Innspilinger som overstyrer - systemavhengig?

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Skarpe s-er kan være romavhengig også.
Var svært tydelige også via hodetlf.

e
Har hørt Bratland sin låt og synes s-ene kommer veldig tydelig frem på hodetelefoner ja. Ubehagelige synes jeg de derimot ikke de trenger å være. Med en liten ubalanse et eller flere steder så forstår jeg godt at det kan bli for mye til å kunne nyte låta.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.882
Antall liker
10.715
Torget vurderinger
10
Vi er enige om at det skrikinga/overstyringen er der.

Begrepet "Ubehagelig" er relativt, men hos meg er det litt plagsomt på venstre øre og lite plagsomt på høyre. Det er det venstre øret jeg sliter fysiologisk med så da er vel saken ganske grei.

Om den ultimate digitalkilden løser problemet vet jeg ikke, har fått en epost av en meget erfaren bransjemann som forklarte litt om de digitale prosessene og hvorfor det ble slik. Høres veldig fornuftig ut i den grad jeg henger med på terminologien. Det virker for meg som om det er mye verre å ha en moderne chip, ESS Sabre f eks, kontra om man har SPDIF eller i2S eller hvadetmåttevære på kildesiden.

Får forske litt videre.

En ting er hvertfall sikkert, jeg er nå glad for at jeg:
1) ikke sluttet med vinyl for andre gang og .
2) ikke har gått for DSP men har et svært habilt analogt oppsett med superstøyfritt analogt delefilter fra First Watt med diskrete kretser uten opamps.
 
Topp Bunn