John Coltrane

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Kjøpte denne Coltrane CD'en for noen år siden.
Men foruten den nydelige låta "Naima" fant jeg dette stoffet litt for tungt fordøyelig. Fant den fram igjen nå ikveld og synes det slett ikke er så verst. Men kanskje det ikke er den rette plata å lytte til dersom man skal sette seg inn i hva Coltrane sto for?

Synes f.eks. Miles Davis er enklere å sette seg inn i.

Sikkert mange Coltrane-elskere der ute som kan hjelpe meg på rett vei... ;)

Mvh
 
T

tjn

Gjest
costello skrev:
Kjøpte denne Coltrane CD'en for noen år siden.
Men foruten den nydelige låta "Naima" fant jeg dette stoffet litt for tungt fordøyelig. Fant den fram igjen nå ikveld og synes det slett ikke er så verst. Men kanskje det ikke er den rette plata å lytte til dersom man skal sette seg inn i hva Coltrane sto for?

Synes f.eks. Miles Davis er enklere å sette seg inn i.

Sikkert mange Coltrane-elskere der ute som kan hjelpe meg på rett vei... ;)

Mvh
Det er et hav og ta av men ett must er "A love supreme", nydelig plate som nok er lettere tigjengelig enn Atlantic platene.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Vet ikke om jeg er helt enig i at Atlantic stoffet er vanskeligere tilgjengelig enn f.eks. A Love Supreme, som han ga ut på Impulse. Det var vel først når han kom til Impulse at Coltrane ble virkelig avansert.
Etter min mening er det han spilte inn for Atlantic og før det, et greit sted å begynne.
 
T

tjn

Gjest
rolfozzy skrev:
Vet ikke om jeg er helt enig i at Atlantic stoffet er vanskeligere tilgjengelig enn f.eks. A Love Supreme, som han ga ut på Impulse. Det var vel først når han kom til Impulse at Coltrane ble virkelig avansert.
Etter min mening er det han spilte inn for Atlantic og før det, et greit sted å begynne.
Mente nok ikke at Impulse er lettere tilgjengelig men at plata "A love supreme" er det. Enig i at det er en del ting på Impulse som er ganske nær frijazz stemplet og ikke akkurat nybegynner jazz, men det var det også på Atlantic. "Ballads" på Impulse er etter min mening heller ikke lite tilgjengelig. Men alt dette er jo til de grader individuelt, men en ting er sikkert; JC har gjort utrolig mye bra og er vel en av de virkelig store i jazzen, for mange den største.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Jeg synes turbo-coltrane kan være litt vanskelig å svelge i store doser. "A love supreme" har den styrken at jazz-noviser skjønner at noe ekstraordionært er på gang.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Ble anbefalt "Giant Steps" for at par år siden, og det måtte bli 180gr vinyl.

Synes som deg at plata var litt tungt fordøyelig, men lot den snurre noen runder likevel. Etterhvert begynte fler og fler av kuttene å synke inn. Nå har jeg virkelig sansen.

Takk for tipset av "love supreme". Den blir bestilt!
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Pussig at så mange trekker fram 'A love supreme' som lett tilgjengelig. Det er en av svært få Coltrane-utgivelser som ''preller av på meg''. Jeg skjønner ingen ting av den. Det meste av de 20-talls andre titlene jeg eier er ren magi.

Vel, vel. Kanskje jeg også fatter det en vakker dag. ;)
 

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
1.182
Antall liker
307
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Jeg synes at Atlantic perioden med Coltrane er den mest spennende perioden.

"Lettere" Coltrane plater finner man på Prestige og Blue Note labelen
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Zomby_Woof skrev:
Pussig at så mange trekker fram 'A love supreme' som lett tilgjengelig. Det er en av svært få Coltrane-utgivelser som ''preller av på meg''. Jeg skjønner ingen ting av den. Det meste av de 20-talls andre titlene jeg eier er ren magi.

Vel, vel. Kanskje jeg også fatter det en vakker dag. ;)
Så...hvilken Coltrane anser du som lett da, Zomby_Woof ?

Kom med titler.

Egentlig er jeg en enkel rocke-mann, med sans for litt klassisk innimellom. Men periodevis er det artig med Miles Davis og Pat Metheny perioder. ;D Og det hadde jo gjort seg med en Coltrane periode, også... :D
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.183
Antall liker
6.891
Torget vurderinger
4
Trane & Johnny Hartman....DET er lett tilgjengelig, men noen ganger helt perfekt.
Stellar Regions er langt fra tilgjengelig....noen ganger er pokker meg den helt perfekt også...
A Love Supreme er bare noe helt eget....essensen av Trane....og likevel en åpen port til backkatalogen hans.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Blue train


My favourite things


Coltranes sound


Dakar




Lush life


Coltrane


Her er noen som jeg liker. Jeg er på alle måter en novise på området. Men jeg elsker Coltrane, også når han beveger seg utenfor det jeg forstår.

Med forbehold om at hukommelsen virker. Jeg kjøper Coltrane etter ''den har jeg ikke-metoden'', og spiller etter '''den har jeg ikke hørt på en stund-metoden''.
 
T

theStig

Gjest
Giant steps er en av mine absolutte favoritter! Jeg kan nyte den henslengt på terassen også.

Jeg vil anta at Blue Train kanskje er lettere tilgjengelig? I hverfall synes jeg den er temmelig straight....
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.419
Antall liker
1.127
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Blue train er nok min favoritt av de jeg har.
Ballads var den første jeg fikk som også er ei veldig bra plate, i motsetning til en over synes ikke jeg den er utilgjengelig.
 

Vedlegg

T

theStig

Gjest
Hos meg er John Coltrane den største av dem alle (jazzgutta altså). Ære være Miles, Charlie og alle de andre, men smak er en personlig greie.

Denne her synes jeg er helt fantastisk:

 
T

tjn

Gjest
Continuo skrev:
Blue train er nok min favoritt av de jeg har.
Ballads var den første jeg fikk som også er ei veldig bra plate, i motsetning til en over synes ikke jeg den er utilgjengelig.
Hvis det er innlegget mitt du sikter til så skrev jeg at Ballads er heller ikke lite tilgjengelig, vi er enige... ;)
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.419
Antall liker
1.127
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
rico skrev:
Continuo skrev:
Blue train er nok min favoritt av de jeg har.
Ballads var den første jeg fikk som også er ei veldig bra plate, i motsetning til en over synes ikke jeg den er utilgjengelig.
Hvis det er innlegget mitt du sikter til så skrev jeg at Ballads er heller ikke lite tilgjengelig, vi er enige... ;)
Oops! Sorry!
Da er vi enige. ;)

En til som jeg liker veldig godt er Coltrane jazz!
 

Vedlegg

K

kbwh

Gjest
Jeg antar det er Ballads-skiva the Dream Syndicate refererer til i John Coltrane Stereo Blues:

I got some John Coltrane on the stereo baby
to make you feel all right
I got some fine wine in the freezer mama
I know what you like

I hylla står Ballads, Giant steps og A love surpreme, omtrent i tilgjengelig rekkefølge.

Apropos tilgjengelighet så får jeg fremdeles ikke helt taket på Beethovens store fuge...
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Jeg synes jo at Johnny Hartman-disken må være det ultimate albumet for en sen kveld foran peisen med vin og en spesiell kvinne. Fløtebarytonen til Hartman utmaler romantikk med så perfekt artikulasjon at det knapt er til å bære. Slikt lager man bare ikke lenger.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.292
Torget vurderinger
4
Hmm, nå må jeg visst handle igjen...
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.183
Antall liker
6.891
Torget vurderinger
4
rico skrev:
Og så har vi jo denne da, et must i alle seriøse platesamlinger.

http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=8052
Gud bedre hvor jeg hater tracklistingen til Columbiasamlerne...det hører da ingen steds hjemme å legge de såkalte "alternetive tracks" av type "take 2", "take15" etc. imellom albumversjonene! Det har vel ikke interesse for annet enn musikkhistorieprofessorer (og wannabees) å tilbringe dyrbar lyttetid med nitidige sammenligninger. Oki, kanskje de første par gjennomlyttinger, men senere blir det til at jeg ikke orker høre samme låt flere ganger på rad. Nei, - få heller den orginale tracklistingen fra albumet (det var jo tross alt slik det engang var ment å låte) og deretter alternative tracks og bonustracks.

Bekklager OT, det irriterer meg bare så jævlig.....
 
T

tjn

Gjest
Trane skrev:
rico skrev:
Og så har vi jo denne da, et must i alle seriøse platesamlinger.

http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=8052
Gud bedre hvor jeg hater tracklistingen til Columbiasamlerne...det hører da ingen steds hjemme å legge de såkalte "alternetive tracks" av type "take 2", "take15" etc. imellom albumversjonene! Det har vel ikke interesse for annet enn musikkhistorieprofessorer (og wannabees) å tilbringe dyrbar lyttetid med nitidige sammenligninger. Oki, kanskje de første par gjennomlyttinger, men senere blir det til at jeg ikke orker høre samme låt flere ganger på rad. Nei, - få heller den orginale tracklistingen fra albumet (det var jo tross alt slik det engang var ment å låte) og deretter alternative tracks og bonustracks.

Bekklager OT, det irriterer meg bare så jævlig.....
Der er jeg faktisk helt enig med deg, de kunne vært på en egen vinyl heeelt til slutt, slik som Rhino gjorde det i Atlantic boxen. Men ellers så er jo dette musikk historie så sånn sett så er det greit at det kommer ut. Boxen er veldig forseggjort, som alt fra Mosaic, både når det gjelder lyd og hefte etc.
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2


Denne kom idag (kjøpt på QXL for en billig penge), og dette er en adskillig enklere måte å bli kjent med JC på enn Giant Steps. Har ikke hørt bonus-CD'en, men hoved-CD-en gir absolutt lyst på mer. Det gnistrer jo av trommeslageren også (Elvin Jones).

Flott!

;D
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.508
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Selv om jeg har hørte en del på Coltrane i min studietid -(hadde ikke noe valg da jeg hang mye sammen en del av de som i dag er ledende utøvere av norsk jazz)- kjøpte jeg i går tilfeldigvis min første vinylskive med Coltrane.
Det ble denne:




Joda, nå skjønner jeg litt mer av hvorfor mine studiekammerater kunne sitte oppe hele natten for å plukke låter av denne mannen :)
 
Topp Bunn