Inn i Montana! og pickup

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Det kan lønne seg å klage Valentino. Jeg opplevde nettopp at posten ringte meg opp etter at jeg sendte klage på postgangen fra Hammerfest til Egersund. De lurte på hvilket kontonr. jeg ønsket refundert frakt inn på :eek: Jeg fikk refundert hele frakten på platespilleren min 520kr. :D Jeg er ennå i en viss grad av sjokk etter denne opplevelsen. Har posten endelig tatt poenget???
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Hyggelig ung mann på døra. Vi har landpostbud, må vite:

    Jeg vil anta, ut fra bildet, at nålefanen er litt i lengste laget, slik at overhenget blir feil. Du kan enten forsiktig dytte den litt lengre inn i selve Pu-huset, eller korte den av med en fin avbitertang. Det ordner seg nok!

    (Jeg hadde det samme problemet med XV-1S. Jeg benyttet avbitertang.)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer med ny pu Valentino.

    (Det å knipe av cantileveret anbefales ikke, jeg gjorde dette på Parelius' Koetsu og den låt betraktelig dårligere etterpå.)
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Hm, skulle vel egentilig tro at borte-tittei-leken som Parelius også foreslo skulle passe bedre for en Koetsu?

    Men takk, både for kreative forslag og gratulasjoner.

    (Kreativ verdiopplysningspolitikk hos ND, forresten. Kan ikke klage på det.)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Nydelig, nydelig spiller Valentino, gratulerer så mye. Kreativ plast kjører jeg forbi stadig vekk, at ikke jeg har tenkt på de før, bare 15 min unna, de må jeg sjekke ut.


    God idé til en uformell blindtest det der, Parelius. En høre forskjell-test eller kanskje "Hva foretrekker du av A og B?". Dette kan vi gjøre pinlig nøyaktig med farts- og nivåutlikning. Men vi får se hva vi gidder da. Vi har en lei tendens til bare å høre på musikk ute i Løten.

    Jeg kommer nok til å beholde analog signalbehandling i overskuelig framtid. Jeg sysler med planer om aktive DIY-suber og Behringer-EQ av disse, men først skal vi få på plass det eksisterende i nytt hus, inklusive jakt på -30dB for reflektert lyd i lytteposisjonen. Billig og viktig synes jeg.

    CD-spilleren skal inn igjen i anlegget etter flytting. Ingen video i husalteret lenger da. Man får kvadratmeter for pengene i provinsen.

    Og Kreativ Plast kan lage nytt støvlokk sier de. 635,- pluss moms og frakt.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Jeg synes det er artig at det skulle være så enkelt å få laget er lokk etter egen tegning. Håper at andre som sysler med støvtørk og lokkløse platespillere (eller andre saker) får med seg navnet Kreativ Plast.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Jeg synes det er artig at det skulle være så enkelt å få laget er lokk etter egen tegning. Håper at andre som sysler med støvtørk og lokkløse platespillere (eller andre saker) får med seg navnet Kreativ Plast.
    Det er notert. Takker, Valentino. Trenger vel noe til VPI-en.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Hold på hesten til jeg får sjekket kvaliteten da, Parelius.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Hold på hesten til jeg får sjekket kvaliteten da, Parelius.
    Jeg er født trønder, så jeg er full av nedarvet træghet i handling og tanke. Hadde det ikke vært for at Galilei, Descartes og Newton kom meg i forkjøpet, så ville treghetsloven blitt formulert av Parelius. Du skal ikke være redd for det.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Det går framover med små steg.
    Første plate på tallerkenen: AC/DC: Back in black  8)



    Jeg var litt bekymret fordi jeg mangler Well Tempered-protractoren, men Vinyl Engines Stevenson-protractor gjorde susen. Det vanskeligste var faktisk å få stilt nåletrykket riktig. BPSen er såpass lett at jeg bare kunne bruke ett kontravektlodd, og WT-armen gjør det ikke lett for en stakkars RB300-mann. VTA, azimuth og antiskating er tatt på øyemål.



    Spilte blandt annet en oljekriseplateside med sakral Mozart/Marriner. Nydelig! Jeg har alltid ment at den platen ikke låt noe særlig. Feil!

    Happy? Indeed!

    theStig har fotografert. Han skal få spille inn BPSen litt også, med logg og greier, hehe.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Det går framover med små steg.
    Første plate på tallerkenen: AC/DC: Back in black  8)



    Jeg var litt bekymret fordi jeg mangler Well Tempered-protractoren, men Vinyl Engines Stevenson-protractor gjorde susen. Det vanskeligste var å få stilt nåletrykket riktig. BPSen er såpass lett at jeg bare kunne bruke ett kontravektlodd, og WT-armen gjør det ikke lett for en stakkars RB300-mann. VTA og antiskating er tatt på øyemål.



    Spilte blandt annet en oljekriseplateside med sakral Mozart/Marriner. Nydelig! Jeg har alltid ment at den platen ikke låt noe særlig. Feil!

    Happy? Indeed!

    (theStig har fotografert)
    Dette så jo riktig så nydelig ut Valentino! Grattis med vinylsvarven  ;) ;D ...

    mvh
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Hadde satt pris på om du kunne gi en liten sammenligning mot din gamle planar 3. Vil kanskje gi et lite hint om hva jeg kan vente meg av en evnt. satellite. Og hvordan takler den AC/DC? Blir det litt rockefot?
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Et vanvittig skyv. Hos theStig går jo resten av kjeden til bunns også da, så Sapphires bassgjengivelse kommer til sin rett.
    Vi spilte litt fra Tom Waits' Rain Dogs også. Rockefot indeed. Og luft, detaljer og mellomtonesmekk. Morsom pickup den BPSen.

    Planar 3 v s. Sota Sapphire? Svart/hvitt v.s. fargeTV.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Et vanvittig skyv. Hos theStig går jo resten av kjeden til bunns også da, så Sapphires bassgjengivelse kommer til sin rett. Rockefot indeed. Og luft, detaljer og mellomtonesmekk. Morsom pickup den BPSen.

    Planar 3 v s. Sota Sapphire? Svart/hvitt v.s. fargeTV.
    Hørtes rett og slett veldig deilig ut! Komme ut av rega sausen..;D Gratulerer!
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Dette så jo riktig så nydelig ut Valentino! Grattis med vinylsvarven  ;) ;D ...
    mvh
    Takkar! Är inte den nålmikrofonen jättekul? En bild til, hva?



    @Cundis: Rega sauser ikke så fælt da. Det er bare det at det faktisk er forskjell på en rigg til veil. 6-7kkr og en til 40.

    Jeg har ikke helt kommet over hva riggen klarte å hente ut av den el cheapo-pressingen av Mozart og Marriner. Pre-ekko i mengder, men hvilket musikalsk utbytte! Hvilket nærvær! På Regariggen min, som har hatt pickuper som Ortofon X5-MC, MC30 Super, AT OC9 og Rega Elys2, låt det alltid døllt. Vidar P, du hadde rett hele tiden. Men det visste du vel.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Gratulerer, Valentino! Visst er den kul! ;-) Og protractor er på vei, straks jeg får scanneren til å gjøre det manualen sier den skal! ;-)
     
    T

    theStig

    Gjest
    Valentino sin nye (?) avtaster låter jo aldeles glimrende må jeg si! Skal bli artig å teste den mot min egen Alphason Sonata / Alphason HR-100MCS / Benz H2.

    Siden den står hos meg inntil videre, så skal jeg kose meg med å slite ut spille inn pickup'en hans.... ;D
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Flotte bilder Valentino. Dette er moro. Godt å høre det står til forventningene.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer!! :)
    Nye PUer er morro, og det er jo bare sååååå.... herlig når alt matcher!

    Flotte bilder fikk du tatt også!
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Rett skal være rett: Det er mannen som har den tunge innspillingsjobben foran seg som har tatt bildene. Jeg har ikke kamera til makroarbeid.

    Dere skulle sett to herrer rundt de 40 slepende rundt på Philips Bright Light (Middelaldrende menn don't see shit!, ikke sant?), den ene knipsende, den andre vekselvis fjollet smilende og bannende over dette @$%& umedgjørlige kontravektsloddet.

    Fosse: Dette overgikk alle forventninger allerede fra første klokkeslag på "Hells bells".  Ordet åpenbaring får en ekstra festlig mening musikkvalget tatt i betraktning.

    Til alle som har fulgt denne etterhvert lange, og fremdeles uavsluttede tråden: Det opprinnelige budsjettet ser ut til å ryke. Med 15%.
     
    T

    theStig

    Gjest
    Til info så ble bildene tatt med et Nikon D70 kamera og et billig Sigma 70-300 objektiv med makro funksjon. Brukte stativ, ekstern lys samt blitz.
     
    T

    theStig

    Gjest
    Nå fikk jeg spilt litt på Valentino sin grammofon i går. Det som forundrer meg er at den låter veldig likt min egen. Det er snakk om to helt forskjellige drivverk, armer og pickup's, likevel låter de svært likt.

    Litt småforskjeller er det å spore hvis man lytter veldig nøye, og A-B tester att og fram flere ganger. Først og fremst låter Valentino sin litt mer punchy, og kanskje noe lysere i toppen (bare kanskje). Min egen er noe mer tilbaketrukket, men har nok bedre detaljering i toppen og kanskje et litt luftigere stereobilde. Uansett er forskjellene svært små.

    Mer lytteinntrykk kommer etterhvert.

    Jeg bøyer meg i støvet for de som klarer å skille nettkabler og sikringer fra hverandre, for 25 års fartstid med hifi har tydeligvis ikke gitt meg nok gull på øra til å klart skille to totalt forskjellige grammofoner.... ;)
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Punchen har nok med nettkabelen å gjøre.

    Seriøst: Jeg lurer på om vi vil høre noen forskjell når den får nye fjærer, og så blir det spennende å se hvordan BPSen utvikler seg. Den låter bemerkelsesverdig bra rett ut av esken, det er sikkert.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Fått hørt litt på grammofonen min igjen.

    Ravels Daphnis et Chloe med Boston SO og Abbado på DG
    Beethovens måneskinnsonate med Bendel i et opptak fra '64.
    Litt av Griegs Holberg Suite med ECO(?) og Leppard på Philips.
    En side fra Mozarts Tryllefløyten med Klemperer, Schwartzkopf et. al. på EMI. Fantastisk opptak fra 64. Legendariske Walter Legge knottet.
    Noe Telemann med André og ASMF/Marriner på EMI.

    Og så har den fått ordentlig lokk på seg:


    Lokket er laget i akryl etter mine mål av Kreativ Plast på Nøtterøy. Kostet 750 pluss mva. Pent arbeide. Anbefales!

    theStig har tatt et  bilde til han. Det er kjekt med makro:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Flott spiller Valentino. Dette ser veldig, veldig pent ut. Gleder meg til å lese tilbakemeldinger og se bilder når den kommmer i Montana.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Blir eller over Montana dette her. Dybde med lokket åpent er 50cm...

    Trådens tittel må vi la stå, ref. Norcargo...-tråden, ikke sant?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Høres ut som et klokt valg Valentino. Vedrørende tråd-tittel, lar NorCargo stå, skjønt posten snart kommer på besøk....
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Fått hørt litt på grammofonen min igjen.
    Noe Telemann med André og ASMF/Marriner på EMI.
    For ordens skyld: Ikke Fosse. Maurice. Han spiller trompet, mens vår mann som kjent spiller grammofon.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Sv: Inn i Montana! og pickup

    Det var da godt at intet ble tapt i bloggen min denne gangen. :)

    Det kan se ut som BPSens friske spillestil er relatert til et signifikant løft i oktaven 8-16kHz. Men den har ikke fått stort mer enn 20 timer på seg ennå, så jeg lever i håpet om redusert nivå der oppe.

    Delfinansieringen av Montana er forhåpentlig snart ordnet. Det blir sannsynligvis 3 moduler, ~47cm dybde, 12 enheter (~70cm) høye og 8 enheter (~47cm) brede; en 1242 (tre skuffer i øvre avdeling) og to 1241. Den ene 1241 får da dør i øverste del for å dekke saker som min stygge dac og kassettspiller. Den andre blir åpen med plass til sølvplatedrivverk, forforsterker og effektforsterker/tuner. Alle modulene skal lagre LPer i nederste hylle, og innerst i dem blir det plass til 220V-kopling og strømforsyningen til grammofonen. Trur eg. ;D
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.092
    Antall liker
    3.095
    Torget vurderinger
    2
    Sv: Inn i Montana! og pickup

    47cm ? Da har du vel tenkt å legge en list sånn 34cm inn så du slipper å irritere deg over LPer som står i forskjellig dybde.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Sv: Inn i Montana! og pickup

    Det stemmer, superhkm. Jeg skal gjøre vold på dem, og sage store åpninger i bakveggene også. Så skal de stå på filtputer slik at jeg enkelt kan trekke dem frem når jeg skal kople. Grammofonen får vegghylle.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Sv: Inn i Montana! og pickup

    Blir nok bra den Montana'en. Når du bestiller kan du få fabrikken til å skjære ut de nødvendige åpninger i bakplaten. Hvor mye kom det på?
    Du skal ha filt under, men klarer du virkelig å trekke dette ut fra veggen med annlegg og plater osv? Blir jo litt vekt.
    Alternativet er en baseplate med påmonterte hjul ::)
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.092
    Antall liker
    3.095
    Torget vurderinger
    2
    Sv: Inn i Montana! og pickup

    Tykke filtputer og glatt parkett ? Det er utrolig hvor tunge ting man kan flytte på den måten.

    Du feiger ut med vegghylle ja ;D, jeg må si jeg har vurdert det jeg også , ut med bakplaten i USM Haller, så blir det enklere med kabler også.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Sv: Inn i Montana! og pickup

    Dette koster det samme som to par signalkabler fra Cardas omtrent. Det er dyrt med skuffer, men det skal jo være praktisk også dette her. Vinylbørster, nåletrykksvekt, 7"-puck (til Oistrach ;D), fjernkontroller, hodetelefoner, huskelapper, etc. er det greit å putte i skuff.

    Standardutskjæringene fra Montana er ikke av det audiofile slaget. Da kunne jeg like gjerne løfte ut elektronikken når jeg skal kople. Jeg er en djevel med elektrisk stikksag.

    40kg på filtputer går greit å skyve over gulvet, ref. nyrokokkosofaen vår på 80kg. Jeg har ikke tenkt å kople modulene sammen.

    Vegghylle også på grunn av mine kjekke sønner, smådjevler som de er.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.292
    Torget vurderinger
    4
    Sv: Inn i Montana! og pickup

    Ok, da tror jeg at jeg vil prøve med filt under mdf plater som stativerne mine står på. Stativene veier 40 og høytaleren 20, men det kan jo være det går an å flytte dem med ultraglatt filt under baseplaten. Skal lage nedsenkte spikes i mdf platen slik at spikesene ikke sklir av og perforerer flere fingre når jeg flytter høytalerne 8)
    Har forøvrig skrinlagt Montana som hifi rack fordi det ikke blir plass til det slik sakene må stå i den nye boligen. Men det hadde jo vært fint med en Montana til vinylen...
    Nyter forøvrig Michelangeli. Det blir bare bedre og bedre :D
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Sv: Inn i Montana! og pickup

    NYROKOKKO, Valentino??
    Det neste blir vel at du innrømmer å like napoleonskaker....! ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn