Jonas Stueanlegg "Lyd er for alle" Musikk i 2 stuer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Tårnene til ØO presterer rimelig greit de også ;)
    Denne er med kun boost på 2.9db over en relativt smal Q helt nede mot 20hz. (Ellers korrigert kun ned )
    I en stue vil jeg si dette er helt ok respons å jobbe med fra lytteposisjon. (grunnmåling uten glatting, dirac eller heving i bunn, deling på 75hz)
    Nå skal vi starte helt på scratch igjen til helgen, regner med JR får spisset de enda noen hakk:cool:

    basstårn februar-24.jpg

    Basstårn.jpg
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    20240321_162610.jpg

    Er noe mer lettbeint utførelse over èclat sammenlignet mot Bendit's 😄.. superflott størrelse på de nye høyttalerne.- Noe som får meg til å revurdere om det virkelig skal lages enda mindre søsken av èclat igjen 🤔😊.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.643
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Enig med deg Gismo.
    Tror en noe nedskalert Eclat, ville treffe en relativ stor kundegruppe :cool:
    Hadde man også klart å integrert en god bånddiskant (som jeg personlig elsker) så ville det nok sakt smack🎶👍🏼🤣

    gismo
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    (som jeg personlig elsker)........
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Det vet jeg da, men var bare et sitat fra hvorfor han ønsket bånd siden dere lurte……
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.593
    Antall liker
    1.324
    Sted
    Oslo
    Diffusere er Av-shop. Litt usikker på hvor bra disse egentlig er. De er av isopor og tipper de absorbere like bra/dårlig som de diffusere. Absorbent øya foran er hjemme laget. Husker ikke helt hvilken isolasjon som ble brukt. Har noen nye planer der og. Men det er langt nede på listen😀
    Jeg tipper de er mer en bra nok om de selges av AVshop 👍 ser man ved første øyekast at det er lager av isopor ? Tenkte å gå for noe slik i stua 😬
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.991
    Antall liker
    10.646
    Sted
    Skien
    Gleder meg stort til å få lyttet på dine nye flotte høyttalere Jonas!
    Synd jeg ikke er i Trondheim nå, men tirsdag etter påske som vi nå har avtalt kommer jeg :)
    Har stor tru på at dette har blitt bra. Fornuftig at du har fått god hjelp av erfarne folk med "skruing" av lyden!
    Rommet ditt har jeg opplevd som eksepsjonelt bra til å være en stue (er misunnelig) så utgangspunktet for å få dette til er meget bra.
    Tolmodighet og tillvending har jeg erfart er viktig når man bytter høyttalere ;)

    Vi sees snart Jonas (y)

    PS! Til info så er det lov å legge ut bilder av de i tråden din altså :D


    Mvh: Espen L
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Gleder meg stort til å få lyttet på dine nye flotte høyttalere Jonas!
    Synd jeg ikke er i Trondheim nå, men tirsdag etter påske som vi nå har avtalt kommer jeg :)
    Har stor tru på at dette har blitt bra. Fornuftig at du har fått god hjelp av erfarne folk med "skruing" av lyden!
    Rommet ditt har jeg opplevd som eksepsjonelt bra til å være en stue (er misunnelig) så utgangspunktet for å få dette til er meget bra.
    Tolmodighet og tillvending har jeg erfart er viktig når man bytter høyttalere ;)

    Vi sees snart Jonas (y)

    PS! Til info så er det lov å legge ut bilder av de i tråden din altså :D


    Mvh: Espen L
    Hei Espen,

    Blir veldig trivelig med besøk over påska 👍
    Begynner å bli en stund siden sist nå.
    Bestandig moro med besøk, inntrykk og tilbakemeldinger.
    Både Basstårna og høyttalere er jo nye siden sist😁

    Spilt mye forskjellig musikk i hele dag…
    Konklusjon fra vi avsluttet i natt står seg i så måte.
    Ekstrem dynamikk og kapasitet, spiller med nærvær og nerve så det holder👌
    Det jeg må tilvenne meg igjen, etter 5 år med høyttalere som spilte litt mer «tilbaketrukkent» i stua her.
    Er nettop dette som går på nærheten, åpentheten og oppløsning. Ekstrem «crisp» sound.😁
    Skal kjøre som det er satt opp fremover før jeg evnt. gjør justeringer.

    IMG_1522.jpeg

    IMG_1528.jpeg

    IMG_1536.jpeg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.850
    Antall liker
    38.608
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Ser virkelig bra ut dette her og tenker de spiller som en drøm :) Kos deg mister og god påske

    mvh
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Hei Espen,

    Blir veldig trivelig med besøk over påska 👍
    Begynner å bli en stund siden sist nå.
    Bestandig moro med besøk, inntrykk og tilbakemeldinger.
    Både Basstårna og høyttalere er jo nye siden sist😁

    Spilt mye forskjellig musikk i hele dag…
    Konklusjon fra vi avsluttet i natt står seg i så måte.
    Ekstrem dynamikk og kapasitet, spiller med nærvær og nerve så det holder👌
    Det jeg må tilvenne meg igjen, etter 5 år med høyttalere som spilte litt mer «tilbaketrukkent» i stua her.
    Er nettop dette som går på nærheten, åpentheten og oppløsning. Ekstrem «crisp» sound.😁
    Skal kjøre som det er satt opp fremover før jeg evnt. gjør justeringer.

    Vis vedlegget 1008652
    Vis vedlegget 1008653
    Vis vedlegget 1008655
    Er fult mulig å få en noe mer tilbakelent lyd med en annen target. Snickers-is skrur som regel litt for lyst for min del.
    Blir spennende å høre hva Espen mener, og skulle jeg være i nærheten av Trondheim sender jeg nok en forespørsel.

    Tor
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Ser virkelig bra ut dette her og tenker de spiller som en drøm :) Kos deg mister og god påske

    mvh
    Takker Motoren og riktig god påske til deg også👍
    Er fult mulig å få en noe mer tilbakelent lyd med en annen target. Snickers-is skrur som regel litt for lyst for min del.
    Blir spennende å høre hva Espen mener, og skulle jeg være i nærheten av Trondheim sender jeg nok en forespørsel.

    Tor
    Vi får se etter vært Tor, må få spille en stund slik først nå. «Targeten»/reell respons var faktisk ikke veldig ulik!tidligere, men viser hvor lite som skal til for endring.
    Utrolig hva blir vant til over 5 år med en sound.
    Så var ett av målene med byttet en mer åpen sound igjen.
    Klart bare å rope ut om du er i traktene👌
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    999
    Antall liker
    1.041
    Sted
    Porsgrunn
    Gratulerer, Jonas, med nye høyttalere. Det ser veldig flott ut på bildene du har lagt ut. Både av rommet og de splitter nye kreasjonene fra Toten. Det var en smart løsning med å «bygge» inn basshøyttalerne i veggen. Hva er det som står midt på racket ditt, har søkt både på Topping, Gold Note og Minidsp men synes ingen av de ligner. Den står trygt plassert oppe på noe, hva er det?

    Espen L har jo vært hos deg flere ganger opp gjennom årene så det blir spennende å høre hva han synes.
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Dette ble bare sååå lekkert, dette hadde vært helt rått å få hørt en gang👍🏼😉🎶
    Grattis😊

    gismo
    Tusen takk😍
    Bare å rope ut Gismo om du er i området 👌

    Gratulerer, Jonas, med nye høyttalere. Det ser veldig flott ut på bildene du har lagt ut. Både av rommet og de splitter nye kreasjonene fra Toten. Det var en smart løsning med å «bygge» inn basshøyttalerne i veggen. Hva er det som står midt på racket ditt, har søkt både på Topping, Gold Note og Minidsp men synes ingen av de ligner. Den står trygt plassert oppe på noe, hva er det?

    Espen L har jo vært hos deg flere ganger opp gjennom årene så det blir spennende å høre hva han synes.
    Tusen takk JJ:love:
    En veldig fin måte å «gjemme bort» bass løsning på.
    I rommet her fungerte det også meget bra lydmessig med de oppe i hjørnene.

    Skjønner du stusser på det i midten.
    Det er Ust projectoren. Den står på en motorisert hylle som trekker den bort fra frontvegg.
    Det lange svarte bak er motorisert tabletop lerret.:D

    mvh Jonas
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.352
    Antall liker
    5.835
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Dette ble helt rått, hi-end bygget og tegnet i Norge av fagpersoner med ekstremt fokus på kvalitet.
    Har fulgt med tråden din i veldig mange år og det er litt av en reise. Tipper dette for de fleste er the end game😎
    Så får vi se om dette også gjelder for deg eller om du med tiden blir rastløs😉

    Gratulere med høyttalerene i hus🥳
     
    Sist redigert:

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Dette ble helt rått, hi-end bygget og tegnet i Norge av fagpersoner med ekstremt fokus kvalitet.
    Har fulgt med tråden din i veldig mange år og det er litt av en reise. Tipper dette for de fleste er the end game😎
    Så får vi se om dette også gjelder for deg eller om du med tiden blir rastløs😉

    Gratulere med høyttalerene i hus🥳
    Hei Roeng og tusen takk :love:
    Moro du har fulgt denne reisen med krumspring😁
    Det er utrolig moro å tenke tilbake på det man har tatt inn i stua de siste 10-15 årene.
    Når jeg nå ser på signaturen min, har jo denne reisen tatt meg til plass som for tid tilbake jeg ikke så for meg.
    Med overvekt av DIY og klasse-D på forsterkersiden i stua.
    Da med ett resultat jeg sitter her i sofaen og er veldig, veldig fornøyd med.

    DSP (i runde 2 med dette) er nok den største "oppvekkeren" for min del i denne hobbyen.😇
    Naturlig nysgjerrighet kommer man langt med, om det er kommersiell sti eller DIY sti man tråkker eller følger som retning.

    Mvh Jonas
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Fruen og junior dro på besøk til svigers fredag.Så far fikk huset for seg selv i helgen, når knoll og tott kom med leveranse fra Toten.

    Var jo en smule spent på reaksjonen til konemor når hun kom hjem og fikk se stuens nye «lille» møbel 😬

    Fruen:
    - «Oioi, det var større en jeg så for meg!»
    - «De var utrolig flott da!»
    - «Er du fornøyd med de?»
    Jeg:
    -«Ja, er de ikke noen smykker..se de linjene! og de spiller som en drøm!»
    Fruen:
    -« Så glad du er fornøyd!»

    Kommer aldri til å bytte ut konemor:love:😂
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Dette ser veldig bra ut. Mulig jeg må skrike meg til en lytterunde her 😃
    Hvor ca foregår delinger på dette ? Diskant/mellom/bass. ?
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Dette ser veldig bra ut. Mulig jeg må skrike meg til en lytterunde her 😃
    Hvor ca foregår delinger på dette ? Diskant/mellom/bass. ?
    Hei og takk Leikis,

    Delingene er ved 2,5kHz, 400Hz og 85Hz.
    Du får rope ut om du er litt lengre nord i fylket;)

    Jonas
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Hei og takk Leikis,

    Delingene er ved 2,5kHz, 400Hz og 85Hz.
    Du får rope ut om du er litt lengre nord i fylket;)

    Jonas
    Supert. Har en kompis som også har høye høyttalere og separate basstårn. 😃 Tenker vi kan få litt god innput herfra. Etter en liten vannlekasje så starter jeg på nytt i rommet mitt, så kjekt å se litt rundt på ulike løsninger for akustikken også.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.643
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Nyt både kaffen, utsikten, lyden og ikke minst…..nyt påsken med disse nye flotte lydskulpturene 🎶🐥🐣

    God påske!

    gismo
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Da er det langfredag i påsken og med det gått 1 uke siden E’clat ble levert på døren her.
    Nå gjøres litt refleksjoner fra uken som gått med Poirot på projectoren☺

    Uken har gått ekstremt raskt, men musikk står på til en hver tid når jeg er hjemme.
    Jeg skrev litt tidligere om hvordan jeg opplevde de, som litt vel frempå etter de første 2 døgnene.
    Dette har endret seg ekstremt i løpet av uken.
    Godt eksempel også på hvordan minnet vårt spiller oss puss mtp våre referanser. (Være seg riktige eller gal referanse)
    Ørene og hjernen har i allefall tilvendt seg opplevd«energinivået» oppover. Det som er merkelig er nivået fra ca.2k-4/5khz er ikke veldig ulikt Fulltonen, men høres totalt ulikt ut.
    Frekvensene hvor vi er følsomme for disse «S’ene» og toppen av pianoet kan oppleves skarpt/skjærende».
    Dette er ting jeg ikke tenker over nå når jeg lytter.

    Snarere har E’clat en fantastisk flott utklinging og en utrolig flott sound på stemmer. Mann så vel som kvinnestemmer. (Også Hen…)
    Skarpteomma har en sånn snært at jeg skvetter innimellom…
    De 16stk 6’’ene har ett voldsomt driv i bass/mellombass at det er helt sjukt!

    Det er en ren fornøyelse å spille musikk om dagen😎 (det uten at jeg viste/følte jeg manglet noe som helst fra før)
    Det lukter endgame høyttaler så det holder!
    @inselwind /Øyvind, hvorfor gjorde vi ikke dette tidligere! 🤣

    Når det gjelder Minidsp/EQ.
    Har ikke rørt EQ i minidsp siden JR dro herfra.
    Har ikke tenkt å røre denne heller foruten litt testing/utjevning helt i bunn kanskje i helgen.Vet det er fullt mulig å få denne padde flat i stua her med minimal EQ. For så å legge house curve..MEN ikke sikkert det låter bedre av den grunn.
    Kun lagt inn 2 EQ punkt på tårna (Som dere så på målingen JR delte i tråden)

    Gleder meg til fortsettelsen!

    Ps. ikke overraskt over inntrykk til de som var å besøkte søskene til Eclat hos @Sevald!
    Arc/Eclat ser sjukt bra ut og det spiller sjukt bra!

    Fortsatt god påske til dere som titter innom🐣
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Kjempeflott å høre at dere er fornøyd med de nye èclat'ene i heimen. - Både som flotte "møbler" men også som deilige lydgjengivere 🎵🎶😊👌.
    Jeg syntes at du gjorde dette i et riktig tempo jeg Jonas! Først laget vi Totentwins som vi gjemte i hvert sitt hjørne bak de åpne baflene slik at de kunne gå seg til og bare "skli" naturlig inn i stua, for deretter et snaut år etterpå, gjøre overgangen fra åpne bafler til èclat til en fin og smidig prosess.
    Du har jo ei snill kone som lar deg få lov til å dyrke lidenskapen din sammen med dem i fellesstuen, så er jo også de veldig heldige som kan nyte dette oppsetett når det snurres Film ell spilles Musik 🎶 🎵📽🎬.. Dere er noen flotte ambassadører for mine kreasjoner, og tusen takk for det😍.

    Må selvfølgelig også takke Willy og Snickers-is for sine kunnskaper og beregninger & gode råd, og som viktige støttespillere under bygging og v ferdigstillelse 🏁👌..

    Det bygges og leveres gjerne flere tilsvarende systemer fra snekkerverkstedet på Toten og ut i dette vidstrakte landet, for dette er virkelig en god oppskrift på god lyd med kapasitet i bøtter og spann 🤓😉😊
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Kjempeflott å høre at dere er fornøyd med de nye èclat'ene i heimen. - Både som flotte "møbler" men også som deilige lydgjengivere 🎵🎶😊👌.
    Jeg syntes at du gjorde dette i et riktig tempo jeg Jonas! Først laget vi Totentwins som vi gjemte i hvert sitt hjørne bak de åpne baflene slik at de kunne gå seg til og bare "skli" naturlig inn i stua, for deretter et snaut år etterpå, gjøre overgangen fra åpne bafler til èclat til en fin og smidig prosess.
    Du har jo ei snill kone som lar deg få lov til å dyrke lidenskapen din sammen med dem i fellesstuen, så er jo også de veldig heldige som kan nyte dette oppsetett når det snurres Film ell spilles Musik 🎶 🎵📽🎬.. Dere er noen flotte ambassadører for mine kreasjoner, og tusen takk for det😍.

    Må selvfølgelig også takke Willy og Snickers-is for sine kunnskaper og beregninger & gode råd, og som viktige støttespillere under bygging og v ferdigstillelse 🏁👌..

    Det bygges og leveres gjerne flere tilsvarende systemer fra snekkerverkstedet på Toten og ut i dette vidstrakte landet, for dette er virkelig en god oppskrift på god lyd med kapasitet i bøtter og spann 🤓😉😊
    Selv takk Øyvind (Willy og JR) :love:
    Får du noen som vurderer slike eller lignende nordover, men ønsker lytt først.
    Er det bare å rope ut, så skal det bli råd med det;)

    Jonas
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Veldig kjekt å ha muligheten til å sende potensielle kunder både vestover og nordover🚙💨😄..
    Jeg får snart få meg til å avertere Bendit's igjen til en bedre pris slik at jeg også kan bygge meg noe tilsvarende som éclat og Arc Deco 🎵🎶
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Veldig kjekt å ha muligheten til å sende potensielle kunder både vestover og nordover🚙💨😄..
    Jeg får snart få meg til å avertere Bendit's igjen til en bedre pris slik at jeg også kan bygge meg noe tilsvarende som éclat og Arc Deco 🎵🎶
    Forstod det slik at fristelsen lå an til å bli for stor ja🤩
    Bendits får du solgt vet du👌
    Da er det bare å se frem til en ny snasen byggetråd etter vært håper jeg😍
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Morgenkaffe sammen med målemikrofonen idag.☕
    Helt sikker på leieboeren var godt fornøyd med noen målesveip på påskemorgen 🤭
    Målet var som nevnt før helgen å rydde litt opp helt i bunn.
    Det gikk veldig fint, hadde plotta fra tidligere også å jobbe ut fra.
    Er en stue med begrensede muligheter for akustikk tiltak når vi begynner å snakke 20-60hz.
    Så egentlig ganske så fornøyd med dette på papiret.

    Delingen mot E'clat er på 85hz. 24db/oct

    Dette er med bruk av Rew EQ og da inn i Minidsp Peq.
    Dirac gjør ett eller annet merkelig rundt 50hz som jeg ikke skjønner noe av. Den konstruerer en helsikkes Dip som ikke er der på råmålinger.
    Så Dirac bruker jeg ikke i bunn. Har testet bruk 60-300hz, der funker det godt.
    vannfall.jpg

    Spl fase.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn