Kamera til VGS Media elev: Canon EOS M50 Mark2?

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei!

Sønnen på 17 starter år 2 på media linje i august, og nå er det snart tid for et kamera.
Han spurte meg litt i dag, men dette kan jeg lite om. Og spesielt på moderne kamera så vet jeg ikke hva man bør se etter.
Han har lest mye tester, og mener selv at kameraet som nevnt skal være bra.

Noen som kan guide litt på om det er OK eller ei, og evt.andre typer/merker som er bedre egnet til en nybegynner?
Viktig å kjøpe noe han kan vokse med, tenker jeg.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.696
Antall liker
2.297
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Det er med kamera som med hifi, start med et budsjett og en god beskrivelse av hva det skal brukes til. Canon, Nikon, Olympus, Panasonic eller Sony er alle kvalitetssystemer og har det som trengs. Ta med poden til f.eks. foto.no i Bjørvika. Der får du eksperthjelp og kunnskap om hvilke tilbud som finnes nå. Medielinja han skal begynne på har vel noe informasjon om hvilke utstyrsbehov han får.
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.329
Antall liker
2.541
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Gode råd i innlegget over.
Selve kameraet er forsåvidt ikke så viktig, objektivene derimot. Det er objektivene som koster, og det er her en "låser" seg til et system / fabrikat.
I dag så er det fortsatt mest 35mm type objektiver der ute, men det har begynt å komme andre systemer som er mindre (og lettere).
Kvalitetsopptikk er som regel uproblematisk å kjøpe brukt, men selv brukt koster det en del (?)
Alle "de vanlige" har et utvalg av objektiver som burde dekke de fleste formål.
Jeg ville som nevnt over sjekket bruksområde, hva skal dekkes i pensum osv osv.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.247
Antall liker
4.882
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Canon EOS M50 Mark2, som er nevnt i trådtittelen, er i hvert fall noe av det siste jeg ville kjøpt. Etter at Canon nylig introduserte R7 og R10, som er RF-mount kameraer med APS-C sensor, er det åpenbart at EF-M fatningen i praksis død og begravet. Det kommer neppe flere EF-M kameraer eller objektiver så det er ganske enkelt en kamerasystemblindvei å kjøpe et EF-M kamera nå. Bortimot den eneste grunnen til å vurdere det, er dersom man får det grisebillig og sammen med alle objektiver man ser for seg å kunne trenge. Canons EF-M objektiver har forresten fått gjennomgående temmelig middelmådige testresultater i forhold til mange av de tilsvarende produktene fra andre produsenter.

Dersom det er speilløst APS-C kamera med EVF-søker han har lyst på, er det nok bedre å strekke seg til f.eks. Nikon Z50, Sony A6x00, Canon R10 eller Fuji X-S10 evt. X-T30 o.l. Eller vurdere et brukt speilløst "full frame" kamera fra Sony, Canon eller Nikon.
 
Sist redigert:

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Det går an å kjøpe et døende system dersom man kjøper brukt og det masse å få tak i. Ville heller ikke valgt EF-M, men andre mer eller mindre døde formater (Sony/Minolta Alpha, Olympus, Pentax, Nikon og Canon dslr som kjemper en tapende kamp mot speilløst) men er fremdeles er glimrende kamera og noen er gode kjøp brukt. Kjenner ikke prisene på Nikon og Canon, mulig de holder seg, i så fall ville jeg heller se på de speilløse alternativ derfra.

Slike slr-objektiver kan brukes med fatning på speilløse (Spesielt Sony E-mount har støtte for nærmest alt) EF-M har vel allerede så kort fokal avstand at det ikke kan brukes på særlig annet og er nok et argument mot det systemet.
 
Sist redigert:

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.880
Antall liker
5.541
Sted
Holmestrand
Har brukt Canon i langt over 30 år selv, nå Panasonic Lumix.
Skulle jeg startet med blanke ark, tror jeg kanskje det hadde blitt Fuji?
Og gjerne brukt.
Hvor mye penger tenker dere å bruke?
 
Sist redigert:

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.329
Antall liker
2.541
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Er tydeligvis noen år siden jeg orienterte meg i kameraverden. Etter litt googling så ser det nok ikke ut som "M" er noe å satse på. Når det er sagt, så ser det ut for at en kan via en adapter bruke standard EF objektiver på eos-m.
Eos-r ser mere fremtidsrettet ut, men det ser ut som om det er en god del dyrere (?)
Hva med brukt kamerahus, hvis en ikke må ha årets modell, så kan det være ganske mye å spare (?)
Og som alltid, kvalitetsopptikk koster.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.876
Antall liker
8.868
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Vi hadde en lignende sak for et års tid siden. Jeg kjøpte vel inn et brukt EOS 5 MKII - og tenkte at fullformat et par linser og slikt skulle være midt i blinken, men måtte bytte ut - fordi hun ville ha det samme som de brukte på skolen (som var EOS 700 eller noe slikt)
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Har brukt Canon i langt over 30 år selv, nå Panasonic Lumix.
Skulle jeg startet med blanke ark, tror jeg kanskje det hadde blitt Fuji?
Og gjerne brukt.
Hvor mye penger tenker dere å bruke?
Hei du/folkens!

Det er ingen spesielle føringer fra skolen. Han kan også leie der, men kun døgnleie derfor ønske om eget.
Pris...vet ikke. Bør han gå for speilløst eller speilrefleks, hvis vi kan starte der?
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.247
Antall liker
4.882
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Når det gjelder brukt speilløst utstyr, så er det Sony og Fuji som har de eldste av de kommersielt vellykkede og framtidssikre systemene (hhv. E-mount og X-mount), så det er for disse systemene at utvalget er størst, både i brukt utstyr og i objektiver fra 3.part (Sigma, Tamron, Zeiss, Viltrox m.fl)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.880
Antall liker
5.541
Sted
Holmestrand
Hei du/folkens!

Det er ingen spesielle føringer fra skolen. Han kan også leie der, men kun døgnleie derfor ønske om eget.
Pris...vet ikke. Bør han gå for speilløst eller speilrefleks, hvis vi kan starte der?
Kjøpte mitt første speilrefleks i 1972, så jeg er nok litt forutinntatt, men etter 3 år med speilløst på deltid, og det siste året helt speilløst så føler jeg at det beste rådet for framtida nok er speilløst. Veldig fornøyd med situasjonen. Kompakt, lett og mye bra optikk til levelige priser.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Så om jeg leser innleggene deres riktig: bør være speilløst og ikke EOS M.
Noen gode tips i det lavere prissegment dere kan dele:?
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.880
Antall liker
5.541
Sted
Holmestrand
Så om jeg leser innleggene deres riktig: bør være speilløst og ikke EOS M.
Noen gode tips i det lavere prissegment dere kan dele:?
Fra det jeg har erfaring med så vil jeg foreslå Panasonic Lumix GX80. Du kan få kamerahus brukt fra rundt 2000kr, og optikk fra 1000kr og oppover.
Et glimrende kamera som leverer. Fatning er samme som Olympus.
Kostnadene er lave, så da kan han eventuelt bytte system senere om det skulle bli aktuelt.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.247
Antall liker
4.882
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Hei du/folkens!

Det er ingen spesielle føringer fra skolen. Han kan også leie der, men kun døgnleie derfor ønske om eget.
Pris...vet ikke. Bør han gå for speilløst eller speilrefleks, hvis vi kan starte der?
Jeg ville ikke gått for nytt speilrefleks med mindre jeg hadde spesielle behov eller hadde en haug DSLR-spesifikke objektiver i skuffen. På den annen side er det mye rimelig speilrefleksutstyr å finne på bruktmarkedet.

Dersom kameraet skal benyttes til video, kan det være smart å også se på slike ting som hodetelefonuttak, videokodekser og denslags.
En bør også være obs. på at det er kun i det siste halve tiåret (sånn ca.) at det ble vanlig å utstyre speilrefleksobjektiver med autofokusmotor av stepper-typen som er velegnet til videobruk. De tidligere ultrasonic/silent wave typene kan riktignok også brukes til video, også på speilløse kameraer med egnet adapter, men fungerer da gjerne mindre presist og mer nølende (dvs. "hunting").
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.247
Antall liker
4.882
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Fra det jeg har erfaring med så vil jeg foreslå Panasonic Lumix GX80. Du kan få kamerahus brukt fra rundt 2000kr, og optikk fra 1000kr og oppover.
Et glimrende kamera som leverer. Fatning er samme som Olympus.
Kostnadene er lave, så da kan han eventuelt bytte system senere om det skulle bli aktuelt.
Fikk bra omtaler da det ble lansert for litt over 6 år siden. https://www.dpreview.com/products/panasonic/slrs/panasonic_dmcgx85/review

Det har verken mikrofoninngang eller hodetelefonutgang. Kan være en lei begrensning ved videobruk.

Ikke så enkelt å spå fremtiden til mFT-fatningen nå som Olympus har solgt kameradivisjonen sin til en investorgruppe, og Panasonic også satser på L-mount. Men det kommer nok uansett til å finnes brukbart utvalg av mFT-utstyr å få tak i en god stund framover, både nytt og brukt. Selv reagerer jeg litt negativt på 3x4 formatet på bildene som mine Olympus-eiende venner sender meg, men det er nå meg da. 2x3 ser bare mye riktigere ut. 😊
 
Sist redigert:

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.880
Antall liker
5.541
Sted
Holmestrand
Har verken mikrofoninngang eller hodetelefonutgang. Kan være en lei begrensning ved videobruk.
Det er sant, godt poeng. Jeg bruker ikke video selv, så det har jeg ikke tenkt så mye på.
Lumix GH5 er selvsagt et glimrende alternativ, men koster en del mere.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Har pratet og lest meg opp litt nå. Ideelt sett så skulle man nok kjøpt et av de kamera som er EISA vinner og/eller best i test 21/22. Disse er vel fremtidssikre, men med linse og litt utstyr snakker vi fort om 20-25 tusen.
Så ser vi litt på behovet på media linjen og retning han har valgt, og fokus er ikke mye på utstyrsgrad, men at man skal lære grunnleggende i faget, herunder å bruke kameraets manuelle funksjoner. Er ikke sikkert at han kommer til å jobbe med foto spesifikt, så da tenker man jo fort at kameraet som nevnt duger til formålet. Virker være veldig fornøyde de som har det og det er tilpasset hans generasjon. Så lenge han ikke skal investere i mange linser og annet utstyr til et spesifikt system så duger det nok? Det er jo relativt rimelig, så kan han heller velge system/plattform/kamera om dette blir mer enn en skolesituasjon? Tar gjerne imot flere råd her:)
Vi skal forøvrig ta oss en runde rundt til gode foto butikker i Oslo, så tar gjerne flere tips om dette også:)
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
843
Antall liker
628
Sted
Oslo
Synes dette ser greit ut, ca 12500 før eventuell pruting på er bra hus og et bra objektiv..
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.711
Antall liker
15.859
Torget vurderinger
2
Kameraet gwh foreslår er definitivt et godt bud, men også verdt å se etter gode tilbud på f.eks. Sonys kameraer. 6600 gir gode resultater for både foto og video og har mange funksjoner/muligheter.

Her er et bud: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=264693837

Kompakt og funksjonelt. Kom på markedet i 2019, så man kan krangle pris.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.573
Antall liker
3.140
Sted
Oslo
Det går an å kjøpe et døende system dersom man kjøper brukt og det masse å få tak i. Ville heller ikke valgt EF-M, men andre mer eller mindre døde formater (Sony/Minolta Alpha, Olympus, Pentax, Nikon og Canon dslr som kjemper en tapende kamp mot speilløst) men er fremdeles er glimrende kamera og noen er gode kjøp brukt. Kjenner ikke prisene på Nikon og Canon, mulig de holder seg, i så fall ville jeg heller se på de speilløse alternativ derfra.

Slike slr-objektiver kan brukes med fatning på speilløse (Spesielt Sony E-mount har støtte for nærmest alt) EF-M har vel allerede så kort fokal avstand at det ikke kan brukes på særlig annet og er nok et argument mot det systemet.
Nåja, Pentax har sagt at de forstsetter med DSLR, og siden det har noen fordeler tror jeg det fortsetter som et nisjeprodukt.

Når det gjelder overganger til speilløst er jeg enig. Jeg kombinerer nå speilløst Fujifilm APS-C-kamera med en haug gamle og nye Pentax fullformat-objektiver (og har selvsagt Pentax fullformatkamera). Fuji lager gode og robuste kameraer med god brikke som kan ta omtrent hva som helst av objektiver via adapter. Jeg bruker til og med en gammel Leica 50mm fra 1939 på det.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.876
Antall liker
8.868
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Du skal selvsagt få kjøpe det du vil, men skal man bruke 10k+ hadde jeg ventet til at behovet var avklart! Det er ofte lurt å ha det samme som de andre, og det tviler jeg på at er i den prisklassen.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.027
Antall liker
288
Sted
Tranby
Har to m kameraer m og m100, samt at jeg kjøpte et M5 som jeg angret meg på og sendte tilbake. For mye plastikk.
Problemet med M, er at det mangler IBIS. Noen objektiver har IS, men det finnes ikke noen raske vidvinkel objektiver med IS til dette systemet, slik at man må ha IBIS.
Det er en showstopper i forhold til media, som også innebærer filming og vlogging.
Av Canons modeller er det R modellen som har best pris/ytelse, men mangler IBIS og objektiver er kostbare og svære.

Som kompakt media kamera, så må man se på Fuji eller Olympus. Man vil kanskje være oppdatert i forhold til å bruke formater som er moderne.


Men som OFM sier, det er lurt å se hva som anbefales av skolen.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei folks!

Takk for alle gode innspill, vi var hos Foto.no (Takk for tips @aam01!)
Fikk veldig bra hjelp og gode innspill, info om adaptere, systemforskjeller, fullformat vs.X, bruktmarkedet mtp linser m.m.
Og, vi endte på det kameraet han ønsket seg i utgangspunktet, altså det i emnefeltet. Godt tilpasset det han skal benytte det til fremover. Og fiin pris for hans lommebok, endte på litt over 7.5k med rask 64gb minnepinne. En flott Lowepro fotobag ble også kjøpt. Fikk smålyst på et slikt selv:)
Er det behov utover dette på skola, så får han låne, men det er slike type kamera som benyttes blant de yngre visstnok.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.880
Antall liker
5.541
Sted
Holmestrand
Etter mange år med Canon så kan jeg bare si gratulerer med nytt kamera.
Canon blir sjelden feil. 🤗
Mange har Canon, noe som gir mange muligeter mhp låne og kjøpe brukt, men det holder også bruktprisene høyt.
Jeg forlot Canon fordi det meste koster blod og er stort og tungt.
Men bra er det.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.926
Antall liker
2.003
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Etter mange år med Canon så kan jeg bare si gratulerer med nytt kamera.
Canon blir sjelden feil. 🤗
Mange har Canon, noe som gir mange muligeter mhp låne og kjøpe brukt, men det holder også bruktprisene høyt.
Jeg forlot Canon fordi det meste koster blod og er stort og tungt.
Men bra er det.
Her ble modellen valgt fordi den oppgraderte utgaven nå har alt av funksjoner som behøves til media bruket, -virker skreddersydd for yngre/VLOGG gen.,er lite og letthåndterlig for ungdom, og krever lite investeringer.
Adapter til aktuelle linser kostet rett over 1000-lappen, men utvalget er mer enn godt nok uten.
Det er rett og slett et annet type kamera en dere foto entusiaster bruker.
Generasjon som skal bruke disse er jo gjerne smart phone gen., så det er høyt verdsatt med wifi, BT, web cam funksjon, ++.
Det blir også utrolig flotte bilder og HD video. (4k mulighet, men crop da)
Rått at man får såpass mye for relativt lite penger synes jeg:)
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.880
Antall liker
5.541
Sted
Holmestrand
Her ble modellen valgt fordi den oppgraderte utgaven nå har alt av funksjoner som behøves til media bruket, -virker skreddersydd for yngre/VLOGG gen.,er lite og letthåndterlig for ungdom, og krever lite investeringer.
Adapter til aktuelle linser kostet rett over 1000-lappen, men utvalget er mer enn godt nok uten.
Det er rett og slett et annet type kamera en dere foto entusiaster bruker.
Generasjon som skal bruke disse er jo gjerne smart phone gen., så det er høyt verdsatt med wifi, BT, web cam funksjon, ++.
Det blir også utrolig flotte bilder og HD video. (4k mulighet, men crop da)
Rått at man får såpass mye for relativt lite penger synes jeg:)
Dere har gjort et godt valg.
Som sagt, canon blir sjelden (kanskje aldri?) feil.
🤗
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.247
Antall liker
4.882
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Canon EOS M50 Mark2, som er nevnt i trådtittelen, er i hvert fall noe av det siste jeg ville kjøpt. Etter at Canon nylig introduserte R7 og R10, som er RF-mount kameraer med APS-C sensor, er det åpenbart at EF-M fatningen i praksis død og begravet. Det kommer neppe flere EF-M kameraer eller objektiver så det er ganske enkelt en kamerasystemblindvei å kjøpe et EF-M kamera nå.
..
EOS M-ento mori: Canon discontinues its original mirrorless camera system

https://www.digitalcameraworld.com/...ntinues-its-original-mirrorless-camera-system

Told you so.
 
Topp Bunn