aktuelle.

    Er det noen som har erfaring med 770D med originalarm og evt andre armer?

    Jeg ser at Ortofon har noen armer som fremstår som Jelco-produserte, men koster nær dobbelt av Jelco/Tonar. Er disse Ortofon-armene (delvis) verdt prisøkningen?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var på nippet til å antyde at det muligens var slik at ingen dyrere armer kunne være verdt prisforskjellen i forhold til Jelco 750, men så turte jeg ikke. ;)
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    187
    Hei.
    Hadde en slik for ca 300 ?? år siden.
    Den hadde jeg en SME 3009 series 3 montert.
    Det var kjempe lekkert !!
    Veldig bra var lyden også.
    Div pickuper ble prøvd. Den gang kjørte jeg lengst med ett Supex mod, 900.
    Var greie saker det !!
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.705
    Sted
    Kongsberg
    Jeg tillater meg å "låne" denne tråden litt til et spørsmål om Kenwood KD-770D.
    Jeg har nylig kjøpt en Kenwood KD-770D, men synes ikke armen virker helt
    tillitsvekkende. Vurderer derfor å bytte arm, og div. Jelco-varianter fremstår aktuelle.

    Er det noen som har erfaring med KD-770D med originalarm og evt andre armer?
    Hei.

    Jeg har ingen erfaring med akkurat KD-770D, men har derimot erfaring med KD-990
    (som ser ut til å ha samme arm, bare med S-formet armrør). Armen på 990en var helt
    grei den. Hva mener du med "ikke tillitsvekkende"?

    En Jelco SA-750 (du får antagelig plass til en E eller EB (10")) er klart en bedre arm,
    men ikke så mye bedre - forutsatt at armen din er i orden. Dessuten mister du funk-
    sjonaliteten på lift knappen...

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Det var kanskje litt sterkt å si at den ikke var tillitsvekkende, men jeg synes armen fremstår som det svakeste leddet målt mot et veldig bra (og flott! ) drivverk. Men det var et godt poeng med armløfteren.

    Takk for innspillene. Jeg får tenke litt til på det.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Desse Kenwood-spelarane i "pressmarmor" er av god kvalitet, og ganske lette å få til. Som ein er inne på, er det armvalet som det må takast omsyn til. Dei er ikkje nødvendigvis dårlege (ingen SME-arm er "dårleg"), men det må veljast pickup i samsvar med kva armen kan arbeide godt saman med.
    Uansett, flott spelar. (Og FR-armane er noko av det beste ein kan komme over. Særleg 66 - men den passar kanskje ikkje inn på KD-spelarane?)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.079
    Antall liker
    33.814
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Den FR 64 armen så veldig selvfølgelig ut på den spilleren. Skikkelig vintage spinner det der.............
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Takk for kommentarer! :)

    FR64 er en 9,65-tommer, og det er såpass plass til overs, at en titommer som f.eks. Jelco 750E nok
    smetter på plass, men en FR66 med sine drøye 12 tommer er det ikke håp for her.

    Jeg synes også spiller og arm kler hverandre godt Soundscape, og med Garrott som prikken over i-en
    er jeg såre fornøyd - selv om det skal testes andre vintage-pu'er der også. Ikke blir det lenge til heller.

    / Morten
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Kjempefin spiller, Lagga, låter sikkert like flott som den ser ut!

    Prøv skinnmatte. Har nettopp testa ut to korkmatter av ulik type + ei skinnmatte. Eg likar klart best skinnmatta.
    Kan bestillast frå Portugal. Har ikkje epostadressa akkurat no, ligg på ei anna maskin, men ho kan framskaffast.
    Den skinnmatta høres bra ut, Arve, vil gjerne ha de kontaktopplysningene :)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    10
    Kjempefin spiller, Lagga, låter sikkert like flott som den ser ut!

    Prøv skinnmatte. Har nettopp testa ut to korkmatter av ulik type + ei skinnmatte. Eg likar klart best skinnmatta.
    Kan bestillast frå Portugal. Har ikkje epostadressa akkurat no, ligg på ei anna maskin, men ho kan framskaffast.
    Den skinnmatta høres bra ut, Arve, vil gjerne ha de kontaktopplysningene :)
    Skinnmatte leveres også av Elektronisk Bureau, Norge.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Lekkert rett og slett!

    Korkmatte?
    Takk!
    Det du skimter på bildet er to Tonarmatter oppå hverandre, i bunn en kork/gummi-matte



    Med en hvit perspexmatte øverst



    Det fungerte dårlig på denne spilleren, så jeg la i stedet en tykk gummimatte under med kork/gummimatta over,
    og droppet perspexen, - det fungerte!

    Det er riktig Ketil, Tonar lager også en skinnmatte, regner med at den og er å få på Kråkerøy.

    / Morten
     

    Vedlegg

    ottoenger

    Medlem
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    13
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Hei,
    Ser ut som denne tråden har evig liv.

    Jeg har fått en defekt Kenwood KD-600 med SME III. Spilleren ser ut til å gå ut av Quartz-lock og hastigheten øker mye. Etter litt googling ser dette ut til å være pga to potmetre som trenger rens og det må gjøres ny innstilling av disse med oscilloskop.

    Noen som kjenner til noen som tar en slik jobb?

    Mvh Geir
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Her hatt min på service hos Cobra2 her på sentralen. Han holder til i Stavanger.
    Hvor holder du til?
     

    ottoenger

    Medlem
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    13
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Hei,
    Takk for tips. Det er et godt alternativ.

    Jeg holder til i Horten. Har ikke original emballasje, så det hadde vært fint hvis det var noen i kjøreavstand.

    Mvh
    Geir
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Selv har jeg et prosjekt gående hvor jeg vurderer å bytte ut original armen med en Jelco SA 750D.
    Så om det er noen som har noen tips i den anledning tas det i mot med mange takk.
    Er det rett frem å lage nytt armbord f.eks?
    Dagens armkabel er jo også loddet i et kontaktpunkt. Er det plass til en vinklet plugg i ny tonearmskabel. Eller er en rett plugg det beste?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn