Jeff Rowland

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.179
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Å, er det 385VDC PC1 sender ut.
    Lurer fælt på hva trick de har gjort med ASP-modulene for at de skal akseptere det. Kanskje det er noe B&O har gitt som mulighet lenge, eller kanskje det er noe de gjør spesielt for JR?
    Tviler på at det er noen spesielle trisk ute og går. 384VDC er en svak «boost» ift. likerettet 230VAC sinus (ca 325VDC), og er i området hvor en effektfaktorregulator vil ha sin utgangsspenning fra 230VAC +/- 10%. De fleste primærswitchende strømforsyninger vil takle likerettet 230VAC uten knussel.

    mvh
    KJ
     
    H

    hobby

    Gjest
    Noen som har fått sjangsen til å lytte til den nye Criterion preampen?
     
    H

    hobby

    Gjest
    Inntrykk på Audiogon.com fra RMAF/Denver 10-12.10.08:

    "With the premise that in the little standard size hotel suite it is not possible to achieve optimal staging, and that Criterion is neither broken in nor it is using the battery power supply, results were extremely encouraging. We managed to conduct a very quick comparison with an equally new Capri. Using a Diana Krall cut, Dvorak's string sextet, 2nd movement from the New World Symphony, and 1st mov from Sibelius violin Concerto with Ann Sophie Mutter at the fiddle, my Initial impression is that Criterion seems to be yielding a much denser'', larger instrument image with a proportionally larger and more defined stage with finer and more textured overall detail. Before the show is over the Criterion will have racked up at least an additional 72 hrs of plahying time. . . I hope to be able to compare it with a fully broken in Capri. . . I'll post here my observations. Guido"
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.890
    Antall liker
    21.919
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Går det noen rykter om implementering av ICEpowerASX2 hos JR?
     
    J

    JAE

    Gjest
    Hei

    Har selv hatt Concerto,og bilder av nye ting fra Jeff Rowland er KANON,fra en særdeles sær mann
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Har gode minner fra diverse lytting på JR fra tidligere. Continuum er fantastisk vakker og jeg vurderer en mer waf/familie-vennlig integrert forsterker.. ;) Så hvem er forhandler (Lyric?) og hva er norsk vill-/veiledende pris?

    Er den testet noen steder? Fant en liten test her: http://www.audioenz.co.nz/forums/showthread.php?t=6640, der er det noe kritikk for manglende varme i lyden, virker dette kjent for dere med ICE i JR-produkter?
     
    H

    hobby

    Gjest
    Jeff Rowland er særdeles nøytralt. Enormt av detaljer, luft og rom. Ingen innpakking eller tilsløring av signalet. Jeg opplevde oppgradering av fra Accuphase E-408 til Jeff Rowland Continuum 500 integrert som en FORMIDABEL oppgradering, kanskje litt mindre varme, men så mye mer av alt annet!!
    Denne forsterkeren leverer virkelig kjøtt på beina.
    Då må høre med Lyric vedr pris. Det er vel ingen andre som kan si deg hva du får den for...

    PS: Man kan ikke sml ICE over en kam slik noen har gjort i review/link over. Jeg har hatt de største monoblokkene til Acoustic Reality og det låter skrap i forhold til Jeff Rowland!
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Cappuccino skrev:
    Jeff Rowland er særdeles nøytralt. Enormt av detaljer, luft og rom. Ingen innpakking eller tilsløring av signalet. Jeg opplevde oppgradering av fra Accuphase E-408 til Jeff Rowland Continuum 500 integrert som en FORMIDABEL oppgradering, kanskje litt mindre varme, men så mye mer av alt annet!!
    Denne forsterkeren leverer virkelig kjøtt på beina.
    Då må høre med Lyric vedr pris. Det er vel ingen andre som kan si deg hva du får den for...

    PS: Man kan ikke sml ICE over en kam slik noen har gjort i review/link over. Jeg har hatt de største monoblokkene til Acoustic Reality og det låter skrap i forhold til Jeff Rowland!
    Virker veldig spennende, mail er sendt til Lyric.. ;D

    Hvilken kilde benytter du til din Continuum, hva har du prøvd, noen gode/dårlige erfaringer? Skal kombinere med en (USB) dac, cd'ene er pakket vekk for godt.. ;) Men vi får se hva økonomien strekker til i første omgang, kanskje det blir Abrahamsen/Cambridge for en (forhåpentligvis kort) periode. Litt OT dette, først er det forsterker!
     
    H

    hobby

    Gjest
    ceroxol skrev:
    Cappuccino skrev:
    Jeff Rowland er særdeles nøytralt. Enormt av detaljer, luft og rom. Ingen innpakking eller tilsløring av signalet. Jeg opplevde oppgradering av fra Accuphase E-408 til Jeff Rowland Continuum 500 integrert som en FORMIDABEL oppgradering, kanskje litt mindre varme, men så mye mer av alt annet!!
    Denne forsterkeren leverer virkelig kjøtt på beina.
    Då må høre med Lyric vedr pris. Det er vel ingen andre som kan si deg hva du får den for...

    PS: Man kan ikke sml ICE over en kam slik noen har gjort i review/link over. Jeg har hatt de største monoblokkene til Acoustic Reality og det låter skrap i forhold til Jeff Rowland!
    Virker veldig spennende, mail er sendt til Lyric.. ;D

    Hvilken kilde benytter du til din Continuum, hva har du prøvd, noen gode/dårlige erfaringer? Skal kombinere med en (USB) dac, cd'ene er pakket vekk for godt.. ;) Men vi får se hva økonomien strekker til i første omgang, kanskje det blir Abrahamsen/Cambridge for en (forhåpentligvis kort) periode. Litt OT dette, først er det forsterker!
    Jeg benytter p.t. en Modwright Transporter (moddet utgave av Logitech, tidligere Slim Devices sin Transporter) samt en Cary DVD7 sammen med Continuum.

    Vil ellers legge til at selv om jeg syntes Continuum spilte forrykende rett ut av esken, så forbedrer den seg nokså mye etter (lang!) innspillingstid. Dette har jeg tidligere vært litt avslappet i forhold til, men i dette tilfellet er det virkelig merkbart. Diskanten blir mer silkemyk, mellomtonen kommer klarere frem og den får enda mer titangrep på bassen! Den kan også virke litt flat/2-dimensjonal til å begynne med, men gi den 500-800 timer... så er det en helt annen story!

    Dette er et generelt problem med tester av klasse D forsterkere, de ser ut til å trenge mye lenger innspillingstid enn normalt, noe en del som tester slikt utstyr iblant ser ut til å ikke ha fått med seg.
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.735
    Antall liker
    3.339
    Noen som har fått sjangsen til å lytte til den nye Criterion preampen?
    Den er ikke i produksjon enda, de spilte på en prototype på RMAF 2008.

    JR regner med å ha den klar mot slutten av året.
     
    H

    hobby

    Gjest
    wizard skrev:
    Noen som har fått sjangsen til å lytte til den nye Criterion preampen?
    Den er ikke i produksjon enda, de spilte på en prototype på RMAF 2008.

    JR regner med å ha den klar mot slutten av året.
    Stemmer!

    Det låt visst veldig bra har jeg hørt fra flere hold. De nye høyttalerne til Vienna var vel ikke helt "borte" de heller.

    Jeff Rowland jobber visstnok også med batteriforsyning til Criterion, som kan kjøpes separat senere. Betteriforsyningen skal visst ikke være på trappene før et stykke ut i 2009. Da ender vel preampen til slutt opp med 3 chassis! Spennende saker!

    Legger ved et bilde fra RMAF / rom 505

    Cappuccino
     

    Vedlegg

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Cappuccino skrev:
    PC-1 kan altså kun benyttes sammen med Jeff Rowland produkter og etter hva jeg har skjønt gjelder det 201, 501, Continuum 250 samt effekttrinnene i Concerto og Capri produktseriene. 300-serien og Continuum 500 har altså PC-1 innebygd så der trengs det ikke. Vet ikke om man kan benytte PC-1 på rene forforsterkere fra Jeff Rowland?

    Hør ellers med importør før evt. bestilling for å være på den sikre siden. Vær obs på at en PC-1 har kun ett uttak så for en del trengs det vel flere slike.
    Hvordan er det med å kjøpe JR fra utlandet (les: så en brukt Continuum 250 til godt under $4000) og deretter kombinere med PC-1, da denne godtar alle VAC/Hz.. Eller godtar JR produkter alle strøm-nett? Virker som ihvertfall Continuum 500 gjør dette, ref. http://www.jeffrowland.com/Continuum.htm, men den har jo også PC-1 innebygget..

    Edit: ser fra http://www.dagogo.com/JeffRowland501.html at dette er mulig på 501: "The Capri has an auto-sensing power supply, but the 501’s do not. The owner needs to open them up and reposition the fuse 90 degrees, into the 220v slot."


    HKviking skrev:
    Jeg har sjekket ut at man kan bruke to stk 501 med en PC-1 uten problemer. Kun bruke en fordeler (uten filter etc.)
    Noen som har prøvd dette?
     
    H

    hobby

    Gjest
    Jeg ville nå ikke ha kjøpt 250 utgaven jeg da, både med tanke på at 501 blokkene som 500-utgaven er basert på låter vesentling bedre enn 201 blokkene samt at Continuum 500 også har PC-1 innebygget. Det blir færre bokser og bedre lyd til marginalt høyere pris. Tipper 500-utgaven også vil være lettere å omsette på bruktmarkedet ved evt salg senere.

    Hvis man skal kombinere 2 stk 501 på en PC-1 kan man vel benytte en splitt-kabel som jeg har forstått Jeff Rowland leverer på forespørsel. Ville ikke ha blandet inn noen "egne" duppeditter mellom PC-1 og 501 blokker, jeg i hvert fall (keep it simple!). Tipper ellers at det blir bedre lyd med 1 stykk PC-1 per 501 blokk.
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Cappuccino skrev:
    Jeg ville nå ikke ha kjøpt 250 utgaven jeg da, både med tanke på at 501 blokkene som den er basert på låter vesentling bedre enn 201 blokkene samt at Contiuum 500 også har PC-1 innebygget. Det blir færre bokser og bedre lyd. Tipper 500 utgaven også vil være lettere å omsette på bruktmarkedet ved evt salg senere.
    Ja, det er jo Continuum 500 som frister! Denne har vel forøvrig en "auto-sensing" strømforsyning, på samme måte som Capri. Dvs. den kan faktisk kjøpes i utlandet (f.eks. USA) uten problemer? Tenker litt på dette da jeg pt. ikke bor i Norge og er ute å reiser litt..
     
    H

    hobby

    Gjest
    ceroxol skrev:
    Ja, det er jo Continuum 500 som frister! Denne har vel forøvrig en "auto-sensing" strømforsyning, på samme måte som Capri...
    Kjenner ikke til om Capri har det, men i hvert fall ikke Continuum
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Cappuccino skrev:
    ceroxol skrev:
    Ja, det er jo Continuum 500 som frister! Denne har vel forøvrig en "auto-sensing" strømforsyning, på samme måte som Capri...
    Kjenner ikke til om Capri har det, men i hvert fall ikke Continuum
    Hmm.. Merkelig, på JR-hjemmesiden står det: "Power Supply: Switch Mode (SMPS) with active power factor correction (PFC) and universal AC input voltage "
     
    H

    hobby

    Gjest
    ceroxol skrev:
    Cappuccino skrev:
    ceroxol skrev:
    Ja, det er jo Continuum 500 som frister! Denne har vel forøvrig en "auto-sensing" strømforsyning, på samme måte som Capri...
    Kjenner ikke til om Capri har det, men i hvert fall ikke Continuum
    Hmm.. Merkelig, på JR-hjemmesiden står det: "Power Supply: Switch Mode (SMPS) with active power factor correction (PFC) and universal AC input voltage "
    Er ikke hjemme nå, så jeg har ikke sjekket opp min egen. Så bare på bildet øverst på side 6 i denne tråden hvor det så ut slik for meg.
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.735
    Antall liker
    3.339
    Bildet som ligger ute av Continuum på JR sin side ser man at den kan kjøre på 85-265Volt
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.890
    Antall liker
    21.919
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Stadig ingen rykter om implementasjon av ICEpowerASX2?
    Modulen låter bedre enn både ASP og ASC-modulene. Forresten låter (måler) ASC bedre enn ASP, så sånn sett har JR 102 et forsprang på 501.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Cappuccino skrev:
    Jeff Rowland er særdeles nøytralt. Enormt av detaljer, luft og rom. Ingen innpakking eller tilsløring av signalet.
    Der traff du spikeren på hodet, Cappucino. Akkurat slik oppfatter jeg lyden av Jeff Rowland 501 monoblokkene: masser av detaljer, ingen tilsløring av lyden men samtidig glatt lyd. Stort og luftig lydbilde med masser av krefter i bassen. Bassen var større hos Audio Research monoblokkene men samtidig mer pløsete.
    Sammen med en god rør forforsterker og Transparent Audio Ultra (eller Reference) kabler av nyetypen tror jeg hifinirvana er nær... 8)

    Ps: vil anbefale å ta en kikk på de monoblokkene som ligger til salgs på Bruktbørsen. ;)

    mvh
    Finn M
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.735
    Antall liker
    3.339
    Criterion er nå på turne i Japan, dette er en versjon uten innebygget batteri.

    Det meldes at lyden fra Criterion er noe helt spesielt - ja den er på samme nivå som verdens beste preamper på markedet nå.

    Og etterhvert kommer det en ny riaa basert på Criterion teknologien.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6

    Disse bittesmå monoblokkene blir bare bedre og bedre! Har nå oppgradert kabler fra Valhalla til Transparent Ultra av den nye MM2-generasjonen. Og du dæven for en forskjell! :eek: :eek: :eek: Jeff Rowland Model 501 låter nå flere klasser bedre enn alle andre effekttrinn som har vært innom stua: Conrad Johnson 350SA, BAT VK-75SE, Audio Research VT-100 mk.II....de kan bare gå og legge seg! :) Ja, lyden er tilogmed bedre enn kombinasjonen Audio Research VM-220 monoblokker, Audio Research Reference 3 og Valhalla kabler som forsvant ut døren for ca et år siden. Tør ikke tenke på hvor bra det kan bli dersom jeg skaffer meg tilbake nevnte forforsterker....

    Jeg vil påpeke en viktig ting ang disse monoblokkene: Fidelity testet de for noen nummer siden der de fikk masse skryt. Likevel var det noe som gjorde at ikke Knut V & co fløy helt i taket. De anbefalte nemlig potensielle kjøpere å skaffe seg en CJ ACT 2 forforsterker.... Sansynligvis for å få lyden litt mer avslappet og røraktig.
    Hmm... men CJ er jo ikke balansert? ???
    Jeg tror jeg har forklaringen til lyden i Knut V's referanseoppsett: Valhalla kabler. Både Valhalla og JR 501 har mye lik lydsignatur. Kombinasjonen blir for mye av det gode, ihvertfall for de fleste. Hører man på gamle gode innspillinger fra 70-tallet med dårlig lyd blir det litt for avslørende. Man kan dra sammenlignningen med det å skarpe opp et RAW-bilde i Photoshop. Oppskarping må til, men gjør man det for mye blir detaljene for dominerende i forhold til helheten. Som tross alt er det viktigste. For de som er viderekomne på foto blir det som å sammenligne to bilder tatt på 1600ISO, et 12Mpixels Nikon D300 kamera med et fullformats proffkamera Nikon D3. Oppløsninen er den samme. Tilsynelatende. Helt til man forstørrer opp og ser kornene.

    I denne sammenheng er det som natt og dag å bytte Valhalla kabler med Transparent Audio Ultra MM2. Lyden blir mer avslappet, glattere, større og feitere, men samtidig enda mer detaljert med enorm dynamikk og stillhet mellom transientene. Det er her helt klart at mye grums og støy er blitt borte, og det virker som om Jeff Rowland Model 501 er mer følsom for støy enn gjennomsnittet. Av den grunn fikk jeg også meget gode resultat ved å bruke skikkelige strømkabler med innebygde filterbokser: Transparent RowerLink Reference.

    Dette er altså noen helt utrolig gode monoblokker som har mer punch og samtidig mer luft aller øverst enn de noe mørke monoblokkene fra ARC. Og hva så med den manglende rørlyden? Jeg har levd med rørforsterkere (og rør CD-spiller) nå de siste 7-8 årene. Jeg savner faktisk ingenting! Klangen og overtonene ved bruk av Transparent Ultra kabler (vel og merke av MM2-generasjonen) er helt magisk. Helt i Harry Potter klasse!

    mvh
    Finn M
     
    H

    hobby

    Gjest
    Hei Finn.

    Nydelig oppsett! Flott å høre at du er fornøyd med Jeff'ene. Dette er definitivt bra saker, ja.

    Anbefaler deg på det varmeste å skaffe PC-1 (power correction devices) til 501 om du ikke allerede har det. De står vel ikke på nettsidene til Jeff ennå, men har vært å skaffe i ca et halvt års tid. Mener det står litt om dem tidligere i tråden her. Ellers også noe å lese på Audiogon.com. Jeg har selv en stk 501 som jeg benytter til senterkanalen i mitt oppsett. Til og med her opplevde jeg forskjellen som dramatisk før og etter PC-1. Jeg anser de som must-have i ditt oppsett med 501 !

    Jeg har selv aldri prøvd ut Transparent kablene som du skryter sånn av. Har riktignok prøvd veldig mye annet. Selv er jeg veldig fornøyd med Valhalla, men det kan jo ha litt med å gjøre hva man ellers har i kjeden også. Jeg benytter ellers WireWorld Gold Electra strømkabler til mine 301 blokker og er veldig godt fornøyd med det.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Cappuccino skrev:
    Hei Finn.

    Nydelig oppsett! Flott å høre at du er fornøyd med Jeff'ene. Dette er definitivt bra saker, ja.

    Anbefaler deg på det varmeste å skaffe PC-1 (power correction devices) til 501 om du ikke allerede har det. De står vel ikke på nettsidene til Jeff ennå, men har vært å skaffe i ca et halvt års tid. Mener det står litt om dem tidligere i tråden her. Ellers også noe å lese på Audiogon.com. Jeg har selv en stk 501 som jeg benytter til senterkanalen i mitt oppsett. Til og med her opplevde jeg forskjellen som dramatisk før og etter PC-1. Jeg anser de som must-have i ditt oppsett med 501 !

    Jeg har selv aldri prøvd ut Transparent kablene som du skryter sånn av. Har riktignok prøvd veldig mye annet. Selv er jeg veldig fornøyd med Valhalla, men det kan jo ha litt med å gjøre hva man ellers har i kjeden også. Jeg benytter ellers WireWorld Gold Electra strømkabler til mine 301 blokker og er veldig godt fornøyd med det.
    Hmmm.. Har ikke fått lest gjennom hele tråden før nå.... ::)

    PC-1 høres meget interessant ut, Cappucino! Er det slik at 301 har disse modulene innebygd? Noen som vet prisen på PC-1?
    Har for tiden brukt opp budsjettet på kabler (det var egentlig planen å bruke pengene på forforsterker, men med den dramatiske forbedringen nye signal- og høyttalerkabler gav er kjøp av pre utsatt...) men dette høres unektelig interessant ut!

    mvh
    Finn M
     
    H

    hobby

    Gjest
    Alle ampene i 300-serien har PC-1 innebygget. I tillegg har den største Continuum integrerte (500) også det.

    1 stk PC-1 har i 2008 kostet USD 1500. Det ultimate er 1 stk PC-1 for hver 501, men man kan også benytte 1 stk PC-1 til 2 stk 501 blokker uten at det skal være så veldig mye kompromiss lydmessig etter hva jeg har skjønt. I såfall må du få en spesiell splitt-kabel med da PC-1 kun har et uttak. Jeg vet at Jeff Rowland leverer med slik splitt-kabel om man ber spesielt om det.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Cappuccino skrev:
    Alle ampene i 300-serien har PC-1 innebygget. I tillegg har den største Continuum integrerte (500) også det.

    1 stk PC-1 har i 2008 kostet USD 1500. Det ultimate er 1 stk PC-1 for hver 501, men man kan også benytte 1 stk PC-1 til 2 stk 501 blokker uten at det skal være så veldig mye kompromiss lydmessig etter hva jeg har skjønt. I såfall må du få en spesiell splitt-kabel med da PC-1 kun har et uttak. Jeg vet at Jeff Rowland leverer med slik splitt-kabel om man ber spesielt om det.
    Takk for tipset Cappucino, dette skal definitivt sjekkes opp etterhvert! :)

    Når man leser gjennom denne tråden så skjønner man at det er nok en del gamle fordommer fortsatt ute og går blant hifi freaker flest mot alt som heter Klasse D og ICE.
    Når det gjelder testen av 301 i siste Fidelity så slår det meg at det kan godt hende at importør/produsent med hensikt holdt tilbake de tekniske spesifikasjonene rundt 301, til testerne hadde gjort seg opp en mening om lyden. Nettopp på grunn av eventuelle inngrodde fordommer.

    Enda værre er det da for de små nette og utrolig vakre 501 monoblokkene.... Tung hifi skal jo være... Ja nettopp: tungt og stort.
    Det kan jo umulig komme god lyd ut av noe som er så lite....? Og at noe sånt skal kunne matche de beste rør og transistor effekttrinn er jo en utopi?
    På samme måte som jeg når jeg hørte 501 for første gang så er jeg ikke i tvil om at testerne i Fidelity også prøvde å vri hjernene sine maksimalt for å finne eventuelle feil. Og når det endelig fant noe å sette fingeren på så var de sikkert lettet..... Hvis dette hadde vært en ny forsterker fra EC eller DP så ville de nok sporenstreks prøve med andre komponenter eller kabler for å sjekke om feilen skytes en eventuell mismatch....
    Om dette er en kritikk av Fidelity? Nei, egentlig ikke. De er jo bare vanlige mennesker de også. Jeg har som sagt brukt lang tid for å godta Jeff Rowlands ICE blokker jeg også. Hørte de første gang for vel to år siden da en kamerat byttet ut en Audio Aero Capitole rørforterker med JR Model 501. Med hans gullører (bedre enn mine) regnet jeg med at det ikke ville ta så lang tid, maks et år kanskje, før han avslørte feil og mangler. Men det var altså bare fordommer, jeg tok altså feil. Jeg også....

    Som sagt: Model 501 kan være noen utrolig gode små beist, bare de matches riktig. Men er altså meget følsomme mot støy. PC-1 skal testes ut, ingen tvil om det. Men jeg tror at filterboksene på mine Transparent strømkabler kanskje har gjort en brukbar jobb allerede. Eller kanskje jeg får meg enda en aha-opplevelse? Men enda viktigere er det som jeg før har påpekt: Transparent Ultra MM2 gir en helt magisk synergi sammen med Model 501. I hvilken grad dette skyldes filterboksene som i følge reklamen skal fjerne høyfrekvent innstrålt støy som blir fanget opp av signalkablene og tilført systemet (alle kabler har en viss antenneeffekt), skal være usagt. Men virker? Ja, det gjør det!

    Jeg har som sagt hatt masse rørforsterkere innom de siste 7-8 årene, nå sist ARC VM-220 som fikk stå i fred i 3 år. JR Model 501 spiller bedre enn disse på alle parametre, også på det rørforsterkeren fra ARC kan aller best, nemlig tredimensjonalitet/romfølelse og diskantgjengivelse. Det største ankepunktet Fidelity hadde mot 501 var "noe manglende krydder i diskanten".
    Min erfaring er motsatt: Med rette kabler virker diskantgjengivelsen til ARC direkte kjedelig og avrundet i forhold. Punktum.
    Og jeg har aldri hørt maken til romfølelse i eget oppsett som det jeg nå har med de små boksene fra Jeff Rowland.

    mvh
    Finn M
     
    H

    hobby

    Gjest
    PC-1 ikke må regnes som et tradisjonelt strømfilter fordi det den faktisk gjør er å konvertere strømmen til 385v DC (!) . 501 modellen for vår strøm på 230 volt er ferdig satt opp til å kunne motta denne likespenningen uten at man behøver å gjøre noe som helst. (For den amerikanske varianten må en svitsj innvendig endres).
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Å konvertere til DC burde vel gjøre systemet mer immun mot spenningsvariasjoner/støy? Desto mer interessant!
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Det prates om kabler (oppgraderinger), men det finnes jo ikke forskjeller jo?

    Hvordan forklarer dere dette?
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    f skrev:
    Det prates om kabler (oppgraderinger), men det finnes jo ikke forskjeller jo?

    Hvordan forklarer dere dette?
    Er dette en Vedtatt Sannhet?
    Det er faktisk ikke slik at dersom bare mange nok gjentar samme løgn lenge nok så blir løgnen en sannhet. Kan her referere til både Josef Göbbels' propaganda under Andre Verdenskrig og til sauenes evindelige breking i boken "The Animal Farm" av George Orwell.....

    Så enkelt er det nemlig ikke, verden er ikke svart/hvit. Og ihvertfall ikke hifi-verdenen, det er det som gjør den så fascinerende! :)
    Jeg for min del fant større kvalitetsforbedring på lyden i eget anlegg ved å bytte fra Valhalla til Transparent Ultra MM2 enn det å skaffe en forforsterker til 100k ala ARC Reference 3. Og da vil jeg påpeke at jeg fra før av mener at kvaliteten forforsterkeren er minst like viktig, ja faktisk til tider viktigere enn det å bytte høyttalere eller effekttrinn.

    Dette gjelder vel å merke i dyrere oppsett. I billigere oppsett er det selvsagt best å bruke mest penger på høyttalere og minst på kabler.
    Den tiden jeg hadde et anlegg til 50 tusen kr hørte jeg ikke forskjell på en TaraLabs og en Audioquest RCA kabel (pris: litt under tusenlappen) jeg heller. Men etter hvert som jeg har fått vekk mye dritt og grums kommer nå forskjellene tydelig frem. Og disse forskjellene kan bli mer hørbare og viktigere enn valget mellom to høyttalere.
    En analogi: Dersom man har briller som er fulle av mel er det uvesentlig om glassene har styrke +2 eller -2, man ser like dårlig uansett! ;)
    Samtidig: Selv om man ikke ser den dritt vil man selvsagt kunne se forskjell på blå og røde brilleglass (ref: høyttaleres farging av lyden som er lett å høre forskjeller på også i billige anlegg).

    Jeg vil til slutt si (for ikke å bli for mye off topic) til de som ikke har råd til full pakke fra Transparent at Au24 høyttalerkabler er en meget god match til JR Model 501. Musikalske og glatte kabler til en billig penge (kjøpte mine brukt for kr 3500,- for to 1,5 meters lengder) som etter min mening er en bedre match enn Valhalla selv om de mangler sistnevntes detaljer og dynamikk og runder litt av øverst og nederst.


    mvh
    Finn M
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Har hørt Jeff Rowland utstyr flere ganger, men da helst på W.W. Gold Eclipse, og kabelskeptikerne kan si hva de vil, men hørte "store" forskjeller på W.W. sitt sortimen`t.
     
    H

    hobby

    Gjest
    Ja, da har jeg på selveste Julaften fått tak i julenummeret av Fidelity jeg også hvor de tester 301 blokkene.

    Jeg har lagt inn noen kommentarer i tråden hvor dette nummeret diskuteres (link), men limer det inn her også i og med at jeg regner med at denne tråden lever lenger!

    "Moro å lese hva de mener om Rowland 301. Jeg synes de traff godt i karakteristikken. Slik jeg opplever lyden også i stor grad. Sml. med f.eks. Theta Citadel som jeg hadde før er det mer mikrodetaljer, lyden er enda glattere og lydbildet er STORT !

    Har ellers et par andre kommentarer til artikkelen:
    -Det står en liten feil mht. referanse til stereotrinnet. Det heter ikke lenger 302, som er forrige modell. Det nye stereotrinnet heter 312 og er flere hakk bedre enn 302. Tilsvarende oppgradering skjedde med 301 blokkene for noen år tilbake, men disse endret altså ikke typebetegnelse.
    - Mht. parallell-kobling/serie-kobling sa Fidelity i artikkelen at de var usikre på hvilken konfigurasjon de hadde. Det er ikke noe som kommer satt opp fra fabrikk, men er noe brukeren velger selv. Det følger med noen "pinner" som man kan koble mellom høyttaler-terminalene om man ønsker seriell drift. Dette er nødvendig om man har høyttalere som kun har ett par kabelterminaler (single wire). Dersom man ikke bruker "pinnene", men i stedet velger å bruke alle terminalene bak på forsterkeren blir det parallell drift. Da får man egentlig utnyttet monoblokkene i en type biamping/biwiring konfigurasjon, og i henhold til kommunikasjon jeg har hatt direkte med Jeff Rowland er dette den optimale måten å koble opp forsterkerne på. Da har også forsterkeren mye høyere dempingsfaktor."
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    :eek: :)
    Kunne vært morsomt med litt utfyllende opplysninger, ja. Bla hvilken CD-spiller og forforsterker dette er. Og hvilken modell av Avalon dette er... Meget flott finish forresten! 8)
    De er for store til at det er Opus eller Indra...? De ligner jo mistenkelig på Eidolon... eller?
    Ellers ser jeg at du kjører på Transparent høyttalerkabler. Nettverksboksene ser ikke ut til å være avrundet, dermed er mitt tips at dette er Reference-utgaven (de hadde gullforgylt plakett) med XL-teknologi (produsert: 1998-2002) og dermed kjøpt hos Peter D den tiden har var importør av disse. Jeg hadde tilsvarende kabler, meget gode, men anbefaler gjerne en oppgradering til den nye MM2 serien som har gitt lyden et ekstra løft (med bla enda lavere støynivå og enda bedre diskantgjengivelse). De nye og halvparten så dyre Ultra med MM2 teknologi er nå faktisk hakket bedre enn Reference med XL-teknologi. Da tør jeg ikke tenke på hvordan den nye Reference kabelen låter.... :) Den finnes nå faktisk i to utgaver, en for rørforsterkere (Reference V) og en for transistor/solid state (Reference SS). Importør tilbyr faktisk innbyttemuligheter (skulle nesten tro jeg fikk prosenter av salget... ::) )

    mvh
    Finn M
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.735
    Antall liker
    3.339


    Systemet står i Kina.

    Coherence pre, 9 effekt med batteri.

    Jadis JD 1 cd transport koblet til Boulder 2020 dac.
    Avalon Eidolon Diamond.
    Burmester 948
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn