Jørgen gjør det sjøl...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Man tager vad man haver :) Om det skulle vise seg at alle de panegyriske omtaler på diyaudio, 6moons, Audiokarma osv er gale, så får jeg se den i et litt egenpedagogisk lys.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Hvor kjøpte du PCB til bufferen? Vurderer å slenge en b1 buffer inn i den nå passive pre-ampen min.
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Googlet tilfeldigvis fram en annonse på diyaudio og fikk handlet det fra Oliver i Tyskland. Komponentene kjøpte jeg fra Tea-Bag. Det er mulig T-B har noen kort til overs; jeg veit ikke hvor oppdatert signaturen hans er til en hver tid.
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Gjorde ferdig parkettgolvet på soverommet og fikk lagt på plass dørstokk og tilpassa døra,- det tok bare to og et halvt år :rolleyes:

    Litt morsommere med loddeboltarbeid:

    2015-07-24 22.48.07.jpg


    Mangler 3 stk 100uF kondiser, trafo, volumpot og kabinett. Lurer fælt å bygge kabinett med front og sider i heltre, bunn i aluminium og topp i netting. Er det ok å bruke Cat5 til internkabling for signal?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.314
    Takk for tips. Tea bag hadde kort og kit for $132 med frakt. :) Da var det bestilt.
    Jeg brukte Cat5 (avisolerte og brukte ett og ett par) til internkabling i attenuatoren min, det fungerte helt fint med strekk på ca 10cm langt borte ifra trafoen ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: JCP

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Så bra!

    Får leite litt, for å se om jeg finner den CAT5-snella jeg har mistanke om at ble kasta under flyttesjauen for to år sida...
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Stillstanden vil en ende ta, i alle fall er en R-core trafo og noen kondensatorer på vei. Må bestemme meg i forhold til volumpot; Alps, eller TKD...?

    Designet på kabinettet er omtrent ferdigtenkt; ettersom det blir heltre må det overflatebehandling til og da lurer jeg på om det vil gi noen lydmessig fordel å kline inn treverket med slangeolje. Slangeolje er jo populært i så mange ledd i komponentkjeden, så hvorfor ikke til overflatebehandling. Jeg kan jo også marinere signalkablene med stoffet. Ikke er det spesielt dyrt og tilgangen er god vha eBay.

    Slangeolje.JPG
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Postmennesket har tatt med noen småpakker til meg den siste måneden; deriblant r-core-trafo og et TKD volumpotensiometer, vippebrytere til inngangsvelger, småkondiser og ymse bøssinger.

    2015-09-23 18.33.25.jpg


    Fikk tid til å fyre opp loddebolten mellom jobb og middag:

    2015-10-02 17.48.03.jpg


    DCB1 lyste opp som et juletre uten antydning til magisk røyk. Forskjell mellom positiv og negativ rail er 0,04V. Noe offset på venstre utgang; 0,029V. Får se om jeg kan finne en dårlig lodding. Alt i alt et godt resultat for første oppstart av noe jeg har lodda i hop sjøl :D
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for sist. Meldt meg inn på det forumet vi snakka på. Har gått i klassen til tremenningen min du. Fint å se du bygger på, imponert :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: JCP

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Sjøl takk! Er du som meg, så har du mange tremenninger :rolleyes:
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Gjør det sjøl og gjør det sjøl, fru Blom. Her blir ikke stort gjort, i alle fall ikke særlig fort. Har gått bort fra idéen om heltrekabinett til DCB1; det er så mangt lekkert i aluminium fra Italia, så da ble det liten boks til buffer og Muffsy, samt en diger boks til en dobbel mono Burning Amp3.
    Kilden til offset på den ene utgangen på DCB1 er funnet og nye smådeler er bestilt sammen med noen av smådelene til inngangstrinnet i BA3. Dobbelt sett med kort til BA3 er også bestilt.
    Kanskje på tide å starte kottet-innafor-vaskrommet-til-hobbyrom-konverteringen... :rolleyes:
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Den siste dagen som trettitiåring tilbringes i heimen sammen med de ubudne gjestene snørr og feber, med andre ord ei ypperlig anledning til trøstende omgang med loddebolt.
    SK170BL-paret som ga DC-offset over utgangen på DCB1 er byttet og offset er vekk.

    Lay out i kabinett blir omtrent slik:

    Riaa-dac-buffer lay out.jpg

    DCB1 + Muffsy med psu + 2 Lampucera dac med hver sin psu + driver til påslagrelé i effektforsterker. I tillegg kommer brytere, koblingslister, volumpot,- og muligens en ekstra trafo.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.451
    Antall liker
    84.125
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Ser meget ryddig og pent ut. Muffsy, er det et RIAA trinn som er tilsvarende det ptb holder på med?
     
    • Liker
    Reaksjoner: JCP

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Gratulerer med dagen imorra Jørgen,
    Det ser ut til å være en bra layout, du får rapportere hvordan det låter etter at fyllesjuken har gitt seg. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: JCP

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Gratulerer med dagen imorra Jørgen,
    Det ser ut til å være en bra layout, du får rapportere hvordan det låter etter at fyllesjuken har gitt seg. :)
    Til tross for permitteringsvarsel, stiller jeg ikke syllefyk på jobb. Derimot skal jeg være mett; helstekt indrefilét med grønnpeppersaus, søtpotetmos og rattatatull, sørger for det ;)
     

    skrodahl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.03.2015
    Innlegg
    797
    Antall liker
    547
    Steike,
    Nå ble jeg sulten. En øl til maten og ti til helga bruker hjelpe på vei til en god bakrus...
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Jeg lider sånn sett valgets kvaler; Dahls pils, eller Zinfandel (også kjent som karusellolje) :D
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Dette ser jo bra ut Jørgen :) Dacen din har kommet også ser jeg?

    Blir morro å følge med på dette ja.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JCP

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Jasså... Bursdag og greier? Uten å fortelle det?

    Gratulerer med dagen Jørgen! Kos deg!
     
    • Liker
    Reaksjoner: JCP

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Takk, Erik :)
    Dette blir en veldig stor overgang; fra å produsere ferdigmatprodukter som tilfredsstiller konstruerte behov til å være personlig assistent for en ALS-rammet og hans familie.
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Oi! Det står det respekt av. Er jo litt mer stimulerende for sjela også :)
    Flink gutt!
     
    • Liker
    Reaksjoner: JCP

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Har vært en tur på OHC med furien og hun har godkjent framtidig bygging av linjekilder :D

    ...og det har dukket opp en mystisk pakke fra Mouser :)
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Det er noe skit å ha et stemningsleie som ikke holder seg på plussida til tross for alt en har å være glad for. "Ja, men da er det jo bare å ta seg sammen", sier mange, men så enkelt er det ikke. Jeg sover i alle fall om natta, så jeg kan egentlig ikke klage heller. Dessuten har jeg fått skryt for lyden i stereoanlegget av en tidligere lydtekniker og hobbykroken på kottet er nesten klar. Flere grunner til at livet egentlig er positivt altså,- har til og med vært på ordentlig utenlandsferie i England med Londonbesøk og fem dager i kanalbåt mellom Bradford-on-Avon, Bath og Bristol pluss retur.

    2016-06-21 18.57.38.jpg

    Hobbykroken; ølkjkøler i hjørnet :) Måtte rydde grundig på kottet for å få til dette og da dukket det jammen den gamle stereoen opp også.

    2016-07-17 16.18.52.jpg

    I London må det spises Sunday roast med all the trimmings på Gordon Ramsays Bread street kitchen. Anbefales! Unger spiser gratis i flere av onkel Gordons restauranter, så regningen for vårt selskap på tolv pax, hvorav 5 små, ble beskjedne <£150 :D

    2016-07-17 19.40.51.jpg

    Det kan se ut som om parlamentsbygningene er hovedmotivet i bildet tatt fra toppen av London eye, men den observante (og antakelig spesielt interesserte) med gode briller og åpent sinn, kan skimte det jeg trur er restene av Batttersea Power station i bakgrunnen.

    2016-07-20 19.39.03.jpg

    70 fots narrow boat på tur gjennom en av slusene ovenfor Bath. DIY-ferie ;) Min bror, skipperen, ga uttrykk for at baugpropell og større ror ville vært enorme fordeler, særlig da vi snudde i motstrøm og sidevind i Bristols havnebasseng. Null styring i bakk og baugen blåser dit vinden vil. Neste gang blir det breiere båt med mer dekksplass. To meter utvendig bredde er litt snaut med et mannskap på tolv :rolleyes:

    Trur jammen humøret ble litt bedre igjen :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Dagens nedetid på hfs ble kostbar; forforsterker-prosjekt av Salas ble plutselig bestilt og betalt. På tide å gjøre ferdig påbegynte prosjekt, så det blir plass til nye :D
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Tiden går, prosjektene står,- ellerhvadetnåennheter. Her skjer i alle fall ikke mye, men lysten til å gjøre noe er på vei tilbake. Tester nå en umodifisert Lampucera-dac som det ble handlet et par av i løpet av det første DSP-kurset. Kjører med SB Duet som kilde og via linjeinngangen på Aune S1. Sammenlignet med den innebygde dac-en i Aune S1 er Lampucera muligens litt slankere i bassen, men det høver egentlig veldig bra i forhold til akustikken i rommet. Ellers klart og oppløst uten antydning til støy til tross for kabelsalat.

    2017-06-13 23.38.03.jpg


    Bordbiten ble til overs etter dagens prosjekt; plassér nesten fem meter bilbane på plate under sønnens køyeseng :) Legg spesielt merke til den audiofile sukkerbiten som kan handtere både nettspenning og linjesignal.
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Herlig blanding av high Tech og low Tech.
    Det er mulig sukkerbiten ikke er ideell til signaloverføring, men den grønne stjerten drar opp helhetsinntrykket for meg i alle fall.

    Har du planer for kabinett, eller skal du sette den under sengen kanskje?
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Den grønne stjerten er i tilfelle 115V på primærspolen. Den blir nok borte på et, ennå uvisst, tidspunkt. Under senga er uaktuelt; har kontinentalmadrass. har en liten plan om at den skal i samme kabinett som en forforsterker etterhvert; da droppes sukkerbiten til fordel for direktelodding i inngangsvelger. Time vill sjåvv...
     

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    I anledning det praktfullt lite maler- og tømrervennlige været, passer det fint med inneprosjekt. Kanskje var det ikke slike inneprosjekt furien tenkte på, men jeg tar sjansen.
    Fikk DAC-feber tidligere i sommer og handla fra våre venner i øst en dobbel AK4495 med tilbehør. Må jobbe litt med å få tjukkelsen på frontpanelet til å passe halslengden på inngangsvelgeren, samt bestille en strømbryter som er mer tillitvekkende en den som fulgte med.

    2017-08-07 19.15.30.jpg


    Sammenlignet med Lampucera var det som å fjerne et helt ullteppe; mer åpent lydbilde, mye tydeligere anslag og bedre definisjon både på instrumenter og vokal. Hundrevis av kroner vel investert :)

    Fikk blod på tann og rotet sammen testrigg til DCB1 som har stått lenge på vent. Første test var forferdelig; skrap og brak og full styrke :eek: Hadde TKD CP601 fått for mye varme under lodding, eller var noe annet galt? Fant datablad på nett og det stemte slett ikke med slik jeg hadde tenkt tilkobling. Korrigerte tilkobling på volumpot og testet med multimeter før jeg koblet sammen med DAC og effektforsterker. Det var ganske noe annet! :D Friskere i toppen og større i bassen. Det virker som linjeinngangen til Aune S1 'klemmer sammen' lyden litt.

    2017-08-09 11.35.15.jpg


    I forhold til fysisk størrelse, passer DCB1 med trafo nedi makent kabinett som AK4495-DACen, så det blir å bestille enda et slikt. Da blir det både pent og brukervennlig,- akkurat som furien ønsker :D

    ...og ja, jeg bruker sukkerbit, men nå med endehylser :)
     
    Sist redigert:

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Trodde lampuchera var ganske god:)
    hvilke input er det på ak4495?
    Har du link eller noe til ak 4495?
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Trodde lampuchera var ganske god:)
    hvilke input er det på ak4495?
    Har du link eller noe til ak 4495?
    Lampucera er i utgangspunktet veldig bra. Men utgangstrinnet er viktig. De to opampene som sitter på kortet er ikke optimalt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn