Innbrenning vidar

Kristian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
447
Antall liker
280
Sted
Levanger
Torget vurderinger
32
Mye fjas her som ellers i kabel-tråder, men kan dere ikke vente med å dømme innbrenning nord og ned til dere har testet ut selv? Nordost lager tross alt kabler til F16 og medisinsk utstyr med svært lave toleranser for feil, og har drevet massiv forskning på kabler, så helt borte i natta kan de nok ikke være... Jeg kjøper et sett SPM Reference XLR-kabler denne uka fra OHC og vil gjerne ha dem inn-brente. Her har jeg kopiert litt info fra nett om Nordost Vidar:


The VIDAR combines three different functions in one operation

1) It neutralizes spurious charges that build up around the cables and the insulation.
2) It provides a very wide band and deep conditioning into the conductor core, which produces changes in the way signals pass through the metal.
3) It ultrasonically conditions the surface of the conductors.

This new VIDAR burn-in service will is only available exclusively from authorized Nordost dealers. No matter how long one burns-in cables in a hi-fi system, they will never sound as good as cables burned-in on a VIDAR. This is due to the use of complex signal patterns which stress the cable in a particular way.

During normal use, there is a leakage current from electrical equipment which causes the cable to take on a charge; cable conditioning will neutralize this charge. New cables often have very high levels of electrical charge caused by the production process. In addition, gases are often trapped between the insulation and the conductor during manufacture. This can often result in new cables sounding brittle, bright and lacking in detail. These charges must be neutralized if a cable is to ever achieve its maximum performance.
 

E.H.

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2013
Innlegg
671
Antall liker
311
Nordost lager bare kabler til hi-fi, de kjøper råvarene fra samme produsent som også selger til aerospace og medisinsk industri.

Når jeg leser de siste linjene i utklippet ditt kan det virke som Nordost kablene er så dårlige i utgangspunktet, at de må brennes inn med vidar før de kan tas i bruk, det er jo litt merkelig.
Kanskje litt mer aerospace forskning må til for å finne ut hvordan de kan lage en kabel som kan brukes rett ut av esken?
 

Vidar11

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
166
Antall liker
160
Sted
Moss
Torget vurderinger
1
Bevare meg vel... Så mye uvennlig hets av folk man deler musikkgleden med. Man skulle jo tro at var rom for litt raushet og nysgjerrighet overfor de som funnet andre svar?

Jeg er av de som møysommelig har bygget et anlegg med komponenter av høy kvalitet. Hvorfor skulle jeg bruke mange titusen på Odin- kabler hvis de ikke var bedre? Jeg kjøpte nylig nye høyttalere og måtte ha spader istedenfor bananplugger. Jeg kjøpte derfor nye jumpere fra Nordost som ikke var innbrente. Jeg fikk låne høyttalerkabler fra importøren i mellomtiden og sammen med resten av anlegget låt det meget bra. Så kom jumperne og jeg erstattet de lånte kablene med egne Odin- kabler med nye jumpere. Det var helt katastrofe! Det gikk fra stram presis bass til utflytende og boomy bass uten definisjon og kraftig peak rundt 120hz. Jeg er selv bassist og ville gått av scenen hvis jeg skulle spille med en slik basslyd.

Så Odin-kablene ble koblet fra og på med lånekablene og resultatet var helt entydig. Fra uholdbart til svært engasjerende og musikalsk.

Odin-kablene fikk ei uke i min Blue Horizon innbrenningsboks. Da de ble satt inn i systemet igjen, var lyden vesentlig bedre. Helt enkelt den beste lyden jeg har hatt siden jeg startet med denne hobbyen i 1995.

Det virker som at enkelte er fryktelig usikre og redde for at de mister fotfeste i livet hvis det ikke skulle vise seg at det som ikke kan måles heller ikke kan høres. Selv blir jeg irritert av stadig å få tutet ørene full av jeg ikke hører det jeg hører, gjerne av besservissere som ikke har forsket på disse forskjellene i eget anlegg. Jeg har gått alle etappene gjennom 23 år, prøvet og feilet og er ikke i tvil om at alle svarene innenfor elektrofag, kabel- og metallteori enda ikke er besvart fullt ut. Selv om skråsikre besservissere fortsatt tror de har alle svarene og at de som har en mer undrende og nysgjerrig tilnærming er lettlurte idioter.

Kos dere med det utstyret dere har. Men slutt med latterliggjøringen av de som har funnet andre svar enn dere selv. Selv velger jeg å være nysgjerrig på de som ligger i forkant og som stiller spørsmål ved «gammel latin». Jeg ønsker å være nysgjerrig på utvikling og forbedring. Det er mye mer spennende enn å tro at alle tankene er tenkt og at alle spørsmål er besvart.
 

osc

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2004
Innlegg
718
Antall liker
395
Bevare meg vel... Så mye uvennlig hets av folk man deler musikkgleden med. Man skulle jo tro at var rom for litt raushet og nysgjerrighet overfor de som funnet andre svar?
I alle dager, du må ha misforstått hele hensikten med Kabelhjørnet!
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Uff. Ja, "uvennlig hets". Buhu!

Det er ingen som blir hetset her.

Beklager tonen, men jeg begynner å bli kraftig lei av den offerrollen mange hopper inn i når man ikke får den responsen man vil i en "kabeldebatt".
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Vidar11@

Her er jeg fullt på linje med deg. Et innlegg som flere kan lese både en og to ganger.

Apropos Vidar, så har denne blitt testet ut da jeg for noen år siden hadde noen kliss nye Heimdall signal og høyttaler kabler. Funket som ei kule den, sikkert bare innbilning, men jeg har i motsetning til de fleste som uttaler seg faktisk prød selv i kjente omgivelser. Har en ikke det så er det uinteressant for min del hva en måtte mene. Synsing er det mer enn nok av her inne.
 

Vidar11

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
166
Antall liker
160
Sted
Moss
Torget vurderinger
1
Følgende formidles i disse trådene:

-De som kjøper dyre kabler og som driver med innbrenning er lettlurte idioter som gjerne må latterliggjøres mest mulig av "vi som vet best".
-De som lager og selger dyre kabler og som anbefaler innbrenning er kjeltringer.

At mange ikke ser problemene med disse holdningene og påstandene er mildt sagt forbausende. Til syvende og sist virker det som om man for enhver pris må unngå forskning og utvikling. Hva med å unne noen å lykkes med å oppnå forbedringer ved å være kritisk til gamle, fastlåste "sannheter"?
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.918
Antall liker
1.923
Sted
Sortland
@Dazed og @osc
Kjenner dere ikke igjen et troll når det hopper opp og biter dere :)
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.918
Antall liker
1.923
Sted
Sortland
...... Til syvende og sist virker det som om man for enhver pris må unngå forskning og utvikling. Hva med å unne noen å lykkes med å oppnå forbedringer ved å være kritisk til gamle, fastlåste "sannheter"?
..Syns det har vært smått med æresdoktorater og forskerpriser til disse kabelforskerne.
Et revolusjonerende gjennombrudd innen signaloverføring ville ha enorm betydning for verden som helhet og burde vel aspirere til en Nobel-pris?

(...faen - hoppa på jeg også....:rolleyes: )
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Nordost lager tross alt kabler til F16 og medisinsk utstyr med svært lave toleranser for feil, og har drevet massiv forskning på kabler, så helt borte i natta kan de nok ikke være...
Kan du vise til noe info som beskriver dette? Linker?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det virker som at enkelte er fryktelig usikre og redde for at de mister fotfeste i livet hvis det ikke skulle vise seg at det som ikke kan måles heller ikke kan høres.
Til syvende og sist virker det som om man for enhver pris må unngå forskning og utvikling. Hva med å unne noen å lykkes med å oppnå forbedringer ved å være kritisk til gamle, fastlåste "sannheter"?

Du snur jo hele saken fullstendig på hodet.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.120
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Selv blir jeg irritert av stadig å få tutet ørene full av jeg ikke hører det jeg hører, gjerne av besservissere som ikke har forsket på disse forskjellene i eget anlegg.
Vil du si at det er mulig å tro at man hører en forskjell, men at forskjellen egentlig ikke eksisterer?
 
X

X186841

Gjest
Det er ikke pent å kalle folk man ikke kjenner for idioter. Så det passer sikkert bedre å si de har ett "åpent sinn".

Er ikke bare kjeltringer som selger kabler og innbrenning,opptil flere av de som selger slikt tror nok på det selv også.

Følgende formidles i disse trådene:

-De som kjøper dyre kabler og som driver med innbrenning er lettlurte idioter som gjerne må latterliggjøres mest mulig av "vi som vet best".
-De som lager og selger dyre kabler og som anbefaler innbrenning er kjeltringer.

At mange ikke ser problemene med disse holdningene og påstandene er mildt sagt forbausende. Til syvende og sist virker det som om man for enhver pris må unngå forskning og utvikling. Hva med å unne noen å lykkes med å oppnå forbedringer ved å være kritisk til gamle, fastlåste "sannheter"?
 
  • Liker
Reaksjoner: KJ

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Dette med at Nordost lager kabler til F-16 har vært påstått her tidligere, men ingen klarer å finne en vederheftig referanse. Den kjetterske teorien er da at Temp-Flex, som er et seriøst firma og med 99.99% sannsynlighet er underleverandør til Nordost, kan en gang i tiden ha levert kabling til F16. Det er godt mulig. Uten dokumentasjon fra Nordost velger jeg ikke å tro på at Nordost leverer selv.

Det er mye det forskes på, men jeg har aldri sett noe seriøst fra forskningsfronten som kommer fra en HiFi-produsent. Svada har jeg derimot sett mye av: kvantefenomener og lydmolekyler.

Mye fjas her som ellers i kabel-tråder, men kan dere ikke vente med å dømme innbrenning nord og ned til dere har testet ut selv? Nordost lager tross alt kabler til F16 og medisinsk utstyr med svært lave toleranser for feil, og har drevet massiv forskning på kabler, så helt borte i natta kan de nok ikke være... Jeg kjøper et sett SPM Reference XLR-kabler denne uka fra OHC og vil gjerne ha dem inn-brente. Her har jeg kopiert litt info fra nett om Nordost Vidar:


The VIDAR combines three different functions in one operation

1) It neutralizes spurious charges that build up around the cables and the insulation.
2) It provides a very wide band and deep conditioning into the conductor core, which produces changes in the way signals pass through the metal.
3) It ultrasonically conditions the surface of the conductors.

This new VIDAR burn-in service will is only available exclusively from authorized Nordost dealers. No matter how long one burns-in cables in a hi-fi system, they will never sound as good as cables burned-in on a VIDAR. This is due to the use of complex signal patterns which stress the cable in a particular way.

During normal use, there is a leakage current from electrical equipment which causes the cable to take on a charge; cable conditioning will neutralize this charge. New cables often have very high levels of electrical charge caused by the production process. In addition, gases are often trapped between the insulation and the conductor during manufacture. This can often result in new cables sounding brittle, bright and lacking in detail. These charges must be neutralized if a cable is to ever achieve its maximum performance.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.954
Antall liker
11.358
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er såpass lenge siden F16 ble utviklet, at dette faller på sin egen urimelighet. Kabelharness til slike fly hører til delesortimentet. Forøvrig er Temp-Flex et varemerke som tilhører Molex Corp...
 

kjellben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2004
Innlegg
433
Antall liker
290
Følgende formidles i disse trådene:

-De som kjøper dyre kabler og som driver med innbrenning er lettlurte idioter som gjerne må latterliggjøres mest mulig av "vi som vet best".
-De som lager og selger dyre kabler og som anbefaler innbrenning er kjeltringer.

At mange ikke ser problemene med disse holdningene og påstandene er mildt sagt forbausende. Til syvende og sist virker det som om man for enhver pris må unngå forskning og utvikling. Hva med å unne noen å lykkes med å oppnå forbedringer ved å være kritisk til gamle, fastlåste "sannheter"?
Hei Vidar 11,

Er 100% helt enig med deg i hva du skriver i denne kabel-tråden. Jeg personlig har holdt på så lenge med denne hobbyen, at ingen skal komme å fortelle meg hva jeg skal høre eller ikke høre enten det er med kabler eller annet. At folk har forskjellige meninger det er greit, men at kabelfornekterne skal mene at det er veldig mange mennesker i denne verden som lager gode kabler og kabel-utstyr med forskjellig lydkvalitet, gjør dette bare for å svindle på tusener og på atter tusener av godtroende mennesker, da den "rette" meningen er at alle kabler er like. Det blir bare så galt som det kan bli. Og denne språkbruken som bare går ut i harselering og direkte tullprat som over hodet ikke har noe med kabler å gjøre, og denne respektløsheten mot medlemmer med andre meninger, det er ikke HiFI-Sentralen verdig. Og jeg vet det er mange flere som kunne tenkt seg å vært her på Sentralen, og mange som ikke ønsker å skrive, nettopp på grunn av denne respektløse praten av noen . Og som jeg har sagt før, i Off-Topic trådene vises jo dette til fulle.


Mvh
Kjell
 
Sist redigert:

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.087
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
10
Følgende formidles i disse trådene:

-De som kjøper dyre kabler og som driver med innbrenning er lettlurte idioter som gjerne må latterliggjøres mest mulig av "vi som vet best".
-De som lager og selger dyre kabler og som anbefaler innbrenning er kjeltringer.

At mange ikke ser problemene med disse holdningene og påstandene er mildt sagt forbausende. Til syvende og sist virker det som om man for enhver pris må unngå forskning og utvikling. Hva med å unne noen å lykkes med å oppnå forbedringer ved å være kritisk til gamle, fastlåste "sannheter"?
Hei Vidar 11,

Er 100% helt enig med deg i hva du skriver i denne kabel-tråden. Jeg personlig har holdt på så lenge med denne hobbyen, at ingen skal komme å fortelle meg hva jeg skal høre eller ikke høre enten det er med kabler eller annet. At folk har forskjellige meninger det er greit, men at kabelfornekterne skal mene at det er veldig mange mennesker i denne verden som lager gode kabler og kabel-utstyr med forskjellig lydkvalitet, gjør dette bare for å svindle på tusener og på atter tusener av godtroende mennesker, da den "rette" meningen er at alle kabler er like. Det blir bare så galt som det kan bli. Og denne språkbruken som bare går ut i harselering og direkte tullprat som over hodet ikke har noe med kabler å gjøre, og denne respektløsheten mot medlemmer med andre meninger, det er ikke HiFI-Sentralen verdig. Og jeg vet det er mange flere som kunne tenkt seg å vært her på Sentralen, og mange som ikke ønsker å skrive, nettopp på grunn av denne respektløse praten av noen . Og som jeg har sagt før, i Off-Topic trådene vises jo dette til fulle.


Mvh
Kjell
Selv om jeg ikke har særlig tro på kabelforskjeller, med eller uten innbrenning, er jeg faktisk enig med dere at denne overkjøringen og til dels fjollete latterliggjøringen er i ferd med å ta helt av. Her er det nok mange som snur kappa etter vinden og glemmer at de selv engang hadde trua på ting de nå fornekter. Kua som glemmer at hun engang selv har vært kalv...., eller noe i den retningen. Går det virkelig ikke an å bruke energien på noe mer fruktbart enn å henge i kabeltråder og krangle, i det uendelige? Dessverre virker det å være dette som fenger på sentralen for tiden. Utrolig.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.640
Antall liker
3.263
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jeg kjøpte derfor nye jumpere fra Nordost som ikke var innbrente. Jeg fikk låne høyttalerkabler fra importøren i mellomtiden og sammen med resten av anlegget låt det meget bra. Så kom jumperne og jeg erstattet de lånte kablene med egne Odin- kabler med nye jumpere. Det var helt katastrofe! Det gikk fra stram presis bass til utflytende og boomy bass uten definisjon og kraftig peak rundt 120hz. Jeg er selv bassist og ville gått av scenen hvis jeg skulle spille med en slik basslyd.

Så Odin-kablene ble koblet fra og på med lånekablene og resultatet var helt entydig. Fra uholdbart til svært engasjerende og musikalsk.

Odin-kablene fikk ei uke i min Blue Horizon innbrenningsboks. Da de ble satt inn i systemet igjen, var lyden vesentlig bedre. Helt enkelt den beste lyden jeg har hatt siden jeg startet med denne hobbyen i 1995.

Det virker som at enkelte er fryktelig usikre og redde for at de mister fotfeste i livet hvis det ikke skulle vise seg at det som ikke kan måles heller ikke kan høres. Selv blir jeg irritert av stadig å få tutet ørene full av jeg ikke hører det jeg hører, gjerne av besservissere som ikke har forsket på disse forskjellene i eget anlegg. Jeg har gått alle etappene gjennom 23 år, prøvet og feilet og er ikke i tvil om at alle svarene innenfor elektrofag, kabel- og metallteori enda ikke er besvart fullt ut. Selv om skråsikre besservissere fortsatt tror de har alle svarene og at de som har en mer undrende og nysgjerrig tilnærming er lettlurte idioter.

... Jeg ønsker å være nysgjerrig på utvikling og forbedring.
Nå er jeg ikke på jakt etter å lage en krangel i den ene eller andre retningen, men hvis du opplever en kraftig peak ved 120 hz, så er det vel også enkelt å måle og vise forskjellen til dem som fornekter dette.


Jeg er for øvrig blant dem som finner god korrelasjon mellom det jeg måler og det jeg hører.
edit: skriveleif
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Følgende formidles i disse trådene:

-De som kjøper dyre kabler og som driver med innbrenning er lettlurte idioter som gjerne må latterliggjøres mest mulig av "vi som vet best".
-De som lager og selger dyre kabler og som anbefaler innbrenning er kjeltringer.

At mange ikke ser problemene med disse holdningene og påstandene er mildt sagt forbausende. Til syvende og sist virker det som om man for enhver pris må unngå forskning og utvikling. Hva med å unne noen å lykkes med å oppnå forbedringer ved å være kritisk til gamle, fastlåste "sannheter"?
Hei Vidar 11,

Er 100% helt enig med deg i hva du skriver i denne kabel-tråden. Jeg personlig har holdt på så lenge med denne hobbyen, at ingen skal komme å fortelle meg hva jeg skal høre eller ikke høre enten det er med kabler eller annet. At folk har forskjellige meninger det er greit, men at kabelfornekterne skal mene at det er veldig mange mennesker i denne verden som lager gode kabler og kabel-utstyr med forskjellig lydkvalitet, gjør dette bare for å svindle på tusener og på atter tusener av godtroende mennesker, da den "rette" meningen er at alle kabler er like. Det blir bare så galt som det kan bli. Og denne språkbruken som bare går ut i harselering og direkte tullprat som over hodet ikke har noe med kabler å gjøre, og denne respektløsheten mot medlemmer med andre meninger, det er ikke HiFI-Sentralen verdig. Og jeg vet det er mange flere som kunne tenkt seg å vært her på Sentralen, og mange som ikke ønsker å skrive, nettopp på grunn av denne respektløse praten av noen . Og som jeg har sagt før, i Off-Topic trådene vises jo dette til fulle.


Mvh
Kjell
Er det ikke mulig at «språkbruken som bare går ut i harselering og tullprat» bare oppfattes slik av dere som har en oppfatning som ikke er kompatibel med hva motdebattantenes mener å vite?

Ang. Det å ha den "rette" meningen: Vel: "What comes around goes around". ;) For 8-10 år siden var det ikke akkurat populært å ha tro på logikk, vitenskap og være skeptisk til kabler og voodoo-fi. ...og skyllebøttene den andre veien var og er ikke mer saklige, for å si det sånn. ;)
 

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
Nå er det en rett over her som mener at kabeltesterene må ha røkt et eller annet.. Det er vel et eksempel i så henseende hva gjelder harselering over temaet. Selv klarer jeg sjeldent å la meg provosere av noe så uskyldig som hifi, men likevel synes jeg en del av de mest aktive her inne med fordel burde justert seg noe slik at HFS kunne bli et enda hyggeligere nettsted for nye og gamle medlemmer med felles interesse.

Følgende formidles i disse trådene:

-De som kjøper dyre kabler og som driver med innbrenning er lettlurte idioter som gjerne må latterliggjøres mest mulig av "vi som vet best".
-De som lager og selger dyre kabler og som anbefaler innbrenning er kjeltringer.

At mange ikke ser problemene med disse holdningene og påstandene er mildt sagt forbausende. Til syvende og sist virker det som om man for enhver pris må unngå forskning og utvikling. Hva med å unne noen å lykkes med å oppnå forbedringer ved å være kritisk til gamle, fastlåste "sannheter"?
Hei Vidar 11,

Er 100% helt enig med deg i hva du skriver i denne kabel-tråden. Jeg personlig har holdt på så lenge med denne hobbyen, at ingen skal komme å fortelle meg hva jeg skal høre eller ikke høre enten det er med kabler eller annet. At folk har forskjellige meninger det er greit, men at kabelfornekterne skal mene at det er veldig mange mennesker i denne verden som lager gode kabler og kabel-utstyr med forskjellig lydkvalitet, gjør dette bare for å svindle på tusener og på atter tusener av godtroende mennesker, da den "rette" meningen er at alle kabler er like. Det blir bare så galt som det kan bli. Og denne språkbruken som bare går ut i harselering og direkte tullprat som over hodet ikke har noe med kabler å gjøre, og denne respektløsheten mot medlemmer med andre meninger, det er ikke HiFI-Sentralen verdig. Og jeg vet det er mange flere som kunne tenkt seg å vært her på Sentralen, og mange som ikke ønsker å skrive, nettopp på grunn av denne respektløse praten av noen . Og som jeg har sagt før, i Off-Topic trådene vises jo dette til fulle.


Mvh
Kjell
Er det ikke mulig at «språkbruken som bare går ut i harselering og tullprat» bare oppfattes slik av dere som har en oppfatning som ikke er kompatibel med hva motdebattantenes mener å vite?

Ang. Det å ha den "rette" meningen: Vel: "What comes around goes around". ;) For 8-10 år siden var det ikke akkurat populært å ha tro på logikk, vitenskap og være skeptisk til kabler og voodoo-fi. ...og skyllebøttene den nedre veien var og er ikke mer saklige, for å si det sånn. ;)
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Noen her på sentralen som har prøvehørt innbrente vs uinnbrente kabler uten å høre forskjell?
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Problemet er vel at de med de sterkeste meningene aldri kommer til å prøve fordi de VET at det ikke funker.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Noen her på sentralen som har prøvehørt innbrente vs uinnbrente kabler uten å høre forskjell?
Fekk dette demonstrert på messe ein gong. Meinte eg høyrde ein viss skilnad på lyden, men er usikker - det var uansett svært knappe nyansar. For å meine noko vil eg ha ny gjennomlytting under kontrollerte tilhøve (heime)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Noen her på sentralen som har prøvehørt innbrente vs uinnbrente kabler uten å høre forskjell?
Fekk dette demonstrert på messe ein gong. Meinte eg høyrde ein viss skilnad på lyden, men er usikker - det var uansett svært knappe nyansar. For å meine noko vil eg ha ny gjennomlytting under kontrollerte tilhøve (heime)
Og, ikke for å være frekk, men: I lys av Paradox-hendelsen, kan det være sannsynlig at denne opplevelsen også skyldes noe annet enn at innbrenning virker?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jada, bare innbilning

Nå var det ikke deg jeg spurte, men hvorfor så defensiv? Er det virkelig så smertefullt å tenke på at noen inntrykk skyldes veldokumenterte effekter i måten sinnene våre bruker informasjon på heller enn kontroversielle, udokumenterte og "alternative" fenomener som kreative produsenter som lever av å selge dyre ledninger påstår at eksisterer?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Problemet er vel at de med de sterkeste meningene aldri kommer til å prøve fordi de VET at det ikke funker.
Noen av oss har forlengst innsett at evighetsskruen av viruelle lyd-forbedringer ikke har noe med reell lydkvalitet å gjøre. Legg på en liten dose basiskunnskap om hvordan kabler oppfører seg under ulike arbeidsbetingelser, og en liten dose kritisk sans, så er det en grei konklusjon at bullshitprofitører som nordost ikke har noe nyttig å levere.

Mvh
KJ
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Det skjer noe fysisk med kabler som ikke har ført strøm og etter at de har ført strøm.
Men hvor hørbart det er blir vel en subjektiv diskusjon - eller i alle fall en annen sak.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Noen her på sentralen som har prøvehørt innbrente vs uinnbrente kabler uten å høre forskjell?
Fekk dette demonstrert på messe ein gong. Meinte eg høyrde ein viss skilnad på lyden, men er usikker - det var uansett svært knappe nyansar. For å meine noko vil eg ha ny gjennomlytting under kontrollerte tilhøve (heime)
Og, ikke for å være frekk, men: I lys av Paradox-hendelsen, kan det være sannsynlig at denne opplevelsen også skyldes noe annet enn at innbrenning virker?
Eg har ved nokre høve registert skilnadar på både kablar og anna. Men, som eg har samanlikna tidlegare, vi snakkar om skilnadar i "millimeterklassen", snarare enn meter, for ikkje å snakke om kilometer.
Når eg har lytta til anlegget utan å endre på komponentane, men likevel registert ulik lyd, kan det sjølvsagt vere forventningsbias. Men det kan også vere andre faktorar. Når eg lyttar til innbrent og fersk kabel og registerer skilnadar i same skala, kan det vere innbrenningseffekt, eller det kan vere noko anna.
Uansett er det større lydlege skilnadar på høgtalar, plassering av desse, forsterkarar og signalkjelder enn desse veldig små nyansane. Eg kan likevel forstå at ein jaktar på slike, med same entusiasme som skihopparar, konkurransesymjarar og andre elite idrettsutøvarar jobbar med utstyret for å hale ut det siste potensialet.
Eg har altså prioritert høgtalarar. Deretter ei god signalkjelde, ein forsterkar som er i stand til å drive høgtalarane på ein grei måte, ein riaa som kan justerast til det meste av pickupar eg kan tenkje med, og til sist kablar som er heilt greie, men som kostar mindre enn 1% av totalkostnaden på anlegget. Har for ordens skuld prøvd ut ein del kabelalternativ, men altså kome til at det strengt tatt kostar meir enn dei smakar.
Andre kan sjølvsagt prioritere på andre måtar. Det er eit (ganske) fritt land.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det skjer noe fysisk med kabler som ikke har ført strøm og etter at de har ført strøm.
Men hvor hørbart det er blir vel en subjektiv diskusjon - eller i alle fall en annen sak.
Hva er dette "noe"? Hvorfor holder det også fall ikke å spille musikk på dem?
 

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.229
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Kjørte ikke Retep blindtest på kabler her? Identifiserte riktig kabel 10 av 10 ganger. Foretrakk den rimligste, men forskjell var det.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Fikk dere enda en tråd å ødelegge?
Akk..
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Det skjer noe fysisk med kabler som ikke har ført strøm og etter at de har ført strøm.
Men hvor hørbart det er blir vel en subjektiv diskusjon - eller i alle fall en annen sak.
Hva er dette "noe"? Hvorfor holder det også fall ikke å spille musikk på dem?
Jeg tror denne "myten" med innbrenning av kabler kom i kjølvannet av innbrenning av CPU på PCer sånn tidlig 2000-tall. På PC så hadde det faktisk en stor forskjell, da man fikk overklokket denne mer etter å ha brent den inn en god stund. Hva som faktisk skjer her er ikke så dokumentert, men det er mer enn ren kobber i en CPU. Silisium er noe annet en CPU har mye av og denne endrer litt karakteristikk etter den har kjørt og blitt varm over lengre tid etc.. Så det kan ikke direkte ses i sammenheng med kobber, der det eneste som skjer med sterk strøm er at man risikerer at kabelen blir varm og isolasjonen smelter og blir sprø og deretter blir en dårligere isolator. Er vel mange av de samme som mener at kabler skal brennes inn som også mener at det ikke skal loddes på ledningene (XLR og høyttaler-kabler) for å få bedre kontakt på overganger og kabler virker det som, noe som gir veldig lik effekt på isolasjonen som å brenne den inn. At det ikke skal loddes da det blir dårligere kontakt er også en myte, dette gir en veldig optimal kontakt og større kontakt-flate for strøm og det sitter like godt som en hel ledning (om man lodder korrekt), å skru ting fast eller klemme de fast istedet for å lodde er ikke bedre. Om man får kald-lodding så er det ikke en ordentlig lodding, da har man brukt feil temperatur til loddetinn og metall og man får ofte rakkel-feil. Men om man ikke kan å lodde så er det jo bedre å klemme ting med sukkerbiter og kabelsko (grøss).
 
Topp Bunn