@Audiomix Måske du bare skulle prøve at søge på burn-in af elektronik og vælge et af de 72 millioner link du kan evt. starte
her , burn-in er bestemt ikke gået af mode, ethvert seriøst firma har burn-in test, klima test i klimaskabe, ryste test, EMC test osv.
Og de papirer over hvordan kondensatorer ændre sig som jeg link'er til er relativt nye.
Audio teknik er i øvrigt en temmelig konservativ branche , som tit bruger halvgammel teknik/elektronik, kombineret med ny .
Nu taler jeg hovedsagligt om kondensatorer og kabler i mit indlæg og det er typisk "gammel teknik" , og virker derfor ikke anderledes end det altid har gjort.
"Badekars kurven" gælder også stadigvæk, muligvis du har ret i at pålideligheden af komponenter bliver bedre som årene er gået.
Men pålideligheden for passive komponenter, kondensatorer, modstande og kabler osv som jeg taler om i mit indlæg har altid været god , og har ikke været et voldsomt problem.
"Problemet" er at lyden typisk ændre sig, hvis man kan kalde det et problem, og det er iøvrigt også på samme måde som den altid har gjort, og nogle oplever denne lydændring.
Men jeg vil også tilføje at kan noget elektronik ikke spille nogenlunde efter at have stået tændt en dag eller to så kommer det sandsynligvis aldrig til at gøre det, med højtalerer skal man have noget mere tålmodighed inden tingene falder helt på plads.
At elektronik skulle være blevet langt mere pålidelig er ærlig talt ikke lige den fornemmelse man har med konsum-elektronik, tværtimod vil jeg næsten sige.
Hvilket dette link
https://www.squaretrade.com/htm/pop/lm_failureRates.html
også indikerer, det er dog fra 2006 , men jeg mener ikke der er sket noget mirakel siden den tid.
Man kan kun håbe at det er blevet bedre , og at der ikke er samme fejl-rate i den elektronik som bruges i forbindelse med transporterer mennesker i luft, på vej ,eller med tog, medicinsk udstyr, eller med ting som sendes ud i rummet, men mon ikke man i disse situationer har sikret sig en ret lav fejl rate ved bl.a. burn in, klima test, EMC test osv.
Lav en analog forstærker , i ca den første uge den står tændt vil den drive i tomgang, mest i starten, sjovt nok skete der eksakt det samme for 20 30 år siden, hvis man ikke har taget højde for det ved at lave auto-bias (tingene driver alligevel det bliver bare korrigeret).
Måles støj vil den også bliver mindre og mindre jo længere apparatet står tændt, for til sidst at stabiliserer sig.
Og et par fine toptunede ører vil også registrerer at lyden ændre sig under denne process.
Når apparatet har stabiliseret sig , så skal det dog stadigvæk bruges lidt tid på at opnår arbejdstemperaturen efter det har været slukket, en 1/2 til en time.
Så det kan altid svarer sig at holde anlægget tændt hele tiden , hvis man vil opnår den maksimale lydkvalitet , elektronik kører rigtig godt efter et par timers opvarmning , men endnu bedre efter at have været tændt i 24 timer eller mere.
Højtaleren skal dog stadigvæk bruge lidt tid for at opnår sin arbejdstemperatur. Så man vil stadigvæk mærke en ændring af lyden, når der startes med at spille på anlægget.