Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    ..og på frua + NADen din.. Jeg var fristet til å legge ved en liten, positiv overraskelse, men den hadde ikke ankommet da..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ..og på frua + NADen din.. Jeg var fristet til å legge ved en liten, positiv overraskelse, men den hadde ikke ankommet da..
    Her holder man seg bare til elskerinner (occupational hazards osv), men siden ei slik finnes så er det ei som kunne glede seg. ;)
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Mitt neste komponent blir en kassettspiller. Teac eller Sony ES står vel øverst på lista. Har en hockey-bag full av kassetter med opptak fra SrP3 og piratradio sendinger vi hadde tidlig 80 tall. Jævlig spent på om de fortsatt funker - har vært lagra på tvilsomme steder...

    Vis vedlegget 395393
    Jævlig stilig kassett det der da. Har du flere ? Jeg kjøper gjerne en ;)
    Bruker sjøl en Sony TC-K770ES og er så fornøyd at jeg har bestilt meg en til. Denne gang en 850ES.
    700 og 800 i ES serien er fortsatt mulig å få tak i til en fornuftig sum. Du oppnår ikke mye med å kjøpe en i 900 serien.
    Bortsett fra dobbel pris da. Ikke kjøp 909ES i den trua at det er en 900. Det er egentlig en 800 serie.
    Det som tiltaler meg med Sony er design, lyd og drivverk. Alt er så stille. Spoling og mekanikk høres omtrent ikke.
    Her har Sonys ES team som ble satt sammen for siste gang i 1985 gjort en super jobb.
    Er dessverre ikke min kassett. Takk for tips rundt Sony ES. Heller mest mot en ES spiller. Hadde draget på en Teac (8030), men røk uklar med eier (nå eks kompis :) ).
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Baluba--Sånn var det visst med deg...Vel..hu kan nok kose deg med dem, hu og..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Decibelius: En ting å gjøre...trål etter en..Den der er pen, men dog ikke mitt førstevalg..den står det Onkyo på..
    Ang elskerinner: Du har ei selv? Ekstrajenter er ikke noe for meg- elsker frua alt for høyt til det..Hu var jo også en slags Occupational Hazard i sin tid- god som hu er på tekniske ting og deres tilknytning til musikk..
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.543
    Antall liker
    9.315
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    TC-KA7ES er grom og veier 12 kg og ble produsert 94-99.
    Alternativet kan være K555ESJ som veier 13.6kg og ble produsert 92-94.
    Begge disse har Dolby S. Greier du deg uten Dolby S så er alternativene mange K990, K970, K950. (Midship)
    Ev. 890,870,850. Ev 790,770,750. ( Left ship)
    750,850 og 950 er fra 1990.
    770,870 og 870 er fra 1991
    790,890 og 990 er fra 1992 og 1993. 700 serien har super permalloy hoder, 800 serien har et grommere playback hode. (LA) 900 serien har LA hode på både playback og record, trur eg. Kan finne ut av det hvis jeg graver i papirene mine. Forskjellen i praksis er at 700 serien greier 15-21.000 på metaltape mens 800 og 900 serien greier 15-22.000
    Forskjellene er egentlig minimale, du finner noen tråder på Tapeheads hvis du vil lese mer. Lykke til.
    Merker at jeg snart flytter inn i Sony tråden;)

    Kan legge til:
    Utviklingen stoppet egentlig her. Som nevnt tidligere så er disse spillerne resultatet av Sonys ES team som utviklet dette i fra 1985 og noen år frem. Men når vi kom inn på nittitallet så var det egentlig slutt. Sparekniven kom. Alle forstod at kassettspillere var i ferd med å bli historie. Jeg tror at K555ESJ er den ultimate Sony kassettspilleren. Men den prises deretter.
     
    Sist redigert:

    rumel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.02.2008
    Innlegg
    158
    Antall liker
    415
    Sted
    Oppdal
    Torget vurderinger
    6
    Har en Sony TC-DM5 som sluttet og virke på avspilling. Ellers så fungerer alt som opptak,mic inngang,linje inn/ut,volum. Lurer på hva dette kan være.
    Er det noen her inne som kunne se på denne?
    Mvh Rune.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Rumel: Sender du en PM, så skal jeg hjelpe...

    Terje-A: Jeg sa IKKE at den ikke er grom..bare at mitt førstevalg har annet merke:cool:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Synd med det vennskapet og den Teac-en, decibelius. Det er en nesten uanstendig sexy maskin som passer glatt inn i ethvert møblement. En slik hadde lett fått plass i stuen min. Vet ikke om de er noe særlig gode, men det driter jeg i fordi de er lekre og relativt nye. :rolleyes:

    Sony TC-DM5... blir rent nostalgisk. Mitt første møte med virkelig god portabel lyd som jeg selv disponerte til tider som radioreporter. Hadde alltid med meg noen private taper tatt opp i studio når jeg var på reise.

    Har forresten ventet på bil for å dra å hente en pakke kassetter i posten på Megabygget, men det ble for lang venting og til slutt ble det for sent. Får komme meg avgårde før bilen eventuelt forsvinner i morgen. Den som venter på noe godt og så videre... En tipakning chromebånd fra That's og noen enda flere innspilte kassetter. Takk til Auditor for å dele litt av overskuddet.
    :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    But, of course! Tror de skal ha overlevd, ja..måtte pakke rimelig tett for å få komprimert alt..hehe..Jeg har mer, Baluba- og du veit hvor jeg er:cool: Vi får håpe begge får pakke imorra, da.. reine julaften. Om så skjer, blir Pioneeren avmagnetisert før jeg går noe som helst sted- jeg bestilte Tonar DeMag også..tips, tips, hint, hint..:cool:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    But, of course! Tror de skal ha overlevd, ja..måtte pakke rimelig tett for å få komprimert alt..hehe..Jeg har mer, Baluba- og du veit hvor jeg er:cool: Vi får håpe begge får pakke imorra, da.. reine julaften. Om så skjer, blir Pioneeren avmagnetisert før jeg går noe som helst sted- husk jeg bestilte Tonar DeMag også..
    Da skulle du være sikra. Og helgen er sikret for begge, tipper jeg. Posten blir jo bare kjappere og kjappere, får knapt snudd deg før pakken er framme. ;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Begge er nok atomsikra da, ja..Får bare håpe ekspressleveringen ikke har gått på bekostning av innholdet- forlot meg i topp stand, bortsett fra etpar lett tvilsomme cover på dublettene..aldersbetinga lagringsslitasje kaller vi det i våre kretser..også kjent som materialtretthet. Flere av mine BASF-covere har smuldra opp i henda mine- omtrent..
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har da noen som til og med mangler cover, da er det kjekt med de gammeldags karusellene for kassetter. Så om et par cover har fått seg en aldersskade så gjør det ikke så mye. Egentlig er det tapene med That's som lokker meg mest til posten akkurat nå. Tenker på hva som ville vært perfekt å tape på dem. 30 minutter hver side, hmmmm. Et par gode plater fra Nashvilles gullalder hentet fra Tidal Hifi? De er jo alle 29 minutter og noe. Til og med Dylans Nashville Skyline er 29 minutter og noe. Respektfullt, Bob-er'n. When in Rome do like the romans. :rolleyes:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    DE er iallefall forsegla, Baluba- straight outta Holland, made in Singapore!!
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    TC-KA7ES er grom og veier 12 kg og ble produsert 94-99.
    Alternativet kan være K555ESJ som veier 13.6kg og ble produsert 92-94.
    Begge disse har Dolby S. Greier du deg uten Dolby S så er alternativene mange K990, K970, K950. (Midship)
    Ev. 890,870,850. Ev 790,770,750. ( Left ship)
    750,850 og 950 er fra 1990.
    770,870 og 870 er fra 1991
    790,890 og 990 er fra 1992 og 1993. 700 serien har super permalloy hoder, 800 serien har et grommere playback hode. (LA) 900 serien har LA hode på både playback og record, trur eg. Kan finne ut av det hvis jeg graver i papirene mine. Forskjellen i praksis er at 700 serien greier 15-21.000 på metaltape mens 800 og 900 serien greier 15-22.000
    Forskjellene er egentlig minimale, du finner noen tråder på Tapeheads hvis du vil lese mer. Lykke til.
    Merker at jeg snart flytter inn i Sony tråden;)

    Kan legge til:
    Utviklingen stoppet egentlig her. Som nevnt tidligere så er disse spillerne resultatet av Sonys ES team som utviklet dette i fra 1985 og noen år frem. Men når vi kom inn på nittitallet så var det egentlig slutt. Sparekniven kom. Alle forstod at kassettspillere var i ferd med å bli historie. Jeg tror at K555ESJ er den ultimate Sony kassettspilleren. Men den prises deretter.
    Takk for info. Ser jo nesten skummel ut den TC-K555ESJ. Nå får jeg ikke sove igjen.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Får du mareritt er en kolbe kaffe bra medisin..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Får du mareritt er en kolbe kaffe bra medisin..
    Kolbe kaffe, ja. Får vel male noen espressobønner og få meg noe i kroppen. Har ikke vært oppe mer enn en snau times tid, og det er etter en natt med lite søvn. Prøvde å sove men ble liggende våken, og etter en stund kastet jeg inn håndkleet og slo på soveromsanlegget. Etter få sekunder med godlyd kom det en økende spraking i høyttalerne. NAD-forsterkeren har tatt natten etter 18-19 års liv. Det er litt skuffende, men det ser ut for at storparten av NAD-forsterkere dør før de har nådd full vintage-alder. Å være NAD-fan betyr å gi blaffen i vintage, kan man si. Jeg kommer i alle fall aldri til å anbefale noen å kjøpe seg vintage NAD noensinne. Alle tre forsterkerne som eies av familien baluba i dag har avgått med døden før fylte 20 år. Tror neppe vi gidder å restaurere dem, men den ene kan fortsatt gjøre nytte som preamp.

    Kassettspilleren er fra rundt årtusenskiftet, så tar jeg godt vare på den kan det hende at den blir gammel. Kassettspillere slites jo ikke på samme måte som forsterkere. Det er litt trist at min mangeårige mistanke om at NAD dessverre er så elendig bygget som de ser ut kan være riktig. Når det gjelder CD-spillere så vet vi jo at NAD var dårligst i klassen på pålitelighet da de var nye. De har neppe blitt bedre med årene. Kassettspillerne har vel ikke noe eksplisitt rykte som dårlig holdbare, så selv om min 613 ser og føles litt flimsete så er jeg ikke like redd for den. En rens så skal den være klar til en ny aktiv periode, og den har vært lite brukt. Her er et elendig bilde av NAD 613 med sine to nye lekekamerater på soverommet mitt, Pioneer A-201 og Sony CDP-790. De har blitt koblet ut og testet at de funker 100 % etter at jeg stod opp i dag.

    395934d1472289716-pioneers-venner-image.jpeg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    HVA?? NAD spraka ut imorres? Bruker du da Pioneeren selv istf at junior overtar? Vil du ha en virkelig tøff, nesten vintage forsterker? Søk etter en annengenerasjons Rega Brio (kalt 2000)..2x38 søte, men musikalske watt..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har sans for Rega, det vet du, men han får nok ikke noe såpass fjongt som første forsterker. Det blir nok enda en billig vintageforsterker av japansk kvalitet fra ebukta. Pioneer A-201 fikk jeg gratis av ei venninne som hadde den til overs sammen med Sony-spilleren som hun hadde gitt et par hundre for. Begge fungerer åpenbart perfekt. Og den lille Pioneer-en har imponert foreløpig. Den har jo ingen vanskelig last å forholde seg til med Radionette TK600, så den har ingen grunn til å puste tungt. Den yter 50 watt i 4 ohm, som er Radionettenes impedanse. Jeg har nå funnet ut at den er ti år yngre enn det jeg var blitt fortalt, den er fra 1992. Designet tilsier at det er en slektning av de samtidige klassikerne A-300 (og 400), men om det også stemmer teknisk vet jeg ikke. En A-300/400 hadde det vært helt knall å finne, da hadde jeg beholdt den til soverommet og gitt A-201 videre. Har veldig sans for Pioneers integrerte klassikere, men spesielt de to som jeg nevnte fra tidlig nittitall.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte på Brio 2000 som soveromsamp..hint..den har tapesløyfe også..:cool: Fikk du lånt bilen?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte på Brio 2000 som soveromsamp..hint..den har tapesløyfe også..:cool: Fikk du lånt bilen?
    Aha, til meg? Joda, men jeg har som utgangspunkt å betale minst mulig for sekundærriggene.

    Får lånt den før det er for sent i dag, ja. Har sikret meg at det går bra i dag. Kjekt å ha noe å se fram til for helgen. :)
    Forøvrig er kaffen svart som natten, eller kanskje jeg skal skrive svart som non silver Pioneer? Så svartbrent som bønner kommer og brygget som en kokekaffe/tyrkisk hybrid laget på Eva Solo kaffebrygger og kvernet et sted mellom filter og espresso. ;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    DEN høres ut som KANONFØDE:cool:
    Jepp. Har blitt litt glad i Eva Solo-bryggeren. Fikk den av min bror slik at jeg lett skal kunne brygge opp litt mer enn et par kopper, og til mitt bruk har den fungert brillefint. God kaffe må vi ha til godlyden. :cool:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Enig..Overlevde Thats? Ser sendinga er levert ut til deg..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Enig..Overlevde Thats? Ser sendinga er levert ut til deg..
    Jepp, og alle de andre overlevde også. Har ikke gått gjennom alle seriøst. Bare kikket såvidt. Noe av det kommer nok til å bli brukt om igjen. Akkurat nå tester jeg That's med dette albumet fra Tidal: The Touré-Raichel Collective - The Paris Session. Passende dynamisk, og det peaker på +2 db hele veien. Har spolt tilbake og hørt noen tyvetalls sekunder av slutten av side A, og det låt helt make til originalen når jeg ikke fokuserte eller A/B-testet. Har ikke satt meg ned for å finlytte, men det virker som om toppen er utstrakt og ikke lider av noen avrulling eller noe den duren. Det virker som om de ikke trenger noe finjustering på NAD 613 med Dolby C valgt. Knallbra kassettlyd, tror ikke det blir stort bedre på denne spilleren. :D
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har noen Nader i alder 30+. Fungerer fint.
    Forsterkere? Vel, vi har tre som er defekt. To har helt make defekt, økende spraking i en (eller to?) kanal(er). Er vel en kondensator som er ferdig. Og det er jo rapportert at det er et problem med vintage NAD, men da så jeg for meg virkelig vintage, ikke noe så moderne som siste halvdel av nittitallet. Og når det kommer til CD-spillere så har jeg det fra verkstedet som tok service for Hifi Klubben i en norsk storby da jeg skulle få utført noe reparasjon på noe annet utstyr. De hadde hauger av NAD CD-spillere som var inne for service, mye mer enn noe annet merke. De hadde også service for de andre store butikkene, så de så litt av hvert.

    Men at de låter fint, det skal ingen ta fra dem. I alle fall ikke de få NAD-produktene jeg har hatt, og de CD-spillerne jeg har hørt hos andre.
     

    Lydersen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.08.2010
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Har bytta kondensatorer i strømforsyningen da.., ser på det som nødvendig vedlikehold etter 15 - 20 år. Lurer på om NADene er tøffere med disse kondensatorene enn andre merker, pga at poweret er laget spesielt for høy strømlevereanse.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har bytta kondensatorer i strømforsyningen da.., ser på det som nødvendig vedlikehold etter 15 - 20 år. Lurer på om NADene er tøffere med disse kondensatorene enn andre merker, pga at poweret er laget spesielt for høy strømlevereanse.
    Det er det jeg mener. Du må bytte kondensatorer oftere på en gammel NAD enn en gammel Sansui, for eksempel. Men de er også bra dimensjonert. Da du byttet kondensatorer i strømforsyningen, hvordan artet problemet seg før det? Eller bytter du før et problem kommer til å oppstå? Jeg er jo ikke hundre prosent sikker på hvor problemet ligger i våre, og det vil ikke svare seg å betale noen for å fikse det. Men det er jo mulig jeg hender den over til en som svinger loddebolten, eventuelt finner en som kan hjelpe meg med problemet mitt. Kan mitt problem skyldes kondensatorer i strømforsyningen?

    (Jeg vil ikke dra det lenger enn dette, et svar er nok siden dette er en tråd for kassettspillere)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Knall! Og takk for handelen! Håper forrige eier av dublettene -altså før jeg kjøpte- tilgir meg, ettersom de innkommende penga ser ut til å gå i stock til å redde resterende samling "for posterity". Akkurat det du beskriver håpet jeg på her- og vi har tilgang på flere Vil du få inn litt cash for de tre defektene? Nok til en annengenerasjons Brio til far? Kontakt mila-v her (Milan Vrabel, Sundbyfoss) Kjøper defekter, god på NAD, fair pris..Da er det bare å vente på penga for min del, da..Ser ut til at mandag blir ekstra travel. Trivelig, men travel. Ser allerede for meg Auditor hengende etter frua som et slips..hu kjører rullestolen som om den hadde twinturbo:cool:

    Lydersen: Sjekk boksen!
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ha ha, du får litt i henge i slipset for på mandag. ;)

    That's CD/MH er en svært god kassett. Liker utseende både før og etter utpakking, men klistrelappene til å skrive innhold på er aldeles tåpelig utformet. Skrev en tittel som rett og slett ikke kom med fordi jeg ikke så at jeg skrev på noe som ikke følger med når du klistrer den på. Og lyden er upåklagelig. I natt gikk jeg til sengs med Touré-Raichel på stereoen. Lå sikkert i et kvarter og lyttet i sengen før jeg sovnet, ville bare ikke sovne med en gang når både musikken og lyden var så god. Den "nye" Pioneer-en på soverommet viser seg også å være en kompetent og fin forsterker i den kombinasjonen den er satt opp i der. Spilleglad men varm i klangen.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Perfekt sovemedisin. Liker heller ikke de etikettene, og kommer nok til å bruke en Brother labeller istedet..
     

    Lydersen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.08.2010
    Innlegg
    79
    Antall liker
    9
    Har bytta kondensatorer i strømforsyningen da.., ser på det som nødvendig vedlikehold etter 15 - 20 år. Lurer på om NADene er tøffere med disse kondensatorene enn andre merker, pga at poweret er laget spesielt for høy strømlevereanse.
    Det er det jeg mener. Du må bytte kondensatorer oftere på en gammel NAD enn en gammel Sansui, for eksempel. Men de er også bra dimensjonert. Da du byttet kondensatorer i strømforsyningen, hvordan artet problemet seg før det? Eller bytter du før et problem kommer til å oppstå? Jeg er jo ikke hundre prosent sikker på hvor problemet ligger i våre, og det vil ikke svare seg å betale noen for å fikse det. Men det er jo mulig jeg hender den over til en som svinger loddebolten, eventuelt finner en som kan hjelpe meg med problemet mitt. Kan mitt problem skyldes kondensatorer i strømforsyningen?

    (Jeg vil ikke dra det lenger enn dette, et svar er nok siden dette er en tråd for kassettspillere)
    Bytta før det skjedde noe, etter ca 15-20 år, som nødvendig vedlikehold. Klar forbedring i bass, - strammere og mere/fyldigere.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.543
    Antall liker
    9.315
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er sikkert flere som leser i denne tråden og som lurer på om de skal kjøpe seg en Sony kassettspiller eller to.
    Her er det en liten oversikt som jeg mener viser de beste spillerne som er tilgjengelig til en grei pris.
    Jeg har tatt med utgavene beregnet på hjemmemarkedet også. Disse dukker jo også opp på Ebay.
    Alle disse har Dual-Capsŧan Transport,Quartz Locked Direct Drive, Tape transport TCM-200Dxx, Cassette Stabilizer,AMS (Automatic Music Sensor), Dolby-B og C, og i tillegg Dolby HX Pro®. Forskjellen på de er hoder og elektronikk.
    Ser vi på vekt og veiledende pris så får vi en indikasjon på hva vi betaler for.


    1990: | Pris | Vekt | Erase | Play | Record |
    TC-K750ES $450 6,9kg S&F PA PA
    TC-K850ES/K222ESG $600 6,9kg S&F LA PA
    TC-K950ES/K333ESG $850 11,2kg S&F LA LA
    1991:
    TC-K770ES $450 6,9kg S&F PA PA
    TC-K870ES/K222ESL $600 6,9kg S&F LA LA
    TC-K970ES/K333ESL $850 11,2kg S&F LA LA
    1992:
    TC-K790ES $450 6,9kg S&F PA PA
    TC-K890ES/K222ESA $645 7,3kg S&F LA LA
    TC-K990ES/K333ESA $850 11,2kg S&F LA LA


    Hvis man vil ha Dolby S så er det en av disse man skal jakte på:
    1993:
    TC-K808ES $550 7,2kg S&F SD SD
    TC-K909ES $790 7,4kg S&F LA LA

    Vektene er anslått uten treverk på sidene. Noen er jo levert med treverk, dette veier ca.800 gram. Det er trukket fra på de som er levert med dette.


    Det finnes selvfølgelig sjeldne, dyrere spillere som TC-KA7ES og TC-K555ESJ. Men de er egentlig som en 950/970/990 med Dolby S.


    Jeg har selv brukt en K770ES i et par år og den fungerer aldeles glimrende. Nå er det en K850ES underveis til meg.
    Jeg skal ha meg en i 900 serien også. Plassen er gjort klar.
    Kanskje en julegave til meg selv ?;)
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Koster litt å være kar. Litt mer enn det jeg kan tillate meg på akkurat dette området, men jeg skulle virkelig likt å hatt en ES fra den tiden da ES betydde fra høyeste hylle både mht lyd og byggkvalitet. En slik med Dolby S vil vel være litt for ny til å være av den generasjonen antar jeg? Ikke at jeg hadde nektet en så ny ES en hedersplass i stuen. Who am I to complain?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.543
    Antall liker
    9.315
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Koster litt å være kar. Litt mer enn det jeg kan tillate meg på akkurat dette området, men jeg skulle virkelig likt å hatt en ES fra den tiden da ES betydde fra høyeste hylle både mht lyd og byggkvalitet. En slik med Dolby S vil vel være litt for ny til å være av den generasjonen antar jeg? Ikke at jeg hadde nektet en så ny ES en hedersplass i stuen. Who am I to complain?
    Veldig enig Baluba, en spiller rundt 1990 er krem de la krem. Du må regne ca. 3-4000 for en spiller i 750/770/790. 4-5000 for en i 800 serien og over 5000 for en i 900 serien. Og da snakker vi om spillere med nye hjul og reimer. Kanskje ikke så dyrt likevel. Det er jo bare å sammenligne med andre ting vi bruker penger på.:)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Koster litt å være kar. Litt mer enn det jeg kan tillate meg på akkurat dette området, men jeg skulle virkelig likt å hatt en ES fra den tiden da ES betydde fra høyeste hylle både mht lyd og byggkvalitet. En slik med Dolby S vil vel være litt for ny til å være av den generasjonen antar jeg? Ikke at jeg hadde nektet en så ny ES en hedersplass i stuen. Who am I to complain?
    Veldig enig Baluba, en spiller rundt 1990 er krem de la krem. Du må regne ca. 3-4000 for en spiller i 750/770/790. 4-5000 for en i 800 serien og over 5000 for en i 900 serien. Og da snakker vi om spillere med nye hjul og reimer. Kanskje ikke så dyrt likevel. Det er jo bare å sammenligne med andre ting vi bruker penger på.:)
    Neida, det er ikke dyrt i det hele tatt hvis de er overhalt og har nye tannhjul og reimer. Men det er likevel mye penger for meg å bruke på noe som egentlig er unødvendig for meg, det er jo mest et utslag av nostalgi siden det ofte er musikk fra Tidal jeg spiller inn på kassett i dag. Blir nok litt vinyl når jeg får ny snurre igjen, men neppe så mye siden preampen gjør det vanskelig å spille inn noe som helst uten å koble om. Det er da også derfor det er på soverommet jeg bruker kassetter, der har jeg en forsterker som ikke har fire line in og det er det. Pioneer-en som står der nå har til overmåte hele to tapelooper... :rolleyes:

    Tar opp noe haifaimusikk nå, mest for lydens skyld. Av den typen som passer til innsovning, Michael Franks' Time Together.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn