Inngangsimpedanse

ketped

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
170
Antall liker
4
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Heisan.

Jeg ser på forsterkeren min at den har en inngangimpedanse på cd-inngangen på 47 ohm og 16 ohm på de andre.
Jeg har en dvd spiller som skal kobles til og vet ikke om jeg skal bruke cd-inngang eller AUX.
Noen som vet hvorfor det er slik og har det noen betydning?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.119
Antall liker
4.995
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
ketped skrev:
Heisan.

Jeg ser på forsterkeren min at den har en inngangimpedanse på cd-inngangen på 47 ohm og 16 ohm på de andre.
Jeg har en dvd spiller som skal kobles til og vet ikke om jeg skal bruke cd-inngang eller AUX.
Noen som vet hvorfor det er slik og har det noen betydning?
Det er en feil eller tre i det du skriver.
Produsenten kan ha rotet det til.
Du kan ha misforstått.
Eller du kan ha skrevet feil.
Inngangsimpedanser er aldri så lave i audio / HiFi sammenheng.
47kohm (47000 ohm) er mer passe eller vanlig.
 

ketped

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
170
Antall liker
4
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ja jeg ser det skulle vært kohm men det forklarer ikke mer for meg om hvorfor det er slik og om det har noen betydning på hvordan man kobler.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Det har ikke så stor betydning. Jeg tror det var en gang på 90-tallet at noen produsenter lagde inngangen merket "CD" litt annerledes enn de andre pga at CD-spillerne fikk utgangstrinn som hadde høyt gain. I dag er de fleste kilder utstyrt med gode utgangstrinn slik at det ikke er så mye å tenke på. Har du kilder med rør på utgangen kan det være fordelaktig å bruke 47kOhms inngangen på forsterkeren.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.001
Antall liker
22.156
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Er du sikker på at det er CD-inngangen som har 47 kOhm inngangsimpedans? Det er en vanlig inngangsimpedans for RIAA-trinn, dvs grammofoninnganger.

Ellers er 16kOhm sannsynligvis helt ok med mindre du har skitlange (mangemetervis eller svært kapasitive) kabler.
 

ketped

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
170
Antall liker
4
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg leste en test av Gunnar Brekke om forsterkeren min (Atoll IN80) der han skriver at det er slik at cd-inngangen har 47 kohm mens resten har 16 kohm. Det ber ikke noe mer info enn det. Han skriver heller ikke noe om betydningen av dette.

Jeg er ikke helt inne i elektronikkverden men er det sånn at det er noe som heter utgangsinnpedanse på en cd eller dvd spiller og om det er noe jeg bør ta hensyn til.

Jeg ser andreas skriver at hvis det er rør på utgangen anbefaller han 47 kohms utgangen og det er faktisk det jeg skal prøve etter jul. Lurte på en Cayin CDT-17A.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
ketped skrev:
Jeg ser andreas skriver at hvis det er rør på utgangen anbefaller han 47 kohms utgangen og det er faktisk det jeg skal prøve etter jul. Lurte på en Cayin CDT-17A.
Det er ikke en sterkere anbefaling enn at du kan prøve hva du liker best. Sannsynligvis er utgangstrinnet på CDT-17 konstruert slik at det ikke har så mye å si, men det kan være små forskjeller å høre. Har sett skjemaet til CCDT-15 en gang, men jeg husker ikke akkurat hvilket utgangstrinn det var. ECC88-rør, i hvertfall.
 

ketped

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
170
Antall liker
4
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ja det skal jeg gjøre men sånn jeg forstår det så har det ikke noen betydning i den grad at noe kan gå i stykker?
 
Topp Bunn